Klarar dom här delarna att driva det här?

Permalänk

Klarar dom här delarna att driva det här?

Hej, jag undrar om en Xeon E3-1240v2 och 16GB (har tänkt att utöka eftersom) ram klarar av att driva följande:

  • OS: ESXi

  • pfSense

  • DHCP

  • VPN Server

  • Firewall

  • Web Server

  • Owncloud - För mig själv

  • Teamspeak 3 Server - Max 10 inne samtidigt

  • Minecraft = 5 personer

  • Filserver/NAS

  • (FTP Server)

  • Streama och spela upp film - Max 1 samtidigt

  • Folding@home - drar ingen kraft?

  • Test av diverse OS

Nu är det inte så att jag kommer spela upp 3 filmer, föra över 1TB och driva 100 hemsidor samtidigt. Utan det kommer vara max 3 saker samtidigt. Om jag lägger allt för stora krav på processorn så får ni gärna komma med tips på hur jag kan lösa det.

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel Q6600, 8 GB ram, Raid 5 (mdraid) som virtualiserar 5 virtuella servrar utan större problem. Dock så har jag inte en minecraft server, men det ska fungera.

Det gäller att du väljer diskar med minst 7200 RPM, för annars kommer det att gå slött.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Jag har en Intel Q6600, 8 GB ram, Raid 5 (mdraid) som virtualiserar 5 virtuella servrar utan större problem. Dock så har jag inte en minecraft server, men det ska fungera.

Det gäller att du väljer diskar med minst 7200 RPM, för annars kommer det att gå slött.

Ska försöka satsa på det

Kan någon förklara hur SSD Cache fungerar? Det lär väl snabba upp en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Ska försöka satsa på det

Kan någon förklara hur SSD Cache fungerar? Det lär väl snabba upp en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

SSD Cache är ett sätt att tillfälligt lägga data som används mycket för att kunna accessas snabbt när det behövs.
Nya moderna raid kort har detta för att snabba upp läsning och skrivning. Det går mycket snabbare att lägga något i
cache än att spara det på en vanlig disk.

Sedan finns det vanliga hårddiskar med en lite SSD cash som fungerar på samma sätt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det går att använda en SSD-disk som cache i en ZFS pool om du kör ZFS filsystem på filservern. Jag har det i min filserver men ärligt talat så tycker jag det är svårt att märka någon större skillnad för egen del. Men det beror nog mycket på hur man använder sin filserver. I första hand ska man satsa på mycket RAM-minne och först när RAM är fullt på moderkortet kan man börja fundera på SSD som sekundär filcache (RAM-minne används ju som primär filcache och SSD som sekundär filcache). Dessutom kan man använda en liten SSD-disk som skrivcache i sin ZFS-pool för att snabba upp synkrona filöverföringar (exempelvis för databaser via NFS).

Det finns också vissa moderkort som har möjlighet att ansluta en SSD-disk som cacheminne.
http://www.anandtech.com/show/4329/intel-z68-chipset-smart-re...
Men jag tror det krävs drivrutinsstöd i operativsystemet för att den metoden ska funka. Kanske inte kan utnyttjas om man kör annat än Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Ska försöka satsa på det

Kan någon förklara hur SSD Cache fungerar? Det lär väl snabba upp en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tänker på det som kom i esxi 5.5 så finns den bara i licensierade installationer inte i gratisvarianten.

Permalänk

Tackar för svaren!

Jag har undrar hur jag ska göra för att föra över filer i nätverket, kommer endast upp i 12 mb/s som max.
Kör med gigabit netgear switch. Vade det som sätter stopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Tackar för svaren!

Jag har undrar hur jag ska göra för att föra över filer i nätverket, kommer endast upp i 12 mb/s som max.
Kör med gigabit netgear switch. Vade det som sätter stopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla Cat6 kablar? låter som om du bara har 100Mbit.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Skrivet av kriller007:

Alla Cat6 kablar? låter som om du bara har 100Mbit.

Har 100mbit. Vill få ut gigabit på lan.

Kör med gigabit switch.
Kör med Cat 7 från router till switch, cat 6 från datorn till switchen och cat5e från filservern till switchen. Kablarna har ju stöd för gigabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:
  • Folding@home - drar ingen kraft?

.

Nej, den kommer att dra jättemycket kraft eftersom att ESXi inte ser att processen har lägre priroritet. Det enda som kommer att rädda dig är att ESXi använder fair scheduling, och kommer hellre ge CPU shares till en maskin som inte har använt så mycket CPU än maskinen som försöker att använda 100% hela tiden. Vad som kommer att fucka upp det hela är din Minecraft server som förmodligen också kommer att vilja använda CPUn hyffsat mycket vilket kommer att göra att du har två maskiner som tävlar med varandra och förmodligen så kommer din Minecraft server få prestandaproblem och F@H maskinen kommer inte heller att få så mycket gjort.

Detta förutsätter att du som typ alla andra med liknande idéer get fullt med vCPUer till F@H VMen. Om du ser till att följa rekommendationen att aldrig ha en VM med mer vCPUer än hälften av dina fysiska (icke-HT) kärnor.

I övrigt så kommer det nog att fungera men förvänta dig inte att kunna köra ZFS NAS på den maskinen, du vill nog ge den minst 16GB i så fall.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Nej, den kommer att dra jättemycket kraft eftersom att ESXi inte ser att processen har lägre priroritet. Det enda som kommer att rädda dig är att ESXi använder fair scheduling, och kommer hellre ge CPU shares till en maskin som inte har använt så mycket CPU än maskinen som försöker att använda 100% hela tiden. Vad som kommer att fucka upp det hela är din Minecraft server som förmodligen också kommer att vilja använda CPUn hyffsat mycket vilket kommer att göra att du har två maskiner som tävlar med varandra och förmodligen så kommer din Minecraft server få prestandaproblem och F@H maskinen kommer inte heller att få så mycket gjort.

Detta förutsätter att du som typ alla andra med liknande idéer get fullt med vCPUer till F@H VMen. Om du ser till att följa rekommendationen att aldrig ha en VM med mer vCPUer än hälften av dina fysiska (icke-HT) kärnor.

I övrigt så kommer det nog att fungera men förvänta dig inte att kunna köra ZFS NAS på den maskinen, du vill nog ge den minst 16GB i så fall.

Hur mycket kan jag mata processorn innan den når 75%?
Har tänkt att köpa 32GB RAM men får se om jag börjar med 16GB och sedan utökar eftersom.

Permalänk

Vad ska jag köra för OS för varje grej?
Tips tack:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pineapple:

Vad ska jag köra för OS för varje grej?
Tips tack:)

Skickades från m.sweclockers.com

Steg ett du skall börja med är att fundera på varför du vill köra så många OS, det kommer inte gå snabbare bara för att du kör flera. Du borde även fundera på att dumpa folding då det kommer gå långsamt på den burken och suga ur hela dess prestanda.

Jag hade nog kört Ubuntu eller Windows (Med Hyper-V, det är nice) server i botten och använt Ubuntu, Debian eller BSD till de andra.

Däremot så hade det varit mycket smidigt att lösa det genom att bara köra Ubuntu, Windows eller BSD i botten och köra alla processer på ett operativsystem, det blir dessutom en triljard gånger lättare att administrera, det finns inget du vill göra som kommer få en fördel av att köras i en virutell dator

Dessutom förstår jag inte vad du skall med så mycket RAM till, din dator kommer aldrig någonsin förbruka mer än 3 - 4 GB. Det du försöker göra (förutom folding) är väldigt lättdrivet. Inga problem att köra det på en liten dualcore på 2 GHz. Minecraft rekommenderar 2 GB minne och resten av processerna drar väl 10 - 100 MB stycket, processor är det bara minecraft och folding som kommer behöva, det andra kommer inte generera märkar belastning, föruom när ZFS scrubbar disken om du kör med det. Skulle du skippa minecraft och folding är det inga problem att köra din server på en Raspberry PI eller någon Intel Atom burk

Permalänk
Medlem

Kör själv E3-1230v2 med 16GB RAM och ett M1015 RAID-kort för att koppla diskchassin på. Är frälst av VMware och kör ESXi 5.5 i botten.

Roligt hur alla anser att angivet RAM aldrig räcker till ZFS NAS. Det beror ju helt på hur mycket utrymme man tänkt köra och hur mycket krav man har på prestandan. Har själv en freenas VM med 16x2TB (1 pool, 2 vdev 7+7 raidz1 + 2 spares) med endast 8GB tilldelat och har långt över gigabit ut från den. Intern överföringshastighet är över 500MB/s(diskchassi till diskchassi). Först när chassi nummer två är halvfyllt kommer jag börja fundera på att utöka RAM.

Tror inte du behöver oroa dig för för att det inte ska räcka så länge du skippar F@H. Streaming kan Plex Media Server sköta utan problem med den processorn. En sån liten Minecraft-server drar inte heller några stora mängder resurser.

Om man vill hålla nere antalet maskiner och resurser är nedan ett alternativ. Då kommer det finnas över för diverse testmaskiner.
pfSense: DHCP, VPN Server, Firewall,
Ubuntu Server: Web Server, Teamspeak, Minecraft, Owncloud, Plex
NAS: Lagring, FTP

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Har 100mbit. Vill få ut gigabit på lan.

Kör med gigabit switch.
Kör med Cat 7 från router till switch, cat 6 från datorn till switchen och cat5e från filservern till switchen. Kablarna har ju stöd för gigabit.

Kollat på jumboframes i relevanta ändar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Jumbo_frame
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-features/30201-n...

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Steg ett du skall börja med är att fundera på varför du vill köra så många OS, det kommer inte gå snabbare bara för att du kör flera. Du borde även fundera på att dumpa folding då det kommer gå långsamt på den burken och suga ur hela dess prestanda.

Jag hade nog kört Ubuntu eller Windows (Med Hyper-V, det är nice) server i botten och använt Ubuntu, Debian eller BSD till de andra.

Däremot så hade det varit mycket smidigt att lösa det genom att bara köra Ubuntu, Windows eller BSD i botten och köra alla processer på ett operativsystem, det blir dessutom en triljard gånger lättare att administrera, det finns inget du vill göra som kommer få en fördel av att köras i en virutell dator

Dessutom förstår jag inte vad du skall med så mycket RAM till, din dator kommer aldrig någonsin förbruka mer än 3 - 4 GB. Det du försöker göra (förutom folding) är väldigt lättdrivet. Inga problem att köra det på en liten dualcore på 2 GHz. Minecraft rekommenderar 2 GB minne och resten av processerna drar väl 10 - 100 MB stycket, processor är det bara minecraft och folding som kommer behöva, det andra kommer inte generera märkar belastning, föruom när ZFS scrubbar disken om du kör med det. Skulle du skippa minecraft och folding är det inga problem att köra din server på en Raspberry PI eller någon Intel Atom burk

Skrivet av KingsX:

Kör själv E3-1230v2 med 16GB RAM och ett M1015 RAID-kort för att koppla diskchassin på. Är själv frälst av VMware och kör ESXi 5.5 i botten.

Roligt hur alla anser att angivet RAM aldrig räcker till ZFS NAS. Det beror ju helt på hur mycket utrymme man tänkt köra och hur mycket krav man har på prestandan. Har själv en freenas VM med 16x2TB (1 pool, 2 vdev 7+7 raidz1 + 2 spares) med endast 8GB tilldelat och har långt över gigabit ut från den. Intern överföringshastighet är över 500MB/s(diskchassi till diskchassi). Först när chassi nummer två är halvfyllt kommer jag börja fundera på att utöka RAM.

Tror inte du behöver oroa dig för för att det inte ska räcka så länge du skippar F@H. Streaming kan Plex Media Server sköta utan problem med den processorn. En sån liten Minecraft-server drar inte heller några stora mängder resurser.

Om man vill hålla nere antalet maskiner och resurser är nedan ett alternativ. Då kommer det finnas över för diverse testmaskiner.
pfSense: DHCP, VPN Server, Firewall,
Ubuntu Server: Web Server, Teamspeak, Minecraft, Owncloud, Plex
NAS: Lagring, FTP

Ja det rekommenderas ju mycket RAM. Jag har själv ingen koll på RAM.
Kan nog skippa F@H. Men det övriga vill jag fortsätta med.

Nu vet jag lite mer ur jag ska sortera upp det hela och vilket OS som ska köras till vilket program.

pfSense: DHCP, VPN Server, Firewall - 1GB?
Ubuntu Server: Web Server, Teamspeak, Minecraft, Owncloud, Plex - 8GB, minecraft drar ju en hel del ibland. Vill inte att det ska krasha?
NAS: Lagring, FTP - 1/2GB? Beror väl på val utav OS.
Övriga OS: 1-4GB/st

Permalänk

Löste det hela, bytte ut en Cat5e kabel mot en Cat7 och då fungerade det. Dock borde ju Cat5e klara av 1Gbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Löste det hela, bytte ut en Cat5e kabel mot en Cat7 och då fungerade det. Dock borde ju Cat5e klara av 1Gbit?

Det skall den om den är hel men det kan ha handlat om autosense i switch eller os som fick fel med cat5e kabeln och inte körde med antingen gigabit och/eller jumboframes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Ja det rekommenderas ju mycket RAM. Jag har själv ingen koll på RAM.
Kan nog skippa F@H. Men det övriga vill jag fortsätta med.

