Permalänk

Utorrent som hänger sig

Hej alla sweclockers och gott nytt år och god fortsättning!

Jag har lite problem här med mitt nätverk.

Jag har precis byggt ihop en stationär dator som ska agera nas/htpc

Det som är mitt problem är att få utorrent att orka med min 1000mbit lina.

Jag laddar hem i allt mellan 20-65mb/s.

Nu till problemet, drog precis hem en 6gb fil och utorrent drar igång och upp över 60mb/s sen efter några sekunder hänger utorrent sig. Alltid samma sak vid dessa hastigheterna.

Vad ska jag göra för att lösa detta?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Vill poängtera att nerladdning är olaglig och det uppskattas inte disukssioner om detta i detta forum. Men jag antar att du är en heders kille och bara ladder ner lagliga alternativ som finns ute på nätet. Ditt problem kan vara att disk-cashen är för låg i utorrent. Om du går till inställningar/avancerat/diskcashe så kan du höja denna siffra eftersom utorrent inte ibland hinner med att åsidosätta cashe automatiskt i standardinställlningarna.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niner0:

Vill poängtera att nerladdning är olaglig och det uppskattas inte disukssioner om detta i detta forum. Men jag antar att du är en heders kille och bara ladder ner lagliga alternativ som finns ute på nätet. Ditt problem kan vara att disk-cashen är för låg i utorrent. Om du går till inställningar/avancerat/diskcashe så kan du höja denna siffra eftersom utorrent inte ibland hinner med att åsidosätta cashe automatiskt i standardinställlningarna.

''nerladdning är olaglig'', det värsta jag hört. Eftersom att TS inte nämner någonting om något upphovsrättsskyddat material är det väl onödigt att ta med det i diskussionen? Allt man laddar ner på Utorrent behöver inte vara olagligt precis som du nämner.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

KÖP FILMEN ISTÄLLET!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av Vackaan:

''nerladdning är olaglig'', det värsta jag hört. Eftersom att TS inte nämner någonting om något upphovsrättsskyddat material är det väl onödigt att ta med det i diskussionen? Allt man laddar ner på Utorrent behöver inte vara olagligt...

Jag sa aldrig vad jag laddade ner, finns gott om lagliga filer via utorrent.

Jag har redan ändrat disk cachen för annars brukar det stå disken överlastad men det är inte de utan utorrent hänger sig helt...

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

KÖP FILMEN ISTÄLLET!

Har jag kanske redan gjort? Finns digitala filmer om du inte visste.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

''nerladdning är olaglig'', det värsta jag hört. Eftersom att TS inte nämner någonting om något upphovsrättsskyddat material är det väl onödigt att ta med det i diskussionen? Allt man laddar ner på Utorrent behöver inte vara olagligt precis som du nämner.

Håller med dig. Det var därför jag fortsatte med att skriva "Men jag antar att du är en heders kille och bara ladder ner lagliga alternativ som finns ute på nätet."

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glimbrink:

Hej alla sweclockers och gott nytt år och god fortsättning!

Jag har lite problem här med mitt nätverk.

Jag har precis byggt ihop en stationär dator som ska agera nas/htpc

Det som är mitt problem är att få utorrent att orka med min 1000mbit lina.

Jag laddar hem i allt mellan 20-65mb/s.

Nu till problemet, drog precis hem en 6gb fil och utorrent drar igång och upp över 60mb/s sen efter några sekunder hänger utorrent sig. Alltid samma sak vid dessa hastigheterna.

Vad ska jag göra för att lösa detta?

Det som händer är torrent error troligtvis, hade detta problemet för drygt 2veckor sen, och det tog ett bra tag innan jag lyckades identifiera vilken torrent det va som orsakade problemet (laddade ner typ 20st saker samtidigt) så jag va tvungen o va snabb som satan med att avaktivera alla nerladdningar innan jag lyckades identifiera vilken det va som orsakade problemet.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niner0:

Håller med dig. Det var därför jag fortsatte med att skriva "Men jag antar att du är en heders kille och bara ladder ner lagliga alternativ som finns ute på nätet."

Vet, dock kändes det onödigt att ens ta upp det då SweCs regler förbjuder all diskussion av sådant och utifrån det TS skrev så kan man förstå att han vet att det är olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Då ber jag om ursäkt för min kommentar om reglerna. Var inte medveten vid skrivandets skull att det skulle bli en diskussion. Det var endast ett sätt för mig att uppmärksamma att även jag känner till reglerna. Jag hoppas att jag inte har förstört någons kväll.

OnT: Har du kollat hur det ser ut med processor och ram-minnet när du laddar ner i dessa otroligt höga hastigheterna?

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Skrivet av Niner0:

Då ber jag om ursäkt för min kommentar om reglerna. Var inte medveten vid skrivandets skull att det skulle bli en diskussion. Det var endast ett sätt för mig att uppmärksamma att även jag känner till reglerna. Jag hoppas att jag inte har förstört någons kväll.

OnT: Har du kollat hur det ser ut med processor och ram-minnet när du laddar ner i dessa otroligt höga hastigheterna?

Yes har aktivitetshanteraren framme och det är ingenting utav dem som flaskar.

i7 920 med 8gb ram är det som är i bruk..

