Feminist rörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xtenzion:

Det är väldigt enkelt, jag lade in en artikel/insändare i inlägget, jag kopierade rubriken helt enkelt rubriken ifrån den artikeln/insändaren.

Jag motiverar rubriken med att den svenska feminist rörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld eftersom de vägrar ta upp detta ämne, i sin tystnad ger dem sin välsignelse till detta. Därför motarbetar dem heders relaterat våld.

Jag har två jobb och familj, därav har inte alltid tiden att svara på allting i tråden.

Aha. Copy paste på rubriken. Då är jag med. Men du påstår ju samma sak med egna ord längre ner. Och att aktivt motarbeta är ju inte samma sak som att fokusera på andra områden. Jag skulle kunna påstå att du motarbetar de som vill få bort barnporr på nätet med den enkla grunden att jag inte sett att du aktivt jobbar mot barnporr. Men det påståendet är ju befängt, ellerhur. Det saknas det ju fortfarande belägg för att feminismen motarbetar hedersvåld som du ändå argumenterar för. Och med tanke på hur syrligt det påståendet är så kan jag tycka att det är rimligt att det behövs lite mer kött på benen för ett sådant påstående.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du har ej än klargjort huruvida ditt tidigare antagande stämmer och i och med att ovanstående inlägg grundas i att det skulle vara fallet så är din uppgift nu att tada! göra om och göra rätt

Fram tills att du så har gjort, knappast mycket begärt så är din invändning irrelevant och avvisas med tidigare hänvisning till fördelningen av våldsverkare könen emellan.

Jag länkade till relevant forskning som styrker mitt påstående. Jag ser inte riktigt hur invändingen att det existerar kritik mot CTS gör att samtliga 200+ studier helt saknar värde i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Jag länkade till relevant forskning som styrker mitt påstående. Jag ser inte riktigt hur invändingen att det existerar kritik mot CTS gör att samtliga 200+ studier helt saknar värde i frågan.

Därför att studierna inte kan användas för att styrka det du sa, snabbt och enkelt. De kan användas för att styrka att det finns en jämn könsfördelningen inom de ramar som används i CTS men inte för ett så brett antagande som du gör.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Men visst, Mäns våld mot kvinnor är inte den bäst korrelerande formuleringen, det finns givetvis bättre men avgränsningen, oavsett vilken vi lägger till kommer alltid att uppvisa en större korrelation med män som utövare av våld än något annat kön.

Anledningen till att avgränsa våld i samhället till tex "mäns våld" eller "mäns våld mot kvinnor" torde vara för att man ser att om man gör en avgränsning kan man hitta en lösning till denna del av det större problemet. Nu är det så att i sverige och jag skulle vilja säga de flesta välutvecklade västländer är det redan enormt stor tabu för en man att slå en kvinna och jag tror inte att vi kommer hitta något som kommer lösa sub-problemet "man slår kvinna" som inte också inbegriper att vi löser problemet "män slår x" i lika stor grad.

Det intressanta i det hela är att det också i majoriteten av fallen är män som är mottagare av våldet. Trots det så vill feminister avgränsa till mäns våld mot kvinnor, vilket som sagt inte är så konstigt eftersom det är den agendan de för, deras teorier om patriarkalet osv bygger lite på att män förtrycker kvinnor, inte andra män. De har helt enkelt fel angreppspunkt, hade feminism droppat alla sina ideér om att det bara är kvinnor som är offer hade vi haft en mycket mer intressant organisation som kunnat arbeta emot maktstrukturer, alpha-male beteenden, dominansvåld osv som de flesta nog ser som problem.

Kort sagt: feminister måste sluta monopolisera offerrollen om vi skall komma någonstans.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Anledningen till att avgränsa våld i samhället till tex "mäns våld" eller "mäns våld mot kvinnor" torde vara för att man ser att om man gör en avgränsning kan man hitta en lösning till denna del av det större problemet. Nu är det så att i sverige och jag skulle vilja säga de flesta välutvecklade västländer är det redan enormt stor tabu för en man att slå en kvinna och jag tror inte att vi kommer hitta något som kommer lösa sub-problemet "man slår kvinna" som inte också inbegriper att vi löser problemet "män slår x" i lika stor grad.

Det intressanta i det hela är att det också i majoriteten av fallen är män som är mottagare av våldet. Trots det så vill feminister avgränsa till mäns våld mot kvinnor, vilket som sagt inte är så konstigt eftersom det är den agendan de för, deras teorier om patriarkalet osv bygger lite på att män förtrycker kvinnor, inte andra män. De har helt enkelt fel angreppspunkt, hade feminism droppat alla sina ideér om att det bara är kvinnor som är offer hade vi haft en mycket mer intressant organisation som kunnat arbeta emot maktstrukturer, alpha-male beteenden, dominansvåld osv som de flesta nog ser som problem.

Kort sagt: feminister måste sluta monopolisera offerrollen om vi skall komma någonstans.

Du talar om två vitt skilda ting och vill få feminismen som teori att verka ansvarslös eftersom den inte fokuserar på båda. Du har gjort det förut.
Att feminister talar om mäns våld mot kvinnor är rimligt och kan knappast anses vara ansvarslöst i och med att teorins mål är att främja jämställdhet genom att lyfta kvinnorna. Feminismen rör jämställdhet, inte pacifism eller allmänt brottsförebyggande.

Som tidigare nämnt, det är upp till var och en vad de vill kritisera men är kritiken osaklig så är den osaklig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du talar om två vitt skilda ting och vill få feminismen som teori att verka ansvarslös eftersom den inte fokuserar på båda. Du har gjort det förut.

Jag talar främst om den sortens feminism som gör mest väsen ifrån sig. Om du menar att "sann" feminism (http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman) inte alls är ansvarslös så säger jag bara att de isf gör ett väldigt dåligt jobb att förmedla detta.

Skrivet av Huzzbutt:

Att feminister talar om mäns våld mot kvinnor är rimligt och kan knappast anses vara ansvarslöst i och med att teorins mål är att främja jämställdhet genom att lyfta kvinnorna. Feminismen rör jämställdhet, inte pacifism eller allmänt brottsförebyggande.

Hur främjar man jämstäldhet genom att lyfta kvinnorna i en fråga där kvinnor redan är privilegiade? (svar: reducera problemet på ett sätt som implicerar att endast kvinnor är offren och ignorera resten).

Det är män som är utsatta för mest våld i samhället, inte kvinnor. Är man verkligen för jämställdhet borde man inte först och främst sträva efter att offren för våld är 50/50?

Det finns en paradox i att säga sig vara för jämställdhet samtidigt som man endast arbetar för detta genom att lyfta kvinnor och (indirekt) trycka ner män. Denna paradox tar feminister bort med deras dogma som säger att det endast är kvinnor som är offren för mäns elakheter; så fort man erkänner att detta inte stämmer överens med verkligheten faller korthuset.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag talar främst om den sortens feminism som gör mest väsen ifrån sig. Om du menar att "sann" feminism (http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman) inte alls är ansvarslös så säger jag bara att de isf gör ett väldigt dåligt jobb att förmedla detta.

Nu harvar du på en dumhet jag tidigare besvarade, som god rymdkejsare tar jag det igen.
Vad som förenar feminister oavsett övriga åsikter är feminismen. Detta förhåller sig på samma sätt som att Miljöpartister förenas av sitt miljö intresse. Att det utöver de som intresserar sig för huvudfrågan finns sådana som har mer eller mindre extrema åsikter kan inte tillskrivas huvudfåran. SCUM manifestet tex är inte något som förenar feminister även om det är sprunget ur ett feministiskt sammanhang.

Frågor på det?

Skrivet av Triffid:

Hur främjar man jämstäldhet genom att lyfta kvinnorna i en fråga där kvinnor redan är privilegiade? (svar: reducera problemet på ett sätt som implicerar att endast kvinnor är offren och ignorera resten).

Återigen försöker du tillskriva feminismen något som feminismen inte har till syfte att behandla. Är det så att rösten hos utsatta män är svag så är det hos män den rösten måste stärkas. Utrymmet att höras är inte begränsat, fler röster får plats men tar de inte plats så kan de inte komma och säga att någon annan ska vara tyst så att deras viskningar hörs.

Skrivet av Triffid:

Det är män som är utsatta för mest våld i samhället, inte kvinnor. Är man verkligen för jämställdhet borde man inte först och främst sträva efter att offren för våld är 50/50?

Vore det mer jämställt så? Givetvis. Men det är endast i Larvpottans värld ett sådant resonemang kan anses vara vettigt. I det här fallet är det dessutom duktigt osakligt i och med att en sådan förändring i ett sammanhang där män är de främsta utövarna och om den ska komma från kvinnor kräver att feminismen börjar eftersträva att fler kvinnor blir misshandlade.

Skrivet av Triffid:

Det finns en paradox i att säga sig vara för jämställdhet samtidigt som man endast arbetar för detta genom att lyfta kvinnor och (indirekt) trycka ner män. Denna paradox tar feminister bort med deras dogma som säger att det endast är kvinnor som är offren för mäns elakheter; så fort man erkänner att detta inte stämmer överens med verkligheten faller korthuset.

Nej det finns ingen paradox, Feminismen trycker inte ned män. Män trycker ned män.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du har ej än klargjort huruvida ditt tidigare antagande stämmer och i och med att ovanstående inlägg grundas i att det skulle vara fallet så är din uppgift nu att tada! göra om och göra rätt

Fram tills att du så har gjort, knappast mycket begärt så är din invändning irrelevant och avvisas med tidigare hänvisning till fördelningen av våldsverkare könen emellan.

Ingen påstår att det inte finns en korrelation mellan män och våld men det finns ingen anledning att nöja sig med detta och plastra upp detta på reklamskyltar runt stan (ja bara det i sig är fel av diverse anledningar). Hedersvåld, subkulturer, droger, brott, alkohol, samhällsstrukturer detta är vad som skapar en våldsutövare.. Hur skulle Huzzbut uttrycka det.. hmf; det sitter inte i kuken. Vi kan inte slås mot ett kön, (elller?) men, hedersvåld, subkulturer, droger, brott, alkohol, samhällsstrukturer.. Gissa vad? ..Men ditt vill förstås inte feminismen gå, feminismen stannar vid män. Feminismen stannar vid problem som är direkt observerbart problematiskt för kvinnor. Men vad som gör saken värre är feminismens noll tolerans mot organisationer som tittar på manliga problem, vilket feminismen inte gör, fast den ibland säger att den gör det fast ingen vet eftersom ingen feminist nödvändigtvis representerar riktigfeminism™ koppla detta med monopolet kvinnliga lobby organisationer har i den politiska sfären så har vi en situation där dessa saker inte kan och inte har undersökts ordentligt. Kvinnors styrka har alltid varit deras skenbara svaghet, det är mot kvinno- organisationernas intresse att ens erkänna de strukturer som skapar en våldsman, men jag tror vi alla vet intuitivt att det inte är kuken. Feminism hänvisar till strukturer när vi ser att det sitter män som i toppen på stora välförsedda företag, men när vi tittar på fångar, stöld, misshandel, brott ja då är det kuken.

Vad tillskriver jag feminism och varför kan den inte hållas ansvarig?

f.ö är världen full av korrelationer som är vettlöst dumt att arbeta efter varför skulle samhällsvetenskap operera på något annat vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Ingen påstår att det inte finns en korrelation mellan män och våld men det finns ingen anledning att nöja sig med detta och plastra upp detta på reklamskyltar runt stan (ja bara det i sig är fel av diverse anledningar). Hedersvåld, subkulturer, droger, brott, alkohol, detta är vad som skapar en våldsutövare.. Hur skulle Huzzbut uttrycka det.. hmf; det sitter inte i kuken. Vi kan inte slås mot ett kön, (elller?) men, hedersvåld, subkulturer, droger, brott, alkohol.. Gissa vad? ..

Nu har jag aldrig föreslagit att vi ska slåss mot ett kön få om någon har föreslagit det, du gillar dock dina missförstånd och drar till med ett till:

Skrivet av tomten51:

Men ditt vill förstås inte feminismen gå, feminismen stannar vid män. Feminismen stannar vid problem som är direkt observerbart problematiskt för kvinnor. Men vad som gör saken värre är feminismens noll tolerans mot organisationer som tittar på manliga problem, vilket feminismen inte gör, fast den ibland säger att den gör det fast ingen vet eftersom ingen feminist nödvändigtvis representerar riktigfeminism™ koppla detta med monopolet kvinnliga lobby organisationer har i den politiska sfären så har vi en situation där dessa saker inte kan och inte har undersökts ordentligt. Kvinnors styrka har alltid varit deras skenbara svaghet, det är mot kvinno- organisationernas intresse att ens erkänna de strukturer som skapar en våldsman, men jag tror vi alla vet intuitivt att det inte är kuken. Feminism hänvisar till strukturer när vi ser att det sitter män som i toppen på stora välförsedda företag, men när vi tittar på fångar, stöld, misshandel, brott ja då är det kuken.

Bra gagga på släng upp källor på det eller åtminstone en tillförlitlig referens, strukturera ditt argument baserat på annat än felaktiga bilder av felslut. Skapa dig något som är värt att använda som ett argument. Det du kommer med är nämligen rätt och slätt, gagg.

Lugnt och sansat: Din förmåga att selektivt inhämta information är makalös. Den ensidiga förklaringsmodell som du lägger fram existerar varken i den här världen eller i kokobananas världen: Den förutsätter att variation är omöjlig.
När vi talar om våld utifrån ett feministiskt perspektiv så måste vi tala om det strukturella, ett feministiskt perspektiv som grundas i genetiska antaganden är i sig en motsägelse i och med att det går emot det grundläggande antagandet att samhället inte är statiskt. Det här är Vetenskapsteori på dagisnivå, men det är också något som alla som vill tala om feminismen torde ha tagit till sig.
Men som du säger: Kuken. Kuken är ett speciellt undantag från konstruktivismen, kuken är genetiskt betingad och med kuken kommer testosteron och en sjusärdeles massa psykosociala störningar. Om vi då backar till föreställningen om det ickestatiska samhället så får vi fram att även om kuken kan vara ett relevant ämne att tala om så är den i sin existens inte att betrakta som en evig bov. Återigen, grundläggande och om vi överför det till män så får vi fram att män existerar i en struktur som bör förändras.

Skrivet av tomten51:

Vad tillskriver jag feminism och varför kan den inte hållas ansvarig?

Nu senast en för att använda ett uttryck som nyss blev fel hos någon annan: Paradoxal världsåskådning.

Skrivet av tomten51:

f.ö är världen full av korrelationer som är vettlöst dumt att arbeta efter varför skulle samhällsvetenskap operera på något annat vis?

Det gör dem inte och det var det jag försökte förklara för dig. Men det gick visst helt förbi att korrelationen är lämplig att studera även om den i sig inte är ett orsakssamband.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu harvar du på en dumhet jag tidigare besvarade, som god rymdkejsare tar jag det igen.
Vad som förenar feminister oavsett övriga åsikter är feminismen. Detta förhåller sig på samma sätt som att Miljöpartister förenas av sitt miljö intresse. Att det utöver de som intresserar sig för huvudfrågan finns sådana som har mer eller mindre extrema åsikter kan inte tillskrivas huvudfåran. SCUM manifestet tex är inte något som förenar feminister även om det är sprunget ur ett feministiskt sammanhang.

