Permalänk
Medlem

Garanti på vinst?

Hejsan, tror jag lagt denna rätt.

Är det garanti på en vara om man tex vinner den Altså jag har vunnit en sak av Inet och undrar om det finns garanti på den varan? Har mejlat men inte fått något svar en.Har inte fått något kvitto då jag vunnit varan endast fått fraktsedel och Mail från Inet om att jag vunnit.

/7tazk

Permalänk
Inaktiv

Det är upp till butiken tror jag. De är ju väldigt snälla om du får garanti på produkten kan jag tycka!

Vad skall du göra annars, kräva pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Garanti är frivilligt så det är som Killbom säger upp till butiken. Däremot kanske tillverkaren lämnar garanti som du kan använda.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tazk3n:

Hejsan, tror jag lagt denna rätt.

Är det garanti på en vara om man tex vinner den Altså jag har vunnit en sak av Inet och undrar om det finns garanti på den varan? Har mejlat men inte fått något svar en.Har inte fått något kvitto då jag vunnit varan endast fått fraktsedel och Mail från Inet om att jag vunnit.

/7tazk

Ta garantin direkt mot tillverkaren då.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Du har alltid garanti från tillverkaren, jag vann en 3tb hdd som dog efter ca5 månader och det var inga problem att få en ny.

Permalänk
Medlem

Hur bevisar jag för tillverkaren att jag har garanti då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hur bevisar jag för tillverkaren att jag har garanti då?

De utgår säkerligen från produktens serienummer som talar om när produkten tillverkades.

Vann själv en Xbox 360, den med 20 GB hårddisk men med HDMI, för några år sedan som dog vid knappt två års ålder. Det var inte RRoD men ett annat känt fel. Microsoft tog det på garanti och satte inköpsdatum (= det datum då garantin börjar gälla) till tillverkningsdatum plus två månader.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Kontakta Inet på en vardag så löser det sig nog

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Mutt:

Du har alltid garanti från tillverkaren, jag vann en 3tb hdd som dog efter ca5 månader och det var inga problem att få en ny.

Stämmer inte, vissa tillverkare lämnar inte ens garanti i vanliga fall (som är 100% frivilligt både för tillverkaren och återförsäljaren).

Skrivet av tazk3n:

Hur bevisar jag för tillverkaren att jag har garanti då?

Tro nog Inet löser det på ett smidigt sätt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Stämmer inte, vissa tillverkare lämnar inte ens garanti i vanliga fall (som är 100% frivilligt både för tillverkaren och återförsäljaren).

I Sverige har man enligt lag alltid reklamationrätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

I Sverige har man enligt lag alltid reklamationrätt.

Ja och? Jag skrev ingenting om reklamationsrätten. Inet kan ju i princip säga att det de inte lämnar reklamationsrätt på vinst/gåva, TS kan då ha tur att tillverkaren lämnar garanti men det inget man har krav på. Många tillverkare vägrar att hantera lösa datorkomponenter utan hänvisar istället till återförsäljaren.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du vunnit, dvs fått, en vara så har du inte ingått något avtal om köp och därför gäller inte konsumentköplagen. Du får även svårt att reklamera hos tillverkaren eftersom man brukar få visa ett kvitto för att kunna utnyttja den garantin.

Så det är helt upp till Intet hur de vill göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du vunnit, dvs fått, en vara så har du inte ingått något avtal om köp och därför gäller inte konsumentköplagen. Du får även svårt att reklamera hos tillverkaren eftersom man brukar få visa ett kvitto för att kunna utnyttja den garantin.

Så det är helt upp till Intet hur de vill göra.

En vinst är ingen gåva. Tävlingen är ett avtal där du ger en prestation (själva tävlingsdelen) och i utbyte får en chans att vinna viss vara eller värde. Självklart kan du reklamera till tävlingsanordnaren om din vinst är felaktig.