Microsoft: "Vi har sålt över 200 miljoner Windows 8-licenser"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Vi har sålt över 200 miljoner Windows 8-licenser"

Microsoft bryter tystnaden och avslöjar att Windows 8 sålts i över 200 miljoner exemplar på 15 månader, vilket är 40 miljoner färre än vad Windows 7 nådde på ett år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Windows 8.1 är riktigt underbart, kommer aldrig att gå tillbaka till Windows 7 då det känns väldigt gammalt idag.
Med det så säger jag absolut inte att Windows 7 är dåligt, för det är även det ett riktigt bra operativsystem, bara att 8.1 är mycket bättre för mig personligen.

Edit: Jag råder alla som är intresserade av Windows 8/8.1 att ladda ner testversionen som finns här och installera samt labba runt i några dagar innan man bestämmer sig för om det är något man vill fortsätta med eller gå tillbaka.

Lyssna inte allt för mycket på oss förespråkare eller de som uttrycklingen hatar det.

Gör er en tjänst att pröva på det själv i några dagar för ett bilda er egen uppfattning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Marknaden är mättad på operativsystem. För att kunna sälja nya OS till människor som redan har ett OS så måste det vara mer relevanta ändringar än annat GUI. Om något så borde Microsoft och andra OS-tillverkare börja släppa features som plugins som man kan köpa istället för helt nytt OS varje gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just nu känns det som om W8 inte är värt allt jobb som det innebär att rensa ur o installera i datorn.
Nä kan gott vänta ut 9:an

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

uppgraderade precis till Windows 7, det är betydligt bättre...

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta hur många Win 8 köpare som:

1. Uppgraderat från Win7
2. Uppgraderat från andra Win än Win7, tex. XP
3. fått Win8 med nydatorköp

Tror 3:an ligger i topp och 1:an sist. Om en månad lär 2:an öka då XP går i graven.

Permalänk
Medlem

Det var ett rätt bra jobb att sälja så många efter att Windows 7 varit en så stor succé. Många kommer ju anse att det inte är värt att byta om det som de redan har fungerar väldigt bra. Speciellt som Windows 8 också kräver att många av dem måste tänka lite annorlunda, vilket alltid medför viss problematik (både om ändringen anses bra eller dålig av framtiden).

Permalänk
Medlem

Jag nergraderade till w8 först, sen till w8.1 vilket var ännu sämre.

Uppgraderade till W7 igen och kunde inte vara mer nöjd.

Bye bye windows 8, får väl se om W9 blir bättre

Men slå W7, gl med det

Permalänk

De flesta tror jag skippar varannat OS då de aldra flesta köper ny dator rätt sällan. Det är ju vara att titta på hur många som sitter kvar på XP och Vista.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Vore intressant att få se volymförsäljningen till företag också. Gissar på 5 st totalt (på Strejfs jobb) för Windows 8.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från 7a till 8an för knappt 175kr. Mest prisvärda OS uppgraderingen jag någonsin gjort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Låter som fantastiskt bra siffror, särskilt med tanke på att PC-försäljnngen är så låg. Kanske har de sålt många surfplattor? Oavsett detta så har jag själv inga planer på att köpa Windows. Men ibland blir man ändå "påtvingad" det när man köper bärbar dator. Tur då att man själv kan installera Linux istället. Men trots det så räknar Microsoft in det som en såld windowslicens, även om det var själva hårdvaran man ville ha och inte operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Någon som förövrigt har köpt en billig nyckel på aliexpress och fått den att fungera?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Marknaden är mättad på operativsystem. För att kunna sälja nya OS till människor som redan har ett OS så måste det vara mer relevanta ändringar än annat GUI. Om något så borde Microsoft och andra OS-tillverkare börja släppa features som plugins som man kan köpa istället för helt nytt OS varje gång.

Det finns ju många fler ändringar/förbättringar än bara GUI i Windows 8/8.1, finns flera trådar om det här på Swec.

Skrivet av sgtspiff:

Just nu känns det som om W8 inte är värt allt jobb som det innebär att rensa ur o installera i datorn.
Nä kan gott vänta ut 9:an

Tog mig ca: 20 minuter, samt att jag inte behövde förbereda med rensning eller någonting, allt kommer med, så något 'jobb' är det i alla fall inte

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Uppgraderade från 7a till 8an för knappt 175kr. Mest prisvärda OS uppgraderingen jag någonsin gjort.

Attans! Det kostade mig 220kr, men ja. Sjukt värt det

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Så fort Microsoft lanserar Win 8.2 eller Win 9 med en klassisk startmeny i desktopläge kommer jag uppgradera från Win 7.

Windows 7 tycker jag blev riktigt bra och jag har inte så mycke mer att önska än som det var i Windows 7. Bara det tekniska under ytan med bättre säkerhet, drivrutiner etc vill man ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag nergraderade till w8 först, sen till w8.1 vilket var ännu sämre.

Uppgraderade till W7 igen och kunde inte vara mer nöjd.

Bye bye windows 8, får väl se om W9 blir bättre

Men slå W7, gl med det

Jag uppgraderade till W8 och 8.1, tycker det är ett bättre operativsystem. Behöver aldrig ens se eller använda modern UI, förstår inte varför folk klagar.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag uppgraderade till W8 och 8.1, tycker det är ett bättre operativsystem. Behöver aldrig ens se eller använda modern UI, förstår inte varför folk klagar.