Frågor på det?

Vilket är varför jag kritiserar specifika ståndpunkter (som ofta återfinns bland samma personer som kallar sig feminister) istället för att bara skriva "alla feminister är hycklare". Även om jag tycker tex denna bilden är väldigt kul:

Skrivet av Huzzbutt:

Återigen försöker du tillskriva feminismen något som feminismen inte har till syfte att behandla. Är det så att rösten hos utsatta män är svag så är det hos män den rösten måste stärkas. Utrymmet att höras är inte begränsat, fler röster får plats men tar de inte plats så kan de inte komma och säga att någon annan ska vara tyst så att deras viskningar hörs.

Med andra ord; feminism kämpar för kvinnors rättigheter. inte jämställdhet. Det är allt jag sagt.

Skrivet av Huzzbutt:

Vore det mer jämställt så? Givetvis. Men det är endast i Larvpottans värld ett sådant resonemang kan anses vara vettigt. I det här fallet är det dessutom duktigt osakligt i och med att en sådan förändring i ett sammanhang där män är de främsta utövarna och om den ska komma från kvinnor kräver att feminismen börjar eftersträva att fler kvinnor blir misshandlade.

Åh nej det finns fler lösninger tex:
1. sluta predika om att kvinnor alltid offer
2. sluta hävda att de arbetar för jämställdhet

Skrivet av Huzzbutt:

Nej det finns ingen paradox,

Jo.

Skrivet av Huzzbutt:

Feminismen trycker inte ned män. Män trycker ned män.

Många feminister gillar att hänga ut män och manligt beteende. Håller med om att det absolut inte automatiskt trycker ned män att arbeta för kvinnors rättigheter, det är dock ofta vad som görs i praktiken. 'rape culture' snacket comes to mind.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vilket är varför jag kritiserar specifika ståndpunkter (som ofta återfinns bland samma personer som kallar sig feminister) istället för att bara skriva "alla feminister är hycklare". Även om jag tycker tex denna bilden är väldigt kul:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12801954/1394065853475.jp...

Bilden är jättekul, men givetvis är den sprungen ur dumskallarnas runda bord.
Vad det rör sig om är nämligen inte relevant kritik eller ens en relevant observation, det handlar om ett påhittat samband som befästs i ett tillskrivet ansvar.

Som jag redan sagt så baseras Feminismen, avslöjas nog av ordet i en diskurs rörande kvinnor. Är Heman ett problem? Förmodligen det är en orealistisk kroppsform men det är å andra sidan en orealistisk framställning av mannen snarare än kvinnan. Det är inte en fråga som feminismen har tagit ansvar för utan en fråga som du och bildens upphovsmakare har tillskrivit feminismen.

Skrivet av Triffid:

Med andra ord; feminism kämpar för kvinnors rättigheter. inte jämställdhet. Det är allt jag sagt.

Ja och du har lika fel nu som då. Det kan förklaras med en matematisk övning:

Det står två skålar på vågen, i den ena ligger det 10 kulor och i den andra 8 kulor. kulorna väger lika mycket. I vilken skål ska du lägga kulor för att uppnå jämvikt?
Det är det som är jämställdhet.

Du har lyckats blandat ihop jämställdhet och utopi i brist på bättre ord.

Skrivet av Triffid:

Åh nej det finns fler lösninger tex:
1. sluta predika om att kvinnor alltid offer
2. sluta hävda att de arbetar för jämställdhet

På ettan får man nog konstatera snabbt att feminismen inte alltid predikar om kvinnor som offer, tvärtom kvinnor tillskrivs liksom män upprätthållandet av strukturer.
På tvåan hänvisar jag till mitt matematiska exempel och föreslår vidare studier i vad de tre bokstäverna "jäm" i den ordningen beskriver.

Skrivet av Triffid:

Och mitt sakliga samt relevanta svar på det blir en klassiker från mellanstadiet: I din värld. Ty det är ju som redan förklarat att det antagande du grundar den slutsatsen på är ett hjärnspöke.

Skrivet av Triffid:

Många feminister gillar att hänga ut män och manligt beteende. Håller med om att det absolut inte automatiskt trycker ned män att arbeta för kvinnors rättigheter, det är dock ofta vad som görs i praktiken. 'rape culture' snacket comes to mind.

Många män gillar att hänga ut kvinnor, lustigt nog har många feminister förmågan att särskilja på individ och kön.
Du saknar den förmågan, du klarar inte av att särskilja på grupp och individ, du klarar inte heller av att särskilja på individ och tillskrivet beteende.
Gör om gör rätt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Har ej tid att läsa allt, men tycker påståendet att Feminist rörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld är befängt.

Dessutom har ordet hedersrelaterat våld blivit kidnappad till att bara handla om våld kring utländsk seder, det finns allt mycket hedersrelaterade våldsamheter inom de svenska familjerna också. Den skiljer sig dock kraftigt åt på vissa punkter, men mycket fysisk våld och hot finns.

Sedan varför en viss grupp inte bryr sig om andra grupper finns det många orsaker till. Där man ofta får splittra upp gruppen till mindre delar. På samma sätt som man kraftigt kan ifrågasätta varför många fokuserar och lägger så stor vikt på struntsaker?
Inte för att hedersvåld med utländska seder är en struntsak, men varför bryr sig så många som hatar invandrare om vad vissa av dessa har för kvinnosyn emot deras "egna kvinnor"? När dessa individer som är emot invandrare inte precis skulle vilja låta utländska kvinnor fly till sverige?

Så väldigt mycket om våra åsikter handlar om att låtsats bry sig om saker för försöka få poäng hos mindre vetande.

Min åsikt kring feminism etc är låt mer survival of the fittest råda och kraftigt motarbeta de som på något sätt utför diskriminering.
T.ex. kostar kvinnlig arbetskraft tusan så mycket mindre än manlig för exakt samma arbete, så kommer marknadsekonomin ta hand om de arbetsgivare som enbart anställer dyrare manlig arbetskraft.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Bilden är jättekul, men givetvis är den sprungen ur dumskallarnas runda bord.
Vad det rör sig om är nämligen inte relevant kritik eller ens en relevant observation, det handlar om ett påhittat samband som befästs i ett tillskrivet ansvar.

Som jag redan sagt så baseras Feminismen, avslöjas nog av ordet i en diskurs rörande kvinnor. Är Heman ett problem? Förmodligen det är en orealistisk kroppsform men det är å andra sidan en orealistisk framställning av mannen snarare än kvinnan. Det är inte en fråga som feminismen har tagit ansvar för utan en fråga som du och bildens upphovsmakare har tillskrivit feminismen.

Hyckleriet uppstår när man kritiserar barbie i 'jämställdhetens namn'.

Men det är bra att vi kan vara överens om att feminism i huvudsak ej verkar för jämställdhet utan feminism verkar för kvinnofrågor helt enkelt. Ibland råkar det också ha en riktning som tar oss till ett mer jämställt läge men långt ifrån alltid och viktigast av allt är att det inte är ett kriterie för ifall det finns på agendan eller ej.

Skrivet av Huzzbutt:

Ja och du har lika fel nu som då. Det kan förklaras med en matematisk övning:

Det står två skålar på vågen, i den ena ligger det 10 kulor och i den andra 8 kulor. kulorna väger lika mycket. I vilken skål ska du lägga kulor för att uppnå jämvikt?
Det är det som är jämställdhet.

Du har lyckats blandat ihop jämställdhet och utopi i brist på bättre ord.

Grattis till en fin övning i att förvirra men du höll precis med mig om att feminism handlar om kvinnors välmående och rättigheter och inte jämställdhet så jag tror jag tar det helt enkelt.

Skrivet av Huzzbutt:

På ettan får man nog konstatera snabbt att feminismen inte alltid predikar om kvinnor som offer, tvärtom kvinnor tillskrivs liksom män upprätthållandet av strukturer.
På tvåan hänvisar jag till mitt matematiska exempel och föreslår vidare studier i vad de tre bokstäverna "jäm" i den ordningen beskriver.

Nej de predikar bara att kvinnor är offer när det passar dem som tex i våldsdebatten.

Skrivet av Huzzbutt:

Och mitt sakliga samt relevanta svar på det blir en klassiker från mellanstadiet: I din värld. Ty det är ju som redan förklarat att det antagande du grundar den slutsatsen på är ett hjärnspöke.

Det tycks dock som att "min värld" stämmer mer överens med verkligheten än din. Vad jag motsätter mig är i de flesta fall inte vad feminister på universitet och annat säger (faktum är att jag inte ens vet vad de säger) utan vad man regelbundet ser på twitter, youtube osv. Och jag vet att du inte anser dessa vara "riktiga feminister" men det är likväl vad de kallar sig.

Skrivet av Huzzbutt:

Många män gillar att hänga ut kvinnor, lustigt nog har många feminister förmågan att särskilja på individ och kön.
Du saknar den förmågan, du klarar inte av att särskilja på grupp och individ, du klarar inte heller av att särskilja på individ och tillskrivet beteende.
Gör om gör rätt.

Skall vi kalla dom för youtube-feminister istället då? blogg-feminister? twitter-feminister? eller påstår du att dessa inte existerar? *feminism* har inte direkt någon huvudorganisation där det är definierat exakt vad som förenar dem alla eller jag kanske missat detta? var god visa var jag kan läsa om dina "sanna feminister" och vad dessa tycker. Du får också gärna motivera varför just dessa är de sanna feministerna. Eller är det så att det är du som bestämmer vilka åsikter som en sann feminist (inte)har och vilka som bara är åsikter 'individer som också identifierar sig som feminister' har?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Hyckleriet uppstår när man kritiserar barbie i 'jämställdhetens namn'.

Nej det finns inget hyckleri i det. För att man ska kunna kalla det hyckleri så måste kritiken av Barbie innebära en hyllning av Heman dockan, passivitet i frågan räcker inte.

Skrivet av Triffid:

Men det är bra att vi kan vara överens om att feminism i huvudsak ej verkar för jämställdhet utan feminism verkar för kvinnofrågor helt enkelt. Ibland råkar det också ha en riktning som tar oss till ett mer jämställt läge men långt ifrån alltid och viktigast av allt är att det inte är ett kriterie för ifall det finns på agendan eller ej.

Jag är perplex, inte för att ditt argument är bra, det förstår du nog själv utan för att det är så urbota dumt. Vi har gått igenom det här alldeles för många gånger och jag har motbevisat och avfärdat dina argument gång på gång, du kan givetvis välja att fortsätta och du kommer antagligen att fortsätta ty det verkar hugget i sten att vad än som presenteras så kommer du fortsätta vara oförmögen att ta till dig begreppet jämställdhet.

Skrivet av Triffid:

Grattis till en fin övning i att förvirra men du höll precis med mig om att feminism handlar om kvinnors välmående och rättigheter och inte jämställdhet så jag tror jag tar det helt enkelt.

Lägg ner, sluta tramsa och sitt still innan mina artärer sprängs av bacon och irritation.

Jämlikhet mellan könen kan utifrån den fördelning som råder idag endast uppnås genom att kvinnors position stärks. Att stärka männens position samtidigt är givetvis bra men det är festligt nog kontraproduktivt om målet är jämställdhet. Nu är det dock så att feminismen inte eftersträvar att motarbeta en stärkning av männens position på de områden där män är förfördelade det är dock inte en naturlig del av den feministiska strävan.
Att det ska vara så svårt att förstå att arbetet för att stärka kvinnors position är ett arbete för ökat jämställdhet är mig helt ofattbart.

Skrivet av Triffid:

Nej de predikar bara att kvinnor är offer när det passar dem som tex i våldsdebatten.

Kvinnor är offer i våldsdebatten, det passar våldsdebatten.

Skrivet av Triffid:

Det tycks dock som att "min värld" stämmer mer överens med verkligheten än din. Vad jag motsätter mig är i de flesta fall inte vad feminister på universitet och annat säger (faktum är att jag inte ens vet vad de säger) utan vad man regelbundet ser på twitter, youtube osv. Och jag vet att du inte anser dessa vara "riktiga feminister" men det är likväl vad de kallar sig.

Din värld är tyvärr baserad på samma dumheter som du motsätter dig i diskussionen med rasister, det är anekdotiska dumheter, generaliseringar och allmänt strunt. Styr upp.

Skrivet av Triffid:

Skall vi kalla dom för youtube-feminister istället då? blogg-feminister? twitter-feminister? eller påstår du att dessa inte existerar? *feminism* har inte direkt någon huvudorganisation där det är definierat exakt vad som förenar dem alla eller jag kanske missat detta? var god visa var jag kan läsa om dina "sanna feminister" och vad dessa tycker. Du får också gärna motivera varför just dessa är de sanna feministerna. Eller är det så att det är du som bestämmer vilka åsikter som en sann feminist (inte)har och vilka som bara är åsikter 'individer som också identifierar sig som feminister' har?

Nej vi ska kalla dem för "individer som retar upp Triffid" för det är endast i den kategorin vi med säkerhet kan tillskriva dem samhörighet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej det finns inget hyckleri i det. För att man ska kunna kalla det hyckleri så måste kritiken av Barbie innebära en hyllning av Heman dockan, passivitet i frågan räcker inte.

Det är hyckleri när de vid tillfrågning inte ens vill kännas vid att exakt samma sak sker vad gäller det manliga könet och att problemet torde vara lika stort. Detta är inte passivitet utan ett aktivt ställningstagande; hade det endast varit passivitet hade jag hållt med dig.

Anledningen att det inte kan sägas vara för jämställdhet är självfallet för att det redan är jämställt. För alla barbies finns det en he-man och det blir inte mer jämställt om vi skulle få bort barbies men låta he-man vara kvar.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag är perplex, inte för att ditt argument är bra, det förstår du nog själv utan för att det är så urbota dumt. Vi har gått igenom det här alldeles för många gånger och jag har motbevisat och avfärdat dina argument gång på gång, du kan givetvis välja att fortsätta och du kommer antagligen att fortsätta ty det verkar hugget i sten att vad än som presenteras så kommer du fortsätta vara oförmögen att ta till dig begreppet jämställdhet.

Att det ska vara så svårt att förstå att arbetet för att stärka kvinnors position är ett arbete för ökat jämställdhet är mig helt ofattbart.

Bara om man ser på hela samhället och alla människor som en enda stor variabel vad gäller jämställdhet kan du arbeta för jämställdhet genom att göra vissa saker mer ojämställda. Du måste väl förstå det korkade i detta? är det verkligen detta argument du vill föra?

Jag börjar dock förstå att din uppfattning är att ifall vi tex gör kvinnor sjukt priviligerade inom ett område så väger det upp att de är inskränkta inom ett annat. Annars får du nog förklara lite bättre hur det blir mer jämställt om vi tar bort barbies eller reducerar kvinnliga våldsbrottsoffer.

Skrivet av Huzzbutt:

Kvinnor är offer i våldsdebatten, det passar våldsdebatten.

Män är offer i större grad.

Skrivet av Huzzbutt:

Din värld är tyvärr baserad på samma dumheter som du motsätter dig i diskussionen med rasister, det är anekdotiska dumheter, generaliseringar och allmänt strunt. Styr upp.

