Hetsen om mer watt på nätagget

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du kan aldrig komma under rumstemperaturen med luft/vattenkylare. Edit: Men du har kompressorkylning?

Självklart kan man komma under rumstemperatur med vattenkylare! Man kan t.ex. skaffa en kompressordriven vattenkylare för akvarier.

Luftkylare lika så, bara att använda en AC = "luftkylare".

Permalänk

har ett p1000 till en rigg som drar ~600 full load, för att det alltid ska vara tyst. har passiv vatten till resten av riggen -> enda fläkten sitter i mitt nätagg sedan en laing d5 i skumgummi.

den är alltid tyst. jag gillar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Är det bara jag som tycker att det börjar bli väldigt löjligt när man ser människor bygga datorer och smackar in 1200W i en burk som drar ca 250W på 100% load?

Så därför skriver jag den här posten. Kan DU som har för lite watt på ditt nätagg posta här och beskriva din setup?
PicoPSU etc för HTPC exkluderat, detta är för gamingdatorer som har "riktiga" nätagg.

ps. Jag tror inte du finns.

Chassi: Lian-Li PC-Q03
PSU: BeQuiet SFX Power 300W, m. molex -> PCI-E 8-pins adapter
Moderkort: ASUS P8H77-I
Processor: Intel Core i7 3770T
Grafikkort: ASUS GTX 760 Mini

Två SSD:er och två stickor 8GB 1600MHz RAM.

Blir dock varm under längre perioder då nätagget inte orkar dra ut nog luft (80mm, lågt varvtal), så måste köra chassit öppet tills vi börjar fara ut till stugan igen, för att borra hål och installera en fläkt i toppen. Med sidopanel funkar Source-spel osv, men det är kört så fort man drar igång t.ex. Tomb Raider. Blir hyfsat varm även med sidopanelen borta, men då utsätts inte SSD:erna för hettan i varje fall.

Nätagget har två rails (14+16A), så mest troligt kör Moderkortet på en rail och kringutrustning ska köra på den andra, så grafikkortet drar <75W från moderkortet och <150W från molex-kontakterna. Har inte haft några problem med throttling eller omstarter, så mest troligt stämmer min teori. Har ej öppnat nätagget eller kollat med bequiet hur det egentligen står till.

Med ett HD7750 blir burken knappt ljummen, men då drar den å andra sidan inte 100W under full belastning.

Edit: Standardversionen verkar komma med 2x6-pins kontakter och rekommenderas 500W. Observera: "Minimum Recommended System Power (W)", inte "Required".

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du kan aldrig komma under rumstemperaturen med luft/vattenkylare. Edit: Men du har kompressorkylning?

Jag väljer att kalla den för en vattenkylare eftersom den heter på engelska Water Chiller. Sen att den innehåller kylmedium, kompressor, fläkt, metall, plast, gummi m.m är en annan sak.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Självklart kan man komma under rumstemperatur med vattenkylare! Man kan t.ex. skaffa en kompressordriven vattenkylare för akvarier.

Luftkylare lika så, bara att använda en AC = "luftkylare".

Helt rätt :).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag väljer att kalla den för en vattenkylare eftersom den heter på engelska Water Chiller. Sen att den innehåller kylmedium, kompressor, fläkt, metall, plast, gummi m.m är en annan sak.

Alltså innehåller den inget vatten!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Alltså innehåller den inget vatten!

Inte när den levererades, men idag har den vatten i sig och jag får inte ihop vad det har med produktbenämningen att göra. Den benämns som Water Chiller(eller bara Chiller) och det får jag till vattenkylare på svenska, ungefär som till akvarium och dricksvattenmaskiner.

Tanken i den verkar svälja 2 liter och det är vad den har i mängd vatten idag. Hela slingan inkl. tankarna i datorn ligger på runt 3 liter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

För de som vill ha ett tyst system och inte har SLI/CF, varför inte bara välja detta? http://www.seasonicusa.com/Platinum_Series_FL2.htm

Ett &quot;C&quot; föll bort
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Enkelt, ett bra nätagg håller bra många fler år än en spelrigg.
Köper man ett bra nätagg så slipper man skaffa nytt när man uppgraderar förhoppningsvis.
Har gått från 580, till 580 SLI, till 680 SLI och nu kör jag på 290X i CF och har samma nätagg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

För de som vill ha ett tyst system och inte har SLI/F, varför inte bara välja detta? http://www.seasonicusa.com/Platinum_Series_FL2.htm

Precis & bla. netonnet kränger dem.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det var /tråd där, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Att tänka på med majoriteten av kvalitativa agg är att de oftast håller sig inom specen med rejäl "överbleastning" utan att svettas.

Synd bara att inte fler tester visar hur långt de pallar innan de stänger av. Oftast testas bara vad som står i spec.

Hittade ett innan jag köpte mitt corsair tx 750w (rev1) där de presade ur över 900W med spänningar och rippel innom toleranserna. Om jag inte minns fel så gick säkerhetskretsarna in vid 930W o fimpade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Chassi: Lian-Li PC-Q03
PSU: BeQuiet SFX Power 300W, m. molex -> PCI-E 8-pins adapter
Moderkort: ASUS P8H77-I
Processor: Intel Core i7 3770T
Grafikkort: ASUS GTX 760 Mini

Två SSD:er och två stickor 8GB 1600MHz RAM.

Skulle inte vilja säga att du har för litet nätagg, utan verkar snarare vara ventilationen som suger. Du kan inte räkna med att använda bara nätaggsfläkten som ventilation i lådan med de komponenterna! (speciellt inte ett med en liten 80mm fläkt)

Skrivet av Gibbe:

För de som vill ha ett tyst system och inte har SLI/CF, varför inte bara välja detta? http://www.seasonicusa.com/Platinum_Series_FL2.htm

Mjo, fast om man har lite halvvarma komponenter i lådan så lär inte ett nättagg med en bra fläkt och fläktstyrning inte höras över resten av komponenterna iallafall... Och man slipper då oroa sig lika mycket ventilationen genom nätagget tex.
För vissa lådor kan det helt klart vara tänkvärt dock om man kan lägga lite extra pengar. (de är ju inte svindyra med tanke på vad man får!)

Skrivet av Stefanp67:

Egentligen hade jag för lite watt (560W) när jag satte ihop datorn eftersom det rekommenderades 600W till GTX770 just då, nu har kraven på GTX770 sjunkit till 550W så den klarar gränsen ganska precis. När jag mäter effekten med kilowattmätare så drar min dator ca 45-50W idle och vid absolut max drar den ca 320W (furmark+wprime samtidigt).

Mmm, rekommendationerna från tillverkarna själva är ju generellt väldigt pessimistiskt satta, för att säkra att folk som köper överspecade skräpagg ska ha hyfsad chans att allt funkar...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du kan aldrig komma under rumstemperaturen med luft/vattenkylare. Edit: Men du har kompressorkylning?

Man kan använda ett peltierelement, förutom då ett kylaggregat/värmepump eller vad man ska översätta hans water chiller till.

Skrivet av Lodisen:

Har gått från 580, till 580 SLI, till 680 SLI och nu kör jag på 290X i CF och har samma nätagg.

Precis. Om man kan tänka sig att uppgradera så är det inte ett slöseri att köpa ett överdimensionerat nätagg. Tvärtom så sparar man massa pengar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boss302:

Synd bara att inte fler tester visar hur långt de pallar innan de stänger av. Oftast testas bara vad som står i spec.

Hittade ett innan jag köpte mitt corsair tx 750w (rev1) där de presade ur över 900W med spänningar och rippel innom toleranserna. Om jag inte minns fel så gick säkerhetskretsarna in vid 930W o fimpade.

Mjo, visst är det så. Men det är inte mycket lönt att förklara det här, som att snacka med en vägg.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Hittade ett innan jag köpte mitt corsair tx 750w (rev1) där de presade ur över 900W med spänningar och rippel innom toleranserna. Om jag inte minns fel så gick säkerhetskretsarna in vid 930W o fimpade.

Mmm, men sen kan man ju undra hur länge det överlever i verkligheten (med oförändrad rippel o spänningar osv) om man någorlunda kontinuerligt belastar agget på det sättet..
Som jag ser det så är ett agg som tillåter för hög överbelastning snarare felbyggt än något att eftersträva.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kör specsen i sign, med ett 600watt platinum. Med överklockning osv tycker jag inte det är speciellt overkill. Kan även tillägga att jag aldrig hört nätaggets fläkt, undrar seriöst om den funkar eller ej x)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, men sen kan man ju undra hur länge det överlever i verkligheten (med oförändrad rippel o spänningar osv) om man någorlunda kontinuerligt belastar agget på det sättet..
Som jag ser det så är ett agg som tillåter för hög överbelastning snarare felbyggt än något att eftersträva.

Det är väldigt vanligt att samma plattform används till flera olika effektspecar, precis som i flera olika branscher, listan kan göras oändligt lång med exempel på nedspecade produkter. Det är ett sätt för tillverkarna att sänka tillverkningskostnaden och absolut inget konstigt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det är väldigt vanligt att samma plattform används till flera olika effektspecar, precis som i flera olika branscher, listan kan göras oändligt lång med exempel på nedspecade produkter. Det är ett sätt för tillverkarna att sänka tillverkningskostnaden och absolut inget konstigt.

Visst förekommer det, men även när samma plattform återanvänds, så kan ju tillverkarna fortfarande byta ut specifika komponenter till andra med lägre spec, för att anpassa agget enligt de lägre kraven... (dvs alla agg på samma plattform är inte likvärdiga)

Man ska ha väldigt mycket på fötterna om man medvetet ska ligga och pusha över gränsen på vad agget är märkt för IMO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Visst förekommer det, men även när samma plattform återanvänds, så kan ju tillverkarna fortfarande byta ut specifika komponenter till andra med lägre spec, för att anpassa agget enligt de lägre kraven... (dvs alla agg på samma plattform är inte likvärdiga)

Man ska ha väldigt mycket på fötterna om man medvetet ska ligga och pusha över gränsen på vad agget är märkt för IMO.

Absolut, ser ingen anledning till att att göra det. Men, att nyttja det som headroom ser jag ingen anledning till att inte göra så länge man vet vad man gör.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett 650w nätagg i mitt Node 304. Lite tveksam till att jag någonsin kommer att använda mig utav så mycket effekt. Om jag nu skulle lyckas komma upp i de effekterna så känns det som att kylningen hade blivit rätt problematisk i mitt lilla chassi.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Man kan använda ett peltierelement, förutom då ett kylaggregat/värmepump eller vad man ska översätta hans water chiller till.

Men då är man inne på aktiv kylning & inte passiva som vanlig luftkylning/vattenkylning med fläktkyld radiator som jag åsyftade.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skulle inte vilja säga att du har för litet nätagg, utan verkar snarare vara ventilationen som suger. Du kan inte räkna med att använda bara nätaggsfläkten som ventilation i lådan med de komponenterna! (speciellt inte ett med en liten 80mm fläkt)

200W under rekommenderat för grafikkortet är inte för litet? ; )

Om TS menade personer som är dumma nog att inte ha nog verklig strömförsörjning för att kunna driva komponenterna, så nej, de finns nog inte. Inte på SweC i varje fall. Angående din andra mening, ber jag dig läsa min post igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men då är man inne på aktiv kylning & inte passiva som vanlig luftkylning/vattenkylning med fläktkyld radiator som jag åsyftade.

Vad menar du med aktiv kylning?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Skulle inte säga att jag har för lite nätagg, absolut inte. Men jag har iaf inte överdrivet.
Har datorn i sign fast CPU på 3.9Ghz

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Om TS menade personer som är dumma nog att inte ha nog verklig strömförsörjning för att kunna driva komponenterna, så nej, de finns nog inte. Inte på SweC i varje fall.

Då så, då gäller det ju din burk också
(Jo jag såg att du skulle sätta in en fläkt till. Om du får till ventilationen bra, så tror jag det kommer räcka för att göra burken stabil så länge du inte klockar grafikkortet brutalt, och isåfall har du inte för litet nätagg, eller hur? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad menar du med aktiv kylning?

Där man tillför energi för att kyla typ. peltier/kompressor.. eller typ stoppa in radiatorn i ett kylskåp etc.

I mina ögon passiv kylning. (men det är min subjektiva definition & grundar sig på att man inte aktivt kyler ett medium mm etc.)

Edit: Ja jag vet att passivt kylda grafikkort inte har fläkt men dom är mer eller mindre beroende av ett luftflöde i lådan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Där man tillför energi för att kyla typ. peltier/kompressor.. eller typ stoppa in radiatorn i ett kylskåp etc.

I mina ögon passiv kylning. (men det är min subjektiva definition & grundar sig på att man inte aktivt kyler ett medium mm etc.)
http://www.avadirect.com/images/items/CPF-ACG-ACFZI30.jpg

http://www.inet.se/files/img/medium/5322341_0.png

Edit: Ja jag vet att passivt kylda grafikkort inte har fläkt men dom är mer eller mindre beroende av ett luftflöde i lådan.

jajo, fast även fläktar brukar ju i normala fall klassas som aktiv kylning i dom diskutionerna där man diskuterar passiv helt utan fläkt och aktiv som är med fläkt. Skulle vara bra med 3 grupper istället, helt passiv, semiaktiv och aktiv kylning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

jajo, fast även fläktar brukar ju i normala fall klassas som aktiv kylning i dom diskutionerna där man diskuterar passiv helt utan fläkt och aktiv som är med fläkt. Skulle vara bra med 3 grupper istället, helt passiv, semiaktiv och aktiv kylning.

Passiv kylning / Fläkt kylning / Aktiv kylning, då kanske?

När blir en kylfläns kyld av en fläkt när fläkten sitter monterad på flänsen eller sitter monterad på något annat exempelvis 5mm från flänsen?.. Man kan göra detta ämne svårt om man vill!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vill man ha en tyst dator, framtidssäkert psu och inte oroa sig om man ska köra sli så är valet enkelt. Mer watt till folket

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb