Permalänk

CX500 för r9 280x

Jag hade tänkte beställa lite grejer och undrar mer eller mindre om jag klarar mig på mitt Corsair CX500 nätagg jag har hemma eller om det är att pusha det för mycket. Om det itne fungerar, kan någon rekommendera ett så billigt och tyst nätagg som kan hantera systemet?

Beställning
CPU: 4670K
GPU: Asus R9 280x
Mobo: Gigabyte z87x ud5h
RAM: 8 GB vengeance pro 1600MHz
HDD: WD green 1 TB

Kylning: H80i, 2st 230mm fläktar

Jag hade tänkt att göra en lätt överklockning på processorn. Tack på förhand till er som orkar att läsa!

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Du klarar dig bra på 500W, så kör på..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ska väl gå i teorin. Skulle dock säga 600w minimum ändå. Speciellt med den där psu:n som inte är särskilt bra eller pålitlig. Dumt att chansa med så dyra komponenter.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Ditt nätagg kommer räcka fint!

Permalänk

Har ett 280x som kört med ett 650W Fractal design nätagg... Läste runt en hel del och absolut minimum skulle bli cirka 550w. En regel är ju att aldrig snåla med nätagg, då kan det gå riktigt illa!

Jag funderade på ett nätagg ifrån CX serien men fick reda på att dem lät mycket och hade ett sk. coil whine, därför valde jag ett Fractal design nätagg efter att ha kollat många bra recensioner. Ljudet är näst intill obefintligt då det överröstas utav CPU-kylaren...

Min slutsats skulle vara att mer (bra) watt = mer spelrum över för överklockning, fler USB-devices eller helt enkelt mer ström till nästa system. Jag röstar på att du inte snålar och går den säkra vägen.

Permalänk
Medlem

Ni som menar att 550/600W behövs för ett 280X, vad får ni den siffran ifrån?

Dold text
Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Du klarar dig bra på 500W, så kör på..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BostonGurkan:

Ska väl gå i teorin. Skulle dock säga 600w minimum ändå. Speciellt med den där psu:n som inte är särskilt bra eller pålitlig. Dumt att chansa med så dyra komponenter.

Skrivet av SuperFlugan:

Ditt nätagg kommer räcka fint!

Skrivet av KNEKT Lös:

Har ett 280x som kört med ett 650W Fractal design nätagg... Läste runt en hel del och absolut minimum skulle bli cirka 550w. En regel är ju att aldrig snåla med nätagg, då kan det gå riktigt illa!

Jag funderade på ett nätagg ifrån CX serien men fick reda på att dem lät mycket och hade ett sk. coil whine, därför valde jag ett Fractal design nätagg efter att ha kollat många bra recensioner. Ljudet är näst intill obefintligt då det överröstas utav CPU-kylaren...

Min slutsats skulle vara att mer (bra) watt = mer spelrum över för överklockning, fler USB-devices eller helt enkelt mer ström till nästa system. Jag röstar på att du inte snålar och går den säkra vägen.

Skrivet av occe94:

Ni som menar att 550/600W behövs för ett 280X, vad får ni den siffran ifrån?

Dold text

Saken är att det är min lillebrorsa som ska ha datorn och han insisterar på så lågt pris som mjöligt och bryr sig inte om överklockning. Har nämligen ett CX500 nätagg liggandes som han kan få gratis isåfall. Kommer jag våga ge honom en mild överklockning på 4670k med nätagget eller det är bäst att köra på stock, om han inte vill köpa nytt nätagg?

Tack för övrigt för alla era svar

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

På inet så rekkomenderas det ett 650W för 280x. Funderar på om man ska köpa Antec Neo Eco 620C 620W annars (CDon har 15% vinterrea på den). Då borde man väl få lite över till att klocka hans cpu?

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

min mining rigg som har ett powercolor 280x turbo oc fabriks överklockat ligger med gammal amd 64 cpu m.m på 440watt i full load..

i spel och full load kommer du nog ej över 400

440w är för övrigt mätt med wattmätare mellan dator och uttaget så de stämmer-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Jag hade tänkte beställa lite grejer och undrar mer eller mindre om jag klarar mig på mitt Corsair CX500 nätagg jag har hemma eller om det är att pusha det för mycket. Om det itne fungerar, kan någon rekommendera ett så billigt och tyst nätagg som kan hantera systemet?

Beställning
CPU: 4670K
GPU: Asus R9 280x
Mobo: Gigabyte z87x ud5h
RAM: 8 GB vengeance pro 1600MHz
HDD: WD green 1 TB

Kylning: H80i, 2st 230mm fläktar

Jag hade tänkt att göra en lätt överklockning på processorn. Tack på förhand till er som orkar att läsa!

500w räcker så länge du inte petar på power-limit på grafikkortet. Då kan saker snabbt förändras.

Edit: Det kan nog bli rätt tajt ändå, om grabben kör typ crysis som har ungefär samma som furmark så kommer verkligen nätagget ligga på typ 100%, lägg då till en överklockning på processorn.. njaae.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

500w räcker så länge du inte petar på power-limit på grafikkortet. Då kan saker snabbt förändras.

Edit: Det kan nog bli rätt tajt ändå, om grabben kör typ crysis som har ungefär samma som furmark så kommer verkligen nätagget ligga på typ 100%, lägg då till en överklockning på processorn.. njaae.

Crysis taxar inte datorn lika hårt som Furmark.. Hursom, Anandtech som dom allra flesta mäter från väggurtaget, så dom 445W är på primärsidan av agget. Från agget till systemet blir det då, ungefärligt räknat med 90% effektivitet för att vara på den säkra sidan, 400W som agget ska orka. Det klarar CX500 lätt så länge det är hyffsat nytt.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av WoG:

500w räcker så länge du inte petar på power-limit på grafikkortet. Då kan saker snabbt förändras.
http://images.anandtech.com/graphs/graph7400/58737.png

Edit: Det kan nog bli rätt tajt ändå, om grabben kör typ crysis som har ungefär samma som furmark så kommer verkligen nätagget ligga på typ 100%, lägg då till en överklockning på processorn.. njaae.

Skrivet av lacrits:

Crysis taxar inte datorn lika hårt som Furmark.. Hursom, Anandtech som dom allra flesta mäter från väggurtaget, så dom 445W är på primärsidan av agget. Från agget till systemet blir det då, ungefärligt räknat med 90% effektivitet för att vara på den säkra sidan, 400W som agget ska orka. Det klarar CX500 lätt så länge det är hyffsat nytt.

Tja, nätagget är nog inköpt runt 2007-2008 så den har lite på nacken. Men vad anser ni om Antec Neo Eco 620C 620W annars? Är det ett nätagg ni vet något om? Det verkar ha bra recensionen och nästan enbart ha dåliga recensioner när den är Dead On Arrival och kunderna bemöts av kass support.

kan ju helt enkelt bara att avstå att klocka hans dator, som han insisterar på

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Crysis taxar inte datorn lika hårt som Furmark.. Hursom, Anandtech som dom allra flesta mäter från väggurtaget, så dom 445W är på primärsidan av agget. Från agget till systemet blir det då, ungefärligt räknat med 90% effektivitet för att vara på den säkra sidan, 400W som agget ska orka. Det klarar CX500 lätt så länge det är hyffsat nytt.

Har du ju förstås rätt i.

Dock är jag en sån som gillar att vara på säkra sidan, jag räknar också min watt-usage direkt i vägguttaget.
De e sant att crysis är lättare än furmark, men det är ändå det tyngsta spelet jag sett i tester, och det ligger väl typ 5-10% under furmark typ

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Tja, nätagget är nog inköpt runt 2007-2008 så den har lite på nacken. Men vad anser ni om Antec Neo Eco 620C 620W annars? Är det ett nätagg ni vet något om? Det verkar ha bra recensionen och nästan enbart ha dåliga recensioner när den är Dead On Arrival och kunderna bemöts av kass support.

kan ju helt enkelt bara att avstå att klocka hans dator, som han insisterar på

Corsair CX500 fanns definitivt inte kring 2007-08.. Tror det kom nån gång 2010. Första CX-agget var 430W, och ett Seasonic bygge med Teapo kondinger. Har ett sånt hemma som nog fortfarande funkar. Men det kom nog nån gång 2009. Så CX500 är max 5 år gammalt.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Krisilicous:

Dold text

Saken är att det är min lillebrorsa som ska ha datorn och han insisterar på så lågt pris som mjöligt och bryr sig inte om överklockning. Har nämligen ett CX500 nätagg liggandes som han kan få gratis isåfall. Kommer jag våga ge honom en mild överklockning på 4670k med nätagget eller det är bäst att köra på stock, om han inte vill köpa nytt nätagg?

Tack för övrigt för alla era svar

Du får prova dig fram, jag skulle aldrig gjort det dock!

Permalänk
Medlem

Kör Corsair HX 520w. Köptes 2006 och har används OTROLIGT många timmar (aka datorn på över natten nästan varje natt sedan dess, kört spel ofta osv) med 1.37v på min CPU och överklockat graffe. 3 mekaniska hårddiskar, 2 ssder, massa chassifläktar, usb-prylar, annat internt ljudkort osv.

Fungerar bra. Dator i sign.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A