Nej vi ska kalla dem för "individer som retar upp Triffid" för det är endast i den kategorin vi med säkerhet kan tillskriva dem samhörighet.

Kanske hade "individer som retar upp Triffid" passat bättre, för enkelhetens skull kan vi hålla oss till specifika frågor i så stor mån det går då så slipper vi tillskriva någon grupptillhörighet alls.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha. Copy paste på rubriken. Då är jag med. Men du påstår ju samma sak med egna ord längre ner. Och att aktivt motarbeta är ju inte samma sak som att fokusera på andra områden. Jag skulle kunna påstå att du motarbetar de som vill få bort barnporr på nätet med den enkla grunden att jag inte sett att du aktivt jobbar mot barnporr. Men det påståendet är ju befängt, ellerhur. Det saknas det ju fortfarande belägg för att feminismen motarbetar hedersvåld som du ändå argumenterar för. Och med tanke på hur syrligt det påståendet är så kan jag tycka att det är rimligt att det behövs lite mer kött på benen för ett sådant påstående.

Vänster blocket ser Islam som en helig ko som man absolut aldrig får kritisera. Den svenska feminist rörelsen bygger på vänsterblocket, speciellt FI. De väljer aktivt att inte kritisera hedersvåld eftersom de är vänster och skulle aldrig kritisera denna heliga ko. Att göra detta = rasism och främlingsfientligt. För mig är det uppenbart att de gör detta av ideologiska skäl och därav motarbetar hedersvåld. Det handlar inte bara om hedersvåld, det handlar om kvinno förtryck i allmänhet. Sharia lagarna är extremt förtryckande emot kvinnor, där t.ex. en kvinna inte får skilja sig, en kvinna har inte rätt att neka sin man sex, att bli våldtagen är kvinnans eget fel och ska bestraffas för detta. Jag kan göra listan lång, du behöver inte ta mina ord för det du kan googla "sharia laws view on women" och bilda dig din egen uppfattning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xtenzion:

Vänster blocket ser Islam som en helig ko som man absolut aldrig får kritisera. Den svenska feminist rörelsen bygger på vänsterblocket, speciellt FI.

Fel. Här är du bara obildad. Ja, FI som ett politiskt feministiskt parti kan ha denna koppling, men feminismen som helhet är inte knuten till något block. Inte vänster och inte höger. Det är faktiskt direkt felaktigt. Hade du enkom kritiserad just FI i rubriken för detta så hade jag fortfarande varit tveksam men det hade teoretiskt sett varit rimligare för där har du en partipolitisk koppling. Det har inte feminismen som helhet däremot vilket du försöker påstå.

Skrivet av Xtenzion:

De väljer aktivt att inte kritisera hedersvåld eftersom de är vänster och skulle aldrig kritisera denna heliga ko. Att göra detta = rasism och främlingsfientligt.

Samma sak som ovan. Feminismen är inte vänsterorienterad. Du behöver nog sätta dig ner och läsa på vad feminism innebär. Inte på FIs sida, och inte på avpixlat.

Skrivet av Xtenzion:

För mig är det uppenbart att de gör detta av ideologiska skäl och därav motarbetar hedersvåld.

Men du antar ju att om man är emot islam så är man emot hedersvåld. Man kan inte vara mot hedersvåld genom att vara emot våld eller? Både jag och huzzbutt har ju förklarat att feminister är emot hedersvåld men det måste inte betyda att man är emot islam. Dessa är vitt skilda. Man kan klandra kristendomen för alla skolskjutningar i världen för dessa händer endast nästan enkom i kristna delen av världen men det är galet att säga utan belägg för en närmre koppling mellan skolskjutningar och kristen ideologi. På samma sätt är det tokigt obildat att bara så enkelt knyta ihop hela islam som religion med hedersvåld. Det är en massa andra faktorer som skapar båda problemen.

Skrivet av Xtenzion:

Det handlar inte bara om hedersvåld, det handlar om kvinno förtryck i allmänhet. Sharia lagarna är extremt förtryckande emot kvinnor, där t.ex. en kvinna inte får skilja sig, en kvinna har inte rätt att neka sin man sex, att bli våldtagen är kvinnans eget fel och ska bestraffas för detta. Jag kan göra listan lång, du behöver inte ta mina ord för det du kan googla "sharia laws view on women" och bilda dig din egen uppfattning.

Ja men det finns ingen feminist som tycker att det är lämpligt med kvinnoförtryck. Det har väl aldrig varit någon som trott något annat? Det innebär ju fortfarande inte att feministrörelsen aktivt motarbetar hedersvåld som du påstår. Kopplingen är fortfarande inte gjord på något sätt.

Det enda som har gjorts nu är att försöka bevisa en dumhet med hjälp av en annan dumhet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men du antar ju att om man är emot islam så är man emot hedersvåld. Man kan inte vara mot hedersvåld genom att vara emot våld eller? Både jag och huzzbutt har ju förklarat att feminister är emot hedersvåld men det måste inte betyda att man är emot islam. Dessa är vitt skilda. Man kan klandra kristendomen för alla skolskjutningar i världen för dessa händer endast nästan enkom i kristna delen av världen men det är galet att säga utan belägg för en närmre koppling mellan skolskjutningar och kristen ideologi. På samma sätt är det tokigt obildat att bara så enkelt knyta ihop hela islam som religion med hedersvåld. Det är en massa andra faktorer som skapar båda problemen.

Varför gör feminismen skamlöst detta mot män då?

Permalänk
Medlem

I artikeln hävdas det att feminister (odefinierade) hävdar att plocka fram "hedersvåld" skulle "innebära att man inte tar lika allvarligt på brott begångna av Svenska män".
Är fullständigt löjligt, klart man kan plocka fram "hedersvåld" utan att andra brott mot kvinnor skulle negligeras.
Som att hävda att bara för att feminister trycker på arbete mot våld mot kvinnor så negligeras allvarligheten av andra brott som t.ex. mord, väpnat rån osv.

Det sagt, "hedersvåld" kanske inte är vettigt att prata om alls då det är samma mekanismer som är orsaken oavsett om det motiveras med "heder" eller något annat, det vet inte jag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är hyckleri när de vid tillfrågning inte ens vill kännas vid att exakt samma sak sker vad gäller det manliga könet och att problemet torde vara lika stort. Detta är inte passivitet utan ett aktivt ställningstagande; hade det endast varit passivitet hade jag hållt med dig.

Där fanns inga nyanser.
Det är ett av de tråkigaste ämnen att studera, bildspråk har ungefär samma sorts lockelse som bajs. Inte för att det är dumt i sig utan för att det liksom heraldriken är knepigt att få överblick på.
Vad du säger kan dock avfärdas med det absoluta språk du använder dig av, vill du göra poäng av att det är hyckleri att värdera två liknande fenomen olika? Visst det går jag med på. Men du har inget stöd i att detta skulle vara absolut.

Skrivet av Triffid:

Anledningen att det inte kan sägas vara för jämställdhet är självfallet för att det redan är jämställt. För alla barbies finns det en he-man och det blir inte mer jämställt om vi skulle få bort barbies men låta he-man vara kvar.

Om Jämställdhets arbetet begränsades till att gälla Barbie och Heman skulle du ha helt rätt, vi skulle även kunna säga att det rådde jämställdhet mellan barbie och Heman om vi nöjde oss med att begränsa begreppet till: "overklig kroppsavbildning". Det finns dock fler leksaker än dem båda och man kan ställa sig frågan hur diversifierade de är.

