Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Inaktiv

Windows + cygwin är nog helt enkelt det optimala

Permalänk
Medlem

Den här patenthysterin ni diskuterar är helt åt helvete. Speciellt eftersom grundlagen och yttrandefriheten går före. Vilket innebär att patent inte kan sättas på tex:

• Allmänna begrepp (Bank, Bil, Cykel, Dator, Internet, Skrivare, Papper, Skor, Telefon)

• Bokstäver och siffror (Det är skillnad på enstaka uttryck, företagsnamn och hela böcker)

• Djur/Djurnamn

• Egenskaper

• Grundläggande former, färger, ljusvågor, ljudvågor eller saker som kan uppfattas av sinnen

• Hastigheter

• Förnamn och efternamn

• Mat och frukt (Råvaror, vitaminer, mineraler eller produkter som tex mjölk eller -mjöl, -pulver, eller -sås)

• Mattematiska formler

• Recept

• Sjukdomar / Symtom

• Storlekar

• Tankar

• Utseende (är inte samma sak som design)

• Vikter

• Växter

Resultatet av detta är att en programvara som tex en ordbehandlare eller ett musikprogram för at skapa musik inte har något juridiskt med det material du skapar att göra eftersom det står under ditt ägandeskap och du har då rätt att göra vad du vill med det. Den EULA som medföljer programvara är totalt värdelös, i alla fall i Sverige då yttrandefriheten går före och alla dokument och filer du skapar har du således äganderätt på. När det gäller att använda annat material så kan inte kollektivavtal eller passiva avtal / bindningar eller negativ riktning användas. Viket innebär att du alltid måste ta ett aktivt beslut för att ett avtal ska vara giltigt.

Det är dessutom är omöjligt att utan stora tekniska prövningar bevisa att ett dokument verkligen skapades med en specifik ordbehandlare med ett visst serienummer, speciellt om det är en utskrift. Möjligen skulle man kunna spåra det till en specifik skrivare (med kol-14 eller liknande), men då måste man bevisa att du tryckt på skriv ut för att det ska vara juridiskt hanterbart.

Nästa steg är att tekniken för att tillverka något. Skulle du tillveka en skrivare som använder katter som ritar åt en så kan du ta patent på tekniken men inte på att använda katter. Bara det totala resultatet alltså.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Den här patenthysterin ni diskuterar är helt åt helvete. Speciellt eftersom grundlagen och yttrandefriheten går före. Vilket innebär att patent inte kan sättas på tex:

• Allmänna begrepp (Bank, Bil, Cykel, Dator, Internet, Skrivare, Papper, Skor, Telefon)

• Bokstäver och siffror (Det är skillnad på enstaka uttryck, företagsnamn och hela böcker)

• Djur/Djurnamn

• Egenskaper

• Grundläggande former, färger, ljusvågor, ljudvågor eller saker som kan uppfattas av sinnen

• Hastigheter

• Förnamn och efternamn

• Mat och frukt (Råvaror, vitaminer, mineraler eller produkter som tex mjölk eller -mjöl, -pulver, eller -sås)

• Mattematiska formler

• Recept

• Sjukdomar / Symtom

• Storlekar

• Tankar

• Utseende (är inte samma sak som design)

• Vikter

• Växter

Resultatet av detta är att en programvara som tex en ordbehandlare eller ett musikprogram för at skapa musik inte har något juridiskt med det material du skapar att göra eftersom det står under ditt ägandeskap och du har då rätt att göra vad du vill med det. Den EULA som medföljer programvara är totalt värdelös, i alla fall i Sverige då yttrandefriheten går före och alla dokument och filer du skapar har du således äganderätt på. När det gäller att använda annat material så kan inte kollektivavtal eller passiva avtal / bindningar eller negativ riktning användas. Viket innebär att du alltid måste ta ett aktivt beslut för att ett avtal ska vara giltigt.

Det är dessutom är omöjligt att utan stora tekniska prövningar bevisa att ett dokument verkligen skapades med en specifik ordbehandlare med ett visst serienummer, speciellt om det är en utskrift. Möjligen skulle man kunna spåra det till en specifik skrivare (med kol-14 eller liknande), men då måste man bevisa att du tryckt på skriv ut för att det ska vara juridiskt hanterbart.

Nästa steg är att tekniken för att tillverka något. Skulle du tillveka en skrivare som använder katter som ritar åt en så kan du ta patent på tekniken men inte på att använda katter. Bara det totala resultatet alltså.

Man skall inte heller glömma att patenträtten i USA har mycket lägre krav på teknikhöjd än i Sverige och de flesta Europeiska länderna.

Permalänk
Entusiast

Verkar som om en majoritet röstar för spel som orsak att de håller sig kvar i Windows. Inte så konstigt. Många i detta forum har ju skaffat sig en dator för just det ändamålet: Spel.

Låt oss leka lite med tanken.
Ponera t.ex om samtliga spel hade varit totalt operativsystemsoberoende, och lika lätta att ladda ner och starta oavsett operativsystem (Föreställ er Steam och liknande). Vilket operativsystem skulle då datorspelarna välja?
Valfri gratis Linux-distribution, eller en proper licens av Windows mot en summa pengar?
(Förutsatt att båda måste installeras av användaren och ingen kommer förinstallerad.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

--------------------------------------------

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Verkar som om en majoritet röstar för spel som orsak att de håller sig kvar i Windows. Inte så konstigt. Många i detta forum har ju skaffat sig en dator för just det ändamålet: Spel.

Ponera t.ex om samtliga spel hade varit totalt operativsystemsoberoende, och lika lätta att ladda ner och starta oavsett operativsystem (Föreställ er Steam och liknande). Vilket operativsystem skulle då datorspelarna välja?
Valfri gratis Linux-distribution, eller en proper licens av Windows mot en summa pengar?
(Förutsatt att båda måste installeras av användaren och ingen kommer förinstallerad.)

Bra fråga!

Jag personligen har ingen aning om hur man använder linux (vill dock gärna lära mig) och känner inget behov av att byta. Samt att jag också tycker att microsoft är ett bra operativsystem.

Men om det skulle vara som du sa så skulle jag direkt satt mig in i hur det fungerar och försöka göra systemet så personligt som möjligt! (Också en ekonomisk fråga för en fattig student)

Tror inte att folk som är negativa mot linux här egentligen inte har något emot det. Det är väl snarare så att varför göra det obekvämt för sig när slutmålet ändå inte kommer att fylla alla behov? Jag personligen (ideologiskt dvs) borde egentligen försöka sätta mig in i linux istället för att bidra till det stora klusterföretaget microsoft. Men eftersom linux inte kommer täcka mina behov (amatör, spelberoende osv) så kommer jag personligen att fortsätta använda microsoft! Förhoppningsvis med nya steamOS så kommer kanske spelområdet bli mer universellt och därför en anledning att sätta sig in i Linux!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CarolusChristo:

... Problemen med Linux börjar när man behöver "mer" än vanliga "svensson" användaren men inte har det tekniska kunnandet för att göra det till verklighet. Som exempel kan nämnas då man behöver skapa en folder som fler än en användare skall ha tillgång till, tex för familjebilder eller gemensamma filmer/musik. Du skall lära dig allt om chown, chmod, umask, acl och såvidare för att få foldern och filerna att bete sig rätt. Lägg därtill ännu ett moment om du behöver nätverskåtmkomst till foldern, då måste man ställa in sambas conf med korrekt inställningar. En sak som är otroligt enkel i Windows genom några musklick är en hel vetenskap i Linux. Jag är LPI-2 certad så jag kan sådant men för en användare vars värsta "nerdskills" är lika med att installera en mod i Skyrim kan det te sig närmast omöjligt...

Varför ska någon behöva krångla till det när det finns en delningsfunktion i filhanteraren? Distributioner för gemene man, likt den du nämner angående din svärmor, har denna funktion ifrån scratch.

I övrigt har jag svårt att kommentera, eftersom jag inte kan relatera till och upplevt dessa problem som särskilt Linux-specifika. Dessutom, är det snarare inte svårt att hitta moderkort som inte har Linux-stöd? Problemet dyker väl först upp och oftast gällande bärbara när obskyr billig hårdvara är ansluten till valfritt moderkort?

Permalänk
Avstängd

-------------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

För svärmor fungerar allt bra när det endast är en användare och /home är allt man behöver.
Problemet uppstår då du har en dator vars innehåll skall delas mellan flera användare, gärna på en annan mount än /home och du vill att nya filer som skapas där ges sådana rättigheter så alla i samma grupp får både read och write. I windows skapar du en ny mapp, går in egenskaper och ger den de rättigheter som krävs, sen gäller det alla filer som läggs i den mappen. i Linux är det inte bara att klicka sig till samma resultat.
Många små finesser på moderkort och tex inbyggd wifi har inte nödvändigtvis stöd i linux.

Tja, skillnaden är egentligen inte så stor som du får det att låta. Windows är också restriktivt när det kommer till att skapa mappar och dela dessa "var som helst". Skillnaden är väl snarare att många väljer att ge sin användare administrativa rättigheter och slår av den annars ständigt uppkommande varningen och begäran om rättighet att utföra operationen. Jag kan faktiskt inte se någon verklig skillnad innan vi möjligtvis redan passerat din svärmors förmågor med råge. Bakom fasaden är komplexiteten även i Windows större än vad din svärmor lär kunna förstå: explicit eller inherited? eller att effective rättigheter kan bli overruled av delade rättigheter? vad händer om man väljer ägarrättigheter?

Små finesser? Du får gärna utveckla vad det betyder.

Permalänk
Medlem

Linux passar rätt bra för folk som inte kräver mer än en fungerande webbläsare, bildhantering och ordhantering.
Som exempel installerade jag Ubuntu 12.04 på en gammal laptop(som knappt klarade snurra windows vista) till min svärmor, hon behövde endast Firefox för att glo på Facebook och betala räkningar och så tömde hon sin kamera emellanåt med hjälp av Shotwell. Fungerade utmärkt och behövde i princip aldrig agera support. Dessutom hade hon inte tillgång till eller ens vetskapen om hur man använder sudo så hon kunde inte ställa till något. Virus behövde hon inte heller bry sig om.

Problemen med Linux börjar när man behöver "mer" än vanliga "svensson" användaren men inte har det tekniska kunnandet för att göra det till verklighet. Som exempel kan nämnas då man behöver skapa en folder som fler än en användare skall ha tillgång till, tex för familjebilder eller gemensamma filmer/musik. Du skall lära dig allt om chown, chmod, umask, acl och såvidare för att få foldern och filerna att bete sig rätt. Lägg därtill ännu ett moment om du behöver nätverskåtmkomst till foldern, då måste man ställa in sambas conf med korrekt inställningar. En sak som är otroligt enkel i Windows genom några musklick är en hel vetenskap i Linux. Jag är LPI-2 certad så jag kan sådant men för en användare vars värsta "nerdskills" är lika med att installera en mod i Skyrim kan det te sig närmast omöjligt.

För det mesta har man haft tur med hardware supporten i Linux distar men om man stöter på ett problem är det inte så lätt att åtgärda för en vanlig användare. I Windows behöver man inte manuellt ställa in upplösningen via en conf fil som man ibland fått göra när xorg inte lyder. Ljud och Wifi är också typiska problemområden som kan ta åtskilliga timmar av googlande för att lösa.

Linux lyfts ofta fram för sina möjligheter att customisera men det är dock då de flesta problem uppstår. Kör man in tex Ubuntu och är nöjd med hur den är från scratch så fungerar allt bra. När man sen börjar ändra något, då skiter man ofta i det blå skåpet.

Attityden är ganska dålig bland folk i Linux communityn. I forum ges knapphändig info som endast redan Linuxkunniga kan tyda. Förstår man inte instruktionerna är man dum i huvudet och blir informerad om att man inte passar in Linuxnördarnas "elit" grupp. Då kan man gott hålla sig till Windows och skämmas för att man inte pluggat 5000 sidor Linux dokumentation innan man frågar på forumet.

En sak som fattas för att Linux ska ta fart är renodlade Linux moderkort. Alla moderkort idag görs med Windows i åtanke. Ge oss ett moderkort där allt är garanterat att fungera med Linux. Kanske någon tänker på att göra ett SteamOS mobo här snart. Får hoppas på det.

Ursäkta min dåliga svenska, jag talar helst engelska!

Först måste jag säga att din svenska är jättebra. Bättre än de flesta som skriver här på forumet! Absolut inget att klaga på där.

Angående attityd på Linuxforum tror jag det oftast är ett missförstånd eller kanske en kulturkrock. Linuxanvändarna på forumet (nu tänker jag på Arch Linux som jag använder) har lagt tusentals timmar på att skriva en jättebra Wiki där "allt" står beskrivet i minsta detalj. Då kommer någon och frågar om något som redan står tydligt beskrivet i wikin, kanske redan i "Beginner's Guide". Då kan vissa användare på forumet bli irriterade och undrar varför folk är så lata och inte tittar i wikin där allt ju redan är beskrivet. Det normala svaret brukar då vara "läs wikin och återkom sedan om du har frågor". Windowsanvändaren misstolkar då svaret och känner sig nedvärderad istället för att uppskatta att få veta att det finns en wiki där det står beskrivet hur man gör. Linuxanvändaren vill vara hjälpsam men det tolkas inte alltid som tänkt. Men det är säkert olika på olika Communitys men min erfarenhet är att det är ovanligt att någon brukar nedvärderas för att han är nybörjare.

Jag håller delvis med dig i övrigt för jag känner igen mycket från när jag själv var nybörjare med Linux, det var ofta så man kände det. Men så småningom när man lär sig hur det fungerar i grunden så börjar man uppskatta hur det fungerar och man kommer på att det är riktigt smidigt. Att ha en textfil som konfigurerar något är smidigt, man kan kopiera sin konfiguration från ett system till ett annat på ett enkelt sätt. När man sedan blivit van med Linux sätt att göra det kan man få motsvarande frustration när man försöker göra det i Windows. Det är inte bara några musklick. Man ska hitta var någonstans man ska göra de där musklicken också och det är inte alltid uppenbart. Sedan om man ska in och ställa in användarbehörigheter kan det bli väl så krångligt även med Windows (oftast krångligare tycker jag).

ACL har jag aldrig behövt använda på Linux. Tycker man kommer långt med de vanliga "user", "group" och "other" rättigheterna. Oftast finns det en grupp som heter "users" och då är det bara att ge gruppen "users" ägarskap till mappen/filen och låta "group" få de rättigheter man önskar så är problemet med gruppåtkomst till datorns alla användare löst. Annars kan man skapa egna grupper om man vill det. Sambas konfigureringsfil kan tyckas krånglig men det mesta är bara kommentarer. Själva konfigurationen är mestadels i slutet av filen och behöver inte bli särskilt krånglig. Det man brukar missa är att samba också vill att man skapar en användare och lösenord trots att man redan har skapat användaren i Linux. Smidigast är då att ha samma användarnamn och lösen i såväl windows, samba och Linux.

Jag har sällan problem med hårdvaran i Linux. Så gott som alltid ställs skärmupplösning automatiskt för att matcha bildskärmen. Vanligt moderkortsljud brukar funka "out of the box". Wi-Fi brukar också fungera. Visst förekommer det att det krånglar men det händer ju även på Windows. Inte alls ovanligt att man tvingas ladda ner drivrutiner och installera manuellt på Windows. Det har blivit bättre men förr på XP-tiden var det inte ovanligt att man var tvungen att installera drivrutin för att nätverkskortet på moderkortet skulle gå igång på Windows, vilket inte är så lätt när man saknar nätverkskort. Med lite tur fanns det med en CD-skiva men kanske med drivrutiner till någon äldre version av Windows som inte fungerar på nyste windowsversionen. Numera funkar dock det mesta "out of the box" även på Windows.

En fördel med Linux är att stöd för äldre hårdvara oftast inte bara försvinner som det kan göra på Windows. Mitt gamla analoga TV-kort som funkade bra i Windows XP blev inget vidare i Windows 7 (de strulade till drivrutinerna). Ibland finns inga drivrutiner alls i nyare windowsversioner till den gamla hårdvaran. Men på Linux fortsätter det att fungera utan problem (trots att analoga TV-sändningar inte längre finns så använder jag det för att digitalisera gamla videoband). Men tvärtom så kommer stöd för ny hårdvara ibland oftare till Windows innan det kommer till Linux. Jag brukar att ta för vana att kolla upp att prylarna har bra stöd för Linux innan jag köper något. Detta är förstås något som kan orsaka problem för den som byter från windows till Linux eftersom den personen köpt hårdvara anpassad för Windows. Skrivare är ett typiskt sådant exempel. Som Linuxanvändare så har jag valt HP skrivare eftersom Canon inte har lika bra stöd. Men det varierar med olika modeller från samma tillverkare också så kolla alltid innan köp.

