Hur smidig är 15" rMBP jämfört med 13"?

Permalänk
Medlem

Hur smidig är 15" rMBP jämfört med 13"?

Hej!

Jag köpte just en 13" rMBP och undrar om jag inte borde ge denna till frun och köpa mig en 15" istället. Det jag känner skulle vara problemet är att den inte kommer upplevas som lika smidig.

Hur är 15" att använda sittandes/liggandes i soffan medan man balanserar datorn i knät/på magen osv? Någon som testat att ha med den på resor och på flyg?

Är den lika lätt att bara ta med till köket och ställa på matbordet med Netflix igång medan man lagar mat?

Vilken upplösning använder ni? Kör ju nu HiDPI 1680x1050 på 13" och tycker det fungerar bra. 1920x1200 fungerar men jag tror det kan bli lite ansträngande för ögonen att arbeta så en längre tid. Hur fungerar 1920x1200 på 15"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hej!

Jag köpte just en 13" rMBP och undrar om jag inte borde ge denna till frun och köpa mig en 15" istället. Det jag känner skulle vara problemet är att den inte kommer upplevas som lika smidig.

Hur är 15" att använda sittandes/liggandes i soffan medan man balanserar datorn i knät/på magen osv? Någon som testat att ha med den på resor och på flyg?

Är den lika lätt att bara ta med till köket och ställa på matbordet med Netflix igång medan man lagar mat?

Vilken upplösning använder ni? Kör ju nu HiDPI 1680x1050 på 13" och tycker det fungerar bra. 1920x1200 fungerar men jag tror det kan bli lite ansträngande för ögonen att arbeta så en längre tid. Hur fungerar 1920x1200 på 15"?

Jag anser 15" vara hur smidig som helst att ha i knäet när man sitter i soffan eller ligger i sängen. Den väger ju nästan inget till så att bära runt den med en hand anser jag inte vara några som helst bekymmer heller. Angående upplösning kör jag som default bäst för skärm exakt vilken det är har jag ingen aning om eftersom att det inte står "vad det ser ut som" men jag kan även utan större bekymmer på normal avstånd med min syn (glasögon) använda 1900x1200 dock föredrar jag att den väljer själv när man skall sitta och jobba. Jag sitter trots allt 8 timmar om dagen bakom mina skärmar. Kör 2 externa + MBP skärmen när jag jobbar. Mina externa skärmar kör 1920x1080 högre än det anser jag inte vara behagligt när det handlar om texter m.m .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag kan se på din profil så bor du i Stockholm. Om det stämmer är det väl bara att åka till en återförsäljare och känna på den?

Permalänk
Medlem

Håller med Don_W, tycker även jag att 15":aren är väldigt smidig. Vad gäller upplösningen så kör jag 1920x1200 då jag utvecklar på min och vill ha så mycket utrymme som möjligt för mina verktyg. Forfarande grymt skarp bild och tillräckligt stor text, har inga som helst problem att titta på den dagarna i ända (har en likadan på jobbet). Tycker 15"aren är den perfekta storleken

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte min rMBP för 1.5 år sedan trodde jag att 15" skulle bli väldigt stort, men efter att ha haft både en 13" och en 15" hemma samtidigt insåg jag att 15" blir perfekt. Med tanke på hur lätt och slimmad den är tänker jag inte ens på att det är en 15" längre.

1920 på en 13" funkar verkligen inte för mig, det är på tok för litet. Men om du inte har låst upp andra upplösningar via annan mjukvara är 1920 inte ens ett val på 13". På 15" fungerar 1920 väldigt bra däremot, och är väl den upplösning jag kör mest. Trötta kvällar när ögonen inte riktigt hänger med som dom ska kör jag 1680 istället.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar :). Låter som 1920x1200 fungerar ypperligt på 15". Tanken är att en viss del programmering skall ske på datorn vilket är varför jag tycker 15" med 1920x1200 skulle kännas skönt även om det blir min privatdator.

Precis sålt av min iPad Air dock vilket jag nu känner kanske var en dålig idé om det är 15" jag köper, just för resande känns det som om 15" kan kännas för stort. Och datornörd som man är klarar jag inte 10 timmar på ett flygplan utan någon teknik med mig!

EDIT: Jag försöker att inte låta saker som att 13" är lättare på resor (då jag reser 3-4 gånger om året spelar det kanske mindre roll om den är smidig då) eller att 15" har bättre grafik till spel (då jag spelar 1-2 gånger om året när jag inte är hemma vid speldatorn) påverka mitt beslut. Det är dock svårt då jag som person gärna vill räkna in allt ;).

Skrivet av widL:

Vad jag kan se på din profil så bor du i Stockholm. Om det stämmer är det väl bara att åka till en återförsäljare och känna på den?

Det skall jag självklart också göra! Blir dock svårt att testa att ligga i soffan eller sitta i ett flygplan med demodatorn, så därför tänkte jag fråga hur andra upplever det ;).

Permalänk
Datavetare

Har rest med 10", 12", 13" och 15" laptops. Man ska inte ha några illusioner, 15" suger i ett flygplan, skillnaden i hur praktiskt det är skiljer sig mindre mellan 10" och 13" än mellan 13" och 15". Men varför inte skaffa nya iPad mini alt. någon Win8.1 2-in-1 dator, kostar inte speciellt mycket (givet att du redan köpt en rMBP och haft en iPad Air)?

Personligen har jag ingen stationär dator hemma, utan jobbar enbart på laptop. Av den anledningen skulle jag inte klara mig med något mindre än 15", har precis som du gjort ett försök med 13" MBP och resultatet blev att 13"-aren blev förpassad till sonen och en 15" till mig. Har en mindre laptop för resor, just nu Dell Venue 11 Pro med tangentbordsdocka.

Är lite förvånad att så många tycker det är OK att köra andra upplösningar än den som är "bäst för retina". En stor poäng med att köra premiumlaptops för mig är att få en riktigt skarp och trevlig skärm. Och även om rMBP är bättre än alla budgetlaptops i skalat läge så går det inte att komma ifrån att text är märkbart mindre skarp så fort man inte kör en "bäst för retina" upplösning. Blir det inte jobbigt att köra sådan 8+ timmar om dagen?

Tycker rMBP har fel "native-upplösning" i både 13" och 15" modellen, "bäst för retina" borde ha varit motsvarande 1440x900 på 13" (hoppas det blir så när MBA för retina) och motsvarande 1680x1050 på 15".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har rest med 10", 12", 13" och 15" laptops. Man ska inte ha några illusioner, 15" suger i ett flygplan, skillnaden i hur praktiskt det är skiljer sig mindre mellan 10" och 13" än mellan 13" och 15". Men varför inte skaffa nya iPad mini alt. någon Win8.1 2-in-1 dator, kostar inte speciellt mycket (givet att du redan köpt en rMBP och haft en iPad Air)?

Jo det är nog det alternativet jag tänker på. Var ju inne på en T100 tidigare som jag gillade som surfplatta, känns dock lite dumt att ha en surfplatta för flera tusen som i princip uteslutande skulle användas på flygresor. Macen var tänkt som en dator till soffan så att säga. Kan nog också kännas som det börjar rinna iväg lite för mycket pengar på elektronik i hemmet om vi köper 2 MacBook Pro samt en surfplatta bara sådär en vanlig månad ;).

Skrivet av Yoshman:

Personligen har jag ingen stationär dator hemma, utan jobbar enbart på laptop. Av den anledningen skulle jag inte klara mig med något mindre än 15", har precis som du gjort ett försök med 13" MBP och resultatet blev att 13"-aren blev förpassad till sonen och en 15" till mig. Har en mindre laptop för resor, just nu Dell Venue 11 Pro med tangentbordsdocka.

Jag har idag en relativt kraftfull speldator med 24" skärm som jag använder för allt spelande hemma. En tanke skulle ju vara att ersätta den med en 15" rMBP då allt jag spelar är egentligen CS:GO eller Diablo 3 osv. Dock känns det lite som en nödlösning för att hitta användning för en 15" som jag faktiskt suktat efter sen jag först började med en MacBook 13" för massa år sedan.

Skrivet av Yoshman:

Är lite förvånad att så många tycker det är OK att köra andra upplösningar än den som är "bäst för retina". En stor poäng med att köra premiumlaptops för mig är att få en riktigt skarp och trevlig skärm. Och även om rMBP är bättre än alla budgetlaptops i skalat läge så går det inte att komma ifrån att text är märkbart mindre skarp så fort man inte kör en "bäst för retina" upplösning. Blir det inte jobbigt att köra sådan 8+ timmar om dagen?

Tycker rMBP har fel "native-upplösning" i både 13" och 15" modellen, "bäst för retina" borde ha varit motsvarande 1440x900 på 13" (hoppas det blir så när MBA för retina) och motsvarande 1680x1050 på 15".

När jag har testat t.ex. 1680x1050 i skalat (HiDPI) läge så tycker jag att de är mycket skarpare än en skärm med bara 1680x1050 upplösning just för att de rendrar i "dubbla" upplösningen för att sedan skala ned och använda alla pixlar.

Både 1440x900 på 13" och 1680x1050 på 15" tycker jag blir på tok för stort och oanvändbart :p. 1680x1050 var det minsta jag tyckte var användbart på 13", lika så 1920x1200 på den 15" jag var och kollade på idag.

Permalänk
Medlem

Nu är det lite OT...men... är det inte lite trist att ge bort en begagnad dator till frugan?

Jag skulle ha köpt en ny dator till henne, en macbook air. Liten och smidig. Hon har kanske inte det behovet av prestanda ändå?

För mig är 15" för stort för en laptop. Men detta handlar om preferenser. Åk och titta på en. Håll i den och försök få en känsla för det. Inget någon säger här kan avslöja vad DU tycker är för otympligt. Jag hade tyckt att det var för otympligt. Andra tycker inte att en 17" laptop är otymplig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Nu är det lite OT...men... är det inte lite trist att ge bort en begagnad dator till frugan?

Jag skulle ha köpt en ny dator till henne, en macbook air. Liten och smidig. Hon har kanske inte det behovet av prestanda ändå?

För mig är 15" för stort för en laptop. Men detta handlar om preferenser. Åk och titta på en. Håll i den och försök få en känsla för det. Inget någon säger här kan avslöja vad DU tycker är för otympligt. Jag hade tyckt att det var för otympligt. Andra tycker inte att en 17" laptop är otymplig...

Haha, jag fick datorn igår kväll och vi båda satt och testade den igår så den är i det närmast ny ;). Det var då hon kom på att hon ville byta ut sin gamla MacBook Air mot en rMBP 13". Så då tyckte hon själv att hon kunde ta den vi hade hemma om jag ville köpa en 15" istället.

Jag var och kikade i en butik på 15" idag på lunchen. För att koda/spela på skulle 15" fungera mycket bättre med 1920x1200 upplösning. För att ha som något man tar med sig på längre flygresor med emra skulle den däremot inte alls fungera utan där skulle nog en platta behövas. Får resonera med frun ikväll hur jag gör. Det känns som sagt frestande att slänga ut den stora desktopen jag har till spel och använda en 15" MBP istället, tror nog jag skulle klara mig på Iris Pro där då jag mest spelar CS:GO/Path of Exile/Diablo 3 och liknande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Haha, jag fick datorn igår kväll och vi båda satt och testade den igår så den är i det närmast ny ;). Det var då hon kom på att hon ville byta ut sin gamla MacBook Air mot en rMBP 13". Så då tyckte hon själv att hon kunde ta den vi hade hemma om jag ville köpa en 15" istället.

Jag var och kikade i en butik på 15" idag på lunchen. För att koda/spela på skulle 15" fungera mycket bättre med 1920x1200 upplösning. För att ha som något man tar med sig på längre flygresor med emra skulle den däremot inte alls fungera utan där skulle nog en platta behövas. Får resonera med frun ikväll hur jag gör. Det känns som sagt frestande att slänga ut den stora desktopen jag har till spel och använda en 15" MBP istället, tror nog jag skulle klara mig på Iris Pro där då jag mest spelar CS:GO/Path of Exile/Diablo 3 och liknande spel.

Gött.

1920x1200? Har inte 13" samma upplösning som 15"; 2560 x 1600 ?

Jag skulle aldrig byta ut min stationära dator. Den har varit med mig i mååånga år och uppgraderats komponent för komponent. Vill ha en riktigt skärm och tangentbord med. Men det är ren personlig preferens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Haha, jag fick datorn igår kväll och vi båda satt och testade den igår så den är i det närmast ny ;). Det var då hon kom på att hon ville byta ut sin gamla MacBook Air mot en rMBP 13". Så då tyckte hon själv att hon kunde ta den vi hade hemma om jag ville köpa en 15" istället.

Jag var och kikade i en butik på 15" idag på lunchen. För att koda/spela på skulle 15" fungera mycket bättre med 1920x1200 upplösning. För att ha som något man tar med sig på längre flygresor med emra skulle den däremot inte alls fungera utan där skulle nog en platta behövas. Får resonera med frun ikväll hur jag gör. Det känns som sagt frestande att slänga ut den stora desktopen jag har till spel och använda en 15" MBP istället, tror nog jag skulle klara mig på Iris Pro där då jag mest spelar CS:GO/Path of Exile/Diablo 3 och liknande spel.

Jag tycker 15" går över till en "stor" laptop.

Du har ju uppenbarligen hittat den bästa nörd-lösningen, ge bort 13", köp dig en 15", köp dig en surfplatta och så har du fler leksaker

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Gött.

1920x1200? Har inte 13" samma upplösning som 15"; 2560 x 1600 ?

Jag skulle aldrig byta ut min stationära dator. Den har varit med mig i mååånga år och uppgraderats komponent för komponent. Vill ha en riktigt skärm och tangentbord med. Men det är ren personlig preferens.

Nej, 13" = 1280*800 HiDPI, 15" = 1440*900 HiDPI. Det som TS talar om är att köra en skalad upplösning så att man får plats motsvarande 1920x1200 HiDPI (dvs. 3840x2400 för att tala ditt språk.)

Permalänk

Jag tycker att 15" rMPB känns för tunn. Det känns som om den kommer gå av på mitten, likt MBA.

Därför kör jag på 13" vanlig, men det har inget med detta att göra.

Kort sagt, jag tycker Rmbp är för smidig för sitt bästa

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är lite förvånad att så många tycker det är OK att köra andra upplösningar än den som är "bäst för retina". En stor poäng med att köra premiumlaptops för mig är att få en riktigt skarp och trevlig skärm. Och även om rMBP är bättre än alla budgetlaptops i skalat läge så går det inte att komma ifrån att text är märkbart mindre skarp så fort man inte kör en "bäst för retina" upplösning. Blir det inte jobbigt att köra sådan 8+ timmar om dagen?

Nej, tycker personligen som sagt inte det är det minsta jobbigt . Även i skalat läge är det ju fortfarande en väldigt skarp och i övrigt utmärkt skärm och jag värderar helt enkelt utrymmet lite högre än den förlorade skärpan.

Min tidigare arbetsdator var en 17" MBP men föredrar klart 15":aren skärm (i skalat läge). Kan dock hålla med dig att "native" på 15" borde ha varit 1680x1050 istället.

Permalänk
Medlem

Jag har en vanlig 15" MBP, hade 13" innan.
Just på flyg om man reser ekonomi är det lite svårt att fälla upp skärmen helt om man har lite mage och/eller den framför lutar bak sätet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag behöll 13". Är min privata dator så det betyder mycket att kunna ha med den lite lättare. Än så länge fungerar det att surfa/se på film/utveckla med 1920x1200 upplösning på den. Utvärderar detta tills Broadwell eller något kommer och kanske tar 15" då.

Permalänk
Medlem

Jag har haft både 13" och 15". Jag tycker att du får ut så mycket mer kraft i en 15" rMBP. Det dedikerade grafikkortet blir avgörande för min del. Visst 13" är smidigare, det är inget snack. Lättare att bära med sig osv. Men med tanke på vad du får ut i prestanda när du använder 15" så är valet glasklart för mig. 15" är en prestandamaskin som ändå är relativt lätt att plocka ner i väskan och ta med sig när man är på resande fot.

Visa signatur

MBPR 15.4" - 2.6 GHz Intel Core i7 - 16 GB 1600 MHz DDR3 - NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB - 256 GB SSD - OS X 10.9.2