Problem att starta upp laptop(MSI GE620dx)

Permalänk

Problem att starta upp laptop(MSI GE620dx)

Igår började min dator krångla genom att stänga av sig helt utan förvarning. Jag startade upp den igen några gånger, men efter 15-20 minuter stängde den av sig på samma sätt. Detta fortsatte 4-5 gånger tills den helt plötsligt inte ville starta längre. När jag försökte starta den hände ingenting förutom att fläkten i datorn snurrade några varv och lampan för startknappen började lysa. Jag trodde att det var problem med batteriet eller strömadaptern, så jag började testa att köra med bara något av vardera av dem, men till utan något resultat. Senare lyckades jag få igång datorn genom att testa starta den tillräckligt många gånger. Vanligtvis startade den efter 5-10 minuter av försökande, men då uppstod nästa problem: svart skärm. Nu hade jag två problem.

Jag började göra rent datorn från damm, byta hårddisk, kolla om det fanns lösa saker i datorn som orsakar kortslutningar, kolla att sladdar sitter rätt, ta ut RAM-minnet, ta ut batteri + strömadaptern och hålla inne startknappen i 60 sekunder, men allting gav samma två problem: väldigt svår att starta, och svart skärm. Det enda som gav resultat var när jag tog ut CPU och startade utan den - då startade den varje gång på första försöket, fast med svart skärm.

Nu är jag ingen hårdvaru-person över huvud taget, så jag är inte alls säker på vad problemet kan vara. Först trodde jag det hade någonting med grafikkortet att göra, men jag börjar mer luta åt CPU eller moderkortet, även om det är en väldigt vild och bred gissning. Vad tror ni det kan vara, och vad kan jag göra åt det om jag inte har någon garanti längre? Det lutar mot att köpa en ny dator, då jag inte tror den är värd så mycket längre, och det går antagligen inte att byta någon enkel och billig del.

Tack

Permalänk

Hade samma problem som du och det ja kom fram till var moderkortet då ja t.o.m testade att byta CPU:n som fungerade både innan och efter bytet (låg i en annan dator som stödde samma CPU). Testade allt, plockade lös hela datorn, till och med skärmen, :P, byta batteri, hålla in startknappen i 30 sekunder, inget, eftersom att det inte var cpu:n, eller ram-minnena, så var det antingen det inbyggda grafikkortet eller moderkortet. tror du får leta upp en ny dator, men har du testa byta CPU och ram? nu hade ja tur som hade lika delar när till hands, rekomenderar inte att du far och köper nya delar, inte värt de.

Lycka till!

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Skrivet av Klick_Swe:

Hade samma problem som du och det ja kom fram till var moderkortet då ja t.o.m testade att byta CPU:n som fungerade både innan och efter bytet (låg i en annan dator som stödde samma CPU). Testade allt, plockade lös hela datorn, till och med skärmen, :P, byta batteri, hålla in startknappen i 30 sekunder, inget, eftersom att det inte var cpu:n, eller ram-minnena, så var det antingen det inbyggda grafikkortet eller moderkortet. tror du får leta upp en ny dator, men har du testa byta CPU och ram? nu hade ja tur som hade lika delar när till hands, rekomenderar inte att du far och köper nya delar, inte värt de.

Lycka till!

Tack för ditt svar!

Har tyvärr inga reservdelar mer än några hårddiskar, men har redan testat att byta den nuvarande i datorn. CPU är den sista komponenten kvar som jag skulle kunna byta om jag säkert visste att det var problemet, dock har jag ingen annan att testa med. Och det är för riskabelt att chansa på en ny CPU när det kan mycket väl vara moderkortet det är fel på, och i sådana fall är det nog lika bra att titta efter en ny dator ändå, antar jag.