Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

var just och köpte mig en begagnad 600d behålla och sälja betydligt mindre använd 1100D eller tvärt om

Permalänk

var just och köpte mig en begagnad 600d behålla och sälja betydligt mindre använd 1100D eller tvärt om

som titeln lyder

hittade den av en slump ett kitt med 600d och ett objketiv som jag tittat på innan nytt men tyckt var för dyrt då det inte kommer va så högintensiv användning på det ändå men kul att ha ibland.

fick allt för 3500:-

linsen är inte superdyr men ligger bortåt 3000:- nytt och kameran ligger ju runt 3800:- med 18-55mm linsen som jag även fick med 4gb minneskort 50:- väska 300:- ny

så totala nypriset var ca 7100:-

kändes som ett bra pris dock fick jag köra lite gris i säck då han inte visste hur man kollade antalet exponeringar på kameran och verkade inte speciellt teknikkunnig så kändes meningslöst att äns försöka få han igenom en guide för att kolla det.

kommer hem och kollade antalet exponeringar och det var ca7000 exponeringar gjorda och mest använd för filmning.
7000 exponeringar känns inte mycket då sensorn ska väll hålla iaf ca50.000 har jag för mig dvs den har gåt en 1/7 av maxantalet det på 2 åren han hade ägt den.

kändes som ett bra pris med tanke på att den typ inte kändes använd nästan inga utvändiga skavanker öht och inga repor vad man kunde se på sensorn eller spegeln med blotta ögat eller via displayen och linserna var repfria.

nu till den stora frågan han sa att den mest använts för filmning och när jag googlade innan köpet hittade jag inga bra riktmedel att leta fel efter på kamera som använts för filmning och syns inget på displayen när man kollar genom den eller tar bilder iaf.

så då till problemet

ska jag behålla 600d med 7000 exponeringar och mest filmande eller min 1100d med ca3000 exponeringar och mest använd för foton?

är supernöjd med min 1100d den har de funktioner jag är i behov av och personligen tycker jag knapparna satt mer bekvämt på den än 600d

men 600D har ju dels bättre sensor och lite mer gedigen konstruktion vet ju dock inte om den har några gömda fel från sin tid som filmkamera hos ägaren innan som kommer fram vid hårdare körning än det jag kunde prova där.

ända felet som jag hittade kunde uppstå var att sensorn kunde blivit överhettad möjligen men inga klara besked vad det kunde ge för symtom mer än möjligen förvrängda/döda pixlar i bilderna man tar dock har jag inte hittat några på de bilder jag provtog äns nu efter att jag kom hem.

så hur tycker ni jag ska göra? känner att jag inte är i behov av 2 kameror.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Välj den du själv tycker bäst om.

Permalänk
Medlem

Sensorn håller för mer än 50 000 exponeringar. Däremot kan slutare och spegel paja. Jag har aldrig stött på någon som kan bekräfta att de fått döda pixlar av att filma för länge och det är inte sensorerna som normalt överhettas utan processorn.
Jag tror inte det är något fel på den kameran utan det handlar nog helt enkelt om vilken du gillar bäst. Kör med bägge i en vecka och känn efter.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle kört på 600 d om du hackar in magic lantern i den.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sensorn håller för mer än 50 000 exponeringar. Däremot kan slutare och spegel paja. Jag har aldrig stött på någon som kan bekräfta att de fått döda pixlar av att filma för länge och det är inte sensorerna som normalt överhettas utan processorn.
Jag tror inte det är något fel på den kameran utan det handlar nog helt enkelt om vilken du gillar bäst. Kör med bägge i en vecka och känn efter.

Det är mekaniken som är rate:ad för ungefär 50000 exponeringar i instegsmodellerna. Sensorn håller garanterat mycket längre.

Och jo, det är sensorn som blir varm av långa exponeringar. Det är därför man använder brusreducering i kameran vid långa exponeringar.
Överhettad till den grad att den påverkas negativt händer normalt inte. Kameran varnar för överhettning och slår ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är mekaniken som är rate:ad för ungefär 50000 exponeringar i instegsmodellerna. Sensorn håller garanterat mycket längre.

Och jo, det är sensorn som blir varm av långa exponeringar. Det är därför man använder brusreducering i kameran vid långa exponeringar.
Överhettad till den grad att den påverkas negativt händer normalt inte. Kameran varnar för överhettning och slår ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Angående mekaniken var det ju det jag sa.

Angående sensorn har jag exponerat hundratals gånger i 10-15 minuter utan problem. Och som jag sa, jag har aldrig stött på någon som styrker att ett sådant problem finns.
Har du fått döda pixlar från för lång exponering?
Om inte förhåller jag mig fortsatt skeptisk till att det är ett problem som drabbar folk i tillräcklig utsträckning för att man ska bry sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Angående mekaniken var det ju det jag sa.

Angående sensorn har jag exponerat hundratals gånger i 10-15 minuter utan problem. Och som jag sa, jag har aldrig stött på någon som styrker att ett sådant problem finns.
Har du fått döda pixlar från för lång exponering?
Om inte förhåller jag mig fortsatt skeptisk till att det är ett problem som drabbar folk i tillräcklig utsträckning för att man ska bry sig.

"Döda" pixlar vid lång exponering får man ofta om man kör utan long exposure noise reduction. Framför allt i varmt klimat.
Också känt som thermal noise.
Det är dock inget fel på sensorn bara för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av spikey13:

Jag skulle kört på 600 d om du hackar in magic lantern i den.

Jo lutar lite åt 600d just pga den har bättre sensor dock ska den anbändas till photo i min ägo så magic lantern går bort för vad jag förstått är mest bara är en moddad firmware inriktad för filmning.

Beror på vad man får för en 1100d dock med kitlinsen batterigrepp ett extra batterier minneskort och väska.

Räknade på det lite och idag med allt inräknat skulle den väll kosta kanske 4000:- med alla tillbehör.
Tror ni man kan få 2000:- för det? Är ju iaf 500:- under nypris för endast en 1100d.

Kan sälja antingen eller av kamerorna till brorsan för han va intresserad av att köpa en av dem iaf om ja gick för mig att sälja.

Dock fick jag bara bud på 1700:- för nån av dem. Även om de e brorsan kändes de snålt oavsett vilket hus jag säljer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte ens varför du tvekar. 7000 exponeringar är ingenting, kameran är nätt och jämnt inkörd. 600D är en mycket bättre kamera än 1100D på alla sätt och vis - jag har ägt båda och 600'an är mycket mer trivsam att använda. Den är bättre byggd, har högre upplösning och även om du inte är så intresserad av att filma så filmar den i full HD jämfört med 1100'an som bara filmar i 720p.

Det är iaf min åsikt. Take it or leave it.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.