Undrar vad man kan göra åt detta för det känns onödigt att betala för hastigheten om det inte är praktiskt funktionellt..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Inaktiv

I mina ögon låter det som om det är routern som sätter sig på tvären och blir överbelastad? Har du testat att koppla förbi den?

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen skumt. Det enda jag kan tänka mig är att hårddiskarna inte hinner med. Antar att du använder mekaniska hårddiskar. Detta hände en polare som laddade ner i höga hastigheter med en äldre hårddisk. Har du testat att ladda ner till en ssd och i så fall hände samma sak?

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk

Jag tippar på att det är just hastigheten som är problemet, din disk hinner inte med.

En torrent är segmenterad i många små block och när det handlar om så höga hastigheter hinner disken helt enkelt inte med alla skrivningar från utorrent varvid det "hänger sig".

Permalänk
Hedersmedlem

Om trådskaparen menar 20-65 MB (megabyte och inte millibit, mb) per sekund, så finns det inte en mekanisk hd utom möjligen velociraptor eller andra enterprise-diskar på 10 eller 15k rpm som klarar av 65MB/s eftersom torrent är helt fragmenterad skrivning/läsning. En bra lagringshd klarar av det dubbla kontinuerligt, men då gäller det rent sekventiell data, ljusår mycket enklare.

Skaffa bättre diskar och/eller kör RAID0.

Jag har lyckats mätta gamla 7200-varvare med 8 Mb (megabit) ADSL under ogynnsamma förhållanden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det gäller till ssd, på mekanisk kommer jag inte upp i dem hastigheterna nej.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glimbrink:

Det gäller till ssd, på mekanisk kommer jag inte upp i dem hastigheterna nej.

Vad är det för SSD? Jag kan tänka mig flera scenarios med sandforce-diskar i mindre storlekar med få skrivkanaler som storknar vid kontinuerlig skrivning i 65MB/s, speciellt om det är icke-komprimerbar data (som en x264-film eller annat högkomprimerat format). Då klarar sandforce kanske av 1/3 till 1/4 av angiven prestanda. Har man dessutom valt en liten 120GB eller ännu värre 60GB SSD med i bästa fall hälften av reklambladens siffror (avser alltid största diskarna med flest kanaler och dessutom okomprimerat material), så kommer man lätt under 100MB/s och betydligt lägre ytterligare om SSDn inte är helt tom och har plats att skriva fritt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Hedersmedlem

Är det pro-varianten med MLC-minnen borde den klara det galant så länge den inte är helt full.

Edit: Det är fortfarande motsvarande en tortyrbehandling och 840-serien gick väl ned en hel del i skrivprestanda efter sådana random-skrivtortyr, bl a i Swec tester? Minns dock inte hur långt, måste läsa och fundera mera, återkommer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Är det pro-varianten med MLC-minnen borde den klara det galant så länge den inte är helt full.

Ja man tycker ju att den inte borde vara flaskhalsen. Det finns gott om utrymme på den.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Hedersmedlem

Det är verkligen inga vackra siffror för 840: http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Tycker dock inte att du borde få den typen av problem så snabbt, men kontinuerlig random-write på 65MB/s är mycket.

Spontant tror jag begränsningen ligger på annat håll, men utan att kunna testa själv är jag långtifrån säker.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Själv kör jag med en RAM-disk just för torrents och nedladdning, när det är färdigladdat flyttas det till en mekanisk disk.

Jag har dock endast en 100Mbit-lina, men upptäckte snart efter att ha skaffat det att jag fick problem liknande dina.
Då skaffade jag en SSD och det gick betydligt bättre, men den dog ganska så fort för mig (1,5 år eller något sådant), så då bestämde jag mig för att köra RAM-disk och det funkar väldigt bra hittills (1,5 år +)

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Själv kör jag med en RAM-disk just för torrents och nedladdning, när det är färdigladdat flyttas det till en mekanisk disk.

Jag har dock endast en 100Mbit-lina, men upptäckte snart efter att ha skaffat det att jag fick problem liknande dina.
Då skaffade jag en SSD och det gick betydligt bättre, men den dog ganska så fort för mig (1,5 år eller något sådant), så då bestämde jag mig för att köra RAM-disk och det funkar väldigt bra hittills (1,5 år +)

Ingenting jag har hört talas om förut RAM-disk vad är det?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Skrivet av Glimbrink:

Ingenting jag har hört talas om förut RAM-disk vad är det?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_RAM_drive_software

Permalänk

Okej, hur använder du de för att klara ladda hem lite större filer?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

Jag har 64GB RAM i min burk, sen kör jag en dynamisk RAM-disk som max går upp till 56GB, det duger gott för att ladda ner stora filer.

Finns ju givetvis torrents som är större än så, men då består den ju oftast av flera filer, och då kan man ju ändå välja att inte ladda alla filer på en gång....

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag har 64GB RAM i min burk, sen kör jag en dynamisk RAM-disk som max går upp till 56GB, det duger gott för att ladda ner stora filer.

Finns ju givetvis torrents som är större än så, men då består den ju oftast av flera filer, och då kan man ju ändå välja att inte ladda alla filer på en gång....

oj....

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

köpte 8gb ram till och provade ramdisk. Vilket resultat!! Har inte varit med om att det har hängt sig ännu och kommer upp i hela 90mb/s som bäst! Fantastiskt bra!!

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>