Permalänk

Byta hårddisk PS3

Hej!

Har en PS3 Slim den som kom vid 2009 på 320GB. Sen man blev medlem i Playstation Plus har utrymmet krympt så jag hade tänkt investera i en ny hårddisk. Har kollat guider och så men har lite funderingar.

Kommer denna hårddisken fungera?

http://www.inet.se/produkt/4304596/750gb-wd-black-7200rpm-16m...

Hade sen tänkt ta 320GB hårddisken och byta hårddisken i den gamla PS3 från 2008 som är på 80GB kommer det fungera?

Måste jag formatera den gamla 320GB hårddisken innan jag stoppar in den i den andra PS3 eller den sköter det själv?

Måste jag säkerhetskopiera mina filer eller kan man lita på att de ligger kvar i molnet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Alla diskar som är 2,5" och har max höjd på 9,5mm funkar, enligt prisjakt har den disken det.

HD'n kommer att formateras ja, det är ett krav så fort dy flyttar eller sätter in en ny disk, dock det är inget du behöver göra själv utan det gör själva PS3'an.

När det gäller backup på disk om du inte bryr dig om att ladda ner igen så behöver du inte göra något, se bara till att du har laddat upp ALLA dina sparfiler till molnet då dessa är egentligen de enda viktiga. Du kan alltid tvinga en upload på allt bara gå in till dina spafiler välja alla och ladda upp.

Du kan göra en full backup men då kräver du att du har en extern HD.

Jag hade personligen lagt en liten extra slant och skaffat denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/171424-seagat...

Se till att du har en USB sticka med senaste firmware får PS3'an också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Alla diskar som är 2,5" och har max höjd på 9,5mm funkar, enligt prisjakt har den disken det.

HD'n kommer att formateras ja, det är ett krav så fort dy flyttar eller sätter in en ny disk, dock det är inget du behöver göra själv utan det gör själva PS3'an.

När det gäller backup på disk om du inte bryr dig om att ladda ner igen så behöver du inte göra något, se bara till att du har laddat upp ALLA dina sparfiler till molnet då dessa är egentligen de enda viktiga. Du kan alltid tvinga en upload på allt bara gå in till dina spafiler välja alla och ladda upp.

Du kan göra en full backup men då kräver du att du har en extern HD.

Jag hade personligen lagt en liten extra slant och skaffat denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/171424-seagat...

Se till att du har en USB sticka med senaste firmware får PS3'an också.

Okej bra!

Skönt då gör PS3 det själv. Då lägger jag upp alla sparfilerna i molnet och sen tar jag hem spelen igen. Senaste firmware var hittar jag den? Den ska väl finnas någonstans på Sony hemsida antar jag.

Vågar man köpa Seagate? Bra tips men jag nöjer mig nog med den jag valt ut för den är lite billigare också. Tack för din hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej bra!

Skönt då gör PS3 det själv. Då lägger jag upp alla sparfilerna i molnet och sen tar jag hem spelen igen. Senaste firmware var hittar jag den? Den ska väl finnas någonstans på Sony hemsida antar jag.

Vågar man köpa Seagate? Bra tips men jag nöjer mig nog med den jag valt ut för den är lite billigare också. Tack för din hjälp!

Tja Seagateär inte de mest pålitligaste diskarna nej, dock varför jag rekommenderar just dom är för att det är en vanlig HD med SSD cache. Åt andra sidan tvivlar jag på att du har mycket känslig information lagrad på din PS3'a då du alltid kan konfigurera att den ska ladda upp dina sparfiler till molnet så inte riktigt så viktigt.

Senaste firmware och instruktioner hittar du här
http://us.playstation.com/support/systemupdates/ps3/pc_update...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Tja Seagateär inte de mest pålitligaste diskarna nej, dock varför jag rekommenderar just dom är för att det är en vanlig HD med SSD cache. Åt andra sidan tvivlar jag på att du har mycket känslig information lagrad på din PS3'a då du alltid kan konfigurera att den ska ladda upp dina sparfiler till molnet så inte riktigt så viktigt.

Senaste firmware och instruktioner hittar du här
http://us.playstation.com/support/systemupdates/ps3/pc_update...

Jo det är klart. Beställde WD mest för att den är lite billigare och 750GB kommer man långt med. Tack för länken och all din hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.