Civilingenjör på Luleås Tekniska Universitet frågor! :)

Permalänk
Medlem

Civilingenjör på Luleås Tekniska Universitet frågor! :)

Hallå där Sweclockers! Nu ska jag, precis som många andra, ge mig ut i livet som universitetsstudent. Jag har ställt mig in på Luleås universitet, dels för att jag tycker skolan verkar bra men också att utbildningen där tilltalar mig. Efter mycket sök på nätet tycker jag också att skolan i sig har ett för det mesta väldigt bra betyg. Trots detta så är det ett par frågor som jag skulle vilja ställa till er här på Sweclockers, dels till er som har läst på Luleå men också ni som har flyttat hemifrån för att studera.

Mina frågor är följande:

  • Hur är studentlivet i Luleå? Jag har fått intrycket av att det är väldigt bra men saker som fördelningen mellan killar och tjejer.

  • Hur är korridorerna i Luleå? Fräscha? Lite allmänt om dem, tycker inte jag har fått några bra svar på ställen som flashback.

  • Hur tycker ni som har läst där att studierna var? Var det bra pedagogik? Bra upplägg?

  • Hur är utelivet i Luleå? Det är kallt på vintrarna, det vet jag, men hur ser det ut på sommaren? Händer det något i staden eller finns allt på campus?

  • Sen kanske lite allmänna tips till en kille på 18 som ska flytta hemifrån. Vad ska jag tänka på utanför det uppenbara? Några erfarenheter från er? Alla svar här hade uppskattats!

Jag vet att det finns trådar om det med, men om ni som har läst utanför hemmet och flyttat kanske kunde dra en liten historia om hur det gick och så hade det vart fint. Själv är man lite taggad på att göra detta men det känns fruktansvärt mycket bättre att ha information om stället innan man ger sig ut på en 120 mil resa från Göteborg till ett ställe men aldrig någonsin har besökt för att studera!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:
  • Hur är studentlivet i Luleå? Jag har fått intrycket av att det är väldigt bra men saker som fördelningen mellan killar och tjejer.

  • Hur är korridorerna i Luleå? Fräscha? Lite allmänt om dem, tycker inte jag har fått några bra svar på ställen som flashback.

  • Hur tycker ni som har läst där att studierna var? Var det bra pedagogik? Bra upplägg?

  • Hur är utelivet i Luleå? Det är kallt på vintrarna, det vet jag, men hur ser det ut på sommaren? Händer det något i staden eller finns allt på campus?

  • Sen kanske lite allmänna tips till en kille på 18 som ska flytta hemifrån. Vad ska jag tänka på utanför det uppenbara? Några erfarenheter från er? Alla svar här hade uppskattats!

  • Alla tjejer är upptagna, speciellt de snygga. Det känns ständigt som att det är ett överskott av killar.

  • Korridorerna är rena, men standarden är väl lite 70-tal kanske. Det finns i övrigt inte så många renodlade korridorer. Det finns studentlägenheter och de är fina som snus. Akta dig för pissbänken i loftbastun på kårhusvägen.

  • Mja, pedagogiken är lite skitsamma och på en höft. Det finns dock många former till instuderande och många lärare är engagerade i dessa. Om man vill studera och samtidigt vara redo för ett nyp så sitter man i ljussalen och bara pluggar efter morgonföreläsningen tills man tröttnar på att inget ragg få och går ner till STUK och köper _en_ chockladboll till luddag.

  • Staden och campus är två smått skilda världar. Staden har sina kulturevenemang och typ två uteställen, eller ett.. Campus har ett uteställe, många hemliga tillhåll, småhyss och däremellan yukigassen och ständiga metal-konserter.

  • Bry dig mindre om hur det ser ut och luktar hemma. Du kommer att flytta runt en bit till en början och sen hela tiden om du är lagd åt det hållet så det är ingen idé att börja med fina vanor som typ dammtorkning och börja lära sig göra sillag. Spendera första året flytande och skit i detaljerna. Första veckan kommer du inte ens duscha, förutom i fontänen på regnbågsallén.

Hoppas du får en plats och en rolig tid i luleå jag-var-full-hela-hösten-men-essa-varje-dugga universitet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:
  • Alla tjejer är upptagna, speciellt de snygga. Det känns ständigt som att det är ett överskott av killar.

  • Korridorerna är rena, men standarden är väl lite 70-tal kanske. Det finns i övrigt inte så många renodlade korridorer. Det finns studentlägenheter och de är fina som snus. Akta dig för pissbänken i loftbastun på kårhusvägen.

  • Mja, pedagogiken är lite skitsamma och på en höft. Det finns dock många former till instuderande och många lärare är engagerade i dessa. Om man vill studera och samtidigt vara redo för ett nyp så sitter man i ljussalen och bara pluggar efter morgonföreläsningen tills man tröttnar på att inget ragg få och går ner till STUK och köper _en_ chockladboll till luddag.

  • Staden och campus är två smått skilda världar. Staden har sina kulturevenemang och typ två uteställen, eller ett.. Campus har ett uteställe, många hemliga tillhåll, småhyss och däremellan yukigassen och ständiga metal-konserter.

  • Bry dig mindre om hur det ser ut och luktar hemma. Du kommer att flytta runt en bit till en början och sen hela tiden om du är lagd åt det hållet så det är ingen idé att börja med fina vanor som typ dammtorkning och börja lära sig göra sillag. Spendera första året flytande och skit i detaljerna. Första veckan kommer du inte ens duscha, förutom i fontänen på regnbågsallén.

Hoppas du får en plats och en rolig tid i luleå jag-var-full-hela-hösten-men-essa-varje-dugga universitet.

Det låter faktiskt riktigt bra. Jag vill verkligen inte komma fram och låta som en douche här, men jag tycker det är synd att det är så få tjejer på civilingenjörsutbildningarna överlag. Efter att ha gått 3 års teknisk på gymnasiet så märker man att det blir lite tråkigt att bara ha matten som sin bästa vän. Jag har haft fruktansvärt kul på teknisk, och jag har fått mycket bra kamrater men som sagt, det hade vart trevligt med lite mer mix.

Men som jag sa, det låter riktigt bra. Jag tror inte man kommer bli helt nöjd vart man än läser. Då jag bor i Göteborg så är alltid chalmers ett alternativ men det innebär 5 år hemma till på grund av hur svårt det är att hitta bostad här.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Entusiast

Jag har dålig koll på Lule då jag var glad Chalmerist men du kan få ett par generella tips.

1, Nollning är bra skit. Häng på och ha askul. Det är ett bra sätt att lära känna massa folk, både i din klass och äldre studenter.
2, Äldre studenter är guld värda för de kan låna ut eller sälja böcker till dig och de vet hur man ska plugga för att klara tentorna. De kan tipsa dig om att prioritera teori eller om en viss typ av frågor brukar dyka upp. De brukar också vara trevliga människor.
3, LIGG I FAS! Det är en klyscha och du kommer få höra det massa gånger men det gör livet mycket lättare.
4, Hitta en studieteknik som passar dig. Det är väldigt mycket eget ansvar på universitetet så du måste hitta ett sätt att plugga som passar dig. Många gillar att hitta en liten grupp att plugga med. Själv lärde jag mig efter många år att det fungerade bra att stänga in mig i biblioteket från öppning till stängning i en vecka. Fast det är väldigt personligt. Ju snabbare du hittar en studieteknik som passar dig desto lättare blir livet.
5, Gamla tentor är ett bra sätt att plugga på tentor. De flesta examinatorer brukar dela ut ett gäng gamla tentor eller ge ut några övningstentor att plugga på. Annars är det allmän handling så du kan gå till avdelningen som ger tentan och begära ut gamla tentor. Många examinatorer är vanedjur och gör liknande tentor. Många använder liknande uppgifter varje år och det märker man rätt tydligt om man räknat igenom ett par gamla tentor.
6, Se till att aktivera dig i föreningar av något slag. Antingen inom kåren eller på sektionen. Man träffar sjukt mycket kul folk och går på massa kul fester. Det brukar finnas föreningar för allt möjligt och omöjligt. De lär presentera många av dem under nollningen.
7, Glöm inte att ha kul.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hur är studentlivet i Luleå? Jag har fått intrycket av att det är väldigt bra men saker som fördelningen mellan killar och tjejer.

Jag pluggade i Luleå mellan 2003 och 2006, så mina erfarenheter börjar kanske bli lite "gamla", men jag tyckte att det var ett bra studentliv! Då de flesta studenter bor på samma ställen och staden i övrigt är ganska liten så upplevde jag det som att sammanhållningen var riktigt bra.

Citat:

Hur är korridorerna i Luleå? Fräscha? Lite allmänt om dem, tycker inte jag har fått några bra svar på ställen som flashback.

Jag bodde aldrig i korridor men var ju i en hel del och hälsade på polare och festade, och överlag tyckte jag att det var rätt äckligt. Men så är det nog oavsett studieort och beror mer på att det är just en korridor och många som delar på samma faciliteter. Många av mina kompisar där uppe gick ihop några stycken och delade på en större lägenhet, så det är ju ett alternativ om du känner några fler som ska plugga där. Annars lär du nog lära känna några att flytta ihop med senare

Citat:

Hur tycker ni som har läst där att studierna var? Var det bra pedagogik? Bra upplägg?

Första året gick jag en sk "arenautbildning" som administrativt var totalt kaos, men jag tror att dom har lagt ner det konceptet nu. Annars skiljde det sig en del beroende på lärare osv, men inget speciellt att anmärka på.

Citat:

Hur är utelivet i Luleå? Det är kallt på vintrarna, det vet jag, men hur ser det ut på sommaren? Händer det något i staden eller finns allt på campus?

Var ganska sällan "inne i stan", men det fanns ett par ställen där som var hyffsade. Föredrog att vara på kåren eller på någon studentfest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hallå där Sweclockers! Nu ska jag, precis som många andra, ge mig ut i livet som universitetsstudent. Jag har ställt mig in på Luleås universitet, dels för att jag tycker skolan verkar bra men också att utbildningen där tilltalar mig. Efter mycket sök på nätet tycker jag också att skolan i sig har ett för det mesta väldigt bra betyg. Trots detta så är det ett par frågor som jag skulle vilja ställa till er här på Sweclockers, dels till er som har läst på Luleå men också ni som har flyttat hemifrån för att studera.

Mina frågor är följande:

[LIST]
[*]Hur är studentlivet i Luleå? Jag har fått intrycket av att det är väldigt bra men saker som fördelningen mellan killar och tjejer.

Nu är jag en tråkig sistaårsstudent som sitter och dricker kaffe och skriver exjobb hela dagarna så utnyttjar inte studentlivet så mycket längre, kan dock säga att jag haft jävligt roligt under tiden jag pluggat här. Det händer en del på STUK, utestället på campus, numera. Bra mycket mer än när jag började här. Dessutom anordnas det en hel del sittningar, förfester o.dyl. från sektionernas sida så nog allt finns det saker att göra om man vill.

Rörande könsfördelningen tror jag det beror en hel del på vilken utbilning du väljer. Jag pluggar miljö och bortsett från kärnkurserna i matte, fysik, kemi tror jag aldrig jag gått en kurs med färre än 50% tjejer.[/quote]

Skrivet av MuLLvaD3n:

Hur är korridorerna i Luleå? Fräscha? Lite allmänt om dem, tycker inte jag har fått några bra svar på ställen som flashback.

Har själv aldrig bott i korridor så kan tyvärr inte uttala mig. Känner folk som varit både väldigt nöjda och väldigt missnöjda med sina korridorsboenden så tror det varierar.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Hur tycker ni som har läst där att studierna var? Var det bra pedagogik? Bra upplägg?

Jag förstod inte i början upplägget för min utbildning men såhär i slutet inser jag att det nog ändå inte varit så dumt. Det finns en röd tråd och många av lärarna har varit väldigt intresserade och verkligen velat att man ska klara sig.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Hur är utelivet i Luleå? Det är kallt på vintrarna, det vet jag, men hur ser det ut på sommaren? Händer det något i staden eller finns allt på campus?

På sommarmånaderna händer det typ ingenting alls på campus, det är verkligen stendött. Inne i stan är det ganska fint på sommaren tycker jag, finns några uteställen som bara har öppet på sommaren. Är inte som en storstad men finns en del att göra om man vill.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Sen kanske lite allmänna tips till en kille på 18 som ska flytta hemifrån. Vad ska jag tänka på utanför det uppenbara? Några erfarenheter från er? Alla svar här hade uppskattats!
[/LIST]

Lär dig baka bröd, är förjävla nice att kunna baka bröd när man flyttar hemifrån. Billigare än att köpa och dessutom är det jävligt gott Om du inte redan kan det så lär dig tvätta, diska etc på effektivast möjliga sätt.

Var med på nollningen! Du kommer få massor av nya kompisar och lära känna din klass. Fråga om saker du inte förstår, phösarna vill hjälpa dig och det vill allt som oftast även personalen på campus, speciellt under nolleperioden men även efter är speciellt studenttorget i B-huset jävligt bra på att lösa alla ens problem.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet att det finns trådar om det med, men om ni som har läst utanför hemmet och flyttat kanske kunde dra en liten historia om hur det gick och så hade det vart fint. Själv är man lite taggad på att göra detta men det känns fruktansvärt mycket bättre att ha information om stället innan man ger sig ut på en 120 mil resa från Göteborg till ett ställe men aldrig någonsin har besökt för att studera!

Nu flyttade jag i och för sig bara 60 mil men det som jag tyckte var konstigast var första kvällarna (åkte upp några dagar innan nolleperioden började) där jag plötsligt var ensam och helt lämnad till mig själv. Dessutom hade jag inget internet första veckan så jag var väldigt glad över min kokbok! Än idag förstår jag inte hur min ekonomi gick ihop första året inan jag började få koll på min budget och utgifter. Jag måste ha ätit väldigt billigt i varje fall så jag rekommenderar hembakat bröd och chili con carne, det är billigt och bra.

Läs reklambladen från ica/coop/willys/vart du nu handlar och köp billig mat när det finns och frys in.

Jag valde att engagera mig en del mitt andra år och sen så fortsatte det på den vägen. Vill du träffa massa nytt folk så rekommenderar jag att engagera dig i något du gillar, det finns allt från LuKas som har kristna diskussionsmöten till sexmästerierna som anordnar sittningar och förfester, det finns garanterat något som passar dig. Jag började jobba i ett golvlag på STUK och hade jätteroligt i ett par år framåt när jag jobbade där, det passar inte alla men det passade mig. Det innebär i princip att man jobbar som lite allt-i-allo i garderob/disk/diskplock/städ/etc på kårens nattklubb 3-4ggr per läsperiod. Det är väldigt många engagerade och att börja jobba där var typ +100 bekanta och en hel del nära vänner ganska så direkt.

Om du inte redan står i bostadskö så ställ dig i en sådan för typ 10 månader sen, det finns två som de flesta står i. Lulebo och studentbostadsservice.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Nu är jag en tråkig sistaårsstudent som sitter och dricker kaffe och skriver exjobb hela dagarna så utnyttjar inte studentlivet så mycket längre, kan dock säga att jag haft jävligt roligt under tiden jag pluggat här. Det händer en del på STUK, utestället på campus, numera. Bra mycket mer än när jag började här. Dessutom anordnas det en hel del sittningar, förfester o.dyl. från sektionernas sida så nog allt finns det saker att göra om man vill.

Rörande könsfördelningen tror jag det beror en hel del på vilken utbilning du väljer. Jag pluggar miljö och bortsett från kärnkurserna i matte, fysik, kemi tror jag aldrig jag gått en kurs med färre än 50% tjejer.

Har själv aldrig bott i korridor så kan tyvärr inte uttala mig. Känner folk som varit både väldigt nöjda och väldigt missnöjda med sina korridorsboenden så tror det varierar.

Jag förstod inte i början upplägget för min utbildning men såhär i slutet inser jag att det nog ändå inte varit så dumt. Det finns en röd tråd och många av lärarna har varit väldigt intresserade och verkligen velat att man ska klara sig.

På sommarmånaderna händer det typ ingenting alls på campus, det är verkligen stendött. Inne i stan är det ganska fint på sommaren tycker jag, finns några uteställen som bara har öppet på sommaren. Är inte som en storstad men finns en del att göra om man vill.

Lär dig baka bröd, är förjävla nice att kunna baka bröd när man flyttar hemifrån. Billigare än att köpa och dessutom är det jävligt gott Om du inte redan kan det så lär dig tvätta, diska etc på effektivast möjliga sätt.

Var med på nollningen! Du kommer få massor av nya kompisar och lära känna din klass. Fråga om saker du inte förstår, phösarna vill hjälpa dig och det vill allt som oftast även personalen på campus, speciellt under nolleperioden men även efter är speciellt studenttorget i B-huset jävligt bra på att lösa alla ens problem.

Nu flyttade jag i och för sig bara 60 mil men det som jag tyckte var konstigast var första kvällarna (åkte upp några dagar innan nolleperioden började) där jag plötsligt var ensam och helt lämnad till mig själv. Dessutom hade jag inget internet första veckan så jag var väldigt glad över min kokbok! Än idag förstår jag inte hur min ekonomi gick ihop första året inan jag började få koll på min budget och utgifter. Jag måste ha ätit väldigt billigt i varje fall så jag rekommenderar hembakat bröd och chili con carne, det är billigt och bra.

Läs reklambladen från ica/coop/willys/vart du nu handlar och köp billig mat när det finns och frys in.

Jag valde att engagera mig en del mitt andra år och sen så fortsatte det på den vägen. Vill du träffa massa nytt folk så rekommenderar jag att engagera dig i något du gillar, det finns allt från LuKas som har kristna diskussionsmöten till sexmästerierna som anordnar sittningar och förfester, det finns garanterat något som passar dig. Jag började jobba i ett golvlag på STUK och hade jätteroligt i ett par år framåt när jag jobbade där, det passar inte alla men det passade mig. Det innebär i princip att man jobbar som lite allt-i-allo i garderob/disk/diskplock/städ/etc på kårens nattklubb 3-4ggr per läsperiod. Det är väldigt många engagerade och att börja jobba där var typ +100 bekanta och en hel del nära vänner ganska så direkt.

Om du inte redan står i bostadskö så ställ dig i en sådan för typ 10 månader sen, det finns två som de flesta står i. Lulebo och studentbostadsservice.[/QUOTE]

Tack för ett riktigt bra svar! Det gäller inte bara dig utan de som har svarat ovanför också, blir mycket att citera bara.

Att vara med på nollningen är för mig en självklarhet och efter överlag väldigt positiva reaktioner från Luleå så tror jag att det får bli det för min del. Jag tror att man om 5 år som förhoppningsvis fullutbildad civilingenjör är ganska nöjd med att man tog sig tiden att studera vidare!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync