Hur tar man reda på Strömförbrukningen?

Permalänk
Medlem

Hur tar man reda på Strömförbrukningen?

Tjena, det är nämligen så här att jag har nyligen inskaffat mig en i7 4770k för att kunna börja experimentera med överklockning osv. Då har jag passat på att även pröva vattenkylning, mycket spännande och roligt och allt funkar bra (ser väldigt fräckt ut ). Men min stora fråga är, hur mycket mer ström förbrukar min processor efter jag har klockat den till 4.6 Ghz jämfört med fabriksinställningen på 3.7 Ghz. Har letat efter information överallt men har inte fått något ordentligt svar, kan man göra det I BIOS? Vad behöver man veta, lite sådana grejer. Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Ökningen i strömförbrukningen med frekvensen är linjär.
Ökningen i strömförbrukningen med spänningen är kvadratisk. Det beror alltså på hur du når dina 4.6 GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ross3N:

Tjena, det är nämligen så här att jag har nyligen inskaffat mig en i7 4770k för att kunna börja experimentera med överklockning osv. Då har jag passat på att även pröva vattenkylning, mycket spännande och roligt och allt funkar bra (ser väldigt fräckt ut ). Men min stora fråga är, hur mycket mer ström förbrukar min processor efter jag har klockat den till 4.6 Ghz jämfört med fabriksinställningen på 3.7 Ghz. Har letat efter information överallt men har inte fått något ordentligt svar, kan man göra det I BIOS? Vad behöver man veta, lite sådana grejer. Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Har sj skaffat 4770k precis och då märkte jag 2 st program som kunde se hur mycket watt den använder . Det var ju då core temp som alla kan använda och nån utility till moderkortet . Hur bra detta stämmer vet jag ej men min drog 74-76w orginal 3.9ghz och på 4.4ghz 1.232v då drog den cirka 100w

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz