Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

CPU fan has failed...

Satte i en ny CPU cooler igår, Noctua NH-L12, i min något gamla HP. Att få dit den gick relativt smidigt men när jag startade datorn så fick jag följande meddelande efter att start-up screen visats.
"ERROR: CPU fan has failed! PC will automatically power down in a few seconds. Service the PC immediately to prevent damage to the PC"

Vad jag har kunnat läsa mig till på nätet så är det sannolikt så att moderkortet har ett undre tröskelvärde på hur sakta CPU-fläkten får snurra. Går den under det så stänger datorn av sig. Den nya coolern har förmodligen, vid uppstart, en rpm under tröskelvärdet. Lösningen är då att sätta ner tröskeln. Om det går, annars stänga av kontrollen helt. Problemet jag har är att felmeddelandet med påföljande avstängning kommer även när jag försöker ta mig in i BIOS. Så jag hinner aldrig dit. Har hittat ett knep om att trycka F2 när meddelandet dyker upp så kommer den fortsätta boota. Är det någon som vet om det funkar generellt på HP/Compaq-burkar?

Om det nu inte skulle gå att ta sig förbi med F2 så funderar jag på att koppla in gamla fläkten, alltså bara kontakten, och testa om den kan boota tillräckligt länge för att jag ska komma åt att ändra i BIOS och sen stänga av och byta tillbaka till nya fläkten. Hur riskabel är denna manöver? CPUn kommer inte få någon vidare kylning under tiden som den gamla fläkten är inkopplad.
CPUn är en Intel(R) Core(TM)2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 2.34GHz

Permalänk
Medlem

Eftersom den processorn inte direkt alstrar mycket värme borde det nog inte vara några problem om du är snabb.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Hej.

Troligtvis löper du ingen risk att skada din processor, då moderna processorer har en säkerhetsfunktion där den stänger av sig vid ett visst gradantal för att förhindra skada. Vidare kan du troligtvis se rådande temperatur när du väl är i BIOS. Finns där ett kylartorn, om än utan aktiv fläkt, har jag svårt att tro att graderna stiger till den nivån att det är skadligt i vilket fall.

Har du ingen 3- eller 4-pinsanslutning på ditt moderkort där du kan ansluta din nya fläkt under tillfället du mekar i BIOS?

Mvh

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

Lägger du datorn ner kan du säkert lägga den gamla fläkten ovanpå din kylare tillfälligt medans du letar inställningar i bios. Strömspar funktioner är inte aktiva i bios så en CPU kör på fullt ös i bios läget. Så att inte kyla den är väl inte jättebra kanske. Men sitter väl 2 fläktar på den kylaren? Isf kanske den ena kan kyla medans den som sitter på CPUFAN är bytad.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Då ska jag nog våga mig på att köra i gamla fläkten om det behövs. Har inte kollat om det finns nån ledig 3-4pin-anslutning men om det gör det så är det ju hur lugnt som helst.

Tack för svaren också!!

Permalänk
Medlem

När jag hade det felmeddelandet stod det något i stil med "Press F2 to continue..", det moderkortet var från en HP HPE 110-sc och där var vissa bios inställningar bortlåsta så det gick inte att stänga av det meddelandet.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Flytta fläkten från Channel fan till Cpu fan årdnar det sig!

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem

En liten update för de som är intresserade.

Det gick utmärkt att trycka F2 för att komma vidare med bootningen. Dock så finns det ingen inställning i bios som rör cpu fan över huvud taget så det var inte så mycket att göra där. Kan det vara idé att uppgradera bios-versionen?

För att helt slippa felmeddelandet så kopplade jag in den gamla fläkten på den splittade kabeln så bara den lilla fläkten i coolern kör. Detta verkar vara fullt tillräckligt för cpu:n som jag inte fått upp i mer än kanske 52 grader och den idlear i kanske 32. Den gamla fläkten har jag nu som kylning för mina fötter
Känns lite fånigt bara att inte använda de tysta lågvarvande fläktarna. Men men, det är antingen det eller störigt felmeddelande just nu.