Sapphire 7970 konstigt fläktljud!

Permalänk
Medlem

Sapphire 7970 konstigt fläktljud!

Inner-fläkten verkar ge av sig ett konstigt läte, låter ungefär som den har ett motstånd på dig och motorn får kämpa. Här har ni film på problemet:

Vad kan det vara för problem? Kortet sitter nu i lådan i sin ESD-påse för att eventuellt skickas iväg. Men vad kan det vara som gör detta läte? Det verkar inte vara direkt förknippat med ökad fläkthastighet och dyker upp mer på slumpen.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Låter som ett trasigt kullager? Eller om något slår emot fläkten innanför kylarn men det har jag svårt att tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Låter som ett trasigt kullager? Eller om något slår emot fläkten innanför kylarn men det har jag svårt att tro

Jo, kortet ska in till Dustin nu i veckan, så får se vad de har att säga om det! Kan också tillägga att när jag drog ner fläkthastigheten stannade den fläkten helt för att sedan varva upp till den aktuella hastigheten. Sen vid avstängning stannar den direkt när den inte får tillgång till ström medans den andra snurrar tills friktionen får den till ett stopp.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Är det möjligen så att du bara får probem vid visst varvtal? Har ett skramlande på min mittfläkt vid ca 42%. Ställde om fläktkurvan för att slippa eländet.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Är det möjligen så att du bara får probem vid visst varvtal? Har ett skramlande på min mittfläkt vid ca 42%. Ställde om fläktkurvan för att slippa eländet.

Det kan vara så, dock tycker jag inte detta är något jag ska behöva stå ut med. Sen känns det som att när den väl börjar låta slutar den bara efter du stängt av den om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)