Permalänk
Medlem

Switch fråga.

Jag har köpt mig en switch. Netgear ProSafe Gigabit GS108v3.

Den skall tillsammans med routern dela upp nätverket till två datorer, en TV, en blu-ray spelare, en mediaspelare, en telefon och en NAS.
Jag tror att den kommer att räcka till. Jag såg att det fanns dyrare varianter där man kunde optimera vissa portar och liknande. Men jag tror att en enkel switch räcker för jag kommer säkert inte till att använda alla anslutna saker samtidigt.
Jag vill bara höra med er experter innan jag sätter ihop allt så att jag tänkt rätt.
Jag håller nu på med att sätta upp det nätverk som jag frågade om tidigare. En tvåportskontakt i alla rum. Därav en åtta portas switch.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med på vad du behöver hjälp med. Två datorer, en TV, en bluray-spelare, en mediaspelare, en telefon och NAS blir totalt 7 enheter. Är alla kopplade till switchen så räcker det ju?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad den andra gör men detta verkar vara en unmanaged switch vilket betyder att du inte kan confa den, samma vilkor på alla portar, jag tror det räcker för dig

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

HerrNilsson. Det finns switchar där man ge prioritet på vissa portar. Exempelvis om du har en TV inkopplad så att den får tillräckligt med bandvidd för att kunna visa filmen. Men när min TV är på så är troligen inget annat igång som drar nämnvärd bandbredd.

Damir2d. Jag det tror jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

HerrNilsson. Det finns switchar där man ge prioritet på vissa portar. Exempelvis om du har en TV inkopplad så att den får tillräckligt med bandvidd för att kunna visa filmen. Men när min TV är på så är troligen inget annat igång som drar nämnvärd bandbredd.

Damir2d. Jag det tror jag med.

Självklart finns det hanterade switchar. Men det är långt ifrån så enkelt som att klicka på en knapp så är det klart. Alla enheter i nätverket behöver kunna hantera det, man ska sätta sina Qos/CoS taggar korrekt samt att övergången mellan CoS(Lager2) och QoS(Lager3) ska ske korrekt.

Obs, finns mycket mer att tänka på.

För ett hemma nätverk så duger det lätt med den switchen du har valt. Den kommer ha prestanda över.
Kopplingen är inte svår. Från router till switch sen ut till alla andra enheter.

Oot: Funderar nästan på om de tänkte på en pansarvagn när de designade den serien med switchar. Väldigt rubusta saker.

Mvh
Mattias