Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel sänker priserna på 30-tal processorer i Core- och Celeron-serierna

Permalänk
Melding Plague

Intel sänker priserna på 30-tal processorer i Core- och Celeron-serierna

Av den senaste prislistan framgår att Intel förbereder för det nya året genom att sänka priserna på en uppsjö processorer, varav flera Haswell-baserade modeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

knappt 10% i prissänkningen är inte allt för mycket.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett prissänkningar på K-serien också, inte minst eftersom att de kostat nästan lika mycket sedan release. Vi behöver konkurrens här! Men trevligt för dem som inte vill överklocka!

PS. Gott nytt år!

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

De får skylla sig själva som inte fattar att folk har surfplattor som ett komplement till riktiga datorer, inte en ersättare, men det är såklart alltid trevligt med lägre priser för konsumenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Av den senaste prislistan framgår att Intel förbereder för det nya året genom att sänka priserna på en uppsjö processorer, varav flera Haswell-baserade modeller.

Läs artikeln

Billigare Nuc 's?

Permalänk
Keeper of Traditions

Inga i3'or?

Trist...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De får skylla sig själva som inte fattar att folk har surfplattor som ett komplement till riktiga datorer, inte en ersättare, men det är såklart alltid trevligt med lägre priser för konsumenterna.

Nej folk har dom inte som komplement, t.ex min morsa är tekniskt-handikappad av den grad hon är direktkvalificerad till handikapp-OS i datoranvändning.
Hon och hennes gubbe har en stationär dom aldrig använder och efter att ha köpt en Ipad så tror jag aldrig dom kommer använda den stationära igen.
Det finns säkert en miljard såna konsumenter världen över som min mor..

Det känns som att en jätte som Intel borde fatta att om Svensson/Average Joe köper en surfplatta 2013 så kommer han rimligen inte att köpa en ny bärbar eller stationär samtidigt utan den kanske han köper under 2014, en sänkning av priset på en mobil processor på 10% kommer knappast gemene konsument till godo som köper "färdiga paket" av OnOff eller Elgiganten.
K-serien är väl det dom borde ha sänkt, hur många celeron N2805 tror du dom säljer löst till slutkonsument i Sverige på ett år, kan inte vara många.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med prissänkningar men skulle gärna sett billigare K processorer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Nej folk har dom inte som komplement, t.ex min morsa är tekniskt-handikappad av den grad hon är direktkvalificerad till handikapp-OS i datoranvändning.
Hon och hennes gubbe har en stationär dom aldrig använder och efter att ha köpt en Ipad så tror jag aldrig dom kommer använda den stationära igen.
Det finns säkert en miljard såna konsumenter världen över som min mor..

Sålänge behovet av kreativitet eller att atbeta finns kommer en surfplatta inte räcka.

Någon måste producera det material som den passiva komsumenten konsumerar, och det görs knappast på surfplattor.. Och tittar de aldrig på film? Visst, det finns hemmabiosystem osv men det är sjukt bökigt jämfört med en riktig dator.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sålänge behovet av kreativitet eller att atbeta finns kommer en surfplatta inte räcka.

Någon måste producera det material som den passiva komsumenten konsumerar, och det görs knappast på surfplattor.. Och tittar de aldrig på film? Visst, det finns hemmabiosystem osv men det är sjukt bökigt jämfört med en riktig dator.

Som du säkert är medveten om så är inte förhållandet mellan producent och konsument 1:1. För film börjar streamingtjänster ta över där du inte behöver en dator inkopplad för att kunna ta del av. Sen måste det vara ganska få Svenssonhushåll som har en TV inkopplad till datorn ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Som du säkert är medveten om så är inte förhållandet mellan producent och konsument 1:1. För film börjar streamingtjänster ta över där du inte behöver en dator inkopplad för att kunna ta del av. Sen måste det vara ganska få Svenssonhushåll som har en TV inkopplad till datorn ändå.

Nej visst, men så länge det finns producenter så kommer det finnas PC, så intels "panik" känns överdriven.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej visst, men så länge det finns producenter så kommer det finnas PC, så intels "panik" känns överdriven.

Det baseras väl rimligtvis på vad som säljs mycket, och inte bara av vad som säljs överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCrazy:

Det baseras väl rimligtvis på vad som säljs mycket, och inte bara av vad som säljs överhuvudtaget.

Det kan ju också ha att göra med att en PC har en livslängd på 5-6 år medans en surfplatta har en livslängd på max 2.

