Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem

Den här breda övergången till Linux och fri programvara inom företag och ofantlig sektor är ju en vision som har framförts i minst tio år, utan att den kommit närmare ett realiserande. Väntetid kostar massor med pengar, därför betalar man hellre (i sammanhanget) en struntsumma för att få något som fungerar och som har en support man kan ringa till.

SteamOS skulle jag inte hoppas alltför mycket på heller, eftersom det primärt är till för att skapa spelkonsoll av PC-hårdvara. Om det gör succé så kan man sannolikt vänta sig lås och bom, samt en prislapp.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl också att man har befintliga programvaror som hängt med i både tio och tjugo år som MÅSTE fungera.

Då är det ingen större vits att börja byta operativsystem om inte det ger något mervärde.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag testade kortvariga releaser det är sant. Det linux behöver är gamers, och chromebooks som du nämner är också bra för linux. Jag hatar inte linux, jag skulle vilja att det blev mer folk som använder det samt att det kan konkurera med MS directx. Största anledningen att jag inte kör linux är inte buggarna, eller att inte micen inte funkar med xonar DG (för jag kan alltid skräddarsy min hårdvara) utan det är att jag vill kunna spela spel på det utan att använda mig utav whine. Whine är otroligt buggigt, och många spel (om inte dom flesta) lider av usel prestanda.

Wine förbättras i snabb takt och funkar förvånandsvärt bra med tanke på att stor del är reverse engineering. Jag spelar exempelvis utan som helst problem EVE-Online, CS:GO, Shadow Warrior, South Park Stick of Truth samt War Thunder som funklar klockrent när man aktiverar deras OpenGL backend i settings.

Skrivet av Sveklockarn:

Den här breda övergången till Linux och fri programvara inom företag och ofantlig sektor är ju en vision som har framförts i minst tio år, utan att den kommit närmare ett realiserande. Väntetid kostar massor med pengar, därför betalar man hellre (i sammanhanget) en struntsumma för att få något som fungerar och som har en support man kan ringa till.

SteamOS skulle jag inte hoppas alltför mycket på heller, eftersom det primärt är till för att skapa spelkonsoll av PC-hårdvara. Om det gör succé så kan man sannolikt vänta sig lås och bom, samt en prislapp.

Fri programvara i offentlig sektor är ganska växande, där många länder redan har eller rör sig mot att använda fri programvara och öppna format.

SteamOS om det blir succe kommer inte kosta ser ingen mening med det till varför Valve skulle göra det till en kostnad då de förlorar bara på det genom att förlora möjliga användare att komma till Steam och deras ekosystem och vad skulle stoppa tillverkarna av SteamOS produkter (Alienware etc) att forka Valves OS och skapa en egen version till ingen kostnad alls?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fri programvara i offentlig sektor är ganska växande, där många länder redan har eller rör sig mot att använda fri programvara och öppna format.

I u-länder? Tillgänglig data verkar snarast peka på att Microsoft ruvar på ~95% av marknaden för kontorsprogram, med Google som största enskilda konkurrent. De har fortfarande ~90% av marknaden för operativsystem på PC, där Apple som största enskilda konkurrent tagit igen ~4-5% över ca 15 års tid.

Skrivet av Commander:

SteamOS om det blir succe kommer inte kosta ser ingen mening med det till varför Valve skulle göra det till en kostnad då de förlorar bara på det genom att förlora möjliga användare att komma till Steam och deras ekosystem och vad skulle stoppa tillverkarna av SteamOS produkter (Alienware etc) att forka Valves OS och skapa en egen version till ingen kostnad alls?

Steam-klienten till Windows "kostar ingenting" heller, men du kan bara använda den till Steam-produkter, där i princip allt kostar. Förstår du hur jag menar nu? Mängden open source kommer minska till något som sannolikt är helt oanvändbart för alla utom de Valve vill ska ha tillgång till det, t.ex. partnertillverkare.

Valve (och Gaben) vill tjäna pengar, inte frälsa världen.

Permalänk
Inaktiv

Frågan Varför byter ni inte till Linux? Är riktad emot nybörjare som knappt använder datorn till facebook.
För mognare användare så är operativsystem inget man bara byter sådär utan man får köra operativsystemen parallellt och använda det nya operativsystemet allt mer eftersom man hittar nya programvaror till den som tillfredsställer ens behov.

För min egen del så kör jag flera os och använder mycket vmware sphere på jobbet och snart ska gå över till denna hemma. Då kan jag smidigt köra de operativsystemen som jag har behov av.

Permalänk
Medlem

Använder inte ens min spelburk längre, men på den finns det både windows och linux på. Är fast på Os X Mavericks 10.9.4 just nu, och har varit det sedan jag köpte min macbook. Så om jag någon gång börjar tröttna på den, så kanske jag sätter mig vid min gameing rigg igen, annars blir den snart ersatt av en imac om det kommer 27" med 4k. Skulle mer fråga varför inte alla kör med os x, som är så himla bekvämt och alla funktioner som både linux och windows saknar...

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I u-länder? Tillgänglig data verkar snarast peka på att Microsoft ruvar på ~95% av marknaden för kontorsprogram, med Google som största enskilda konkurrent. De har fortfarande ~90% av marknaden för operativsystem på PC, där Apple som största enskilda konkurrent tagit igen ~4-5% över ca 15 års tid.

Steam-klienten till Windows "kostar ingenting" heller, men du kan bara använda den till Steam-produkter, där i princip allt kostar. Förstår du hur jag menar nu? Mängden open source kommer minska till något som sannolikt är helt oanvändbart för alla utom de Valve vill ska ha tillgång till det, t.ex. partnertillverkare.

Valve (och Gaben) vill tjäna pengar, inte frälsa världen.

Ta en titt här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters
Visst tycker inte om att ha wiki som en riktig källa men man kan dyka vidare och kolla detta då linuxjournal har haft artiklar om detta även andra tidningar som arstechnika. (Varning, du lär bli markerad som terrorist av NSA i USA när du går in på linuxjournal)

Just nu så sitter SteamOS på Debian och använder många opensource projekt för att uppnå en fungerande distro. Om operativsystemet skall någolunda vara säkert kommer Valve ha kvar apt-get med alla sources för att få nya uppdateringar då jag tvivlar starkt på att de skulle göra en egen lösning.

Mycket av Valves projekt hittar du på: https://github.com/ValveSoftware
Där hittar du deras Direct3D -> OpenGL (ToGL) som Valve använde för sina Linux spel. Du hittar även deras Voglperf för att använda och debugga prestanda problem.

Mycket av det Valve gör idag är utvecklar inom OS samt sponsrar många projekt för att i framtiden kanske förbättra ekosystemet. Exempelvis: http://lunarg.com/glassymesa/

Tjäna pengar är en sak men om Valve kommer stänga ner och ta bort OS kommer de förlora stödet av väldigt många vilket i slutändan kommer förvärra situtationen. Samt igen gör de något kan man altid forka deras kod och göra en egen variant men ser inte meningen med detta då folk som verkligen vill använda sin dator kommer att använda något av nuvarande desktops.

Har du några fler undringar eller problem med deras mjukvara kan du antingen prata med utvecklarna på
IRC steamOS@freenode eller posta buggar direkt till deras github under rätt kategori.

En sak som man kan tänka på i framtiden är att systemd håller på att utveckla en form av API för att kunna köra containers "sandboxa" user-space applikationer. Man kan tänka sig som OSX där applikationen kommer som en filstruktur och man bara lägger den i rätt mapp och applikationen är "installerad" och isolerad från resten av dina applikationer och funkar utan problem oavsätt vilken distro du kör så länge det är systemd vilket alla Linux distros när det väl kommer ut. Systemfilerna kommer att fortfarande hanteras av respektive pakethanterare.