Nu vet jag lite mer ur jag ska sortera upp det hela och vilket OS som ska köras till vilket program.

pfSense: DHCP, VPN Server, Firewall - 1GB?
Ubuntu Server: Web Server, Teamspeak, Minecraft, Owncloud, Plex - 8GB, minecraft drar ju en hel del ibland. Vill inte att det ska krasha?
NAS: Lagring, FTP - 1/2GB? Beror väl på val utav OS.
Övriga OS: 1-4GB/st

PFsense klarar sig på 256MB RAM.
Du kan väl sätta upp Ubuntu med 8GB RAM så kan du se hur mycket den kräver när du kör allting och anpassa därefter. Körde minecraft-server tidigare med tilldelat 3GB RAM vilket då räckte till 15 spelare och en rätt stor karta.
NASen är som sagt beroende på hur mycket disk och vilket operativ du kör. Tänk på att du behöver ett SAS/SATA-kort som du kan tilldela en specifik VM om du ska koppla diskar direkt mot NASen. Annars kopplas diskarna mot VMware och lösningen blir inte lika snygg om det ens fungerar(aldrig provat själv).

Tänk på att det finns färdiga lösningar från t.ex. Synology och LaCie om det passar ditt behov av NAS. Blir fristående givetvis men det kan ju vara en fördel ibland.

Skrivet av pineapple:

Löste det hela, bytte ut en Cat5e kabel mot en Cat7 och då fungerade det. Dock borde ju Cat5e klara av 1Gbit?

Cat5e ska klara gigabit om kabeln är hel.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Skrivet av KingsX:

PFsense klarar sig på 256MB RAM.
Du kan väl sätta upp Ubuntu med 8GB RAM så kan du se hur mycket den kräver när du kör allting och anpassa därefter. Körde minecraft-server tidigare med tilldelat 3GB RAM vilket då räckte till 15 spelare och en rätt stor karta.
NASen är som sagt beroende på hur mycket disk och vilket operativ du kör. Tänk på att du behöver ett SAS/SATA-kort som du kan tilldela en specifik VM om du ska koppla diskar direkt mot NASen. Annars kopplas diskarna mot VMware och lösningen blir inte lika snygg om det ens fungerar(aldrig provat själv).

Tänk på att det finns färdiga lösningar från t.ex. Synology och LaCie om det passar ditt behov av NAS. Blir fristående givetvis men det kan ju vara en fördel ibland.

Cat5e ska klara gigabit om kabeln är hel.

Hade gärna vilja testa ZFS och vilka operativsystem stödjer det? Solaris och finns det mer?

Permalänk
Medlem

freeNAS, Openindiana + Napp-it och NAS4Free vet jag av.
Har själv bara kört freeNAS och är nöjd med det, har inget jag saknar så ser inte någon anledning att byta.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

kör ubuntu medd zfs och funkar klockrent

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Om du ska köra ZFS så rekommenderar jag Nexenta starkt, var det enda som fungerade på direkten när jag satte upp min lilla NAS/Server: http://nexentastor.org/

Lite intressant läsning: http://b3n.org/installed-xeon-e3-1230v2-in-gen8-hp-microserve...
samt: http://b3n.org/m1015-hba-in-the-hp-gen8-microserver/

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av KingsX:

freeNAS, Openindiana + Napp-it och NAS4Free vet jag av.
Har själv bara kört freeNAS och är nöjd med det, har inget jag saknar så ser inte någon anledning att byta.

Skrivet av j.nyberg:

kör ubuntu medd zfs och funkar klockrent

Skrivet av skogsvilden:

Om du ska köra ZFS så rekommenderar jag Nexenta starkt, var det enda som fungerade på direkten när jag satte upp min lilla NAS/Server: http://nexentastor.org/

Lite intressant läsning: http://b3n.org/installed-xeon-e3-1230v2-in-gen8-hp-microserve...
samt: http://b3n.org/m1015-hba-in-the-hp-gen8-microserver/

Ska kika på det där, tänkte köra en separat disk för min NAS maskin i nuläget, men har i framtiden planer på att köpa "riktiga" diskar och göra någon form utav RAID nivå för min NAS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pineapple:

Ja det rekommenderas ju mycket RAM. Jag har själv ingen koll på RAM.
Kan nog skippa F@H. Men det övriga vill jag fortsätta med.

Nu vet jag lite mer ur jag ska sortera upp det hela och vilket OS som ska köras till vilket program.

pfSense: DHCP, VPN Server, Firewall - 1GB?
Ubuntu Server: Web Server, Teamspeak, Minecraft, Owncloud, Plex - 8GB, minecraft drar ju en hel del ibland. Vill inte att det ska krasha?
NAS: Lagring, FTP - 1/2GB? Beror väl på val utav OS.
Övriga OS: 1-4GB/st

Kör det du tänkte på pfsense, ge den 1 GB ram (kommer nog inte använda mer än 100 MB i värsta fall men ändå. Kör resten på Ubuntu server och låt den ta resten av minnet. Den kommer inte dra mer än 4 GB någon gång så du klarar dig på det du har.

Jag tror du gör en höna av en fjäder lite. Själv hade jag bara installerat hela hopen på en ubuntu server och haft en fungerande setup på en eftermiddag.