För egen del blev Linux lättare när jag bytte dist till Arch Linux. Med ubuntu så får man ofta känslan av att man saknar kontroll (ungefär som när man använder windows) just på grund att detaljerna är dåligt beskrivna (det är inte lätt att hitta information om mer avancerade saker). Söker man hjälp på ubuntus forum så är det andra förvirrade nybörjare som försöker hjälpa och då får man inte den hjälp man behöver. Men med Arch Linux där finns detaljerna beskrivna och forumets användare är kunniga så då blir det lättare när man kommit över nybörjarstadiet. Det gäller att välja en dist man trivs med och som passar de egna behoven. Ubuntu är kanske en bra dist till din svärmor men om hon sedan får större krav så kan hon behöva söka efter andra distar som funkar bättre för hennes behov. Nu finns det säkerligen även avancerade användare som kör ubuntu utan problem. Men för mig personligen kändes det svårt att bli en avancerad användare med ubuntu. Debian är mycket likt ubuntu men med en trevligare Community så det kanske kan vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte just det och drog in linux mint.

Efter att ha bråkat med att få in drivrutiner för mitt grafikkort genom attförst leta i pakethanteraren efter något (fanns inget) så nätsökte jag mig fram till någon form av binärblob man skulle skriva en del kommandon i teminalen för att få in, det funkade efter två omstarter och en del svordomar.

Nåväl, efter det så skulle jag lägga in en openelec-version på en usb-sticka och behövde nätsöka på hur i hela världen jag bar mig åt för att hitta usb-stickan i någon form av filhanterare så kände jag att windows gör allt så mycket bättre på desktop.

Linux funkar finfint på mina nasar och min mediaspelare (ovan nämnda openelec) dock, rätt sak på rätt plats om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag tänkte just det och drog in linux mint.

Efter att ha bråkat med att få in drivrutiner för mitt grafikkort genom attförst leta i pakethanteraren efter något (fanns inget) så nätsökte jag mig fram till någon form av binärblob man skulle skriva en del kommandon i teminalen för att få in, det funkade efter två omstarter och en del svordomar.

Nåväl, efter det så skulle jag lägga in en openelec-version på en usb-sticka och behövde nätsöka på hur i hela världen jag bar mig åt för att hitta usb-stickan i någon form av filhanterare så kände jag att windows gör allt så mycket bättre på desktop.

Linux funkar finfint på mina nasar och min mediaspelare (ovan nämnda openelec) dock, rätt sak på rätt plats om man säger så.

Så det fungerade inte med den medföljande drivrutinen?
Eller efter installation av eventuell drivrutin via Driver manager?
http://itsfoss.com/things-to-do-after-installing-linux-mint-1...

En USB-sticka detekteras som en hårddisk i princip. Så det är samma sak som att installera på en hårddisk - bara välja rätt diskenhet vid installation, partitionera och formatera på vanligt sätt.

Permalänk

Jag änvänder windows på min primära dator pga spel. Det finns mängder av spel som är byggda i linux. Jag tror att battlefield 3 och 4 är byggt i linux.
Dom flesta spelkonsoller kör anpassade versioner av Linux eller FreeBSD. Båda do operativsystemen är byggda på unix.
Att släppa BF4 till linux handlar nog mer om pengar. Det är vad jag tror och ni får gärna flika in med information eller rätta den informationen som är fel.
Sen undrar jag ifall Microsoft har en påverkande faktor till att många spel finns tillgängliga för bara Windows.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Sen undrar jag ifall Microsoft har en påverkande faktor till att många spel finns tillgängliga för bara Windows.

Microsoft har DirectX som påverkande faktor. Det har använts till säkert 98% av spelen de senaste åren. Hade DirectX varit öppet så hade man kunnat köra det under Linux också. Men tyvärr så har inte Microsoft varit dumma nog att släppa sin guldkalv fri

Men det sker ju en del framsteg på Linuxfronten angående spel. SteamOS tror jag är ett steg i rätt riktning.
Sen hoppas jag att AMD utveklar alternativet Mantle så att det kan börja köras under Linux också. Då kanske man kan välja operativsystem fritt.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

DirectX tänkte jag inte ens på. Mantle finns ju nu som alternativ och ger en ganska god prestanda höjning. Förhoppningsvis så öppnar detta upp. Det har diskuterats på battlelog forumet om att bf4 kanske kan komma att släppas till Linux. Men detta beror mycket på AMD ifall dom lyckas få ut Mantle till Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hasseman84:

Jag änvänder windows på min primära dator pga spel. Det finns mängder av spel som är byggda i linux. Jag tror att battlefield 3 och 4 är byggt i linux.
Dom flesta spelkonsoller kör anpassade versioner av Linux eller FreeBSD. Båda do operativsystemen är byggda på unix.
Att släppa BF4 till linux handlar nog mer om pengar. Det är vad jag tror och ni får gärna flika in med information eller rätta den informationen som är fel.

Skrivet av Hasseman84:

DirectX tänkte jag inte ens på. Mantle finns ju nu som alternativ och ger en ganska god prestanda höjning. Förhoppningsvis så öppnar detta upp. Det har diskuterats på battlelog forumet om att bf4 kanske kan komma att släppas till Linux. Men detta beror mycket på AMD ifall dom lyckas få ut Mantle till Linux.

Det skulle inte förvåna mig om Microsoft och AMD sitter/satt i diverse möten och går igenom huruvida Mantle kan göras "Windows Only".
Microsoft bryr sig nog inte om att det uppstår alternativ till DirectX så länge de får kontrollera vilka operativsystem som det komerm att göras tillgängligt till.
Om Microsoft däremot inte får sin vilja igenom, och förlorar kontrollen över Mantle, kommer de att göra vad de kan för att tillintetgöra Mantle istället.

Det är min vilda gissning.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

Det som förvånar mig är att det tog så lång tid att ta fram ett alternativ till DirectX. OpenGL försvann väl rätt fort vill jag minnas.

För att svara på trådens ämne: Varför inte Linux?

Tycker det är krångligare än Windows. På 90-talet sades det alltid "Linux kommer snart". Jag har inga problem med tålamodet men nu så här 20 år senare börjar man undra... Linux, i form av Ubuntu och Mint (de jag hunnit testa längre än en dag alltså) är fortfarande långt ifrån enkelheten i Windows. Ofta har det varit strul med drivrutiner eller avsaknad av seriös dokumentation. Likaså har användarbasen varit lite arrogant, lite som mobboffret som plötsligt är duktig på något och ska revanschera sig på världen. Fel hänvisas till "RTFM" och lyckas man ändå inte är det fel på användaren.

Nej, jag har sagt det förut - dagens existerande Linux- varianter saknar en kommersiell grund att stå på för att kunna konkurrera med OS X och Windows. Paradoxalt nog är Android det mest användarvänliga, ekonomiskt uppbackat av Google, Linux devierat som finns, ämnat för lättare program och spel så som Angry Birds.

Permalänk
Medlem

Vill så gärna byta till Linux, men hatar GNOME så tittat på typ Kubuntu eller Xubuntu, gillar Xubuntu mer, eftersom steam bara har officiell support för Ubuntu. Har även kollat på Luna från Elementary OS. Kommer säkert sluta med att man kör på Arch eller Gentoo bara för att kunna bestämma allt själv. Gillar inte heller Ubuntus repository något vidare.

Hjälp mig
//Bestlutsångest

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Av ren nyfikenhet inom mikrodatorer vad finns det för bättre alternativ till Atmel AvrStudio i Linux? http://www.atmel.com/tools/atmelstudio.asp På min skoltid kodade vi C utanför AvrStudio (minns ej vad programmet hette) Men ändå var man tvungen att gå tillbaka till AvrStudio för att kontrollera mer hårdvaruspecifika delar och analysera varför de ej fungerade.

Existerar ens utveckling av mikrodatorer idag i sverige? Jag trodde denna bransch i sverige i princip hade försvunnit, det är bara att göra en sökning i platsbanken och se hur få jobb som finns. .Net däremot, ja varenda datatekniker är där inne och pillar, det betyder nödvändigtvis inte att de kodar. Men att de kör program från visualstudio och ser i koden vad som går fel och rapporterar detta vidare eller åtgärdar indatan.
Så påståendet att mikrodatorprogrammerare skulle överstiga alla .Netutvecklare känns för mig väldigt främmande.

*edit*
Hårdvarunära testning finns det dock gott om jobb i sveirge inom.

Utbildningsmässigt så fanns det för en 15år sedan hur många utbildningar som gick emot mikrodatorteknik och elektronik som helst, idag så är det i Göteborgsregionen med omnejd typ enbart Chalmers kvar, resten av universiteten och högskolorna har tagit bort dessa utbildningar.

Som andra säger så har många oftast bara skript som körs och allt annat sker i en vanlig text editor. Men en bra C/C++ IDE enligt mig är väl Kdevelop, vad jag vet skall det finnas plugins/skripts för att kunna programmera likt "atmel"

Blir dock galen på Arduino då antingen det finns någon GCC bugg, eller IDE bug eller java bug när man försöker använda deras egna IDE.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Damodred:

Det som förvånar mig är att det tog så lång tid att ta fram ett alternativ till DirectX. OpenGL försvann väl rätt fort vill jag minnas.

Tycker det är krångligare än Windows. På 90-talet sades det alltid "Linux kommer snart". Jag har inga problem med tålamodet men nu så här 20 år senare börjar man undra... Linux, i form av Ubuntu och Mint (de jag hunnit testa längre än en dag alltså) är fortfarande långt ifrån enkelheten i Windows. Ofta har det varit strul med drivrutiner eller avsaknad av seriös dokumentation. Likaså har användarbasen varit lite arrogant, lite som mobboffret som plötsligt är duktig på något och ska revanschera sig på världen. Fel hänvisas till "RTFM" och lyckas man ändå inte är det fel på användaren.

Nej, jag har sagt det förut - dagens existerande Linux- varianter saknar en kommersiell grund att stå på för att kunna konkurrera med OS X och Windows. Paradoxalt nog är Android det mest användarvänliga, ekonomiskt uppbackat av Google, Linux devierat som finns, ämnat för lättare program och spel så som Angry Birds.

När det kommer till dokumentationen måste ni väl ändå skämta?
Är det något *nix-världen har så är det dokumentation. Dessutom i uppsjö. Kvalitetsdokumentation dessutom.

Det går inte ens jämföra med Windows på något som helst plan.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Du vet att många titlar som använder ID Tech 5 som kör just OpenGL exempelvis Rage, W:New Order kommande Doom4 och många fler titlar och spelmotorer. Så att döma ut OpenGL som oftast ligger längre fram teknikmässigt än Direct3D är bara fel. (Btw DirectX är en samling av bibliotek men eftersom du nämner OpenGL så måste du mena Direct3D)

När det kommer till dokumentationen så har många all rätt att säga RTFM eftersom till stor del är den överlägset mot vad du hittar på andra OS inklusive Windows som ironiskt nog länkar till en artikel på internet när man försöker lösa ett problem med att Windows inte får någon uppkoppling.

Varje kommando i Linux är väldigt ofta väl dokumenterat i man-pages och sedan har man exempelvis Arch Linux wiki som slår allt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Är det något *nix-världen har så är det dokumentation. Dessutom i uppsjö. Kvalitetsdokumentation dessutom.

Jag tycker dock att dokumentationen från t.ex. Sun, HP, IBM är betydligt bättre skriven än den från GNU och Linux-distar.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Det kan enklast sammanfattas till att det finns mycket jag gör i Windows som inte Linux kan, och det finns i stort sätt inget som jag gör med datorn som Linux men inte Windows, eller som Linux kan göra bättre för den delen.

Skulle jag byta från Windows till Linux så skulle jag tappa väldigt mycket funktionalitet men inte få särskilt många fördelar. Så ser ingen anledning för mig att byta till Linux. Säkert ett kul operativsystem för vissa. Men tills dess att Linux fungerar bättre än Windows för det jag gör så kommer jag inte att byta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xellofan:

Jag tycker dock att dokumentationen från t.ex. Sun, HP, IBM är betydligt bättre skriven än den från GNU och Linux-distar.

När det kommer till deras Unix-system, så är dokumentationen i regel upp till sin uppgift, och mer än väl. Man får ändå tänka på att man får lägga ut rejält med pengar för deras kommersiella Unix-system. Då bör även dokumentationen hålla därefter.

Däremot så är deras Linux-dokumentation rätt bristfällig i min mening... rätt rejält också. Inte så konstigt dock, då de inte vill att fria alternativ skall konkurera med deras kommersiella system.

Tittar man enbart på just dokumentation från den öppna världen (OSS/FOSS), så tycker jag att den håller mycket bättre kvalitet än någon av de producenter du nämnt. Ta bara och jämför deras dokumentation av X.org och dess olika moduler, och jämför det med vilken distributions wiki-sidor som helst. Bara som ett exempel Arch Linux dokumentation över X.org, och säg mig om du kan hitta motsvarande hos IBM eller HP?

-"Nej. det går inte att jämföra på det sättet." ...kanske någon kommer att sticka in med. Och jag håller med. Som jag just nämnde, så är det helt olika förutsättningar och olika målgrupper som (Valfri tillverkas) kommersiella UNIX-system och GNU / OSS/FOSS-världen riktar sig till.

...och sist jag satt och pillade med en HP-UX server, så föll dess dokumentation rätt... i brist på andra ord... tungrott och oöverskådligt. Å andra sidan var det bara att ringa HP,s supportavdelning (Som företaget betalade en REJÄL slant för ändå) och bli guidad in på rätt spår.

Vi jämför blåbär och kokosnötter här

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

När det kommer till deras Unix-system, så är dokumentationen i regel upp till sin uppgift, och mer än väl. Man får ändå tänka på att man får lägga ut rejält med pengar för deras kommersiella Unix-system. Då bör även dokumentationen hålla därefter.

Däremot så är deras Linux-dokumentation rätt bristfällig i min mening... rätt rejält också. Inte så konstigt dock, då de inte vill att fria alternativ skall konkurera med deras kommersiella system.

Tittar man enbart på just dokumentation från den öppna världen (OSS/FOSS), så tycker jag att den håller mycket bättre kvalitet än någon av de producenter du nämnt. Ta bara och jämför deras dokumentation av X.org och dess olika moduler, och jämför det med vilken distributions wiki-sidor som helst. Bara som ett exempel Arch Linux dokumentation över X.org, och säg mig om du kan hitta motsvarande hos IBM eller HP?

-"Nej. det går inte att jämföra på det sättet." ...kanske någon kommer att sticka in med. Och jag håller med. Som jag just nämnde, så är det helt olika förutsättningar och olika målgrupper som (Valfri tillverkas) kommersiella UNIX-system och GNU / OSS/FOSS-världen riktar sig till.

...och sist jag satt och pillade med en HP-UX server, så föll dess dokumentation rätt... i brist på andra ord... tungrott och oöverskådligt. Å andra sidan var det bara att ringa HP,s supportavdelning (Som företaget betalade en REJÄL slant för ändå) och bli guidad in på rätt spår.

Vi jämför blåbär och kokosnötter här

Jag kan inte ha någon åsikt om dokumentationen som du nämner eftersom jag inte använt den. Min upplevelse som ovan användare och utvecklare är att kommandon, verktyg och systemanrop haft mer lättförstålig dokumentation i Unix-världen än i GNU/Linux-världen.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

Hade alla spel på Steam och Blizzard funkat hade jag kastat Windows. Lätt.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FullMoon:

Här kommer min åsikt, från en "icke-gamer". Eftersom jag inte spelar spel så tänker jag inte använda det som argument.

Brist på kommersiella program; såsom Ms.Office, Photoshop, Cad osv. Visst finns det gratisalternativ; men de är antingen för funktionsfattiga eller så är de ostabila.

Så det måste vara kommersiella program?
Det finns gott om program till Linux. En hel uppsjö. ... fast sållar man bort öppen/fri mjukvara så är det desto mer dystert ja.
Fast... då är inte Linux rätt system redan från start. Man är helt fel ute och har missuppfattat det mesta, om inte allt.

Skrivet av FullMoon:

Drivrutiner; Ostabila, kraschar eller fungerar inte. Därför blir det pill och massa annat jobbigt man måste göra innan man kan använda datorn.

Jag upplever det tvärtom. Är det något som strular med drivrutiner, så är det Windows. Och jag misstänker att många håller med mig på den här punkten.
Linux har låååångväga bättre hårdvarusupport än något annat operativsystem.
Windows tappar dessutom hårdvarusupport allt eftersom den uppdateras. Det gör inte Linux. Inte alls i samma utsträckning.

De flesta distributioner är bara att installera. Dessutom enklare än att installera Windows. Fast vissa tänker inte på det då många aldrig installerat varken det ena eller det andra.
Det är ett ytterst fåtal fall där det kan hända att trådlösa nätverk inte fungerar, och då beror det på att man försöker installera Linux på en exotisk "Windows Only" dator från en rätt usel tillverkare.

Det existerar knappt någon hårdvara idag som Linux inte fungerar på.

Jag gissar att ni försökt med Linux för väääääldigt länge sedan, på en extremt Windows-exotisk bärbar dator. Gissningsvis en 15-20 år sedan, och använder det som argument idag.
Det låter i alla fall så.

Skrivet av FullMoon:

Fragmentering; Enormt många linux-distar, skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare osv.

Återigen ett missförstånd. Det är valfrihet. Varför skulle Linux nöja sig med en enda skrivbordsmiljö?
Hela grundtanken med Linux är att mabn skall få fram ett system som uppfyller alla ens egna behov. Inte någon annans.
Blir man förvirrad över valfrihet, så är man återigen fel ute.

Skrivet av FullMoon:

Design; Linux-distar, framförallt program saknar helt och hållet design. Den enda Linux-disten som kunnat kombinera design och funktionalitet någorlunda är eOS Luna. Fortfarande är dock de allra flesta skrivbordsmiljöer väldigt tråkiga, för att inte tala om fonterna. Ja, man kan ändra tema med ”lite” (läs: mycket) pill. Risken finns även här att OS:et blir ostabilt.

Jösses. Jag vet inte var jag skall börja. Så många fel...
Okej... jag försöker:

1. " ...program saknar helt och hållet design ..."
    Fel. Fel och fel.... och fel
    Det ät återigen valfriheten som förvirrar er här.
    Låt mig reda ut det: Användare har fulla möjligheter att välja en komplett skrivbordsmiljö, och stanna inom den miljön och dess ekosystem. KDE är ett utmärkt exempel där det finns massor av program som anpassats till KDEs ekosystem. Allt med ett homogent utseende (QT). Som grädde på moset är man inte hindrar att köra program från andra ekosystem, såsom XFCE, Gnome, Unity... etc, etc...
    Ni verkar ha snöat in er på en rejäl blandning av program från flera olika ekosystem och fått en negativ upplevelse.

2. "... flesta skrivbordsmiljöer väldigt tråkiga ..."
    Så ni gillar inte standard-utseende som de olika miljöerna ger dig. Det finns enormt stora möjligheter att ändra på det... om man vill. Ta en titt in i följande tråd:
    http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...
    Ta också en titt på mina inlägg i den tråden. Jag behövde inte rota speciellt djupt för att få till trivsamma miljöer.
    "Tråkigt" är bara din åsikt på en smaksak. det är upp till var och en att göra något åt saken... om man vill...

...fast.... nu är vi inne på valfrihet igen. Ett förvirrande begrepp?

3. "Risken finns även här att OS:et blir ostabilt. "
    Fel! ...igen.
    Ändra på utseende under en valfri miljö påverkar inte stabiliteten. (...och skulle det mot all förmodan göra det, så lär bristen åtgärdas oerhört snabbt. Uppdatera, och problemet är i regel redan löst innan man hinner säga bu eller bä om saken.)
    Jag misstänker att ni bara knackat in en massa kommandon i total blindo, och en del av dem modiferade kritiska komponenter som inte hade med uppgiften ifråga att göra.

Skrivet av FullMoon:

Terminalen; Ska aldrig behöva användas för att fixa något. Dock behöver man använda den ofta för att fixa ostabilitet och annat krångel.

Ni har gått på samma beta som många andra nybörjare:
Man tror att terminalen är ett måste för att fixa det ena och det andra. Så är inte fallet. Terminalen är bara ett effektivt alternativ, som de flesta använder tack vare dess effektivitet.
Grafiska alternativ till vadän man försöker uträtta finns det gott om.
Grafiska verktyg som alternativ till de kommandobaserade varianterna finns det oerhört gott om. Och många väldigt lika de som finns under Windows och Mac OS (Faktumet är att många grafiska delar hos Mac OS X har tagits från just Linux-världen.)
Många Linux-forumskriver hellre en bunt CLI-kommandon, än att försöka beskriva hur man navigerar i fönster, menyer, rull-listor och annat. Det är effektivare att ge CLI-lösningar över textbaserad kommunikation. Hade Windows haft ett lika kraftfullt alternativ som sh/bash, så hade det varit likadant där.

Ni har helt enkelt inte brytt er om att kolla upp saken.

En nybörjare på Windows, som är invand med KDE, skulle bli fullständigt nipprig över Windows.
En nybörjare på KDE, som är invand med Windows, skulle bli fullständigt nipprig över KDE.
De som är nybörjare på båda miljöerna, finner oftast KDE/Gnome mycket mer logiska jämfört med Windows Vista/7/8. Det säger väl något.

Människor är vanedjur. Om något inte fungerar PRECIS som de är invanda med, så är det mycket förvirrande, och människan blir osäker, rädd och går helst tillbaks till känd mark igen.
Ju äldre man blir, desto hårdare sitter detta vanebeteende.

Skrivet av FullMoon:

Binära filer; Det som många här inte har nämnt är binära filer. Det borde finnas en standardiserad ”.exe” eller ”.dmg” för Linux. Kanske ”.lin”? Bara att klicka på filen så installeras programmet. Det gör att du med enkelhet kan installera det senaste programmet utan besvär. Ja, det finns ”software-center”, men som ibland saknar programmen man vill ha eller så är de väldigt utdaterade. Istället måste man vända sig till ”.tar” filer som måste kompileras för att sedan kunna installeras. Det kan ta timmar att installera ett program.

Missuppfattningarna haglar tätt.

En centraliserad programvaruhanterare är enligt min mening mångfalt bättre än att knöla runt med oberoende installationsprogram från oberoende källor.
Lycka till att uppdatera HELA Windows-systemet, inklusive alla programmen, drivrutinerna och annat i ett enda svep.
Nä tänkte väl det. Efter att man uppdaterat Windows, så är det dags att uppdatera de andra programmen från sina respektive hemsidor.
Windows 8 råder delvist bot på detta, men då är vi tillbaks där igen: en centraliserad programvaruhanterare. Fast den är långt ifrån lika bra som de Linux-distributionernas varianter.

"...ibland saknar programmen man vill ha eller så är de väldigt utdaterade ..."
Hur länge sedan var det ni provade en typisk distribution egentligen?
Detta var delvist sant... för en 10-15 år sedan... och även då var det

Har man inte hittat ett vettigt alternativ till ens egna behov, så har man alltså redan upptäckt att Linux inte är för en. Återställ. Vänd tillbaks och lägg inte ner mer tid på det.

Skrivet av FullMoon:

När detta är fixat kanske jag kan ge Linux en chans till. Har verkligen försökt med att gillar Linux, men det går inte, i alla fall inte i dagsläget.

Det är inget att fixa. Däremot misstänker jag att ni inte varit rättvis i ert "testande". Ni har "gett er f..n på att upplevelsen skall vara dålig. punkt slut!"... och då letar men efter brister, och gärna använder sig av inaktuella brister som kanske var sanna för väldigt länge sedan.

Jag misstänker att ert största misstag var att ni blandade pakethanteringssystemets komponenter med lösaktigt nerladdade källkodsfiler. (*.src.tar.gz ), och det varvat med binärer från helt opålitliga källor som inte ens passar den aktuella distributionen ifråga.
Detta är som att be om problem. Man skall aldrig installera kompilerad källkod vid sidan om ens programvaruhanterare, än mindre blindinstallera binärblobbar från underliga källor. (Om man inte ABSOLUT vet vad man gör.)

Låt mig ställa n fråga:
Varför försökte ni ge Linux en chans från första början? Det är rätt uppenbart om att ni inte vill att det skall fungera.
Jag tänker inte tvinga er att försöka igen. Tvärtom. Jag avråder er från det, då jag misstänker att ni hittar precis samma icke-brister igen, då ni antagligen kommer att försöka ta er an det hela på fullständigt fel sätt... igen.

Så för att snirkla tillbaks oss på tråden och vad den handlar om: "Varför byter ni inte till Linux?", så tror jag att jag kan svara på den frågan i ert ställe:
Använder till stor del mjukvaror som bara fungerar under Windows. Alternativen är inte aktuella eftersom det som är invant inte fungerar. Vill inte lära om på nytt.

Låt mig också avsluta med varför jag kör Linux som det primära, och faktiskt det enda operativsystemet:
Licenskostnader!
Jag använder hellre de fria alternativen än att betala enorma summor på programvarulicenser, som dessutom måste förnyas. Det lilla extra arbete jag behöver lägga ner på att använda de fria alternativen, tjänar jag igen på just licenskostnaderna. Jag har i längden sparat enorma summor pengar tack vare det.
Om jag skulle ha en motsvarande programmiljö under Windows, som jag har under Linux/KDE, så skulle det ha kostat mig hundratusentals kronor i enbart programlicenser.... och då räknar jag inte ens in förnyelse/uppgraderings -avgifterna.

Som bonus kan jag anpassa min arbetsmiljö långt mycket mer än vad jag kan under Windows. Jag arbetar oerhört effektivt under Linux och KDE tack vare de inställningar jag genomfört. Mitt ordspråk: Låt systemet anpassa sig till användaren. Inte användaren till systemet.

Sist, men inte minst:
Provar man på Linux för att de andra "coola kidsen" kör det, är man helt fel ute. Vänd tillbaks. Bara besvikelse.
Provar man på Linux för att man letar efter fria alternativ, och är redo att tackla de få svårigheterna som kan tänkas uppstå, så är man på rätt spår. Välkommen.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Jag tycker precis tvärtom.
Att ge sig på Linux eller Unix kräver en högre lägstanivå på användaren än på Windows sidan. Dokumentationen är skriven av väldigt kunniga som är riktad till de som redan är insatta i lingvistiken.

Skrivet av Commander:

Du vet att många titlar som använder ID Tech 5 som kör just OpenGL exempelvis Rage, W:New Order kommande Doom4 och många fler titlar och spelmotorer. Så att döma ut OpenGL som oftast ligger längre fram teknikmässigt än Direct3D är bara fel. (Btw DirectX är en samling av bibliotek men eftersom du nämner OpenGL så måste du mena Direct3D)

När det kommer till dokumentationen så har många all rätt att säga RTFM eftersom till stor del är den överlägset mot vad du hittar på andra OS inklusive Windows som ironiskt nog länkar till en artikel på internet när man försöker lösa ett problem med att Windows inte får någon uppkoppling.

Varje kommando i Linux är väldigt ofta väl dokumenterat i man-pages och sedan har man exempelvis Arch Linux wiki som slår allt.

Mycket möjligt men ett par titlar per år vs det monster som DirectX innebär går liksom inte att jämföra. Prestanda i OpenGL hos ATI och Nvidia är också högst varierande. Nej, jag tror mer på Mantle i det här sammanhanget.

Jag tycker RTFM är ett tråkigt svar. Det tar bort hela poängen med forum. Ofta tittar man i manualen eller dokumentationen men inser att dessa termer är....ett annat språk. Jag försökte förklara för sambon om fördelarna med Raid6 med roterande paritet över två diskar och fördelarna över att gå över till Windows istället för att behålla Freenas och köra Raidz2. Gissa om hon stängde av så fort jag öppnade munnen och tyckte att jag skulle köpa vad nu jag behövde istället Hon hängde inte med i vokabulären och tröttnade omgående. Detta är vad jag tror är generellt med Linux , att folk per se inte är så intresserade så som vi som är intresserade vägrar inse.