Vad heter switcharna som sitter på vanliga tangentbord?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2013

Vad heter switcharna som sitter på vanliga tangentbord?

En snabb fråga bara, Vad heter switcharna som sitter på de vanliga tangentborden? har helt glömt bort det... Så irriterande!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

membran-switchar ?

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Tänker du på rubber domes?
Scissor switch är ju också en variant på det.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Rydisen:

Tänker du på rubber domes?
Scissor switch är ju också en variant på det.

Tillexempel ett Deltaco tangentbord för 79 kr tänker jag på när jag menar ''vanliga tangenbord''.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Crewsom:

Tillexempel ett Deltaco tangentbord för 79 kr tänker jag på när jag menar ''vanliga tangenbord''.

Brukar kallas rubberdome eller membranswitchar.

i7 4770k @stock | Asus z87-pro | Gigabyte gtx 670 OC | 8GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850 | en dvdspelare
i7 950 @3.2GHz | Sabertooth x58 | HIS HD5770 | 6GB RAM | 500GB HDD | Antec Earthwatts 500W
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Crewsom:

Rubber domes.
Scissor switchar används oftast på laptopar (tror jag).

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

"Rubber dome". Jag säger ibland "gummiknoppsbrytare".

Med "membran" brukar man mena de plastmembran som ofta sitter under gummiknopparna.
Rubber dome + membran är vanligaste typen av brytare, men att bara säga membran är inte entydigt.

Det finns tangentbord som bara har membran, men de är ovanliga till datorer för de är så hemska att skriva på - det fanns några billiga 8-bits hemdatorer på 80-talet som hade dem.
Det finns tangentbord som kallas mekaniska (t.ex. IBM Model M) som har plastmembran med en mekanism ovanpå.
Det finns visserligen rubber dome-brytare som sitter ihop i gummi-membran, men det är också rätt vanligt att varje gummiknopp är separat, ibland fastlimmad i ett underliggande membran.
Det finns också många rubber dome-tangentbord som istället för membran har ledande gummi på undersidan som var och en sluter en krets på ett underliggande membran eller kretskort när tangenten har tryckts ned.