Laptop stängs av och sätts därefter på automatiskt

Permalänk
Medlem

Laptop stängs av och sätts därefter på automatiskt

Tjena

Har en Acer aspire dator som är något år gammal. När jag sätter på den startas fläktarna men efter den varit på ca 2-3 sek stängs den av och sätts därefter på automatiskt igen. Så håller den på tills man plockar bort batteriet, är som ett ständigt kretslopp.

Någon som vet vad felet kan tänkas vara? Kan inte mycket om datorer så väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av perry11:

Tjena

Har en Acer aspire dator som är något år gammal. När jag sätter på den startas fläktarna men efter den varit på ca 2-3 sek stängs den av och sätts därefter på automatiskt igen. Så håller den på tills man plockar bort batteriet, är som ett ständigt kretslopp.

Någon som vet vad felet kan tänkas vara? Kan inte mycket om datorer så väldigt tacksam för svar.

du har garantin kvar då.. troligen moderkorts fel..

testa ta ur batt & laddström sen håller du on/off knappen intryckt i 30sec.

testa också att plocka ur Bios batteriet

på vissa modeller kan det va ett helvete man måste plocka isär dom i atomer...
vilken modell är det ? sök på youtube på modellnamnet om du hittar nån som antingen tar ut bios-batt eller "Acer aspire xxxxxx disasembly så kan man få en uppfattning hur det sitter

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av perry11:

Tjena

Har en Acer aspire dator som är något år gammal. När jag sätter på den startas fläktarna men efter den varit på ca 2-3 sek stängs den av och sätts därefter på automatiskt igen. Så håller den på tills man plockar bort batteriet, är som ett ständigt kretslopp.

Någon som vet vad felet kan tänkas vara? Kan inte mycket om datorer så väldigt tacksam för svar.

Om du har garanti kvar ska du inte försöka fixa den själv. Då ryker garantin. Men om inte så kan du prova att köra med ett minne i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du har garantin kvar då.. troligen moderkorts fel..

testa ta ur batt & laddström sen håller du on/off knappen intryckt i 30sec.

testa också att plocka ur Bios batteriet

på vissa modeller kan det va ett helvete man måste plocka isär dom i atomer...
vilken modell är det ? sök på youtube på modellnamnet om du hittar nån som antingen tar ut bios-batt eller "Acer aspire xxxxxx disasembly så kan man få en uppfattning hur det sitter

På nyare laptops brukar det vara så att man behöver ta ut moderkortet för att byta den....

Permalänk
Medlem

Som föredetta Dell tekniker så kan det bero på 3 saker;

ram minne som ej funkar

moderkort som e död

processor som e död

prova om du kan ta ut iaf ett ram minne o ha kvar (prova de olika slottarna) o se om de gör skillnad. annars är det moderkort eller cpu som dött.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Som föredetta Dell tekniker så kan det bero på 3 saker;

ram minne som ej funkar

moderkort som e död

processor som e död

prova om du kan ta ut iaf ett ram minne o ha kvar (prova de olika slottarna) o se om de gör skillnad. annars är det moderkort eller cpu som dött.

processorn tror jag inte om han inte har överhettat den rejält 24/7 under 3 år.... så minnet eller moderkortet skulle jag säga!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Modellen är en Acer aspire 5742G

Testade on/off knappen utan lycka.

Aldrig plockat isär en dator men skulle kunna försöka, blir en utmaning Tänkte efter och kom på att jag skaffade datorn innan jag började läsa, vilket betyder att den är ca 2,5 år, lite äldre än jag trodde den va.

Svårt för er att svara på skulle jag tro men tror ni att problemet är svårt att lösa? Kanske så att det är bättre att skrota den och investera i en ny? Den har ju trots allt några timmar på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perry11:

Tack för alla svaren. Modellen är en Acer aspire 5742G

Testade on/off knappen utan lycka.

Aldrig plockat isär en dator men skulle kunna försöka, blir en utmaning Tänkte efter och kom på att jag skaffade datorn innan jag började läsa, vilket betyder att den är ca 2,5 år, lite äldre än jag trodde den va.

Svårt för er att svara på skulle jag tro men tror ni att problemet är svårt att lösa? Kanske så att det är bättre att skrota den och investera i en ny? Den har ju trots allt några timmar på nacken.

Absolut inte skrota den! När började problemet?

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på ca 5-6 veckor sen. Det va inget problem som smög sig på utan skedde helt plötsligt, hade funkat kanon innan dess. Försökt att höra runt med personer jag känner som skulle titta på den men ingen är tillräckligt bra för att öppna upp den så får försöka fixa det på egen hand nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perry11:

Skulle tippa på ca 5-6 veckor sen. Det va inget problem som smög sig på utan skedde helt plötsligt, hade funkat kanon innan dess. Försökt att höra runt med personer jag känner som skulle titta på den men ingen är tillräckligt bra för att öppna upp den så får försöka fixa det på egen hand nu.

Men vad händer när du startar den? Vad kommer upp?