Förmodligen för att de tror att man måste använda appar eller ModernUI, tror även några gör det för att det är "coolt" att hata Windows 8/8.1.
Sedan så är det väldigt många som avfärdar det för snabbt, som jag skrev i första inlägget så bör man ge det någon/några dagar innan förkastar det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är en rätt kul kovändning som drabbat mig. Först så störde jag mig på att saker och ting inte låg på sin vanliga plats (win7), win8 va rätt rörigt i början. Men nu när jag på dagarna sitter med datorn på jobbet så stör jag mig på att saker inte är där dom "ska" va från (win8.1) på min speldator.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag uppgraderade till W8 och 8.1, tycker det är ett bättre operativsystem. Behöver aldrig ens se eller använda modern UI, förstår inte varför folk klagar.

Håller med, man kan faktiskt låta bli att använda Modern UI helt. Bara att pinna alla viktiga program till Aktivitetshanteraren.
Men det finns faktiskt flera bra Win8 apps därute, brukar rekommendera Hyper Youtube & Netflix till att börja med. Skype är dock fortfarande jäkligt kass.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Marknaden är mättad på operativsystem. För att kunna sälja nya OS till människor som redan har ett OS så måste det vara mer relevanta ändringar än annat GUI. Om något så borde Microsoft och andra OS-tillverkare börja släppa features som plugins som man kan köpa istället för helt nytt OS varje gång.

Fast nu är ju Windows 8 ett os med flera ändringar än bara ett nytt GUI.. ett GUI du inte äns behöver använda.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en uppgraderingsnyckel för 15 EUR förra januari tror jag.

Windows 7 är ju fullständigt oanvändbart nu, i jämförelse. 8 är så mycket bättre. (tyvärr är jag begränsad till 7 på min notebook fortfarande)
Jag använde aldrig startmenyer ändå.

Permalänk

Skaffade ssd för någon veckan sedan och passade på att uppgradera från Vista, och efter man installerat Start8 och fixat med lite inställningar så man slipper MUI så är det ett snabbt och stabilt OS.
Dock "hänger" jag inte i själva windows så mycket så någon större skillnad på min datorupplevelse är det inte.

Vad gör ni andra på era datorer som får er att känna att W8 är så underbart och mycket bättre än W7?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimbow1234:

Skaffade ssd för någon veckan sedan och passade på att uppgradera från Vista, och efter man installerat Start8 och fixat med lite inställningar så man slipper MUI så är det ett snabbt och stabilt OS.
Dock "hänger" jag inte i själva windows så mycket så någon större skillnad på min datorupplevelse är det inte.

Vad gör ni andra på era datorer som får er att känna att W8 är så underbart och mycket bättre än W7?

De använder inte datorn utan sitter bara och mäter starttiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows 8 säljer alltså sämre än Windows 7 gör, både sett till enbart PC-marknaden och PC+tablet-marknaden... Det borde vara en klar indikation på att folk överlag inte är så sugna på att skaffa det.

Sedan finns det såklart folk som älskar det, precis som det fanns folk som älskade ME och Vista. Men de flesta som känner att de vill ha Windows 8 har förmodligen redan skaffat det.

Själv blir jag kvar på Windows 7 tills Microsoft erbjuder en startmeny som liknar den i Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jupp samma som många andra här, pro uppgraderingslicens för 139kr... Ångrar att jag in köpte fler och sålde av men det är inte mycket mer värt än så i mina ögon.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Ser själv ingen anledning att uppgradera då jag personligen inte ser att det är värt pengarna. Provat W8 testversion 2 gånger men det har inte fallit mig i smaken.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande saker att förbättre men jag hoppas att Windows 8 fått fler att tänka över sitt användande då en förvånansvärt hög andel på ett entusiastforum verkar klicka sig runt i startmenyn fortfarande, vilket är lite omständligt jämfört med alternativen. Lite som att inte köra ctrl+c ctrl+v när man kopierar och klistrar in. Inte för att det spelar mig någon roll hur andra arbetar men många skulle nog ha nytta av att ifrågasätta sina vanor lite oftare, precis som man ska ifrågasätta nyheter i systemen. Folk har generellt sätt väldigt mycket lättare med det sistnämnda.

Skulle jag starta program via startmenyn skulle jag nog föredra startskärmen som kan visa mer information och har en mer effektiv sortering. Ju kortare tid jag har startmenyn/skärmen uppe desto bättre. Själv kommer jag dock bara i kontakt med Modern UI i form av en list på högerkanten när jag söker, vilket passar mig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Uppgraderade från 7a till 8an för knappt 175kr. Mest prisvärda OS uppgraderingen jag någonsin gjort.

Själv uppgraderade jag från Windows 7 till Arch Linux för 0 kr. Då hann jag på vägen dit även testa Ubuntu, Linux Mint, Mandriva, Debian, OpenSolaris och FreeBSD och några till utan någon extra kostnad. Mer prisvärt än så kan det inte bli.

Permalänk
Medlem

Uppg från Win7 till Win8.1 utan problem.

Saknar inte Startknappen eftersom det inte var så ofta man använde den.

Visa signatur

"Signatur"