Installera Windows 7 på en GPT disk

Permalänk
Medlem

Har du deaktiveret secureboot... For du kommer ikke til og kunne installere windows 7 i uefi mode med den aktiveret.

Uefi = On
Secureboot = Off

Hvis Secureboot er on så ville du se den fejl du viser når du installere.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushishi:

Har du deaktiveret secureboot... For du kommer ikke til og kunne installere windows 7 i uefi mode med den aktiveret.

Uefi = On
Secureboot = Off

Hvis Secureboot er on så ville du se den fejl du viser når du installere.

Japp, har testat med både på och av på Secureboot, båda ger samma error.

Edit: Laddar ned en ny ISO, denna gång en som kommer med SP1. Dyrbara gigabyte på databegränsningen, men men...

Edit 2: Nepp. Samma fel fortfarande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Sett den guiden och testat, fungerar tyvär inte.

Och ja, det finns en mapp som heter "efi" på minnet.

Du har inte möjlighet att testa en annan iso då? gå tillväga på samma sett med en 8.1 eller liknande för att utesluta iso filen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du har inte möjlighet att testa en annan iso då? gå tillväga på samma sett med en 8.1 eller liknande för att utesluta iso filen.

Som sagt så gjorde jag det precis. Testade med en av iso-filerna som SweClockers guiden länkar till. Passade även på att testa ett annat USB-minnet samtidigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Som sagt så gjorde jag det precis. Testade med en av iso-filerna som SweClockers guiden länkar till. Passade även på att testa ett annat USB-minnet samtidigt.

ok och det funkar inte? bootar du på Uefi device eller väljer du legacy boot?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ok och det funkar inte? bootar du på Uefi device eller väljer du legacy boot?

Nepp, samma felskärm som förut på UEFI boot. Legacy boot (Antar att det är det jag får när jag sätter UEFI på disabled? Annars finns det inget legacy) så kommer jag in i Windows installern, ändra dit då man väljer hårddisk, och då säger den stopp på grund av att disken är GPT.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nepp, samma felskärm som förut på UEFI boot. Legacy boot (Antar att det är det jag får när jag sätter UEFI på disabled? Annars finns det inget legacy) så kommer jag in i Windows installern, ändra dit då man väljer hårddisk, och då säger den stopp på grund av att disken är GPT.

ok testa detta.

1. Ladda ner USB download tool.
2. skapa en bootbar USB med din isofil.
3. Formatera denna USB manuellt när USB tool är klar, till FAT32.
4.Mounta din isofil och kopiera innehållet rakt av till USB stickan som du precis formaterade.
5. Boota

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ok testa detta.

1. Ladda ner USB download tool.
2. skapa en bootbar USB med din isofil.
3. Formatera denna USB manuellt när USB tool är klar, till FAT32.
4.Mounta din isofil och kopiera innehållet rakt av till USB stickan som du precis formaterade.
5. Boota

Hm, nu bara skippar den USB minnet. Går jag innifrån UEFI-inställningarna och gör en "Boot bypass" som datorn kallar det blinkar skärmen svart och startar sedan upp UEFI-menyn igen. Gör jag det genom att sätta USB stickan som första boot-alternativ så struntade datorn i USB-minnet och laddade Windows 8 direkt.

Hm. Det slog mig nu att försöka öppna setup filen innifrån Windows 8. Gjorde inte det tidigare på grund av att då brukar datorn klaga på att det är en äldre Windows version, men den installerar faktiskt nu innifrån Windows 8?! Får se vad som händer...

Edit: Vad jag ser nu så startade den om sig efter installation och vill fortsätta efter omstart, men nu står den bara och tuggar på "Starting Windows" med Windows 7 loggan...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hm, nu bara skippar den USB minnet. Går jag innifrån UEFI-inställningarna och gör en "Boot bypass" som datorn kallar det blinkar skärmen svart och startar sedan upp UEFI-menyn igen. Gör jag det genom att sätta USB stickan som första boot-alternativ så struntade datorn i USB-minnet och laddade Windows 8 direkt.

Hm. Det slog mig nu att försöka öppna setup filen innifrån Windows 8. Gjorde inte det tidigare på grund av att då brukar datorn klaga på att det är en äldre Windows version, men den installerar faktiskt nu innifrån Windows 8?! Får se vad som händer...

Edit: Vad jag ser nu så startade den om sig efter installation och vill fortsätta efter omstart, men nu står den bara och tuggar på "Starting Windows" med Windows 7 loggan...

ok då har du kommit en bit på vägen, det som saknas nu rent spontant käns som sata drivers. installera rätt innan du påbörjar installationen av windows.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ok då har du kommit en bit på vägen, det som saknas nu rent spontant käns som sata drivers. installera rätt innan du påbörjar installationen av windows.

Sata drivers? Vart då, i Windows 8.1?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Sata drivers? Vart då, i Windows 8.1?

när du försöker installera win 7 och den fastnar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

när du försöker installera win 7 och den fastnar.

Det är alltså här den fastnar:

Detta är nyheter för mig. Hur gör jag detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Ursäkta men hela den här tråden känns lite som att gå över ån efter vatten, där vattnet på andra sidan ån är sämre

Varför krångla så mycket? Det är inte ens säkert att Windows 7 går att installera på din dator över huvud taget, PCn är uppenbarligen specialdesignad för Windows 8.1 och tillverkaren har troligtvis inte gjort några drivrutiner för Windows 7 alls. Sen är GPT-stödet i Windows 7 sämre i allmänhet.

Men jag önskar dig lycka till och hoppas att du lyckas med ditt projekt. Det skulle hjälpa en del om du berättade exakt vilken datormodell det gäller.

Jag hoppas också att det är en 64-bitars version av Windows 7 SP1 som du testar med, 32-bit har inte stöd för varken UEFI eller GPT. Det borde det vara iom att du lyckades få igång installationen inifrån Windows 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det är alltså här den fastnar: http://support.lenovo.com/ContentResources/Migrated%20Assets/...

Detta är nyheter för mig. Hur gör jag detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner sata drivers för ditt moderkort och lägg dem i en mapp på ditt usb minne.
Ladda dina sata drivers innan du installerar såhär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ursäkta men hela den här tråden känns lite som att gå över ån efter vatten, där vattnet på andra sidan ån är sämre

Varför krångla så mycket? Det är inte ens säkert att Windows 7 går att installera på din dator över huvud taget, PCn är uppenbarligen specialdesignad för Windows 8.1 och tillverkaren har troligtvis inte gjort några drivrutiner för Windows 7 alls. Sen är GPT-stödet i Windows 7 sämre i allmänhet.

Men jag önskar dig lycka till och hoppas att du lyckas med ditt projekt. Det skulle hjälpa en del om du berättade exakt vilken datormodell det gäller.

Jag hoppas också att det är en 64-bitars version av Windows 7 SP1 som du testar med, 32-bit har inte stöd för varken UEFI eller GPT. Det borde det vara iom att du lyckades få igång installationen inifrån Windows 8.1.

håller med men folk får ju göra som de vill

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ladda ner sata drivers för ditt moderkort och lägg dem i en mapp på ditt usb minne.
Ladda dina sata drivers innan du installerar såhär.
http://social.technet.microsoft.com/Forums/getfile/97441

Hm, efter att ha gått igeon Clevo's nedladdningar samt CD skivan som kom med datorn så finner jag att det inte finns några specifika SATA-drivrutiner.
Det som finns, förenklat, är:
Chipset
Video
LAN
Kortläsare
Touchpadden
USB 3.0
FN-hotkeys
Ljud

Skrivet av strejf:

Ursäkta men hela den här tråden känns lite som att gå över ån efter vatten, där vattnet på andra sidan ån är sämre

Varför krångla så mycket? Det är inte ens säkert att Windows 7 går att installera på din dator över huvud taget, PCn är uppenbarligen specialdesignad för Windows 8.1 och tillverkaren har troligtvis inte gjort några drivrutiner för Windows 7 alls. Sen är GPT-stödet i Windows 7 sämre i allmänhet.

Men jag önskar dig lycka till och hoppas att du lyckas med ditt projekt. Det skulle hjälpa en del om du berättade exakt vilken datormodell det gäller.

Jag hoppas också att det är en 64-bitars version av Windows 7 SP1 som du testar med, 32-bit har inte stöd för varken UEFI eller GPT. Det borde det vara iom att du lyckades få igång installationen inifrån Windows 8.1.

Nu går du off-topic igen. Men laptoppen kommer med både Windows 7 och Windows 8.1, eller snarare brukade komma med Windows 7 och numera 8.1. Min kom till exempel med två drivrutinsskivor till datorn, varav en det specifikt står Windows 7 på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hm, efter att ha gått igeon Clevo's nedladdningar samt CD skivan som kom med datorn så finner jag att det inte finns några specifika SATA-drivrutiner.
Det som finns, förenklat, är:
Chipset
Video
LAN
Kortläsare
Touchpadden
USB 3.0
FN-hotkeys
Ljud

Nu går du off-topic igen. Men laptoppen kommer med både Windows 7 och Windows 8.1, eller snarare brukade komma med Windows 7 och numera 8.1. Min kom till exempel med två drivrutinsskivor till datorn, varav en det specifikt står Windows 7 på.

ok, men gå in på hemsidan och ladda ner dem där, eller ta reda på vilken kontroller du har och tanka ner ifrån tillverkaren

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200