Sedan så ligger en surfplatta i en helt annan prisklass också, men man får vad man betalar för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Nej folk har dom inte som komplement, t.ex min morsa är tekniskt-handikappad av den grad hon är direktkvalificerad till handikapp-OS i datoranvändning.
Hon och hennes gubbe har en stationär dom aldrig använder och efter att ha köpt en Ipad så tror jag aldrig dom kommer använda den stationära igen.
Det finns säkert en miljard såna konsumenter världen över som min mor..

Det känns som att en jätte som Intel borde fatta att om Svensson/Average Joe köper en surfplatta 2013 så kommer han rimligen inte att köpa en ny bärbar eller stationär samtidigt utan den kanske han köper under 2014, en sänkning av priset på en mobil processor på 10% kommer knappast gemene konsument till godo som köper "färdiga paket" av OnOff eller Elgiganten.
K-serien är väl det dom borde ha sänkt, hur många celeron N2805 tror du dom säljer löst till slutkonsument i Sverige på ett år, kan inte vara många.

Haha, låter som att vi har samma mamma

On Topic: Kanske ultrabooks kommer gå ner en del i pris. Det vore inte hel fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

De får skylla sig själva som inte fattar att folk har surfplattor som ett komplement till riktiga datorer, inte en ersättare, men det är såklart alltid trevligt med lägre priser för konsumenterna.

Surfplattor har faktiskt i allt större utsträckning börjat ersätta PC. Min mormor har aldrig haft en dator utanför jobbet (på 90-talet). Hon har precis köpt en iPad 3, och hon har varken en PC eller en smartphone – hennes mobil har inte ens färgskärm. Att hon köpte en surfplatta och inte en PC beror på att:

  • det är mycket lättare för henne att lära sig iOS än Windows. (Dessa konsumenter är ofta väldigt positivt inställda till en tydlig "startskärm", varifrån man "alltid börjar" och dit man lätt kan ta sig.)

  • en laptop för samma pris (4000 kr) oftast är värdelös skit.

  • hon inte ska producera, utan konsumera: surfa, söka på Google, titta på TV-program osv. Det lilla producerande hon ska göra – sälja saker på Tradera – är mycket lättare för henne att göra på en surfplatta, som ju dessutom har inbyggd kamera; annars hade hon varit tvungen att köpa det också.

Förstår du vad jag menar? Medan en surfplatta är väldigt begränsad, och helt värdelös för seriöst skapande, får man väldigt mycket för pengarna jämfört med en laptop, speciellt om man är helt grön på datorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Surfplattor har faktiskt i allt större utsträckning börjat ersätta PC. Min mormor har aldrig haft en dator utanför jobbet (på 90-talet). Hon har precis köpt en iPad 3, och hon har varken en PC eller en smartphone – hennes mobil har inte ens färgskärm. Att hon köpte en surfplatta och inte en PC beror på att:

  • det är mycket lättare för henne att lära sig iOS än Windows. (Dessa konsumenter är ofta väldigt positivt inställda till en tydlig "startskärm", varifrån man "alltid börjar" och dit man lätt kan ta sig.)

  • en laptop för samma pris (4000 kr) oftast är värdelös skit.

  • hon inte ska producera, utan konsumera: surfa, söka på Google, titta på TV-program osv. Det lilla producerande hon ska göra – sälja saker på Tradera – är mycket lättare för henne att göra på en surfplatta, som ju dessutom har inbyggd kamera; annars hade hon varit tvungen att köpa det också.

Förstår du vad jag menar? Medan en surfplatta är väldigt begränsad, och helt värdelös för seriöst skapande, får man väldigt mycket för pengarna jämfört med en laptop, speciellt om man är helt grön på datorer.

Fast varför ska din mormor ha en laptop och inte en stationär dator med mycket större skärm än den på en iPad eller laptop?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Surfplattor har faktiskt i allt större utsträckning börjat ersätta PC. Min mormor har aldrig haft en dator utanför jobbet (på 90-talet). Hon har precis köpt en iPad 3, och hon har varken en PC eller en smartphone – hennes mobil har inte ens färgskärm. Att hon köpte en surfplatta och inte en PC beror på att:

  • det är mycket lättare för henne att lära sig iOS än Windows. (Dessa konsumenter är ofta väldigt positivt inställda till en tydlig "startskärm", varifrån man "alltid börjar" och dit man lätt kan ta sig.)

  • en laptop för samma pris (4000 kr) oftast är värdelös skit.

  • hon inte ska producera, utan konsumera: surfa, söka på Google, titta på TV-program osv. Det lilla producerande hon ska göra – sälja saker på Tradera – är mycket lättare för henne att göra på en surfplatta, som ju dessutom har inbyggd kamera; annars hade hon varit tvungen att köpa det också.

Förstår du vad jag menar? Medan en surfplatta är väldigt begränsad, och helt värdelös för seriöst skapande, får man väldigt mycket för pengarna jämfört med en laptop, speciellt om man är helt grön på datorer.

Exakt!
Och majoriteten av "dator"användarna gör just detta.
Det är därför surfplattor och mobiler konkurerar ut persondatorer.
Varför köpa något för 4000+ som får virus, krångligt att använda, behöver uppdatera sig för jämnan, när man istället får något för halva priset som duger till det man vill få gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt!
Och majoriteten av "dator"användarna gör just detta.
Det är därför surfplattor och mobiler konkurerar ut persondatorer.
Varför köpa något för 4000+ som får virus, krångligt att använda, behöver uppdatera sig för jämnan, när man istället får något för halva priset som duger till det man vill få gjort.

Jag vet inte vad du lever i för universum, men i detta universum som jag skriver från så kan surfplattor få virus.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Surfplattor har faktiskt i allt större utsträckning börjat ersätta PC. Min mormor har aldrig haft en dator utanför jobbet (på 90-talet). Hon har precis köpt en iPad 3, och hon har varken en PC eller en smartphone – hennes mobil har inte ens färgskärm. Att hon köpte en surfplatta och inte en PC beror på att:

  • det är mycket lättare för henne att lära sig iOS än Windows. (Dessa konsumenter är ofta väldigt positivt inställda till en tydlig "startskärm", varifrån man "alltid börjar" och dit man lätt kan ta sig.)

  • en laptop för samma pris (4000 kr) oftast är värdelös skit.

  • hon inte ska producera, utan konsumera: surfa, söka på Google, titta på TV-program osv. Det lilla producerande hon ska göra – sälja saker på Tradera – är mycket lättare för henne att göra på en surfplatta, som ju dessutom har inbyggd kamera; annars hade hon varit tvungen att köpa det också.

Förstår du vad jag menar? Medan en surfplatta är väldigt begränsad, och helt värdelös för seriöst skapande, får man väldigt mycket för pengarna jämfört med en laptop, speciellt om man är helt grön på datorer.

Håller med dig till fullo! Efter att tjejen fick sin iPad i julklapp förra året har hon knappt använt sin dator. Tradera, facebook och Netflix är ju så mycket lättare på en pekplatta.
När det väl kommer till kritan så är det ju det som Svensson gör. Dom köper en stor gräslig burk på OnOff för att betala räkningar och surfa lite. Numer väljer dom istället att köpa en surplatta som kan precis samma saker, fast den behöver inte en dedikerad plats i hushållet.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det kan ju också ha att göra med att en PC har en livslängd på 5-6 år medans en surfplatta har en livslängd på max 2.

Sedan så ligger en surfplatta i en helt annan prisklass också, men man får vad man betalar för.

min gamla iPad 1 fungerar fortfarande!
dock använder jag min iphone 5S mycket mer nu för tiden, medans jag sparar ihop till en mini-retina senare.
efter man har lagt 5000kr på sig själv i julklapp får man prioritera lite haha

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt!
Och majoriteten av "dator"användarna gör just detta.
Det är därför surfplattor och mobiler konkurerar ut persondatorer.
Varför köpa något för 4000+ som får virus, krångligt att använda, behöver uppdatera sig för jämnan, när man istället får något för halva priset som duger till det man vill få gjort.

Kanske också därför Chromebook säljer så bra, för de flesta som hänger på forum där datormognaden är hög så kan en pekplatta/chromebook te sig väl begränsad, men för många är det precis vad de behöver.

Personligen tror jag ändå att även "vanliga" användare kommer med tiden bli frustrerad av att endast ha tillgång till en pekplatta. Att skriva ens det minsta dokument, t.ex. ett e-mail, är extremt frustrerande jämfört med att skriva på ett "riktigt" tangentbord. Tror därför att Chromebooks faktiskt kan kapa åt sig en hel del av marknaden som nu domineras av pekplattor, det som behövs nu är att de blir lite fart på "app"-tillverkningen för ChromeOS.

Tittar man på vilka CPUer som Intel nu säker priset på är det ju till absolut största del de modeller vi kommer få se i 2-in-1 samt Chromebooks. Intel kommer vara tvungen att vara extremt offensiv på dessa marknader då ARM-tillverkarna just nu är en större konkurrent än AMD någonsin varit på x86, Intel har ju numera prissatt systemkretsarna för pekplattor på samma nivå eller i vissa fall lägre än vad Qualcomm och nVidia tar för sina motsvarande ARM-baserade systemkretsar. Så här är det verkligen konkurrens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan ju också ha att göra med att en PC har en livslängd på 5-6 år medans en surfplatta har en livslängd på max 2.

Sedan så ligger en surfplatta i en helt annan prisklass också, men man får vad man betalar för.

Min surfplatta är 2,5 år gammal, fungerar fortfarande bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mfm:

Fast varför ska din mormor ha en laptop och inte en stationär dator med mycket större skärm än den på en iPad eller laptop?

Hon vill absolut inte ha en stationär dator pga att den tar så mycket plats. Dessutom är den naturligtvis mycket mindre portabel. En surfplatta kan hon lätt ta med sig när hon exempelvis hälsar på folk, men det orkar hon inte göra med en desktoprigg. Eller bara en sån sak som att hon kan välja var i sitt hus hon vill använda den: köksbordet, sängen, TV-rummet eller altanen; det går inte att jämföra med en stationär dator.

Sedan skulle jag vilja se en stationär PC för 4000 kr (inklusive skärm, tangentbord och mus) som är ens i närheten av lika bra som en iPad 3 till det mormödrar gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

min gamla iPad 1 fungerar fortfarande!

Fast du kan ju typ inte ladda hem några appar till den längre tack vare Apples planerade åldrande.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De får skylla sig själva som inte fattar att folk har surfplattor som ett komplement till riktiga datorer, inte en ersättare, men det är såklart alltid trevligt med lägre priser för konsumenterna.

Ja, Intel har säkert noll koll... Eller inte. Du får sluta utgå från dig själv och användarbasen på detta forumet. Jag känner massvis med människor som bara äger en mobil eller mobil + surfplatta och klarar sig utmärkt med det och ser inget behov av något mer.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Ja, Intel har säkert noll koll... Eller inte. Du får sluta utgå från dig själv och användarbasen på detta forumet. Jag känner massvis med människor som bara äger en mobil eller mobil + surfplatta och klarar sig utmärkt med det och ser inget behov av något mer.

Det har jag inte sagt emot. Men om man ska ägna sig åt seriöst skapande, vilket en viss del av befolkningen alltid kommer vilja göra, så duger inte en surfplatta.

I och för sig spelar det ingen större roll. Sålänge jag personligen kommer kunna köpa och använda en PC som jag altid har gjort så kan världen ta vägen vart den vill. Och ingen har sagt att PC-komponenter kommer sluta tillverkas bara för att användarbasen minskar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fast du kan ju typ inte ladda hem några appar till den längre tack vare Apples planerade åldrande.

På 16-1700 talet hette piraterna Rödskägg/Svartskägg och sådana coola namn, numera heter dom Apple, Microsoft och Telia.. Lite fantasilöst i min mening.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fast du kan ju typ inte ladda hem några appar till den längre tack vare Apples planerade åldrande.

inte tänkt på, jag använde den då till mail och surfa bara.
använder som sagt iphone 5S på språng nu och inväntar ipad mini till våren förmodligen, har ett 280x köp som ska in före

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Personligen tror jag ändå att även "vanliga" användare kommer med tiden bli frustrerad av att endast ha tillgång till en pekplatta. Att skriva ens det minsta dokument, t.ex. ett e-mail, är extremt frustrerande jämfört med att skriva på ett "riktigt" tangentbord.

Är ju hur enkelt som helst att ansluta ett BT-tangentbord till iPad. Har flera stycken ifrån kompakta tunna Logitech till dyra mekaniska Filco. Slår klart de flesta laptops i kvalitetskänsla och snabbhet i skrivande.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Alltid en början. Jag tycker priset har stått stil för länge.

Angående övergång till surfplattor så handlar det främst om substitut och att personer som aldrig någonsin skulle använda en dator på fritiden nu också har börjat göra det. Vissa av dessa personer hade dock köpt en persondator hemma som de aldrig använde utan den bara stod och samlade damm, precis som jag gjorde med min xbox 360. Jag ser det som rätt fascinerande att t.o.m. äldre otekniska personer idag skaffar en datorenhet med fast internetuppkoppling.

Jag har dock svårt att se att en person som har en kontorsarbete/teknisk arbete kan klara av att behålla jobbet utan att ha en dator hemma som har ett vettigt officepaket, tangentbord, display etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".