Söker böcker agående användarvänlighet

Permalänk
Medlem

Söker böcker agående användarvänlighet

Hej! Jag och en kompis skriver ett exjobb ihop och en frågeställning vi har handlar om hur statistik kan presenteras på ett användarvänligt sätt. Vi ska utveckla en webbtjänst åt ett företag som sitter på en databas med massor av information som berör deras kunder. De vill kunna presentera denna information i form av grafer och andra statistisk-relaterade modeller. Eftersom exjobbet görs på ett universitet måste det inneha ett forskningsvärde därav frågeställningen. Jag har sökt lite överallt efter böcker som berör ämnet men har haft svårt att hitta något specifikt.

Om någon känner till böcker som berör användarvänlighet och statistik vore det jätte snällt om de kunde posta namnet på böcker här.

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Hej! Jag och en kompis skriver ett exjobb ihop och en frågeställning vi har handlar om hur statistik kan presenteras på ett användarvänligt sätt. Vi ska utveckla en webbtjänst åt ett företag som sitter på en databas med massor av information som berör deras kunder. De vill kunna presentera denna information i form av grafer och andra statistisk-relaterade modeller. Eftersom exjobbet görs på ett universitet måste det inneha ett forskningsvärde därav frågeställningen. Jag har sökt lite överallt efter böcker som berör ämnet men har haft svårt att hitta något specifikt.

Om någon känner till böcker som berör användarvänlighet och statistik vore det jätte snällt om de kunde posta namnet på böcker här.

Tack så mycket.

Kolla in gapminder.

Enklast möjliga sätt jag kan komma på är att maila journalistfakulteten och fråga runt. Det faller under kommunikationsvetenskap.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kolla in gapminder.

Enklast möjliga sätt jag kan komma på är att maila journalistfakulteten och fråga runt. Det faller under kommunikationsvetenskap.

Tack så mycket, vi ska titta på det.

Permalänk
Medlem

Har ni sökt i databaser typ: scopus, LIBRIS, DiVA ?

Permalänk
Hedersmedlem

Något som troligen inte är så intressant för frågeställningen i sig, men som jag anser är en bra och koncis praktisk överblick över några grundpelare för att göra bra grafik, är kapitel 7 i manualen [PDF] till PGF/TikZ. Kapitlet fokuserar på att presentera data i vetenskapliga sammanhang, men sträcker sig även över allmän datapresentation, i mina ögon. Det är rätt kort men ställer bra frågor.

Kan också notera att begreppet "användarvänlighet" ("user friendliness") brukar undvikas till förmån för "användbarhet" ("usability") inom många områden för att undvika många missförstånd som det andra (dåligt definierade) begreppet medför. Detta kan underlätta sökningar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

John Fiske - Introduction to communication studies.
Kapitel 4-7 ( ca 70sid)

Finns troligtvis på Universitets/Högskole biblioteket. Ger en rätt bra och grundläggande överblick av bildspråk och hur det studeras. Lämpliga teorier och resonemang att återkoppla till när ni väljer format och layout.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Informationsvisualisering låter inte helt orelaterat.

En bra introduktion kan vara Spence, R. (2007) Information Visualization: Design for Interaction. London: Prentice-Hall. (Förutsagt att interaktion är av intresse vilket jag antar i och med att det är för en webbtjänst.)

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Det Kuufukuji sa... Det låter som om du behöver någon bok om inforvis tillsammans med några grundläggande böcker om användbarhet som ligger mycket nära gränssnittsdesign. De nedanstående böckerna (förutom Garretts) har vad jag känner använts i de grundläggande kurserna på bachelor/masters nivån...

Designing Interfaces - Jennifer Tidwell används på Chalmers och är en bok du bör titta i först. Har en hel del om Infovis också.

Sedan:

Jeff Johnson - GUI bloopers är en liknande bok men på riktigt grundläggande nivå. Har lite om hur man designar för webb.
About Face 3 - Allan Cooper är en bok med en hel del fokus på gränssnitt.

Ware, Colin. (2012). Information Visualization: Perception for Design (3rd Edition). Morgan Kaufmann. ISBN-10: 0123814642, ISBN-13: 978-0123814647

Också lite om hur man designar för webb: http://www.amazon.com/The-Elements-User-Experience-User-Cente...

Ett bra råd är att titta på termer: information visualisation tillsammans med UX design, interaktionsdesign, användbarhet (usability), kanske också information architecture och sedan också se om man får några träffar på kursböcker som våra universitet har...

Hoppas det hjälper...

Visa signatur

Life is just an animated form of death...