Universal telecom 1Mbit/s, klarar man sig på det?

Permalänk
Medlem

Universal telecom 1Mbit/s, klarar man sig på det?

Jag undrarhur långt klarar man sig på 1Mbit/s och obegränsad datamängd.
det jag använder mest är väll spotify och sedan lite aftonbladet. det är väll det.

allt för 137kr och då ingår 5000sms
0.18kr/min för samtal

Universal telecom kör just nu 6 månader gratis första 6månaderna så tänkte hoppa på det då mitt från TRE går ut om en månad.

Permalänk
Medlem

1Mbit/s är som mest ~125kb/s om allt är optimalt och perfekt, vilket det aldrig är.

Brukar du streama din musik till mobilen?
För gör du det, så är det kört redan där.

Dock, du kan surfa lite långsammare bara med den hastigheten om det är mobilanpassade sidor.

Jag personligen hade rekommenderat dig att skaffa en snabbare hastighet.

Permalänk
Moderator

Det funkar ganska bra. Stora nedladdningar tar så klart tid, och strömmad video kan du nog mer eller mindre glömma, men för vanlig slösurfning är det inga problem och strömmat ljud lär inte heller vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det funkar ganska bra. Stora nedladdningar tar så klart tid, och strömmad video kan du nog mer eller mindre glömma, men för vanlig slösurfning är det inga problem och strömmat ljud lär inte heller vara några problem.

Som jag skrev här ovanför så kan han i princip glömma att streama musik med t.ex spotify med den hastigheten
1Mbit/s är i runda slängor ~125kb/s, dvs det är verkligen inget att hurra över.

Klart det "går", men enligt Mina personliga krav, så går det inget vidare.

Permalänk
Medlem

Musik lär inte vara nåt problem alls. Film däremot kan bli lite problematiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spotify har funkat utan problem för mig med 0,5Mbit

Permalänk
Medlem

Du kommer inte ha några problem med t.ex Spotify. Möjligtvis att första låten tar nån sekund att börja spela, men sen ska det flyta på som vanligt.
Video kan som sagt vara lite jobbigt, men Youtubeappar och dylikt brukar anpassa kvaliteten på videon efter hastigheten på anslutningen.

Med andra ord, du kommer klara dig på 1mbit så länge du kan leva med att det går lite segare

Annars skulle jag vilja slå ett slag för Halebop Rubbet Liten
Prislista: https://www.halebop.se/content/prislistor/Abonnemang-Halebop-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Som jag skrev här ovanför så kan han i princip glömma att streama musik med t.ex spotify med den hastigheten

Vad snackar du om? Spotifys bästa streamkvalitet ligger på 320kbps, alltså mindre än en tredjedel av en 1Mbit/s uppkoppling. Spotify kommer fungera utan problem. Det är troligtvis inte heller några problem att se på youtube på lägre kvalitetsinställningar.

Förövrigt är 1Mbit/s = 125kB/s. Notera skillnaden på kB = kilobyte och kb = kilobit.

Skrivet av johanruda:

Annars skulle jag vilja slå ett slag för Halebop Rubbet Liten
Prislista: https://www.halebop.se/content/prislistor/Abonnemang-Halebop-...

Det ingår ju bara en GB data vilket inte känns så kul. Det är ju det som är grejen med Universals abonnemang att det är obegränsad datamängd.

Permalänk
Medlem

Det räcker absolut för spotify, kommer gå att titta på youtube också (i ca 360p)! Har med tidigare abonnemang fått nöja mig med 88kbit/s (eller om det kanske tom va 125kbit) då surfen tog slut, jag kunde fortfarande lyssna på spotify (dock på lägre ljudkvalité)

På mobilen fungerar den hastigheten hyfsat bra faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Nej. 1Mbit/s är precis 1024Kbit/s. Spotifys bästa kvalitet streamar i 320Kbit/s, så 1Mbit/s räcker fint för Spotify.

Vad du vill säga är att 1Mbit/s är ~125KByte/s. Spotify bästa kvalitet är ca 40KByte/s.

1Mbit/s räcker ganska bra om användandet är websurf/spotify, FB, Twitter osv.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har suttit och räknat på samtals kostader osv vad ja hamnar på för pris och är 60-80kr extra jag får betala för att komma upp till deras 288kr månaden med 4 GB surf (snittar 3GB i månaden hos tre nu) så får väll prova deras billigaste för å sen byta, är ju bara 1 månads uppsägningstid nu för tiden ju så är ju bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att prova att strypa farten till 1Mbit och se hur det fungerar med befintlig uppkoppling och sedan bestämma sig
http://seriousbit.com/netbalancer/
http://www.netlimiter.com/

Permalänk
Moderator
Skrivet av krilleoh:

Jag tror du är helt ute och cyklar här. Mitt första bredband var 512kbit/s. Enligt dig skulle det vara värdelöst. 1Mbit/s är helt ok så länge man inte använder sitt bredband till att strömma film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl bara att prova att strypa farten till 1Mbit och se hur det fungerar med befintlig uppkoppling och sedan bestämma sig
http://seriousbit.com/netbalancer/
http://www.netlimiter.com/

Vart hittar ja till mobil?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kruxz:

Vart hittar ja till mobil?

Det var en bra fråga om du vill köra det i mobilen, men du kan dela ut wifi från pcn med bandbreddsbegränsning till mobilen och prova, det funkar för test om man vill även om det krävs lite jobb att göra det så är det ju ett sätt att prova hur det blir i verkligheten med olika hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxz:

Tack för alla svar, har suttit och räknat på samtals kostader osv vad ja hamnar på för pris och är 60-80kr extra jag får betala för att komma upp till deras 288kr månaden med 4 GB surf (snittar 3GB i månaden hos tre nu) så får väll prova deras billigaste för å sen byta, är ju bara 1 månads uppsägningstid nu för tiden ju så är ju bra.

Kom dock ihåg att dem nya uppsägningstiderna bara gäller dem nya abonnemangen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kom dock ihåg att dem nya uppsägningstiderna bara gäller dem nya abonnemangen

Yes mitt tre går ut nästa månad så får ja 6 månader är det lika bra å säga upp tre, om de inte kommer med något bra erbjudande.
hoppas bara universals nät fungerar bra(telia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Nej. 1Mbit/s är precis 1024Kbit/s. Spotifys bästa kvalitet streamar i 320Kbit/s, så 1Mbit/s räcker fint för Spotify.

Vad du vill säga är att 1Mbit/s är ~125KByte/s. Spotify bästa kvalitet är ca 40KByte/s.

1Mbit/s räcker ganska bra om användandet är websurf/spotify, FB, Twitter osv.

Fast sitter man t ex i bilen och lyssnar på Spotify tror jag inte att man kommer kunna lyssna på högsta kvalitet. Ibland hackar det till för mig (har de flesta låtar lokalt dock), senast igår från en iPhone4 med Telia som operatör. Och då utan hastighetsbegränsning. Körningen var även inom Stockholm.

Det kanske fungerar vid optimala förhållanden men jag tvivlar att man har 1 mbit/s hela tiden, även om den är strypt där.