Kontakt med nätverk och internet men kan ändå inte surfa

Permalänk

Kontakt med nätverk och internet men kan ändå inte surfa

Hej mina vänner.
Jag har ett märkligt problem med mitt internet.

Router är kopplad från jacket i väggen(modemet). Jag får kontakt med nätverk både via nätverkskabel och trådlöst från min router.
Men jag kan inte få igång internet av någon anledning, startar jag upp en browser står sidorna och bara tuggar(inga övriga program funkar heller såsom spotify exempelvis). Kollar jag nätverket står det att jag har full kontakt med internet och nätverket. Jag har även testat att pinga 8.8.8.8 i cmd som ger mig träffar, vilket bör innebära att jag faktisk är ansluten.

Ingen annan enhet (mobil, ipad, bärbardator) kommer ut på internet trots full täckning vilket tyder på att det bör vara något i routern eller modemet som strular. Jag har testat att restarta routern, stänga av(minst 20min) och dragit ur nätverkskabel(både från jacket och routern) utan framgång. Kopplar jag datorn direkt mot modem(uttaget i väggen) via nätverkskabel får jag kontakt med nätet och det funkar att surfa runt som vanligt i mina browsrar(vilket tyder på att jag faktiskt får internet från min leverantör(bredbandsbolaget). Har även ringt dom och dom bekräftar att allt verkar fungera som det ska.

Första gången jag drog igång routern så fungerade internet i ca 5 min på alla mina olika enheter, men slutade sedan tvärt vilket gör att jag misstänker någonslag konflikt med ipadresser(mac-adresser?) eller något. Det är här min kompetens inte längre räcker tiil för att kunna felsöka problemet.
Kom med ideer och förslag vad detta kan tänkas bero på.

/Gronalyktan

Permalänk
Medlem

Om du skriver nslookup i cmd vad står de då för ip adress?
Skriv även google.se och se om den kan slå upp det.

Menar så här

Permalänk

Får samma som du. Vad betyder detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eller nja, min ipadress är under unknow är 192.168.0.1.

Fixade det. Gick in routern och kopierade min MAC-adress från datorn till router. Såg även att DNS-server fälten var tomma så jag la till
8.8.8.8 samt 8.8.4.4 och nu flyter det på igen.
tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronalyktan:

Eller nja, min ipadress är under unknow är 192.168.0.1.

Fixade det. Gick in routern och kopierade min MAC-adress från datorn till router. Såg även att DNS-server fälten var tomma så jag la till
8.8.8.8 samt 8.8.4.4 och nu flyter det på igen.
tack!

Bra att de löste sig.

Permalänk
Skrivet av tranky:

Bra att de löste sig.

Skippa ändra Dns serverna, behövdes inte ställas in, det räckte med att sätta datorns macadress till routern. Om fler skulle få detta strul dvs.