Skrivet av Triffid:

Bara om man ser på hela samhället och alla människor som en enda stor variabel vad gäller jämställdhet kan du arbeta för jämställdhet genom att göra vissa saker mer ojämställda. Du måste väl förstå det korkade i detta? är det verkligen detta argument du vill föra?

Det är förstås så att det är lämpligare att ha ett brett perspektiv och se till samhället som helhet än att som någon internet jöns reducera det hela till två godtyckligt utvalda representanter som dessutom råkar vara leksaker varav den ena nog måste säga ha haft sin storhetstid för mer än 25 år sedan.

Skrivet av Triffid:

Jag börjar dock förstå att din uppfattning är att ifall vi tex gör kvinnor sjukt priviligerade inom ett område så väger det upp att de är inskränkta inom ett annat. Annars får du nog förklara lite bättre hur det blir mer jämställt om vi tar bort barbies eller reducerar kvinnliga våldsbrottsoffer.

Mr magic.
Nu har jag aldrig sagt att vi ska ta bort Barbies, det är någon annan som har hävdat det.

Vi slår ihop det senare med dumheten nedan.

Skrivet av Triffid:

Män är offer i större grad.

Fel ord på slutet, det finns fler våldsoffer som är män. Men eftersom våldsoffer står i relation till våldsverkare så kan inget annat sägas än att kvinnor i högre utsträckning än män är våldsoffer. Om vi ponerar att varje våldsbrott är unikt så kommer män i en förvånansvärt hög utsträckning vara våldsverkare. En vågar nog dra till med att det är vanligare att män förekommer som våldsverkare än som offer. Det motsatta gäller hos kvinnor.
Är det synd om våldsoffer oavsett kön? Givetvis men att män slår män i högre utsträckning än att de slår kvinnor på stan gör dem inte på det stora hela till offer utan just våldsverkare.

Skrivet av Triffid:

Kanske hade "individer som retar upp Triffid" passat bättre, för enkelhetens skull kan vi hålla oss till specifika frågor i så stor mån det går då så slipper vi tillskriva någon grupptillhörighet alls.

Försök inte, du vill ha individuella frågor åt ena hålet men du argumenterar mot en grupp du hittat på. Välj en väg.

Skrivet av Xtenzion:

Vänster blocket ser Islam som en helig ko som man absolut aldrig får kritisera. Den svenska feminist rörelsen bygger på vänsterblocket, speciellt FI. De väljer aktivt att inte kritisera hedersvåld eftersom de är vänster och skulle aldrig kritisera denna heliga ko. Att göra detta = rasism och främlingsfientligt. För mig är det uppenbart att de gör detta av ideologiska skäl och därav motarbetar hedersvåld. Det handlar inte bara om hedersvåld, det handlar om kvinno förtryck i allmänhet. Sharia lagarna är extremt förtryckande emot kvinnor, där t.ex. en kvinna inte får skilja sig, en kvinna har inte rätt att neka sin man sex, att bli våldtagen är kvinnans eget fel och ska bestraffas för detta. Jag kan göra listan lång, du behöver inte ta mina ord för det du kan googla "sharia laws view on women" och bilda dig din egen uppfattning.

Att islam skulle vara en helig ko är inget mer än en klassisk nonsens replik som vid det här laget torde ha vittrat samman och sönder. Den bygger på det felaktiga antagandet att Islam liksom hedersvåld är homogent eller i sammanhanget existerande fenomen. Det förutsätter dessutom att existensen av Islam har automagiska följder och att trosuppfattningen är statisk. Ett sorts genetiskt minne som fortplantar en specifik tolkning. (det är mycket raslära i det.). Det finns mycket från vänsterhåll som inte kritiseras: Chem Trails och NWO tillexempel.

Skrivet av tomten51:

Varför gör feminismen skamlöst detta mot män då?

Backa och läs inlägget där jag förklarar att feminismen inte gör det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fel. Här är du bara obildad. Ja, FI som ett politiskt feministiskt parti kan ha denna koppling, men feminismen som helhet är inte knuten till något block. Inte vänster och inte höger. Det är faktiskt direkt felaktigt. Hade du enkom kritiserad just FI i rubriken för detta så hade jag fortfarande varit tveksam men det hade teoretiskt sett varit rimligare för där har du en partipolitisk koppling. Det har inte feminismen som helhet däremot vilket du försöker påstå.

Samma sak som ovan. Feminismen är inte vänsterorienterad. Du behöver nog sätta dig ner och läsa på vad feminism innebär. Inte på FIs sida, och inte på avpixlat.

Du ställer dig alltså tveksam till att FI skulle vara vänster vriden, trots att Gudrun Shyman ifrån vänster partiet är huvud personen i partiet. Om du hävdar att FI inte är vänster vridet men att det skulle kunna vara teoretiskt möjligt då är det du som är obildad. Du kanske borde läsa en bok där du kan lära dig vad skillnaden på höger och vänster är. Svenskar i allmänhet verkar ha en väldigt skev uppfattning vad som egentligen är vänster och höger.

Feminist rörelsen i sig handlar rättvisa mellan könen, globalt kanske feminist rörelsen inte är bunden till varken vänster eller höger, men min uppfattning är att den svenska feminist rörelsen är vänster vriden.

Jag ska låta dig bevisa din ståndpunkt, ge mig exempel på feministiska rörelser i Sverige som INTE är vänster vridna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Att islam skulle vara en helig ko är inget mer än en klassisk nonsens replik som vid det här laget torde ha vittrat samman och sönder. Den bygger på det felaktiga antagandet att Islam liksom hedersvåld är homogent eller i sammanhanget existerande fenomen. Det förutsätter dessutom att existensen av Islam har automagiska följder och att trosuppfattningen är statisk. Ett sorts genetiskt minne som fortplantar en specifik tolkning. (det är mycket raslära i det.). Det finns mycket från vänsterhåll som inte kritiseras: Chem Trails och NWO tillexempel.

Majoriteten av Svenska befolkningen känner till att det är väldigt känsligt att diskutera Islam. Det märks inte minst i svenska debatter där politiker är rädda för denna diskussion och försöker undvika ämnet.

Jag tycker det är mycket märkligt av dig att kalla detta nonsens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xtenzion:

Du ställer dig alltså tveksam till att FI skulle vara vänster vriden, trots att Gudrun Shyman ifrån vänster partiet är huvud personen i partiet. Om du hävdar att FI inte är vänster vridet men att det skulle kunna vara teoretiskt möjligt då är det du som är obildad. Du kanske borde läsa en bok där du kan lära dig vad skillnaden på höger och vänster är. Svenskar i allmänhet verkar ha en väldigt skev uppfattning vad som egentligen är vänster och höger.

Nej. Det jag säger är inte hur FI är, det jag säger är att feminism inte innebär vänsterriktad ideologi och det var precis det du försökte säga innan.
Det är helt enkelt fel att påstå att feminismen är vänster. Det stämmer inte.

Frågan om hur FI ställer sig politiskt i andra frågor har jag inte nämnt alls. Jag kan däremot förstå varför du känner som du gör om du bygger hela din bild av feminismen från FI då du står långt ifrån vänstern och FIs ledare kommer från vänsterhållet. Men det blir ju en lite tokig bedömning av feminismen om man utgår endast från det synsättet. Inte av FI kanske (den debatten bespar jag mig helst) men bedömningen av feminismen i sin helhet.

Skrivet av Xtenzion:

Feminist rörelsen i sig handlar rättvisa mellan könen, globalt kanske feminist rörelsen inte är bunden till varken vänster eller höger, men min uppfattning är att den svenska feminist rörelsen är vänster vriden.

Jag ska låta dig bevisa din ståndpunkt, ge mig exempel på feministiska rörelser i Sverige som INTE är vänster vridna!