Hur allt kommer fungera i slutändan får vi se men framtiden är intressant.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag installerade openSUSE igår och blev väldigt nöjd, den bästa distron jag provat hittills. Att byta från Windows verkar dock vara en bra bit bort.

På det hela taget kändes openSUSE rappt, snyggt och väl ihopsatt. YaST var väldigt bra och task managern var bra. GRUB funkade bra, som vanligt.
Lite tråkigt att skrivare inte hittades och konfigurerades automatiskt, MEN drivrutinspaketet från Brother gick faktiskt att installera och skrivaren funkade fint.

Det som dock gör att jag inte kommer att byta till Linux är jag vill ha en fungerande klient för Exchange.

Zimbra Desktop visade sig inte ha stöd för Exchange annat är via IMAP, inte acceptabelt. Dessutom krånglade installationen, det gick lätt att begripa att ett paket saknades (i 32-bit version) men det andra krävde googling.
Evolution verkade lovande, men visade sig inte fungera så bra. Evolution visade sig inte kunna ansluta via MAPI utan bara via något webbsystem. Autodetec fungerade inte och OWA adressen fungerade inte heller. När man väl skapat ett konto, med en kanske fungerande adress till Exchange, så fungerade "Skicka/Ta emot" inte särskilt bra, en status ruta kom upp men ingen info, försvann inte heller. Stängde man Evolution så försvann kontot, bara att börja om. Att spara utkast gick inte heller, meddelande fönstret låste sig och fick dödas.
Att det är problem med att ansluta till Exchange är en sak, men att även resten krånglar är inte bra. Känns som att Evolution är på alpha-stadiet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag spelar spel med den senaste hårdvaran. Jag vill kunna spela vilket spel jag vill, inte behöva välja efter OS. Vad är det som du tycker är så svårt att förstå i Windows?

Jag är inte låst till Microsoft, jag har själv valt det pga spel och mjukvaror. Om jag bara surfade eller ville pilla med ett OS så skulle Linux funka, men jag vill hellre leka vid datorn än surfa.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk

Jag körde en server Debian hemma och den funkade väl bra efter en hel uppsjö timmar med att sitta och peta runt och konfa upp saker och ting.

Följande klipp är ganska huvudet på spiken till hur jag kände när jag först skulle börja få styr på det:
https://www.youtube.com/watch?v=QAC39aXl1Ao

Och den där något elitistiska och trångsynta attityden som finns tror jag skrämmer bort en hel del folk. Nu säger jag inte att så är fallet här på SC, men det finns gott om den runt om. Och detta gäller i stort sett alla fanboys, oavsett vilket OS man snackar om även om argumenten är olika.

Så att byta ut min nuvarande Windowsinstallation på den vanliga burken, njaeeeee, skulle inte tro det. Det finns en massa olika skäl, men för att nämna dem så kan man omöjligt ställa frågan som om Linux vore homogent, viket det absolut inte är. Det är lite som att säga "Jag kör en Volvo S80, varför kör du en Renault" utan att definiera vilken Renault..

Nej, jag kör Windows på mina vanliga maskiner, funkar kanon, enkelt och utan större problem. Säkerheten, well, det blir bara så bra som man gör det, själv kör jag antivirus, någon antimalwarelösning och har en hårdvarubrandvägg uppsatt plus en IPS. Att det kostar, ja men so what, är jag nöjd med en kommersiell produkt och tycker den är värd pengarna, varför inte. Allt är inte gratis i världen. Plus att de allra flesta av de program jag kör inte finns till Linux.

Jag respekterar dock folk som kör Linux (oavsett distro), OSX eller ja, vad dom nu tycker känns bäst och jag tänker inte ge mig ut och evangelisera och moralisera över något speciellt OS, OS:et är ju trots allt bara en bottenplatta, det som verkligen är något som man har nytta av är ju programmen man lägger på toppen av det.

Mina 2 cents kort o gott.

Visa signatur

/Enthoo Primo/i7-4790K/Asus ROG Formula VII/ASUS GTX 1080 Founders Edition/32GB Corsair Dominator/Samsung EVO 500GB/Intel 910 800GB/4x4TB HDD (WD)/Asus ROG Swift PG345Q/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns många fler skäl till varför Linux inte är större på skrivbordet inom den offentliga sektorn. Sverige kan vi glömma i detta sammanhang, eftersom det även på serversidan är ovanligt Microsoft-centrerat och där vi i flera sammanhang ligger lite efter.

Du måste ta i beaktande att de flesta beslut både inom den offentliga och privata sektorn fattas av personer med begränsad teknisk kunskap, vilka förlitar sig på information andra ger dem. De gör dem också mer utsatta för påtryckningar från stora etablerade aktörer, samtidigt som de blir oroliga och osäkra inför att eventuellt ta risken att välja ett alternativ.

Till detta ska du lägga nu ökända kampanjer som "Get the facts" och annat som kom att forma den marknad vi nu har. Nu har vi dock situationen att utvecklingen inom flera områden går klart snabbare på fronten med öppen källkod. Därför kan du notera hur flera EU-rapporter regelbundet presenterar resultat av övergångar från proprietära till fria alternativ för olika tjänster. Oavsett vad slutanvändaren kör för OS på sin dator sker stora förändringar bakom kulisserna.

Kanske är därför ett skäl till att byta, eller parallellt använda, Linux att det för personer med intresse av att arbeta med IT i många fall är en nödvändighet. Bättre att börja i tid och bredda sina möjligheter.

Permalänk

Har installerat en hel del olika Linuxdistar på min dator och det har ALLTID strulat. När det fungerar har jag inget emot det men det gör det aldrig på min dator.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Kör en server med Debian. För mig är det roligast att hålla på med GNU/Linux i serverdrift. På desktop bryr jag mig inte så mycket. Kör både OSX, Windows 7 och Windows 8.1, samt Lubuntu. Bara man kan köra en vettig terminal till servern så är jag nöjd, OSX ligger bra till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av goa200:

Linux kommer ju i en uppsjö av olika "flavors" vilken är den enklaste att testa? kanske ska testa en dualboot om inte annat. nördig som man är så är allt nytt kul och ett bra tidsfördriv om inte annat

Ubuntu brukar de flesta rekommendera, så det kan vara något att titta på.
Mint är också ett populärt val, som bygger på samma stomme som Ubuntu.
Vid val av skrivbordsmiljö skulle jag rekommendera antigen Gnome, eller KDE (KDE är lite komplettare, men Gnome är populärare).

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaggernauten:

Jag körde en server Debian hemma och den funkade väl bra efter en hel uppsjö timmar med att sitta och peta runt och konfa upp saker och ting.

Följande klipp är ganska huvudet på spiken till hur jag kände när jag först skulle börja få styr på det:
https://www.youtube.com/watch?v=QAC39aXl1Ao

Och den där något elitistiska och trångsynta attityden som finns tror jag skrämmer bort en hel del folk. Nu säger jag inte att så är fallet här på SC, men det finns gott om den runt om. Och detta gäller i stort sett alla fanboys, oavsett vilket OS man snackar om även om argumenten är olika.

Så att byta ut min nuvarande Windowsinstallation på den vanliga burken, njaeeeee, skulle inte tro det. Det finns en massa olika skäl, men för att nämna dem så kan man omöjligt ställa frågan som om Linux vore homogent, viket det absolut inte är. Det är lite som att säga "Jag kör en Volvo S80, varför kör du en Renault" utan att definiera vilken Renault..

Nej, jag kör Windows på mina vanliga maskiner, funkar kanon, enkelt och utan större problem. Säkerheten, well, det blir bara så bra som man gör det, själv kör jag antivirus, någon antimalwarelösning och har en hårdvarubrandvägg uppsatt plus en IPS. Att det kostar, ja men so what, är jag nöjd med en kommersiell produkt och tycker den är värd pengarna, varför inte. Allt är inte gratis i världen. Plus att de allra flesta av de program jag kör inte finns till Linux.

Jag respekterar dock folk som kör Linux (oavsett distro), OSX eller ja, vad dom nu tycker känns bäst och jag tänker inte ge mig ut och evangelisera och moralisera över något speciellt OS, OS:et är ju trots allt bara en bottenplatta, det som verkligen är något som man har nytta av är ju programmen man lägger på toppen av det.

Mina 2 cents kort o gott.

Mycket bra skrivet och mina tankar exactly. Windows är överlägset på desktopen, så är det bara. Varför köra med något som är sämre för privatpersoner?

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaggernauten:

...

I ärlighetens namn är det snarare så att den som känner sig hemma med systemet alltid är snabbare än den som trevar sig fram. Windows Server är inte en ur boxen färdigkonfigurerad produkt och om du verkligen ska göra saker rätt krävs det minst lika mycket kunskaper.

Vad gäller attityder måste du också förstå att det finns en mängd wannabe geeks, med lika mycket tålamod som de som här skapar trådar av typ "HJÄLP!!!!!!!!!!" och som inte är villiga att anstränga sig att läsa en manual. I verkliga livet finns inga genvägar. Å andra sidan har jag långt mycket bättre erfarenhet av Linux grupper än av andra dylika (BSD snubbarna är också justa). En av nycklarna till framgång är att ha tålamod, läsa in vilken uppförandekod som förväntas och visa respekt. Gör du det får du oftast bra hjälp t o m frågan skulle kunna anses banal.

Skrivet av Reefer:

Mycket bra skrivet och mina tankar exactly. Windows är överlägset på desktopen, så är det bara. Varför köra med något som är sämre för privatpersoner?

Tänk på vad det innebär: är vi som uteslutande använder Linux även som skrivbordssystem masochister? Jag är också en privatperson och en privatperson är inte en massproducerad identisk varelse. Att sedan vårt datoranvändande, sätt att tänka, behov, tekniska krav osv. skiljer sig är en helt annan fråga. Om det är en minoritet eller majoritet har inte heller någon betydelse, för ens val är lika mycket värt för det.

Permalänk
Inaktiv

Så många idiotiska argument för varför Linux skulle vara bättre än exempelvis Windows..

Självklart får man tycka om Linux, men varför verkar så många tro att det är för alla? Varför är det så många som skrivit något i stil med att det är användarvänligt och lätthanterligt? Visst är det fint att det är gratis och fritt och säkert och .. Men det funkar inte för Svensson! Jag har pluggat en universitetsutbildning med delvis mjukvaruutveckling och jobbat som bland annat servicetekniker; men när jag häromdagen fick för mig att installera linux på en maskin här så fick jag sitta timmar för att få igång det. Och då lyckades jag inte ens få igång exempelvis det trådlösa nätverkskortet.. Varför skulle en 'normalperson' byta windows eller osx för det?! Internet recovery på min Mac tar 20min från tom hårddisk till en färdig dator, redo att användas, allting fungerande perfekt.

Svensson är inte intresserad av att leta i forum efter script eller lösning på kompatibilitetsproblem..!?

Är Linux bättre än Win/OSX för att kolla facebok? Lyssna på musik? Se en film? Kolla vad det ska bli för väder imorgon? Betala räkningar? Boka tågbiljetter? NEJ, och just därför spelar det ingen roll om Linux är drm-fritt, open source, gratis.. - ok? Folk vill generellt sett ha en dator som fungerar, som inte strular, som ser snygg ut. Thats it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Så många idiotiska argument för varför Linux skulle vara bättre än exempelvis Windows..

Självklart får man tycka om Linux, men varför verkar så många tro att det är för alla? Varför är det så många som skrivit något i stil med att det är användarvänligt och lätthanterligt? Visst är det fint att det är gratis och fritt och säkert och .. Men det funkar inte för Svensson! Jag har pluggat en universitetsutbildning med delvis mjukvaruutveckling och jobbat som bland annat servicetekniker; men när jag häromdagen fick för mig att installera linux på en maskin här så fick jag sitta timmar för att få igång det. Och då lyckades jag inte ens få igång exempelvis det trådlösa nätverkskortet.. Varför skulle en 'normalperson' byta windows eller osx för det?! Internet recovery på min Mac tar 20min från tom hårddisk till en färdig dator, redo att användas, allting fungerande perfekt.

Svensson är inte intresserad av att leta i forum efter script eller lösning på kompatibilitetsproblem..!?

Jag har suttit i timmar vid installationer av Windows och det är inte säkert att alla hårdvara och mjukvara fungerar som det ska då, för att inte nämna antalet ominstallationer p.g.a. att något i mjukvaran gått sönder. Kom inte å säg att det är ovanligt att gräva i forumtrådar efter fixar för problem i Windows.

Skrivet av anon96120:

Är Linux bättre än Win/OSX för att kolla facebok? Lyssna på musik? Se en film? Kolla vad det ska bli för väder imorgon? Betala räkningar? Boka tågbiljetter? NEJ, och just därför spelar det ingen roll om Linux är drm-fritt, open source, gratis.. - ok? Folk vill generellt sett ha en dator som fungerar, som inte strular, som ser snygg ut. Thats it.

Linux fungerar minst lika bra som Windows och OSX för att kolla Facebook. Det fungerar minst lika bra för att lyssna på musik. Samma sak med filmer, kolla vad det är för väder imorgon och boka tågbiljetter. Dessutom är det drm-fritt, open source och gratis

Av nyfikenhet, vilken distribution försökte du installera?

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Fedora Linux
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Chimera Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Koltrast:

Jag har suttit i timmar vid installationer av Windows och det är inte säkert att alla hårdvara och mjukvara fungerar som det ska då, för att inte nämna antalet ominstallationer p.g.a. att något i mjukvaran gått sönder. Kom inte å säg att det är ovanligt att gräva i forumtrådar efter fixar för problem i Windows.

Ja Windows är ett problem i sig.. Har själv inte ägt eller använt Windows frivilligt på flera år, bara på jobbet om jag måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koltrast:

Linux fungerar minst lika bra som Windows och OSX för att kolla Facebook. Det fungerar minst lika bra för att lyssna på musik. Samma sak med filmer, kolla vad det är för väder imorgon och boka tågbiljetter. Dessutom är det drm-fritt, open source och gratis

Av nyfikenhet, vilken distribution försökte du installera?

Ja om man då inte räknar med saker som att Netflix inte fungerar, inte heller Itunes och att Linux inte stöds av spotify Utan dessa tre program så har jag riktigt svårt att ärligt säga att Linux är lika bra som OSX eller Windows på att lyssna på musik eller se film. Antingen så får man sluta streama och köpa skivor. Eller så får man börja piratkopiera. Smidigare är det definitivt inte i alla fall.

Det verkar även som att BankID ska fasa ut linuxkompabilitet. Vilket gör att man inte kan betala räkningar eller sköta några bankärenden med Linux heller. Vilket gör att man inte kan boka tågbiljetter med direkt bankbetalning.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Det finns även samlat här många idiotiska argument varför Linux inte skulle vara bättre än exempelvis Windows..

Många distrubutioner är per standard extremt lättanvända beroende på vad du hade tänkt att göra på datorn. Tänk dig att du är en Svensson, vad gör du på datorn? Du surfar på Internet, du lyssnar kanske på musik, kanske ser på film, sparar bilder på datorn, ser på sagda bilder, skriver kanske ut några, skriver enkla dokument ex CV, printar dessa också, betalar räkningar och handlar på nätet.

OM du som vanlig Svensson inte kan göra detta på Ubuntu, Debian, Mint, Fedora eller OpenSuse så tror jag inte att du hade klarat det i en Windows Miljö. Det är användarvänligt och lätthanterligt. (Detta är dock baserat på att du inte har någon bank som har någon special lösning som inte gör dom plattformsoberoende).

Att köra en Linuxdist på en bärbar dator samt en stationär är två helt olika upplevelser, du nämner att du inte lyckades få igång ett trådlöst nätverkskort trots din utbildning samt arbetserfarenhet.
Jag antar att vi snackar egentligen om en bärbar dator, kanske gammal kanske ny. Då tror jag att anledningarna till detta kan vara många. Exempelvis skulle det inte förvåna mig om företaget som har gjort nätverkskortet kanske har legat förmycket med företaget som har gjort resten av datorn.. Kanske ville de ha en vacker egenlösning gjord av deras egna ingenjörer.
Jag har själv en sådan bärbar dator (Dell Vostro 3350) där Dell ville skapa sin egna fina lösning på moderkortet när de bestämde att en version av datorn skulle komma med grafik från AMD, lång historia kort i Windows sväljer den endast Dells egna drivrutiner och i Linux fungerar inte många drivrutiner, grafikchippet går inte ned i idle klocks och throttlas inte, vilket gör att fläkten går konstant i 100% och trotts detta går inte värmen ned under 70 grader.

Aja, jag är nöjd ändå, jag kör Linux på min Desktop, Windows på lappyn och en av servrarna och jag kan installera om mitt Linux från "Nätet" (via PXE etc) på mindre än 20 minuter till färdig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Ja om man då inte räknar med saker som att Netflix inte fungerar, inte heller Itunes och att Linux inte stöds av spotify Utan dessa tre program så har jag riktigt svårt att ärligt säga att Linux är lika bra som OSX eller Windows på att lyssna på musik eller se film. Antingen så får man sluta streama och köpa skivor. Eller så får man börja piratkopiera. Smidigare är det definitivt inte i alla fall.

Det verkar även som att BankID ska fasa ut linuxkompabilitet. Vilket gör att man inte kan betala räkningar eller sköta några bankärenden med Linux heller. Vilket gör att man inte kan boka tågbiljetter med direkt bankbetalning.

Nej, det är sant att det finns program som inte har stöd för Linux. Det skulle jag säga är Linux största problem i dagsläget. Lösningen på det problemet är att fler börjar använda Linux. Gissa vad denna tråd är till för? Det jag syftade på var dock att Linux som operativsystem inte är sämre än något annat.

Att BankID upphör med Linux-stöd är förkastligt, en sådan väsentlig programvara bör verkligen finnas tillgänglig för alla. Mobilt BankID fungerar bra i de flesta fall, men ibland går det inte. Jag har dock Win 8 i en VM så det löser sig, men det är lagom irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Fedora Linux
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Chimera Linux

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

I alla år så har det funnits en kultur bland många Linux användare där man ser sig som rebeller, man är en minoritet och är därför mer defensiva men också mer aggressiva mot etablerade produkter, speciellt om det är kommersiella produkter.

Har aldrig förstått varför man ska försöka "övertala" Windows och OSx användare att byta till Linux, låt folk använda vad dom så önskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon96120:

Självklart får man tycka om Linux, men varför verkar så många tro att det är för alla?

... Men det funkar inte för Svensson!

Jag hoppas ingen påstått att Linux är för alla, eftersom det är lika fel som att påstå att Windows är för alla. Däremot ska du inte se ner på folkgruppen Svenssons! Det finns faktiskt många, som du anser vara Svenssons, som med framgång kör Linux. Dessa Svenssons har inte sällan mer tålamod att lära något nytt än sönderstressade gamers.

Skrivet av Zyriak:

I alla år så har det funnits en kultur bland många Linux användare där man ser sig som rebeller, man är en minoritet och är därför mer defensiva men också mer aggressiva mot etablerade produkter, speciellt om det är kommersiella produkter.

Har aldrig förstått varför man ska försöka "övertala" Windows och OSx användare att byta till Linux, låt folk använda vad dom så önskar.

Jag tror du blandar ihop begreppen när du nämner "kommersiella produkter". Linux är en kommersiell produkt. Den striktare GPL licensen är också öppen för kommersiellt bruk. Däremot finns ett ogillande av stängd kod eller hårdvaruspecifikationer, vilket försvårar användning av produkten.

Generellt talar du om en minoritet i minoriteten. Många hardcoreanvändare är teknikintresserade och struntar fullständigt i påklistrade epitet som "rebell" osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ja, och nu har du AMD grafikkort och/eller Creative grejer så brukar de flesta säga att man inte ska ha Linux. Det tycker JAG är en väldigt stor nackdel. Jag vet att det inte beror på Linux i sig men att det beror på AMD och Creative att deras grejer funkar så dåligt under Linux. Man ska väl inte behöva välja hårdvara efter OS? Det tycker jag i särklass är det som gör mest för att sabba användarupplevelsen!

Säger VILKA ? ...jag har kört creative kort i linux sen 90talet samt kört linux+ati(amd) oxo ..även om deras accelererade drivers inte funkar klockrent alla gånger så har deras oaccel driver ALLTID funkat.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koltrast:

Nej, det är sant att det finns program som inte har stöd för Linux. Det skulle jag säga är Linux största problem i dagsläget. Lösningen på det problemet är att fler börjar använda Linux. Gissa vad denna tråd är till för? Det jag syftade på var dock att Linux som operativsystem inte är sämre än något annat.

Att BankID upphör med Linux-stöd är förkastligt, en sådan väsentlig programvara bör verkligen finnas tillgänglig för alla. Mobilt BankID fungerar bra i de flesta fall, men ibland går det inte. Jag har dock Win 8 i en VM så det löser sig, men det är lagom irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket gör att linux inte är lika bra som windows eller osx för att lyssna på musik, se film eller bola tågbiljetter. Att säga att linux är lika bra för dessa ändamål är falskt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Flertalet skäl, men jag listar dom viktigaste.

• Lightroom funkar inte alls under wine och jag behöver det.

• Min scanner (Canon CanonScan 8800) för negativ funkar inte. Alls.

• Photoshop.

• Svårt att stätta upp bra skärmar och kalibera dom.

• Jag gillar att spela

Jag uppskattar linux dock, och laptopar och servers kör uteslutande nån form av *NIX-variant.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Körde med Linux en del för omkring tio år sedan men då intresset för musikproduktion tog vid var inte Linux något vidare alternativ. Än idag verkar man få nöja sig med hemmasnickrade drivrutiner för en del av hårdvaran man samlat på sig genom åren då man byggt sin hemstudio främst kring Pro Tools i Windows. Än om det tycks ha hänt lite kul på mjukvarusidan för ändamålet skulle det vara lite som att börja om från början, vilket jag inte är särskilt intresserad av. Ser inget problem med att betala för programsviter som i längden betalar sig själva med jobbet man får gjort i dem. Gratisprogram som alternativ i övrigt finns ju även till Windows i många fall, så det är väl inget man måste byta till Linux för att få fatt i.

Däremot har jag funderat på att prova en Linuxinstallation på en äldre dator som står i sovrummet och drar runt en Vista-installation, då jag ändå tänkt göra en ominstallation på den burken snart. Använder den mest bara för Netflix och lite slösurf ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |