Corsair 800D - Defekt del

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Corsair 800D - Defekt del

Min Sata III backplane till mitt 800D chassi är trasig, och jag har fortfarande garanti. Enligt Corsairs support har 800D utgått sedan länge, och de lär inte har några Sata III backplanes kvar (enligt supporten jag pratar med nu). Frågan är då, hur går jag vidare med detta? Denna defekt gör ju så att ett chassi i för övrigt bra skick förlorar mycket värde. Vad kan jag begära som ersättning, om de nu inte "lyckas skramla fram" någon backplane?

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Har du garanti kvar så får dom ju se till att ersätta dig med denna del, alt att dom får fixa ett nytt chassi.

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 4x4GB DDR4 @ 3GHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av BM-Mods:

Har du garanti kvar så får dom ju se till att ersätta dig med denna del, alt att dom får fixa ett nytt chassi.

Absolut min tanke också, men supporten hävdar ju att det blir problem att ersätta just den delen då hela Obsidian 800D är "discontinued". Kan jag begära pengar för att köpa ett helt nytt chassi då, eller hur gör jag? Min tanke är ju att garantin är just det, en garanti på att produkten ska hålla (inom rimliga gränser) för den utsatta tiden. Om den inte gör det så åtgärdas det.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Gör en tråd i Corsairs forumdel (http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/) där du beskriver problemet och frågar om en lösning.

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av mackannorling:

Gör en tråd i Corsairs forumdel (http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/) där du beskriver problemet och frågar om en lösning.

Way ahead of you! Skapade en tråd 2013-12-21, 14:37. Har dock inte fått något svar ännu, vilket är förståeligt med alla röda dagar. Men själva meningen med denna tråd är att komma på en rimlig ersättning, om det nu blir aktuellt. Förhoppningen är ju fortfarande att de ska rota fram en backplane och skickar över.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Jink:

Way ahead of you! Skapade en tråd 2013-12-21, 14:37. Har dock inte fått något svar ännu, vilket är förståeligt med alla röda dagar. Men själva meningen med denna tråd är att komma på en rimlig ersättning, om det nu blir aktuellt. Förhoppningen är ju fortfarande att de ska rota fram en backplane och skickar över.

Du bör ju kontakta butiken i första hand. Du lär ju fortfarande ha reklamationsrätt kvar (den är på 3 år).När det gäller ersättning osv. behöver Corsair inte göra ett skit då garantivillkoren kan innehålla vilka klausuler som helst (garanti är inte reglerat av konsumentköplagen). Har dom skrivit att fel osv. åtgärdas måste dom givetvis leva upp till det, Corsair kan dock kräva att du skickar in chassit på lagning och det kan ju bli dyrt.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av screamin-daemon:

Du bör ju kontakta butiken i första hand. Du lär ju fortfarande ha reklamationsrätt kvar (den är på 3 år).När det gäller ersättning osv. behöver Corsair inte göra ett skit då garantivillkoren kan innehålla vilka klausuler som helst (garanti är inte reglerat av konsumentköplagen).

Är du säker ang. butiken? Vad jag vet så har väl Alina (som jag köpt ifrån) bara 1 års garanti. Kan ju tycka att det blir dålig PR för dem (Corsair) om de inte ersätter trasiga delar inom garanti-tid, men då vet ju i alla fall alla på Sweclockers att Corsairs garantier inte är värda något. Men jag tror att de kommer att erbjuda kompensation, på ett eller annat sätt.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Jink:

Är du säker ang. butiken? Vad jag vet så har väl Alina (som jag köpt ifrån) bara 1 års garanti. Kan ju tycka att det blir dålig PR för dem (Corsair) om de inte ersätter trasiga delar inom garanti-tid, men då vet ju i alla fall alla på Sweclockers att Corsairs garantier inte är värda något. Men jag tror att de kommer att erbjuda kompensation, på ett eller annat sätt.

Corsair brukar vara snälla och inte omöjligt att dom löser det på ett smidigt sätt. Det kan dock kosta dig frakt osv. ifall Corsair är besvärliga.
Enligt konsumentköplagen ska du i första hand kontakta butiken. Du har alltid 3 års reklamationsrätt och är felet inte uppstått pga. felaktig hantering/slitage osv. ska det antingen lagas eller du ska ha nån kompensation/häva köpet.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av screamin-daemon:

Corsair brukar vara snälla och inte omöjligt att dom löser det på ett smidigt sätt. Det kan dock kosta dig frakt osv. ifall Corsair är besvärliga.
Enligt konsumentköplagen ska du i första hand kontakta butiken. Du har alltid 3 års reklamationsrätt och är felet inte uppstått pga. felaktig hantering/slitage osv. ska det antingen lagas eller du ska ha nån kompensation/häva köpet.

Ah, det hade jag ingen aning om. Men jag ska se om Corsair kan lösa problemet, om inte annat så tar jag det med Alina då. Men har de verkligen rätt att kräva att jag betalar frakt, när det är ett garanti ärende?

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2007

Om du menar " http://www.komplett.se/corsair-800d-sata3-6gbs-upgrade-kit/63... " så finns det sådana som reservdelar. Jag mailade till dem i USA och förklarade att mitt chassi var så gammalt att jag inte "fick ut" hela kapaciteten av mina nya hårddiskar när jag använde dem i hotswap-platserna. De svarade inte på just det men 10 dagar senare hade jag ett paket att hämta på posten med den nya uppdaterade plattan. Grymt trevlig överraskning. Har även skaffat en ny del till fronten med USB 3. Dessutom, eftersom min startknapp är trasig, kunde jag få en hel ny front om jag skickade den gamla till dem. Detta orkade jag inte utan fick laga startknappen själv.

Mitt samtal med dem var i somras men testa att maila dem!

Mvh

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Jink:

Ah, det hade jag ingen aning om. Men jag ska se om Corsair kan lösa problemet, om inte annat så tar jag det med Alina då. Men har de verkligen rätt att kräva att jag betalar frakt, när det är ett garanti ärende?

Beror helt på garantivillkoren. När det gäller garanti är detta 100% frivilligt och kan, helt enligt lagen, innehålla helt obskyra villkor (typ bara personer som heter Bengt kan få hjälp ). I såna fall får man ty till reklamationsrätten. Vid reklamationsärenden där felet anses att vara ursprungligt ska du givetvis inte behöva betala nåt. Man kan t.om. kräva ersättning för transport osv.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av screamin-daemon:

Beror helt på garantivillkoren. När det gäller garanti är detta 100% frivilligt och kan, helt enligt lagen, innehålla helt obskyra villkor (typ bara personer som heter Bengt kan få hjälp ). I såna fall får man ty till reklamationsrätten. Vid reklamationsärenden där felet anses att vara ursprungligt ska du givetvis inte behöva betala nåt. Man kan t.om. kräva ersättning för transport osv.

Som jag har förstått det, efter att ha googlat lite, så verkar det som att en hel del backplanes har gått sönder. Skulle man kunna kalla det "ursprungligt" tror du? Då de verkar ha en tendens att gå sönder.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

974a;14239487]Om du menar " http://www.komplett.se/corsair-800d-sata3-6gbs-upgrade-kit/63... " så finns det sådana som reservdelar. Jag mailade till dem i USA och förklarade att mitt chassi var så gammalt att jag inte "fick ut" hela kapaciteten av mina nya hårddiskar när jag använde dem i hotswap-platserna. De svarade inte på just det men 10 dagar senare hade jag ett paket att hämta på posten med den nya uppdaterade plattan. Grymt trevlig överraskning. Har även skaffat en ny del till fronten med USB 3. Dessutom, eftersom min startknapp är trasig, kunde jag få en hel ny front om jag skickade den gamla till dem. Detta orkade jag inte utan fick laga startknappen själv.

Mitt samtal med dem var i somras men testa att maila dem!

Mvh[/QUOTE]
Yes, en sådan är det (dock inte exakt likadan som den jag har). Hoppas på att jag har samma tur som dig, och får den utbytt!

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Jink:

Som jag har förstått det, efter att ha googlat lite, så verkar det som att en hel del backplanes har gått sönder. Skulle man kunna kalla det "ursprungligt" tror du? Då de verkar ha en tendens att gå sönder.

Är det ett vanligt fel tyder det ju på tillverkningsfel och inte att du har tagit sönder plattan. Nu kan du ju avvakta och se hur Corsair väljer att hantera ärendet, annars kan det ju vara bra att samla så mycket information som möjligt ifall du ska reklamera hos Alina. Poängtera att du har använt chassit enligt bruksanvisningen, inte har varit våldsam och att det finns andra som har samma problem. Allt detta tyder ju på att felet är ursprungligt och du då rätt till att få det felet avhjälpt.
Alina har 3 försök på sig att avhjälpa felet, kan Alina däremot ej reparera chassit kan du häva köpet. Alina kan avkräva ett s.k. nyttoavdrag beräknat utifrån det ursprungliga priset, det kan betyda att istället för 1500:- för du 1000:- Du kan däremot kräva ränta på köpsumman fr.o.m inköpsdatum och även kräva ersättning för resor osv. Är man lite envis brukar det "gå jämt upp" vid så pass billiga varor.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av screamin-daemon:

Är det ett vanligt fel tyder det ju på tillverkningsfel och inte att du har tagit sönder plattan. Nu kan du ju avvakta och se hur Corsair väljer att hantera ärendet, annars kan det ju vara bra att samla så mycket information som möjligt ifall du ska reklamera hos Alina. Poängtera att du har använt chassit enligt bruksanvisningen, inte har varit våldsam och att det finns andra som har samma problem. Allt detta tyder ju på att felet är ursprungligt och du då rätt till att få det felet avhjälpt.
Alina har 3 försök på sig att avhjälpa felet, kan Alina däremot ej reparera chassit kan du häva köpet. Alina kan avkräva ett s.k. nyttoavdrag beräknat utifrån det ursprungliga priset, det kan betyda att istället för 1500:- för du 1000:- Du kan däremot kräva ränta på köpsumman fr.o.m inköpsdatum och även kräva ersättning för resor osv. Är man lite envis brukar det "gå jämt upp" vid så pass billiga varor.

Tack för hjälpen! Hoppas som sagt på att det löser sig lyckligt med Corsair, annars blir det till att vända sig till Alina.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Liten uppdatering: Jag fick en ny backplane och levde lycklig i alla mina dagar!

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.