Permalänk

Fps drops, Ny dator.

Hej! Min fps håller tappa lågt det var ganska högt innan. och efter att jag fick en annan skärm då var det jag fick låg fps
När jag spelar t.ex. League of Legends spel innan jag hade som 250 + fps och helt plötsligt så går den ner till 60-70 fps. och detta har hänt rätt så ofta och jag brukar ju streama och eftersom jag får låg fps så kan jag inte streama :S Och jag undar om det kan va ngt med min cpu elller skärm? eller grafik kortet har tittat på min cpu temperatur och ser inget konstigt där 35-50 grader högst 55. och gpu temperatur 43-47 max 47. Vet att om man har en annan skärm kan det ta lite av ditt fps men hade inte tänkt mig att den skulle ta direkt 200 fps och även om jag byter på inställningarna så är det samma. och det är inte bara på League of legends det är på bo 2 bf4 Wow, Ghosts, Csgo. Får fps drops väldigt ofta och kan inte spela normalt :S Och min dator är bara 4-5 månader gammal.

Specs
Model AMD Radeon R9 280X
Memory 3072 MB, GDDR5
Connections HDMI, DVI
processor
Model AMD FX-8350
Speed 4.2GHz - Max Turbo
Number of Cores 8 pcs - Octa Core
RAM
Model Corsair Vengeance 8192MB (8GB)
Memory type DDR3 1600MHz
Hard Drive
Size 1000 GB
Connection 7200RPM - 6Gb / s - SATA
Motherboard
Gigabyte Model 970A-DS3P
Sound Card 8-Channel High Definition Audio
Internet 10/100/1000/Mbit Gigabit LAN
USB 2.0 / USB 3.0 6 & 2
Other
Chassis Cooler Master HAF912 - Infinity Edition
Power Supply XFX Core Edition 550W - 85% efficiency - 80PLUS
DVD Burner DVD ± RW Dual-Layer
SSD: 180gb samsung
Cpu cooler: H60 corsair
100 mb up and 10 mb down.

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker, men jag tror att bara Grafikkortet kräver runt 600 W av nätagget bara för att köra stabilt. Sen bulldozern har ju en strömförbrukning på ca 150 W när den kör fullt, så jag skulle säga att det är ditt agg som inte pallar trycket.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

AMD/ATI grafikkort. Sämst-sämst och återigen brutalt dåliga. köpte mig en burk för 1 månad sen med 280x amd. hade samma problem. när jag väl fixat fpsen så var hitboxen i spel helt åt helvete.

ledsen o säga det men sålde grafikkortet på blocket och fick idag hem mitt nvidia kort, byter aldrig igen..

Permalänk
Medlem

550W ska klara det fint. du kan kolla sweclockers tester själv istället för att söka på kortets "rekommenderade" watt. De överdriver alltid.

Permalänk

Ne det är inget fel på mitt nätagg har tittat igenom min all sammanlagt krävs 500 W så har ju 50 W över och så har jag ju pluggat ut dvdn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengan94:

AMD/ATI grafikkort. Sämst-sämst och återigen brutalt dåliga. köpte mig en burk för 1 månad sen med 280x amd. hade samma problem. när jag väl fixat fpsen så var hitboxen i spel helt åt helvete.

ledsen o säga det men sålde grafikkortet på blocket och fick idag hem mitt nvidia kort, byter aldrig igen..

Nvidia kan suga minst lika hårt.
AMD har inte en massiv armé som sitter och fixar drivarna.
Det tar lite längre tid helt enkelt.
Vad gäller korten sins emellan så har båda oerhört bra kvalité

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Håller med Lifooz men har dock inte fått svar ännu på det, hoppas någon kan hjälpa till

Permalänk
Medlem

Hej Charlie. Efter att ha läst igenom dina specs och kommentarer på tråden är min kvalificerade gissning faktiskt nätagget.

Skrivet av Charlie13337:

Ne det är inget fel på mitt nätagg har tittat igenom min all sammanlagt krävs 500 W så har ju 50 W över och så har jag ju pluggat ut dvdn.

Tänk på att ditt nättagg endast är så bra som effektgraden. Ditt nätagg kommer inte upp i 550W utan 85% av 550W dvs 467,5 W.
Jag skulle rekommendera att du skaffar ett starkare agg så att det inte blir fler problem senare då nätagget även blir sämre med tiden. Hellre lägga ut en extra slant nu och ha en dator som behöver mindre underhåll i längden än att behöva pröjsa för flera nätagg alternativt nya komponenter som fått sig en kick av ilsket agg.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk

Jag förstår att det kan den har ett litet nätagg men när jag frågade själva företaget som jag köpte dator så svarade dom.
Alla nätaggreat i våra datorer har mycket mer Watt än vad som krävs.
550W kan du driva en I7 dator med GTX780 TI som är världens bästa grafikkort.
550W kan därför driva dit system helt utan problemet.

Darför tror jag att det inte kan vara direkt problemet. Och saken är att jag inte hade problem med detta de 3-4 månaderna det är ju bara denna sista månaden det började hände saker

Permalänk
Medlem

Jag vill egentligen fråga vilket företag det är som slänger ut sådan dynga men det är inte min ensak! (Plus att jag läste tråden du la upp på cs-sidan på fb. )

Det är som att jämföra åsnor med hästar. AMDs FX-prollar är hungriga som fan. Intel har optimerat fan ur sina prollar helt enkelt för att de har högre budget.

Sen får du ta dig en rejäl fuderare ur logisk synvinkel med denna teorin. Vad händer när man låter en motor i ett fordon köra på full rulle utan tillräckligt med bensin? Svaret får du lista ut själv men det är samma sak med en dator förutom att nätagg även agerar luftintag.

Om det nu hänt under den sista månaden och du köpt den från ett seriöst företag som färdigbyggt så har de också en garanti på produkten. Berätta EXAKT var problemen uppstår och hur de uppenbarar sig.

Jag är inte här för att ge en avhyvling men humöret sviker när man får idiotsaker som problem.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Skrivet av cluffen:

Hej Charlie. Efter att ha läst igenom dina specs och kommentarer på tråden är min kvalificerade gissning faktiskt nätagget.

Tänk på att ditt nättagg endast är så bra som effektgraden. Ditt nätagg kommer inte upp i 550W utan 85% av 550W dvs 467,5 W.
Jag skulle rekommendera att du skaffar ett starkare agg så att det inte blir fler problem senare då nätagget även blir sämre med tiden. Hellre lägga ut en extra slant nu och ha en dator som behöver mindre underhåll i längden än att behöva pröjsa för flera nätagg alternativt nya komponenter som fått sig en kick av ilsket agg.

Nej. Ett 550w nätagg kan alltid leverera 550w till komponenterna oavsett effektivitet, Skillnaden är att ett nätagg med lägre effektivitet måste suga mer ström från väggen för att leverera samma effekt.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Är inte helt säker, men jag tror att bara Grafikkortet kräver runt 600 W av nätagget bara för att köra stabilt. Sen bulldozern har ju en strömförbrukning på ca 150 W när den kör fullt, så jag skulle säga att det är ditt agg som inte pallar trycket.

Hur skulle det vara nätagget det beror på om det funkade okej med hans gamla skärm?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

Hej Charlie. Efter att ha läst igenom dina specs och kommentarer på tråden är min kvalificerade gissning faktiskt nätagget.

Tänk på att ditt nättagg endast är så bra som effektgraden. Ditt nätagg kommer inte upp i 550W utan 85% av 550W dvs 467,5 W.
Jag skulle rekommendera att du skaffar ett starkare agg så att det inte blir fler problem senare då nätagget även blir sämre med tiden. Hellre lägga ut en extra slant nu och ha en dator som behöver mindre underhåll i längden än att behöva pröjsa för flera nätagg alternativt nya komponenter som fått sig en kick av ilsket agg.

Du har verkligen noll koll... Ett 550W kan definitivt leverera 100% antagligen 110-115% under kortare perioder.
Det enda 80+ certifieringen betyder är hur effektivt agget är, dvs hur mycket som går förlorat i värme.

Ett 550w kvalitetsagg räcker för att driva varje singel-gpu kort som finns på marknaden idag. http://www.youtube.com/watch?v=ajiN9aVOv4A

Så snälla, läs på nästa gång innan du sprider falsk information.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

De spel du nämner är tungt singeltrådade, i spel som skräver stark singeltrådad prestanda så hamnar AMD CPU's efter. Jag har en FX-6350 överklockad till 4.4GHz parat med ett R9 280X och ligger runt samma FPS som dig i LoL, jag droppar också ner mot 20 FPS i WoW, droppar ner till 90 FPS i CS:GO, vilket är väldigt lite då man normalt ligger runt 200 FPS i det spelet.

FX- serien är känd för att inte fungera jätte bra i spel, men OK är dom, dom är däremot jävligt bra i princip allt annat, förutom spel.

Anledningen till att de flesta säger att FX- serien är "jätte bra i spel" är antingen:
A) folk som tycker 40-50 FPS är laggfritt.
B) folk som överklockat upp mot 5GHz.
C) fanboys.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version