Nu får du ändå skärpa dig och greppa vad det handlar om.
Det handlar inte om vad du kan göra på GNU/Linux med fem olika verktyg det handlade om vad du kan göra i Lightworks. Där har du inte accelererad avkodning/kodning av video, du har inte samma stöd för kodare/avkodare (codec) som på Windows-versionen (den inkluderar MainConcept-av/kodare), du har inte FireWire-stöd, du har inte möjlighet att köra DVD eller BD-authoring. Och mycket mycket mer. Allt sånt som ingår t.o.m. i de billigaste paketen på Windows eller som du kan göra enklare med iMovie som ingår i datorn. DNxHD kostar €55 EUR extra till det €214.99 EUR Lightworks, så där spelar det ingen roll om du konverterar GoPro-filmen till Cineform eller DNxHD. Du måste betala extra för att kunna utnyttja det som tänkt på det programpaketet ändå om du ska köra med något som är hyfsat redigeringsvänligt. Fungerar inte i Free-versionen med DNxHD. Det är inte likvärdigt att hålla på som du föreslår. Användaren måste ha kunskap om vilka fem olika program han ska använda. Det är visst inte överkomplicerat? Det är straightforward? För mig visst det går fint, men nu handlade det inte om någon som använt GNU/Linux sedan 90-talet och jag kan fortfarande starta eller byta dator till en med licensierat Windows och göra det direkt i Windows i ett program som dessutom har garanterat stöd.
tsMuxeR är bra för att skapa och muxa en kompatibel m2ts-fil, men det är inget BD-authoringprogram och du kan inte skapa en ISO utan Wine eller Windows. Menyer och liknande kan du inte skapa där. Varför nu någon som undviker Windows ska köra en dålig implementation av det.
Homebrew har jag fog att kalla det för, det är icke-kommersiell mjukvara till sitt yttersta gjord av frivilliga och den implementerar teknik som är hindrat av patent (inte bara av mjukvarupatent) som egentligen inte får distribueras. Skulle någon bry sig och jag skickar teknik med ffmpeg, x264 osv inbyggt skulle tullen kunna ta grejerna. Det finns en anledning till att de större distributionerna inte installerar stöd för avkodare och homebrewprojekten som default. Det finns inget företag eller organisation som bidrar med pengar för att skapa DVD eller BD-authoring eller mycket annat för Linux. Vad drivrutinerna stödjer var det inte frågan om alls här, jag lever inte under en sten men programmet det talades om stödjer det inte utan kör allt på CPU olicensierat. Det är inte bara VDPAU som har stöd i Linux heller. Men programmen i fråga använder inte hårdvaruaccelerering. Pitivi kan göra, Kdenlive kan också (Blender VSE kan inte) men det är inte jämförbart till dess förmåga. Det är allt program som inte har några skaror användare att tala om. Det går inte att jämföra med program som har massor professionella och hobbyanvändare. Är bättre dokumenterade. Osv.
Saken var den att Lightworks inte är någon ersättare, de andra är homebrew och gör en beroende av massor olika verktyg – de flesta av dessa finns för Windows och OS X också. Varför byta till något som är sämre och gör det svårare för en, det är verkligen inte till för vanliga konsumenter iaf vilket gör området till ett problemområde och ett område som ingen gör något åt för att överbrygga. Om det är open-source eller inte spelar inte så stor roll om jag inte får distribuera grejerna. Det är inte kompilatorn, DHCP-klienten, X11, Gnome etc som jag kallar för homebrew. Det är också saker som har kommersiellt stöd från utvecklare som får betalt för att jobba med det och inte hindras av patent, och kan användas brett. Lånar termen från de som gör olicensierade spel för konsoler. Det är ingen frihet det handlar om när ingen tar ansvar för att ordna upp situationen, alternativet till denna situation är inte stängd källkod heller utan mer frihet än diktaturfasonerna av att ignorera marknaden och villkoren. Det är ofritt nu.
Att det gnälls om Lightworks är för att folk föreslog att det skulle vara likvärdigt och ersättare till alternativen folk kör på OS X och Windows. Det var inte jag som drog upp det bara för att dra det i leran. Just Lightworks free kan bara exportera i 1280x720 i ett format. Ett format som inte är fritt från patent eller royalty fritt. Sen om du använder Youtube (som programmet stödjer att ladda upp direkt till) eller Vimeo eller något annat är ointressant. Det är en stor begränsning vilket som.
Sen är din rant om Windows 9 oväsentlig, Windows Vista har support till 11 april 2017 och Windows 7 har support till 14 januari 2020. Windows 8.1 (med eventuella fria uppgraderingar) har support längre än så fram till 1 oktober 2023. Talar vi om datorer som kom med XP OEM så vill du förmodligen inte använda dem som skrivbordsdator idag och det har ingenting med operativsystem att göra för fan. Webbläsarna är inte snabbare där, ordbehandlarna är inte snabbare där och videostödet är inte 20 gånger snabbare där.