Radeon 290 presterar dåligt

Permalänk
Skrivet av Otur:

über-mode finns bara på 290x.

Har du fläkten på sidan av chassit riktad inåt? du skulle kunna prova att vända på den så den suger ut, då eftermarknadskylare inte suger ut luften ur chassit utan värmen dumpas inne i chassit.

jag har ett referenskort som jag hade tänkt sätta vattenkylning på, men inte gjort ännu. Varmt blir det och låter en del gör det, men eftermarknadskylare borde ju vara tystare kan jag tycka.

EDIT: det där med cyan-färgen, du bör prova med en anna kabel om du har en och testat att stänga av/slå på EDID i CCC. Missfärgningar ska det inte vara normalt, då är det något som är trasigt.

Finns fortfarande BIOS Switch på 290

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Har inte läst igenom hela tråden, men har du kört driversweep eller installerat om windows efter bytet av grafikkort?
De är alltid känsligt att gå från Nvidia till AMD och tvärt om. Ofta så märker inte folk av en större förbättring/eventuell försämring tom. Pga att del ligger gamla filer kvar.

Jag körde driversweep i safe mode precis som man ska göra och det fungerar alltid bra. Tvivlar på att de ligger kvar något efter det.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Har en HDMI kabel. Har tyvärr ingen annan hemma att testa med nu. Mitt största problem är dock temperaturerna. Kan inte behålla detta kortet om det ska bete sig såhär. Ligger på 92 % i fanspeed och kortet håller sig runt 89 grader. Det är inte acceptabelt för ett grafikkort med en tredjepartskylare, då fanns de ingen mening med att jag betalade 4000 kr för kortet. Mitt chassi är välventilerat och även ifall jag skulle rikta den ena fläkten på andra hållet skulle de inte göra underverk då detta kortet måste genomgå ett mirakel för att bli acceptabelt.

Skulle bytt till ett annat 290, tyvärr verkar inte kylarna anpassade för amd´s kort förutom en tillverkare då Men annars om du vill byta garantin så kan du prova att byta kylpastan. Men då är det stor chans att du bryter garantin.

Men 92 fanspeed känns inte normalt för att hålla den under 90 grader.

Du har HDMI buggen alltså Lätt fixat utan byte av kabel. Hoppas det är ungefär samma för skärm och TV

Du helt enkelt ändrar denna till alternativet till det längst ner bör fungera.

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tri_State:

Hej.

Fick hem mitt Radeon 290 idag. Rensade alla drivrutiner från mitt 660ti med Driversweeper och satte in kortet. Sedan satte jag igång Battlefield 4 för att testa prestandan och blir förvånad och hur extremt dålig den var. Jag hade tidigare ett 660ti och störde mig på att jag ej kunde köra native upplösning på min skärm (2560x1600). Jag ville kunna köra medium/high på 1600p med mitt nya 290, vilket den ska klara av tydligen. Men inte ens på 1200p blir prestandan mycket bättre, vi snackar liknande prestanda, kanske 5 fps högre än mitt 660ti! Jag har för övrigt en ganska gammal men ändå duglig i7 920 som körs i 3GHZ.

Jag förstår inte, vad är problemet? Har jag förväntat mig för mycket för 4000 kr? CPUn har många sagt ändå ska klara detta? Speciellt med tanke på Mantle (kör 14.1 beta drivisarna). Är riktigt besviken just nu.

För övrigt har jag även märkt att saker inte körs i full screen i spel. Alltså om jag kör ett spel i 1920x1200 på en 2560x1600 så fylls inte hela skärmen, var ändrar man det i Catalyst? Även en av mina skärmar fyller inte skrivbordet fullt ut, alltså min ena skärm som har 1080p upplösning har svarta kanter på sidorna, bilden fylls inte helt, samma här - vart ändrar jag det?

Tack på förhand.

Har haft en i7 920 oxå för länge sedan, den flaskade då mitt GTX295 kort, vad jag fick göra vara att klocka FSB för att få högre fps. Jag körde Warhammer Online då så det kan ju vara annorlunda med just det spelet. Men värt att prova ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Vad jag sett och hört så är det Sapphires Tri-X som gäller till 290 korten, de flesta andra kyllösningarna verkar vara mer optimerade för Kepler korten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tri_State:

Jag köpte inte MSI kortet för jag var orolig ifall Sapphire kortet skulle få plats i mitt chassi, jag hade nog fått ta ur en HDD bur vilket jag ej ville behöva göra + att jag har hårddiskar där. Sapphire's kylare kanske är bäst men de är väl ändå lite löjligt att man tar 600 kr mer för ett kort som sedan har så dålig kylprestanda?

Citerat från användare på Amazon: "Even with the open air two fan design, and large heat spreader, this card still reaches +85c in a large ATX case. Additionally, this card has absolutely horrible coil whine."

Verkar vara ett misslyckat kort. Blir nog att lämna tillbaks till Komplett.

Jag skulle köpa Sapphires kort, alternativet är att köpa Nvidia. Windforce och DC2 suger också på 290 korten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tri_State:

Är mer sugen på ett GTX 780 med DCII kylare men jag kan ju liksom inte göra något förrän Komplett ger mig good to go att lämna tillbaka de och där vet jag hur de brukar låta "Nae, vi måste testa de först så du får bli utan grafikkort i 353 dagar tills vi testat det, och då kanske vi ens ger dig ett nytt". Så nej, det är inte roligt jag har framför mig. Komplett vet ju heller inte att jag har bra ventilation i chassit utan dom lär förmoda att jag kör det sämsta möjliga chassit.

http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780-gaming-3gb-physx/7... Twin Frozr är ju riktigt bra på 780. Om du förklarar din situation för Komplett tror jag de kan ordna det här åt dig utan problem.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Roligt att du upplever att kortet är varmt o väsnas, frågar man amd ägare så svarar dom att det inte är så farligt o värmen ska vara hög ;).

Därför man kör geforce , snyggare refr design , tystare , svalare.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mogwaii:

Roligt att du upplever att kortet är varmt o väsnas, frågar man amd ägare så svarar dom att det inte är så farligt o värmen ska vara hög ;).

Därför man kör geforce , snyggare refr design , tystare , svalare.

Fast nu finns det ju bra och tysta AMD kort också, TS har bara inte plats i sitt chassi för ett sånt. Jag personligen skulle köpt ett R9-290 med Sapphires kylare då det kortet ger otroligt mycket prestanda för pengarna, om man har utrymmet dvs.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Jag skulle köpa Sapphires kort, alternativet är att köpa Nvidia. Windforce och DC2 suger också på 290 korten.

Inte enligt den senare testen här på SC:s

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Roligt att du upplever att kortet är varmt o väsnas, frågar man amd ägare så svarar dom att det inte är så farligt o värmen ska vara hög ;).

Därför man kör geforce , snyggare refr design , tystare , svalare.

Håller inte med dig. mitt 670 är inte så tyst som jag vill (om fläkten måste dra på lite). Sen är det där med drivers, har inte installerat nyare än 314 på grund av allt strul med nyare eller ja den har tvingat mig till 3,33 nu och inget jag som tur är märker av. 3,20 var den jag ville undvika, funkade dåligt på äldre kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Inte enligt den senare testen här på SC:s

Jo den är bara inte värdelös nu, nu är den helt enkelt dålig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Håller inte med dig. mitt 670 är inte så tyst som jag vill (om fläkten måste dra på lite). Sen är det där med drivers, har inte installerat nyare än 314 på grund av allt strul med nyare eller ja den har tvingat mig till 3,33 nu och inget jag som tur är märker av. 3,20 var den jag ville undvika, funkade dåligt på äldre kort.

Vill du ha ett tyst GTX670 är det AC Accelero Mono Plus som gäller. Han sådan på min och jag hör inte grafikkortet alls längre.

http://www.youtube.com/watch?v=O7X4wgFJ7TY

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vill du ha ett tyst GTX670 är det AC Accelero Mono Plus som gäller. Han sådan på min och jag hör inte grafikkortet alls längre.

http://www.youtube.com/watch?v=O7X4wgFJ7TY

hehehe lugnt har en moddad 670 som är ett 680 egentligen alltså tredjepart kylare och kretskort stock 670 med den skramliga kylaren usch, värre än amd´s kylare ju Byter man kylare blir ju kortet dyrare på kuppen också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tri_State:

Med eyefinity, menar du att jag kör 3 skärmar på skrivbordet eller i spel? För jag kör ju självklart inte spelet över 3 skärmar, kör bara spelet på en skärm.
Och nej, min prolle är inte helt oklockad, stock är 2,6, jag har nu dragit upp den till 3,2. Ingen megaskillnad men den är inte oklockad.

Skickades från m.sweclockers.com

Då förstår jag,ursäkta att jag fräste lite:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Tyckte msi kylaren va riktigt dålig. Upp mot 80c I load. Lämnade tillbaks det och kör en red mod på mitt referens istället. Ligger o smuttar på 60c överklocka till 1150/1400

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera för svar

Permalänk

msi 290

Kör med msi 290 referenskylare och låter "ingenting" även efter 2 timmar bf4 MP
Har att jämföra med mitt 570 som lät som ett jetplan efter 15 min spel
Så har jag haft tur med mitt MSI Radeon R9 290 4GB GDDR5 eller?

Visa signatur

XFX ProSeries Core Edition 750W PSU
Intel Core i5-4670K Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460
MSI Z87-G43, Socket-1150 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MSI Radeon R9 290 4GB GDDR5
Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM