Ny lag gör det lättare att byta abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Mycket möjligt att du inte är säker på det, men jag är

Dels kan du läsa här
http://www.metro.se/teknik/mobiljattarna-ska-tvingas-sanka-up...

Sen kan du även titta här under punkt 9 (ungefär mitt på sidan) och remissinstanser.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Proposition...

Utdrag från sidan:

"Remissinstanserna: Tele2 Sverige AB anser att det bör förtydligas att förslagen endast gäller för abonnemang som tecknas efter ikraftträdandet. Även IT&Telekomföretagen framför att det bör förtydligas att ändringarna inte har retroaktiv verkan.
Skälen för regeringens förslag: Det är angeläget att underlätta för konsumenter att byta leverantör av elektroniska kommunikationstjänster. De nya bestämmelserna bör träda i kraft den 1 maj 2014.
Bestämmelserna bör endast tillämpas på avtal som har ingåtts efter ikraftträdandet. Detta följer av allmänna principer. Några övergångsbestämmelser behöver därför inte införas.
"

Det är ju bra att du är säker... Men som jag också skrev i originalposten så trodde jag inte heller att uppsägningstiden på befintliga abbonemang skulle ändras, då det är avtalat. Som du också själv länkade till står "Den nya lagen kommer inte att gälla retroaktivt, och för abonnemang som tecknas före den 1 maj 2014 är det den avtalade uppsägningstiden som gäller, om inte operatörerna säger något annat."

Det jag skrev mest om är operatörslåsningen. Det är helt korrekt att remissinstanserna i form av operatörerna med Tele2 i spetsen (jag vet inte om "de andra" ingår i "IT&Telekomföretagen") ville att det skulle förtydligas att båda förslagen inte skulle gälla abbonemang tecknade före 1/5, likaså att regeringen "svarat" på det med "Bestämmelserna bör endast tillämpas på avtal som har ingåtts efter ikraftträdandet. Detta följer av allmänna principer." Men bindningstiden anser jag inte vara avtalad på ett sådant sätt och då anser jag också att lagen måste gälla telefoner som levererats före lagens "startdatum" eftersom något annat inte är avtalat. ATT telefonen levereras operatörslåst hoppas jag att handlarna informerat sina kunder om muntligen (men jag vet att detta tyvärr inte alltid görs på ett tydligt sätt), och när kunden accepterar det ingår det på sitt sätt i ett muntligt avtal. Men hur länge den ska vara låst, hur man går till väga och vad det ska kosta att låsa upp den tror jag är mycket ovanligt att det pratas om och då är inte denna del avtalad. Leverantörerna har, som jag ser det, efter det datumet ingen laglig rätt att ta betalt för att låsa upp den eftersom det inte finns något avtal som säger annat. Om det blir tjafs om detta så tror jag nog att konsumentverket kan tänka sig att driva den frågan, om någon påpekar detta för dem. Men vi har olika åsikt i den frågan, och det accepterar jag !

--------------------------------------------------------------------------

Gällande maximal bindningstid i 24 månader (som många beklagar sig över) så ser jag faktisk inget fel med det då man i de flesta fall faktiskt själv kan välja bindningstid, som då påverkar priset. Om några konsumenter gör oövertänkta affärer så gäller det även andra branscher än telefoner. Jag personligen ser inte heller något problem med att ha en över 2 år gammal telefon (det är ju därför jag hänger upp mig på operatörslåsningen). Jag har full förståelse för att man inte kan få saker gratis, men tycker gällande operatörslåsningen att den är oschysst då avtalet (bindningstiden) är fullföljt och dessutom kan man få samma telefon med samma abbonemang till samma pris - fast olåst ibland - beroende på vart man handlar. Handlar man telefonen i operatörens butik är chansen störst att den blir operatörslåst.

Likaledes behöver man ju inte "betala sig ur" abbonemanget. 3 månaders uppsägningstid är såklart alldeles för långt, får man ett bättre erbjudande som man vill byta till gäller kanske inte det om 3 månader. Men självklart kan man ju använda det gamla abbonemanget även sista månaden, och starta det nya när uppsägningstiden är slut. Jag hoppas (men vet inte) att operatörerna kan tänka sig att teckna ett nytt abbonemang med leveransstart om en månad ? Även om så kort tid som 2 veckor vore ännu bättre (kortare kanske man inte kan kräva). Dock är även här handlarna otroligt otydliga på att informera om uppsägningstiden. Den står med i avtalet, helt klart, men alla läser kanske inte det så noggrant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

Hmm gäller detta även de så kallade ATA-boxarna man har till ip-telefoni? För hittills har man inte fått någon hjälp med dom. Fick nämligen en som var köpt via Bahnhof, men bunden till ett konto. Dom vägrade hjälpa mig så att jag kunde använda den till mitt abonnemang. Som jag har hos Bahnhof.

Ja, det borde det väl göra. IP-telefoni är ju också "elektroniska kommunikationstjänster". Om de sedan använder olika typer av boxar (jag kan inte detta alls) så är det ju "kört" ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Om bindningstiden minskar till 6 eller 12 månader tror jag att många abonnemang med telefon kommer att kosta vid tecknandet av abonnemanget, kanske 1000-2000 kr. Det gör att Jimmy i Säffle inte har råd att gå in till Phonehouse och teckna abonnemang för två iphones och en ipad med abonnemang för att sedan få skulder och vara med i Lyxfällan på tv.

Problemet för Jimmy är inte 24 månaders bindningstid, problemet är att han handlar för mer än han har råd till/behov av och DESSUTOM alltid ska "ligga på topp" och ha den senaste versionen som kommit ut. (Helst också direkt vid lanseringen, då priset är som högst.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Det är ju bra att du är säker... Men som jag också skrev i originalposten så trodde jag inte heller att uppsägningstiden på befintliga abbonemang skulle ändras, då det är avtalat. Som du också själv länkade till står "Den nya lagen kommer inte att gälla retroaktivt, och för abonnemang som tecknas före den 1 maj 2014 är det den avtalade uppsägningstiden som gäller, om inte operatörerna säger något annat."

Det jag skrev mest om är operatörslåsningen. Det är helt korrekt att remissinstanserna i form av operatörerna med Tele2 i spetsen (jag vet inte om "de andra" ingår i "IT&Telekomföretagen") ville att det skulle förtydligas att båda förslagen inte skulle gälla abbonemang tecknade före 1/5, likaså att regeringen "svarat" på det med "Bestämmelserna bör endast tillämpas på avtal som har ingåtts efter ikraftträdandet. Detta följer av allmänna principer." Men bindningstiden anser jag inte vara avtalad på ett sådant sätt och då anser jag också att lagen måste gälla telefoner som levererats före lagens "startdatum" eftersom något annat inte är avtalat. ATT telefonen levereras operatörslåst hoppas jag att handlarna informerat sina kunder om muntligen (men jag vet att detta tyvärr inte alltid görs på ett tydligt sätt), och när kunden accepterar det ingår det på sitt sätt i ett muntligt avtal. Men hur länge den ska vara låst, hur man går till väga och vad det ska kosta att låsa upp den tror jag är mycket ovanligt att det pratas om och då är inte denna del avtalad. Leverantörerna har, som jag ser det, efter det datumet ingen laglig rätt att ta betalt för att låsa upp den eftersom det inte finns något avtal som säger annat. Om det blir tjafs om detta så tror jag nog att konsumentverket kan tänka sig att driva den frågan, om någon påpekar detta för dem. Men vi har olika åsikt i den frågan, och det accepterar jag !

--------------------------------------------------------------------------

Gällande maximal bindningstid i 24 månader (som många beklagar sig över) så ser jag faktisk inget fel med det då man i de flesta fall faktiskt själv kan välja bindningstid, som då påverkar priset. Om några konsumenter gör oövertänkta affärer så gäller det även andra branscher än telefoner. Jag personligen ser inte heller något problem med att ha en över 2 år gammal telefon (det är ju därför jag hänger upp mig på operatörslåsningen). Jag har full förståelse för att man inte kan få saker gratis, men tycker gällande operatörslåsningen att den är oschysst då avtalet (bindningstiden) är fullföljt och dessutom kan man få samma telefon med samma abbonemang till samma pris - fast olåst ibland - beroende på vart man handlar. Handlar man telefonen i operatörens butik är chansen störst att den blir operatörslåst.

Likaledes behöver man ju inte "betala sig ur" abbonemanget. 3 månaders uppsägningstid är såklart alldeles för långt, får man ett bättre erbjudande som man vill byta till gäller kanske inte det om 3 månader. Men självklart kan man ju använda det gamla abbonemanget även sista månaden, och starta det nya när uppsägningstiden är slut. Jag hoppas (men vet inte) att operatörerna kan tänka sig att teckna ett nytt abbonemang med leveransstart om en månad ? Även om så kort tid som 2 veckor vore ännu bättre (kortare kanske man inte kan kräva). Dock är även här handlarna otroligt otydliga på att informera om uppsägningstiden. Den står med i avtalet, helt klart, men alla läser kanske inte det så noggrant...

Dold text

Är ju egentligen ganska oväsentligt vad du och jag anser i frågan, men jag tycker det är ganska tydligt i texten att lagen inte är retroaktiv och att den således inte kommer att gälla äldre telefoner och abonnemang, vilket var den springande punkten i min första post.

Gällande låsningen så har man accepterat detta när man köper en låst telefon och även det är en form av avtal och då (precis som nu) får man låsa upp telefonen mot en kostnad när ens bindningstid är slut.
Som jag skrev tidigare är det dock inte säkert operatörerna kommer att hålla fast vid den punkten (vilket vore bra om dom inte gjorde) men man får nog vara beredd på att någon kommer göra det till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är ju egentligen ganska oväsentligt vad du och jag anser i frågan, men jag tycker det är ganska tydligt i texten att lagen inte är retroaktiv och att den således inte kommer att gälla äldre telefoner och abonnemang, vilket var den springande punkten i min första post.

Gällande låsningen så har man accepterat detta när man köper en låst telefon och även det är en form av avtal och då (precis som nu) får man låsa upp telefonen mot en kostnad när ens bindningstid är slut.
Som jag skrev tidigare är det dock inte säkert operatörerna kommer att hålla fast vid den punkten (vilket vore bra om dom inte gjorde) men man får nog vara beredd på att någon kommer göra det till en början.

De senaste svaret jag fick av Telia var: "Lagstiftning fungerar så att den inte kan gälla retroaktivt, det är inget generellt för denna lag utan så som lag stiftas i Sverige." Eftersom jag accepterade att köpa en låst telefon ska jag alltså alltid betala det pris som gällde då, vid köpet, för att få den upplåst (priset borde alltså inte heller kunna öka). Jag trodde att man var tvungen att följa nya lagar som fattats. Ibland finns det dock övergångsregler, men inte i denna lag.
Exempel: Licensfria luftgevär köpta före 1992 får ha en högre hastighet på kulan än de som sålts efter den lagen trädde i kraft. Byter luftgeväret ägare efter detta blir det licenspliktigt för den nya ägaren men de är fortfarande än idag licensfria för de som köpt före lagen. Före 1990 var promillegränsen för rattonykterhet 0,5 promille, och efter 0,2. Den lagändringen gäller alla direkt, oavsett om man tog sitt körkort och köpte sin bil och sin alkohol före lagen.

Men i frågan om upplåsningen av telefonen så är det en tjänst som jag ber om först när jag ber om den. Jag har inte ingått något avtal som reglerar kostnaden för upplåsning före lagen är i kraft. Villkor som inte presenterats för mig som kund kan väl knappast vara giltiga även om de funnits att läsa "någon annan stans" och jag inte uppmanas att läsa på detta andra ställe. Att hävda att "så är det" och hävda sedvanerätt håller inte heller då företeelsen är för ny för det. Jag tycker paragraf 15c i kapitel 5 är tydlig och ser inga om/men/kanske i den. "Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål." Möjligen skulle man kunna stödja sig på att det nu gått "för lång tid" efter den "inledande bindningstiden" men någon praxis för vad som är "lång tid" har knappast uppstått.

För mig är det inte pengarna som är det viktiga, utan principen. Jag har nu också ställt frågan till jurister, själv har jag bara 15 poäng (eller var det 25) i juridik... Självklart kan jag ha fel i mitt resonemang, men jag tror inte det... (Jag är alltså inte tillräckligt säker för att kunna säga att jag vet till 100% )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

De senaste svaret jag fick av Telia var: "Lagstiftning fungerar så att den inte kan gälla retroaktivt, det är inget generellt för denna lag utan så som lag stiftas i Sverige." Eftersom jag accepterade att köpa en låst telefon ska jag alltså alltid betala det pris som gällde då, vid köpet, för att få den upplåst (priset borde alltså inte heller kunna öka). Jag trodde att man var tvungen att följa nya lagar som fattats. Ibland finns det dock övergångsregler, men inte i denna lag.
Exempel: Licensfria luftgevär köpta före 1992 får ha en högre hastighet på kulan än de som sålts efter den lagen trädde i kraft. Byter luftgeväret ägare efter detta blir det licenspliktigt för den nya ägaren men de är fortfarande än idag licensfria för de som köpt före lagen. Före 1990 var promillegränsen för rattonykterhet 0,5 promille, och efter 0,2. Den lagändringen gäller alla direkt, oavsett om man tog sitt körkort och köpte sin bil och sin alkohol före lagen.

Men i frågan om upplåsningen av telefonen så är det en tjänst som jag ber om först när jag ber om den. Jag har inte ingått något avtal som reglerar kostnaden för upplåsning före lagen är i kraft. Villkor som inte presenterats för mig som kund kan väl knappast vara giltiga även om de funnits att läsa "någon annan stans" och jag inte uppmanas att läsa på detta andra ställe. Att hävda att "så är det" och hävda sedvanerätt håller inte heller då företeelsen är för ny för det. Jag tycker paragraf 15c i kapitel 5 är tydlig och ser inga om/men/kanske i den. "Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål." Möjligen skulle man kunna stödja sig på att det nu gått "för lång tid" efter den "inledande bindningstiden" men någon praxis för vad som är "lång tid" har knappast uppstått.

För mig är det inte pengarna som är det viktiga, utan principen. Jag har nu också ställt frågan till jurister, själv har jag bara 15 poäng (eller var det 25) i juridik... Självklart kan jag ha fel i mitt resonemang, men jag tror inte det... (Jag är alltså inte tillräckligt säker för att kunna säga att jag vet till 100% )

Nu vet jag inte var du gått din juridikutbildning men jag blir lite förvånad över att du då inte vet att det är ens skyldighet att läsa även det finstilta i ett avtal, det går alltså inte att hävda att man inte blivit uppmanad att läsa det, det är ju en ganska basic regel som t.o.m. jag med 0 (noll) poäng i juridik känner till.
Med detta sagt så har du faktiskt ingått ett avtal gällande kostnaden för upplåsning redan när du köpte telefonen eftersom du då accepterade gällande regler vid det tillfället.

Helt rätt att det inte finns några om/men/kanske i den paragraf och kapitel du hänvisar till, men av just samma anledning att detta inte finns så kan man med lätthet säga att den inte gäller tidigare inköpta telefoner eftersom lagen inte är retroaktiv och därför inte skall appliceras på dessa heller.

Vill du ta striden med din operatör kan jag bara önska dig lycka till, men jag hade inte gjort det eftersom jag anser det vara utkastad tid.
Däremot är jag glad att dom ändrat reglerna för nya abonnemang och telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu vet jag inte var du gått din juridikutbildning men jag blir lite förvånad över att du då inte vet att det är ens skyldighet att läsa även det finstilta i ett avtal, det går alltså inte att hävda att man inte blivit uppmanad att läsa det, det är ju en ganska basic regel som t.o.m. jag med 0 (noll) poäng i juridik känner till.
Med detta sagt så har du faktiskt ingått ett avtal gällande kostnaden för upplåsning redan när du köpte telefonen eftersom du då accepterade gällande regler vid det tillfället.

Helt rätt att det inte finns några om/men/kanske i den paragraf och kapitel du hänvisar till, men av just samma anledning att detta inte finns så kan man med lätthet säga att den inte gäller tidigare inköpta telefoner eftersom lagen inte är retroaktiv och därför inte skall appliceras på dessa heller.

Vill du ta striden med din operatör kan jag bara önska dig lycka till, men jag hade inte gjort det eftersom jag anser det vara utkastad tid.
Däremot är jag glad att dom ändrat reglerna för nya abonnemang och telefoner.

OK, då vet jag ! Jag får be så mycket om ursäkt för mina inlägg ! Jag har lärt mig att bara villkor som presenterats gäller, och det "finstilta" brukar ju presenteras i pappersform. Det var nog helt bortkastat att studera då man bara blir dummare av det. Men då är det alltså så att även villkor som ingen har berättat om eller presenterat för kunden gäller. Tänk om det finns något villkor som säger att jag måste betala 1 000 kr varje gång jag nämner operatörens namn i ett öppet forum... Shit, det börjar bli dyrt för mig !!! Jag törs nog inte skriva mer nu !!!

Nästa gång jag skriver ett avtal ska jag hitta på några egna villkor som jag inte tar med i avtalet - de gäller ju ändå !

Permalänk

Varför vänta på en ny lag?

Nu slipper man inte avtalet, men operatörslåset går enkelt att ta bort på alla Samsung, HTC, LG Sony Ericsson med flera. Finns flera som låser upp dessa telefoner som exempelvis imeiserver.se eller Mumien.com. Dom tar betydligt mindre betalt än operatören och en rejält snabbare leveranstid.

Permalänk
Medlem

Kommer detta gälla tv abonnemang också?

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mittituvan:

Nu slipper man inte avtalet, men operatörslåset går enkelt att ta bort på alla Samsung, HTC, LG Sony Ericsson med flera. Finns flera som låser upp dessa telefoner som exempelvis imeiserver.se eller Mumien.com. Dom tar betydligt mindre betalt än operatören och en rejält snabbare leveranstid.

Många telefoner, med iPhone i spetsen, kostar dock mer än de 300-350 kr som operatörerna tar... (Mumien är förresten .se )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vad blir den praktiska skillnaden, menar du? Något jag missar? Du binder upp i 24 månader, om det sedan är 1,2-5 månaders uppsägning spelar ju ingen praktisk roll då du ändå är bunden 24 månader.

Eller kan man komma ur dessa 24 månader genom uppsägning, för isåfall spelar det en enorm roll.

Jag såg detta som att det även gällde bredband? Senast jag flyttade så blev det med kort varsel (mindre än 1 månad). Hade ingen bindningstid kvar på mitt bredband. Men operatören var omöjlig att resonera med så jag fick betala 3 månader bredband på en adress jag hade flyttat från efter 3 veckor.
Det är i min mening inte ett rimligt sätt på hur det ska fungera.

Samma sak nu sist när jag köpte nytt mobilabbonemang. Min bindningstid var slut, men hade 3 mån uppsägning så hade två val när jag ville byta operatör, vänta 3 månader med nyteckning (vilket inte gick eftersom den nya operatören hade en kampanj). Eller flytta direkt. Och betala en restfaktura på 3 månader för nått jag inte öht kunde använda eftersom mitt nummer var utporterat.

Det enda dessa 3 månader rimligen kan va till för är att försöka blocka precis det jag gjorde, flytta operatör enkelt.

Men sure, jag har lärt mig läxan, det blir till att lägga in en reminder 3 månader innan i kalendern på alla abonnemang så man börjar planera nästa steg redan då.

Edit: aeller ja, det slipper jag ju om max 1 månadslagen här verkligen slår till

Permalänk
Medlem

Självfallet att det som står i ett avtal gäller, som alltid så SKA man läsa igenom allt man skriver på, sen så kan du som kund inte skriva dit något utan det måste representanten för företaget göra om ni kommer överens om något mer.

Sen så finns det operatörer som har kortare bindnings tid man kan välja än 24 månader, samt man kan skippa den helt och betala telefonen på en gång och ha ett obundet abonnemang, upp till var och en att välja.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Självfallet att det som står i ett avtal gäller, som alltid så SKA man läsa igenom allt man skriver på, sen så kan du som kund inte skriva dit något utan det måste representanten för företaget göra om ni kommer överens om något mer.

Sen så finns det operatörer som har kortare bindnings tid man kan välja än 24 månader, samt man kan skippa den helt och betala telefonen på en gång och ha ett obundet abonnemang, upp till var och en att välja.

Jo, fast obundet eller ej så har ju uppsägningstiden oftast varit 3 månader, vilket är det som gjort det svårt att enkelt byta då man stått mellan valen i mitt förra inlägg. Så den främsta nyheten som diskuterades är var ju lagstiftning av 1 månads uppsägningstid..

Det verkar hända grejor iaf, tre har ändrat till 1 mån sen 1:a maj:
https://www.tre.se/privat/kundservice/abonnemang-faktura/avsl...

Har inte hittat lika klockren info hos övriga operatörer men kollar man abonnemangsinfo hos telenor och tele2 så står det 1 mån uppsägning där oxå, både verkar uppdaterade 1:a maj.
http://www.tele2.se/files/Volym_%281_GB%29_T2P_011_58-03.pdf
http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TA32033.pdf

Mycket trevligt! Konstigt nog(haha.... right.. ) har vi inte sett några pressreleaser om denna ändring som verkar ha gjorts i det tysta från operatörernas sida...
Varför informera kunderna om nått som är till företagets nackdel?

Se på fan, till och med Comhem har ändrat. Helvetet har frusit över!
https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/vad-...

Permalänk
Medlem

Telia har också uppdaterat i sina prislistor med 1 mån uppsägningstid. Dock så är det inte förens i september dom anger att det gäller i sina allmänna villkor. Konstigt

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Skrivet av Citgho:

Telia har också uppdaterat i sina prislistor med 1 mån uppsägningstid. Dock så är det inte förens i september dom anger att det gäller i sina allmänna villkor. Konstigt

Halebop verkar skriva samma sak. Att det inte skall börja gälla från första september.

Permalänk
Medlem

Gäller denna lag även på redan skrivna avtal? Var ska man i så fall hänvisa Telenors kundtjänst för att de ska minska bindningstiden från 3 månader till 1 månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezo:

Gäller denna lag även på redan skrivna avtal? Var ska man i så fall hänvisa Telenors kundtjänst för att de ska minska bindningstiden från 3 månader till 1 månad?

Gäller abonnemang tecknade från 1 juni eller 1 maj 2014, kommer inte ihåg vilket av dom det va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezo:

Gäller denna lag även på redan skrivna avtal? Var ska man i så fall hänvisa Telenors kundtjänst för att de ska minska bindningstiden från 3 månader till 1 månad?

Gäller bara avtal som har tecknats från o med 1:a Maj 2014 och framåt, inte innan

Skrivet av Prodigys:

Gäller abonnemang tecknade från 1 juni eller 1 maj 2014, kommer inte ihåg vilket av dom det va.

Det var 1:a Maj 2014

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezo:

Gäller denna lag även på redan skrivna avtal? Var ska man i så fall hänvisa Telenors kundtjänst för att de ska minska bindningstiden från 3 månader till 1 månad?

Lagen gäller avtal ingångna f.o.m. 2014-05-01, dock har jag för mig att den inte innefattar något om ändrad bindningstid utan endast om fri upplåsning när den går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lagen gäller avtal ingångna f.o.m. 2014-05-01, dock har jag för mig att den inte innefattar något om ändrad bindningstid utan endast om fri upplåsning när den går ut.

Förlåt, menade såklart uppsägningstid. Tack för hjälpen Prodigys, jnsson och MacAllan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezo:

Förlåt, menade såklart uppsägningstid. Tack för hjälpen Prodigys, jnsson och MacAllan!

Inte säker på att den reglerar något om uppsägningstiden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte säker på att den reglerar något om uppsägningstiden heller.

Enligt trådstartaren är det iallafall så:

Skrivet av Jonathanknet:

Dessutom ska uppsägningstiden för kommunikationstjänster få vara högst en månad. Avtal med bindningstid ska kunna sägas upp en månad före bindningstidens slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lagen gäller avtal ingångna f.o.m. 2014-05-01, dock har jag för mig att den inte innefattar något om ändrad bindningstid utan endast om fri upplåsning när den går ut.

Den innefattar att från o med 2014-05-01 får man inte ha någon uppsängningstid/max 1 månads uppsängningstid. Och att fri upplåsningen gäller också bara avtal som har tecknats efter 1:a maj.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezo:

Enligt trådstartaren är det iallafall så:

Skrivet av jnsson:

Den innefattar att från o med 2014-05-01 får man inte ha någon uppsängningstid/max 1 månads uppsängningstid. Och att fri upplåsningen gäller också bara avtal som har tecknats efter 1:a maj.

Jupp stämmer, det var visst bara bindningstiden dom utelämna, dock max 24 månader.