Vad är bra temps på i7 4770k i idle/load?

Permalänk
Medlem

Vad är bra temps på i7 4770k i idle/load?

Vill ha absolut lägsta temperaturer på processorn, och antar att man kan få olika bra exemplar.
Har läst runt omkring om att delidda CPUn. Så tänkte kolla runt om jag har ett bra exemplar eller inte.

Just nu kör jag med H100i med 2 st Corsair SP120 Quiet edition @ 3.5 GHz dvs ingen överclockning.
Sitter på 25-30 grader i idle och runt 30-52 i load (dock enbart kollat vid några timmar CS:GO / HoN spelande.

Vad kan man eventuellt få för temps om man deliddar?

Edit: har även ett annat problem, jag har en bordsmikrofon och i min förra dator hade jag den på 100% volym och +10 i booster och då lät de jättebra. Men i nuvarande dator är den superlåg trots 100% och +10 volym boost, men om jag höjer den så hörs jag ju självklart bättre men då låter det jättemycket från bakgrunden vilket vänner tycker är irriterande. Vad kan jag göra för tt få det bättre? Förstår inte vrf den blivit så låg och vill ju inte höja boostern.. Har moderkort i sign

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Vill ha absolut lägsta temperaturer på processorn, och antar att man kan få olika bra exemplar.
Har läst runt omkring om att delidda CPUn. Så tänkte kolla runt om jag har ett bra exemplar eller inte.

Just nu kör jag med H100i med 2 st Corsair SP120 Quiet edition @ 3.5 GHz dvs ingen överclockning.
Sitter på 25-30 grader i idle och runt 30-42 i load (dock enbart kollat vid några timmar CS:GO / HoN spelande.

Vad kan man eventuellt få för temps om man deliddar?

Hur mäter du temperaturen på din CPU, du kan omöjligen ha samma temp i idle som i load men kommer den inte högre än 42 grader vilket verkar vara lite för bra för att vara sant så behöver du inte fundera på temperaturen alls...

Permalänk
Medlem

Oj, ursäkta jag skrev fel. Jag menade 52 grader, vilket var det som kom upp som "Highest" på "Core Temp" efter spelande.
Lowest låg på 20 grader fast det var kanske 5 min efter jag startade datorn.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080