Raspberry pi Raspbmc + Nas möjligt?

Permalänk
Medlem

Raspberry pi Raspbmc + Nas möjligt?

Hej

Har nu ganska länge använt mig av raspbmc för att titta på mina bilder och filmer även använt Xot för att se Play kanalerna och tycker allt funkar kanon. Hemma har jag 2 Raspberry pi´s en till varje tv. Den ena har jag en hårdisk kopplad till där ja lagrar mitt matrial. Min fråga är om de är möjligt på något sätt att dela ut detta över nätet till min far som ja även vill att han ska kunna se mitt matrial. Frågan är då är kanske raspberryin för klen. Men bilder osv borde den ju klara av att streama. Jag vill iallfall göra ett försök.

Antar ja måste byta OS på "server" maskinen. Har försökt med att installera hamatchi å få alla in på samma nätverk å sen använda sig av samba men inte lyckats logga in på hamatchi blir något error :/. Är inte så duktig på detta med server å de kanske måste bli så att jag avvarar en raspberry till renodlad nas.

Permalänk
Medlem

Har struntad i hamachi nu och försöker få igång FTP server och får de funka bra när jag använder filezilla men XBMC vill inte se mina mappar den hittar inget när ja connectar via xbmc. Verkar som ja måste ställa in någon standard mapp för de som connectar via FTP för att hamna direct i media mappen. För den hittar connection men inga filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Har struntad i hamachi nu och försöker få igång FTP server och får de funka bra när jag använder filezilla men XBMC vill inte se mina mappar den hittar inget när ja connectar via xbmc. Verkar som ja måste ställa in någon standard mapp för de som connectar via FTP för att hamna direct i media mappen. För den hittar connection men inga filer

Jag kör min hem-NAS på en Raspberry PI som kör Wheezy-Raspbian, funkar utmärkt för att se på 1080p på alla datorer, sega är bara överföringen av inbränt material till servern, tar någon timma.. 2.5 - 3.3mb /s skrivhastighet men 4.5-5mb i läshastighet. Man kan såklart flytta hårddisken till sin stationära dator och föra över där men betydlig hastighetsförbättring.

Om du är på samma nätverk bör du inte ha något problem med detta, för att komma åt min server kör jag bara mot min Samba-server som är installerad på min Raspberry. Du kan dock behöva montera dina hårddiskar (om du gör som mig) manuellt till en /media mapp som jag refererar allt till. Jag har en raspberry till min tv, två Windows datorer och alla fungerar finfint att streama allt material, allt från bilder, musik och filmer man fört över.

I din FTP-klient som du kör på servern lär du behöva ange en standardkatalog, rekommendation är ju samma som du använder till dem andra, i mitt fall vore det /media.

Säg till om du vill ha hjälp att konfigurera något

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Streamade från min Raspberry PI via SSH förut, det fungerade bra. Kunde buffra lite ibland. Då var det över nätet. Om du ska streama via nätverket kan du ju köra NFS eller SAMBA, bör gå bättre än med SSH.

Permalänk
Medlem

Samba fungerar bra för mig från min Netgear NAS.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kör samba här jag med och htsp för tv. Funkar fint.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P