Det är du som kommit med ett vulgärt påstående om att hela feminismen i Sverige aktivt motarbetar kampen mot hedersvåld. Dra fram något vettigt om det först. Ditt val av topic och frågan är ställd sedan länge.

Men visst kan du få exempel.
Kvinnojouren och MUF är två organisationer som själva säger sig värna om feminismen ;).
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sjalvklart-att-vara-femi...

Jag antar att du då vill svara att "ja men de har inte feminism som är deras huvudgrej". Men det har aldrig varit ett krav för att vara feminist. Man kan vara för lika rättigheter och mot könsdiskriminering även om man inte tar ställning genom en feministorganisation eller en partipolitisk organisation. Det finns feminister i alla läger och det verkar vara en lite ovan tanke för en del.

Men det är som sagt inte frågan egentligen. Huvudfrågan som fortfarande inte besvarats är som sagt var beläggen är för att feministrörelsen i Sverige motarbetar kampen mot hedersvåldet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomten51:

Varför gör feminismen skamlöst detta mot män då?

Touché :). Bra frågeställning. Tror att många har funderat på just det här.
Jag ska skriva ett bra svar på det här när jag inte är på jobbet. Behövs en rimlig mängd text för detta.
Men det borde väl egentligen tas i en egen tråd.
Den här tråden var ju snarare tillägnad den märkliga och på intet sätt understödda rubriken "Feminist rörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Fel ord på slutet, det finns fler våldsoffer som är män. Men eftersom våldsoffer står i relation till våldsverkare så kan inget annat sägas än att kvinnor i högre utsträckning än män är våldsoffer. Om vi ponerar att varje våldsbrott är unikt så kommer män i en förvånansvärt hög utsträckning vara våldsverkare. En vågar nog dra till med att det är vanligare att män förekommer som våldsverkare än som offer. Det motsatta gäller hos kvinnor.
Är det synd om våldsoffer oavsett kön? Givetvis men att män slår män i högre utsträckning än att de slår kvinnor på stan gör dem inte på det stora hela till offer utan just våldsverkare.

Vilken enkel värd du lever i, allt är svart och vit. Vad har det för betydelse om det är män som slår män!? låt oss postulera en tredje part istället för män som slår män. Den tredje parten slår oprovocerat män och män slår i sin tur oprovocerat kvinnor, är män inte då offer? Vi går vidare, vi introducerar ytterligare en part, nu har vi en okänd part som slår män, män som slår kvinnor och kvinnor slår ytterligare en annan okänd part, upphör då i denna stund kvinnor att vara offer eftersom gruppen nu i samma grad innefattar våldsverkare? Självklart är det rätta svaret att män och kvinnor är våldsverkare likväl offer. Vad du.. Vad feminismen gör är att förenkla ett problem till vi mot dom på godtyckliga grunder, kön. Effektivt blir det SDs svenskarna mot invandrarna tänk, du skapar polariseringar och inga lösningar. Våldsutövare skapas av så kallade strukturer inte kön inte nationalitet eller valfri annan korrelation du kan tänkas finna.

Men jag tror jag läst dig för länge sedan, du är nöjd med detta vi mot dem, du är nöjd med kvinnor som det moraliskt överlägsna könet. Du tycker att det är rätt att separera människor baserat på kön, du tycker att det är rätt åt de manliga som far illa. De är trots allt av samma stick som våldsutövarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej. Det jag säger är inte hur FI är, det jag säger är att feminism inte innebär vänsterriktad ideologi och det var precis det du försökte säga innan.
Det är helt enkelt fel att påstå att feminismen är vänster. Det stämmer inte.

Frågan om hur FI ställer sig politiskt i andra frågor har jag inte nämnt alls. Jag kan däremot förstå varför du känner som du gör om du bygger hela din bild av feminismen från FI då du står långt ifrån vänstern och FIs ledare kommer från vänsterhållet. Men det blir ju en lite tokig bedömning av feminismen om man utgår endast från det synsättet. Inte av FI kanske (den debatten bespar jag mig helst) men bedömningen av feminismen i sin helhet.

Vi måste skilja på Feminist rörelsen internationellt och den svenska. Den svenska hävdar jag fortfarande vara vänster vriden, eftersom majoriteten av de som driver feministiska frågor kommer ifrån vänster blocket. Den internationella feminist rörelsen vet jag alldeles för lite om, så den kan säkert vara neutral.

Sedan jag flyttade ifrån Sverige hör jag i princip ingenting om feminism förutom ifrån Sverige där det kommer upp med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men visst kan du få exempel.
Kvinnojouren och MUF är två organisationer som själva säger sig värna om feminismen ;).
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sjalvklart-att-vara-femi...

Jag antar att du då vill svara att "ja men de har inte feminism som är deras huvudgrej". Men det har aldrig varit ett krav för att vara feminist. Man kan vara för lika rättigheter och mot könsdiskriminering även om man inte tar ställning genom en feministorganisation eller en partipolitisk organisation. Det finns feminister i alla läger och det verkar vara en lite ovan tanke för en del.

Men det är som sagt inte frågan egentligen. Huvudfrågan som fortfarande inte besvarats är som sagt var beläggen är för att feministrörelsen i Sverige motarbetar kampen mot hedersvåldet.

Tittar vi på Kvinnojouren kan man se att alla förutom Zandra Kanakaris tillhör vänsterblocket. Zandra Kanakaris verkar inte ha någon parti tillhörighet.

Ordförande Carina Ohlsson - Socialdemokrat
Zandra Kanakaris - Oklar/ingen parti tillhörighet
Margaretha Olofsson - Vänsterpartist

Jag tror nog alla partier säger att de värnar på ett eller annat sätt om rättigheter mellan könen, men de är inte särskilt aktiva i just dessa frågorna. Man hör sällan t.ex. muff uttala sig om feminism i media etc. Men feminist debatten domineras av FI.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xtenzion:

Tittar vi på Kvinnojouren kan man se att alla förutom Zandra Kanakaris tillhör vänsterblocket. Zandra Kanakaris verkar inte ha någon parti tillhörighet.

Ordförande Carina Ohlsson - Socialdemokrat
Zandra Kanakaris - Oklar/ingen parti tillhörighet
Margaretha Olofsson - Vänsterpartist

Jag tror nog alla partier säger att de värnar på ett eller annat sätt om rättigheter mellan könen, men de är inte särskilt aktiva i just dessa frågorna. Man hör sällan t.ex. muff uttala sig om feminism i media etc. Men feminist debatten domineras av FI.

Du menar att alla andra partier motarbetar rättigheter mellan könen bara för att de inte är så aktiva i just dessa frågorna likt feministerna som tydligen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld som du påstår?

Ja, feministdebatten domineras i media av FI i omgångar. Det var väl tanken när de startade partiet att lyfta fram fler feministfrågor i ljuset. Någon som påstått något annat? Många feminister som inte röstar på FI. FI är inte hela svaret på all feminism. Du får ta och släppa den tanken.

Om du nu anser att det är just FI som tar allt strålkastarljus i feministdebatten och du tycker att de inte lyfter fram detta tillräckligt så kan du ju formulera dig med liknande fraser. Typ "Varför bryr sig inte FI om hedersrelaterat våld?". Men det är ju inte det du har gjort. Istället har du sagt något helt annat i din trådrubrik där du kritiserar hela feminismen i fråga vilket är väldigt ovässat av dig. Det är inget likamedtecken mellan FI och feminism. Det måste du inse.
Att du dessutom säger att de motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld är inget annat än propaganda. Du är ute efter att smutskasta utan att vara insatt i frågan och det stör mig faktiskt en hel del. Eller det kanske inte är så, men då får du bannemej ta dig samman och rassla fram något vettigt underlag för det här påståendet!

För övrigt har du väl inga som helst belägg för att kvinnojouren är vänstervriden? En bilverkstad där de anställda röstar på FP klassas väl för fanken inte som en folkpartistvriden verkstad bara för det. Näe du. Bara för att du kan lista att 30% av styrelsen har en koppling till vänsterpartiet så innebär inte det att organisationen är vänstervriden. Det förstår du säkert också egentligen. Och jag saknade analysen av MUF i samma stycke ;).

Men du svarar ju fortfarande inte på frågan som jag ställt till dig angående trådrubriksval om och om och om och om igen. Jag fortsätter svara på frågor och du fortsätter att inte ge något som helst underlag till huvudfrågan för hela tråden.
Seså, fram med vettiga belägg till det här nu så vi kan höja debatten från idiotinivå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Vilken enkel värd du lever i, allt är svart och vit. Vad har det för betydelse om det är män som slår män!? låt oss postulera en tredje part istället för män som slår män. Den tredje parten slår oprovocerat män och män slår i sin tur oprovocerat kvinnor, är män inte då offer? Vi går vidare, vi introducerar ytterligare en part, nu har vi en okänd part som slår män, män som slår kvinnor och kvinnor slår ytterligare en annan okänd part, upphör då i denna stund kvinnor att vara offer eftersom gruppen nu i samma grad innefattar våldsverkare? Självklart är det rätta svaret att män och kvinnor är våldsverkare likväl offer. Vad du.. Vad feminismen gör är att förenkla ett problem till vi mot dom på godtyckliga grunder, kön. Effektivt blir det SDs svenskarna mot invandrarna tänk, du skapar polariseringar och inga lösningar. Våldsutövare skapas av så kallade strukturer inte kön inte nationalitet eller valfri annan korrelation du kan tänkas finna.

Men jag tror jag läst dig för länge sedan, du är nöjd med detta vi mot dem, du är nöjd med kvinnor som det moraliskt överlägsna könet. Du tycker att det är rätt att separera människor baserat på kön, du tycker att det är rätt åt de manliga som far illa. De är trots allt av samma stick som våldsutövarna.

Jag har även bemött det här, men låt oss ta det igen för att undvika fler missförstånd.

SD och deras BSS kamrater ser individuella fenomen och tillskriver en godtyckligt ihopklumpad grupp egenskaper som leder fram till detta.
Marxistisk och feministisk teori (De flesta moderna relevanta teorier) Ser samma sak men istället för göra felslutet att det råder om gruppens egenskaper så börjar man titta på det strukturella. Strukturer har inte i endera teori enskilda bärare utan är delar av vårt samhälle.

Och så en liten förhoppning: Det vore fruktansvärt trevligt om svar och repliker på vad jag skriver inte är missförstånd, att de griper an något som ej redan är avklarat. Det vore också oerhört trevligt om avsändaren kunde ta sig tid och studera vad som talas innan orden börjar trilla ut.

Skrivet av Xtenzion:

Du ställer dig alltså tveksam till att FI skulle vara vänster vriden, trots att Gudrun Shyman ifrån vänster partiet är huvud personen i partiet. Om du hävdar att FI inte är vänster vridet men att det skulle kunna vara teoretiskt möjligt då är det du som är obildad. Du kanske borde läsa en bok där du kan lära dig vad skillnaden på höger och vänster är. Svenskar i allmänhet verkar ha en väldigt skev uppfattning vad som egentligen är vänster och höger.
Feminist rörelsen i sig handlar rättvisa mellan könen, globalt kanske feminist rörelsen inte är bunden till varken vänster eller höger, men min uppfattning är att den svenska feminist rörelsen är vänster vriden.
Jag ska låta dig bevisa din ståndpunkt, ge mig exempel på feministiska rörelser i Sverige som INTE är vänster vridna!

Alla feministiska rörelser är vänstervridna, skalan höger och vänster medger inte annat. Men med det sagt så är nog även du vänstervriden... Jag är rätt säker på att du är tokvänster.
Om vi då frångår den revolutionära skalan så ska det även där sägas att det är svårt att vara feminist utan att vara höger. Liberal och feminist går väl ann men den sortens feminism blir svår att omsätta praktiskt, ingen intervention är möjlig.

Skrivet av Xtenzion:

Majoriteten av Svenska befolkningen känner till att det är väldigt känsligt att diskutera Islam. Det märks inte minst i svenska debatter där politiker är rädda för denna diskussion och försöker undvika ämnet.
Jag tycker det är mycket märkligt av dig att kalla detta nonsens.

Majoriteten av Svenska befolkningen diskuterar inte islam eller något ämne för den delen. De flesta frågor upplevs som känsliga om de rör någon form av ideologi undantaget är sådana ideologier som medborgarna känner att de "äger" Kristendomen kan problematiseras eftersom det diskussionspanelen gör då är att tala om sig "själva" detsamma gäller vad BSS kallar sju klövern.

Men men, det stora skälet till varför inte islam diskuteras på den nivå som du talar om är att den nivån saknar vederhäftiga företrädare, det finns helt enkelt inga med lämpliga referenser som står och häver ur sig sådant och gott nog är väl det, annars hade vi nog fått bränna varenda högskola och börja om från början.

Skrivet av Xtenzion:

Vi måste skilja på Feminist rörelsen internationellt och den svenska. Den svenska hävdar jag fortfarande vara vänster vriden, eftersom majoriteten av de som driver feministiska frågor kommer ifrån vänster blocket. Den internationella feminist rörelsen vet jag alldeles för lite om, så den kan säkert vara neutral.

Sedan jag flyttade ifrån Sverige hör jag i princip ingenting om feminism förutom ifrån Sverige där det kommer upp med jämna mellanrum.

Feminismen som rörelse är framför allt stark i de mest jämlika länderna, ett vanligt fenomen: Du ser till exempel fler Hammarby halsdukar när de har vunnit än när de har förlorat. Det hänger dock inte samman med att segraren bestämmer utan diskussionsklimatet medger sådana yttringar. Australien är som bekant ett eftersatt land när det kommer till jämställdhet. Det är därtill ett högervridet land och man kan fråga sig och svara rätt snabbt: medger det australiensiska klimatet en värdig diskussion om feminism.

Skrivet av Xtenzion:

Tittar vi på Kvinnojouren kan man se att alla förutom Zandra Kanakaris tillhör vänsterblocket. Zandra Kanakaris verkar inte ha någon parti tillhörighet.

Ordförande Carina Ohlsson - Socialdemokrat
Zandra Kanakaris - Oklar/ingen parti tillhörighet
Margaretha Olofsson - Vänsterpartist

Jag tror nog alla partier säger att de värnar på ett eller annat sätt om rättigheter mellan könen, men de är inte särskilt aktiva i just dessa frågorna. Man hör sällan t.ex. muff uttala sig om feminism i media etc. Men feminist debatten domineras av FI.

Vilket som tidigare förklarat inte är särskilt konstigt. Än mindre konstigt med tanke på att ROKS startades på 70-talet.
Men vafan, man kan dra det lite längre. I Sverige så har vi ett starkt föreningsliv som har kommit sig av arbetarerörelsen, i andra länder som inte haft den utvecklingen så är det framförallt de religiösa institutionerna som har sysslat med sådant arbete och där ser man en övervägande del högermänniskor i styrelser.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Touché :). Bra frågeställning. Tror att många har funderat på just det här.
Jag ska skriva ett bra svar på det här när jag inte är på jobbet. Behövs en rimlig mängd text för detta.
Men det borde väl egentligen tas i en egen tråd.
Den här tråden var ju snarare tillägnad den märkliga och på intet sätt understödda rubriken "Feminist rörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld".

Okey jag såg fram mot att höra vad du hade att säga dock.