Mycket möjligt att du inte är säker på det, men jag är
Dels kan du läsa här
http://www.metro.se/teknik/mobiljattarna-ska-tvingas-sanka-up...
Sen kan du även titta här under punkt 9 (ungefär mitt på sidan) och remissinstanser.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Proposition...
Utdrag från sidan:
"Remissinstanserna: Tele2 Sverige AB anser att det bör förtydligas att förslagen endast gäller för abonnemang som tecknas efter ikraftträdandet. Även IT&Telekomföretagen framför att det bör förtydligas att ändringarna inte har retroaktiv verkan.
Skälen för regeringens förslag: Det är angeläget att underlätta för konsumenter att byta leverantör av elektroniska kommunikationstjänster. De nya bestämmelserna bör träda i kraft den 1 maj 2014.
Bestämmelserna bör endast tillämpas på avtal som har ingåtts efter ikraftträdandet. Detta följer av allmänna principer. Några övergångsbestämmelser behöver därför inte införas."
Det är ju bra att du är säker... Men som jag också skrev i originalposten så trodde jag inte heller att uppsägningstiden på befintliga abbonemang skulle ändras, då det är avtalat. Som du också själv länkade till står "Den nya lagen kommer inte att gälla retroaktivt, och för abonnemang som tecknas före den 1 maj 2014 är det den avtalade uppsägningstiden som gäller, om inte operatörerna säger något annat."
Det jag skrev mest om är operatörslåsningen. Det är helt korrekt att remissinstanserna i form av operatörerna med Tele2 i spetsen (jag vet inte om "de andra" ingår i "IT&Telekomföretagen") ville att det skulle förtydligas att båda förslagen inte skulle gälla abbonemang tecknade före 1/5, likaså att regeringen "svarat" på det med "Bestämmelserna bör endast tillämpas på avtal som har ingåtts efter ikraftträdandet. Detta följer av allmänna principer." Men bindningstiden anser jag inte vara avtalad på ett sådant sätt och då anser jag också att lagen måste gälla telefoner som levererats före lagens "startdatum" eftersom något annat inte är avtalat. ATT telefonen levereras operatörslåst hoppas jag att handlarna informerat sina kunder om muntligen (men jag vet att detta tyvärr inte alltid görs på ett tydligt sätt), och när kunden accepterar det ingår det på sitt sätt i ett muntligt avtal. Men hur länge den ska vara låst, hur man går till väga och vad det ska kosta att låsa upp den tror jag är mycket ovanligt att det pratas om och då är inte denna del avtalad. Leverantörerna har, som jag ser det, efter det datumet ingen laglig rätt att ta betalt för att låsa upp den eftersom det inte finns något avtal som säger annat. Om det blir tjafs om detta så tror jag nog att konsumentverket kan tänka sig att driva den frågan, om någon påpekar detta för dem. Men vi har olika åsikt i den frågan, och det accepterar jag !
--------------------------------------------------------------------------
Gällande maximal bindningstid i 24 månader (som många beklagar sig över) så ser jag faktisk inget fel med det då man i de flesta fall faktiskt själv kan välja bindningstid, som då påverkar priset. Om några konsumenter gör oövertänkta affärer så gäller det även andra branscher än telefoner. Jag personligen ser inte heller något problem med att ha en över 2 år gammal telefon (det är ju därför jag hänger upp mig på operatörslåsningen). Jag har full förståelse för att man inte kan få saker gratis, men tycker gällande operatörslåsningen att den är oschysst då avtalet (bindningstiden) är fullföljt och dessutom kan man få samma telefon med samma abbonemang till samma pris - fast olåst ibland - beroende på vart man handlar. Handlar man telefonen i operatörens butik är chansen störst att den blir operatörslåst.
Likaledes behöver man ju inte "betala sig ur" abbonemanget. 3 månaders uppsägningstid är såklart alldeles för långt, får man ett bättre erbjudande som man vill byta till gäller kanske inte det om 3 månader. Men självklart kan man ju använda det gamla abbonemanget även sista månaden, och starta det nya när uppsägningstiden är slut. Jag hoppas (men vet inte) att operatörerna kan tänka sig att teckna ett nytt abbonemang med leveransstart om en månad ? Även om så kort tid som 2 veckor vore ännu bättre (kortare kanske man inte kan kräva). Dock är även här handlarna otroligt otydliga på att informera om uppsägningstiden. Den står med i avtalet, helt klart, men alla läser kanske inte det så noggrant...