Trilskande Silverstone Strider 600W, går ej att stänga av

Permalänk
Medlem

Trilskande Silverstone Strider 600W, går ej att stänga av

Igår gick det inte längre att stänga av datorn, Windows avslutas och den slår av signal till bildskärmen men stänger inte av strömmen till moderkortet så alla fläktar fortsätter att gå och Power-lampan lyser. Jag har provat med att annat nätagg och då fungerar det bra men frågan är vad det kan vara?

Monterade in det krånglande nätagget igen eftersom det fungerande behövs i en annan dator. Plötsligt startar ett "coil-whine" från datorn och när jag då provar att stänga av datorn så fungerar det.

Startar upp datorn igen för att testa men nu hörs inget "coil-whine" och felet är tillbaka, det går ej att stänga av.

Verkar vara förföljd med otur vad gäller mitt nätagg.

Vid leverans för en månad sedan var det tunna trådar av silikonrester som slog emot fläktbladen och dessutom kom den plastfilm som styr luftströmmen i självsvängning och lät som ett fladdrande plektrum. Löste det genom att dra åt skruvana till fläkten och nu har den fungerat bra i fyra veckor, fram tills igår vill säga.

Har inte gjort några förändringar på datorn utan problemet verkar ha uppkommit av sig själv och byter jag nätagg fungerar det fint men frågna är vad det kan vara?

Jag kan alltså reproducera felet var enda gång jag stänger av datorn, utom när det hördes ett "coil-whine", då gick det att stänga av.

Permalänk
Medlem

Har jämfört ytterligare en gång med ST45SF-G och som borde låta mer eftersom det har en liten 80mm fläkt men det är alltså tvärtom, det stora nätagget med 120mm fläkt låter mer.

Verkar inte som den spinner ned utan den snurrar på med högt varvtal trots liten belastning, kanske skiljer det i fläktkurvorna eller så är det någon givare som lagt av?