Permalänk
Medlem

Asus vivotab note 8

Startar en tråd kring denna hyfsat nya windowsplatta från ASUS.

Finns ju en uppsjö av Windowsplattor, men denna är ganska unik än så länge. Det unika är kombinationen riktiga Windows, 8 tum och wacom-stöd ihop med en 4-kärnig Intel atom.

Jag köpte 32gb versionen för 2500 kr, inkl. Office home &student.
Har haft den i några dagar bara, men här är mina första intryck:

Negativt:
Pennan är mycket tunn, lite jobbig att använda den längre stunder.
Att använda pennan längs med kanterna är jobbigt, den tappar känslighet ca 0,5cm från kanterna.
Bara en mikro-USB kontakt, inga andra anslutningar.
Batteri tiden kunde varit bättre, håller en dag (spotify, anteckningar på möten, surfa då och då).

Positivt:
Riktiga Windows
Flyter på bra, aldrig seg.
Stöd för wacom är underbart, kunna använda pennan i bl.a. OneNote är fantastiskt.
Bra balans mellan pris och funktion.
Lilla pennan som följer med har en lucka i plattan, minskar risken att bli av med den.
Bra balans mellan konsumtion (Windows metro) och produktion (Windows desktop).
Andra wacom pennor fungerar (har redan skaffat Samsung s pen med sudd på baksidan).

Det allra bästa är den nya wacom drivrutinen som ger stöd för en radial meny med 8 genvägar. Otrolig bra och användbart.

Använder fingrarna mest i metroläget och pennan i desktop. Men jag har alltid pennan nära tillhands för att kunna använda radialmenyn som jag konfat efter egna behov. Just nu har jag följande genvägar på kopplade till knappen på pennan:
Ångra
Växla program
Hem
Win x
Tangentbord (detta för att tangentbordet inte poppar upp automatiskt i desktop-läge)
OneNote snabbanteckning
Page up
Back

Dela gärna med er hur ni konfat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Startar en tråd kring denna hyfsat nya windowsplatta från ASUS.

Det allra bästa är den nya wacom drivrutinen som ger stöd för en radial meny med 8 genvägar. Otrolig bra och användbart.

Läste att wacom inte officiellt stödjer dessa till vivotaben och att det orsakar mycket problem med plattan, har du upplevt några problem med det?

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att införskaffa denna, men dock köpa annan stylus till den.
Har en fråga - hur prisvärd är plattan? Får man det man betalar för dvs sämre byggkvalite dålig skärm etc? Eller är den helt enkelt väldigt prisvärd?

Permalänk
Medlem

Den är otroligt prisvärd. Har haft den i tre dagar och testat nästan allt.. Skärmen är riktigt fin och har en bra ips panel med djup svärta och naturliga färger. Upplösningen känns perfekt för storleken. Bra att inte skärmen drar onödigt med ström. Ser ut att få ca 8 timmar batteritid med surfande, lite läsande och lite Diablo II. Prestandan är förvånansvärt bra. Den startar på några sekunder och surfar lika bra som min Zenbook. Allt i Windows reagerar omedelbart. Scrolla på websidor går mjukare än en ipad (i alla fall med IE11 som faktisk fungerar grymt bra med inbyggt adblock i form av tracking lists).

Byggkvaliteten är helt respektabel. Inget som är ojämnt eller löst. Den känns rigid. Gillar den matta baksidan. Designen är minimalistisk och stör inte alls.

Genom att stänga av hibernation som inte används och stänga av säkerhetskopiering så har den 15gb ledigt trots att jag installerat en del program. Har alltså 32gb versionen. Köpte också 64gb microsd där jag installerar det jag använder mer mindre ofta och sparar filer.

Jag är helt nöjd! För det priset är den ett riktigt bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsr:

Läste att wacom inte officiellt stödjer dessa till vivotaben och att det orsakar mycket problem med plattan, har du upplevt några problem med det?

Jag körde med de drivrutiner som Asus publicerat(som jag kommer ihåg) och hade inga problem med popupmenyn. Den var faktiskt väldigt användbar.

Tänk på att Asus har några olika versioner på drivisarna. Den sista jag använde förbättrade pennans precision vid kanterna, MEN försämrade "hovringsavståndet". Installerar men den sista versionen går det INTE ATT ÅNGRA.

Nu har jag själv inte plattan kvar då Asus inte kunde fixa att wacomgränssnittet gick sönder (fick tillbaka mina pengar). Vanligt förekommande fel tyvärr. Så länge den funkade var den väldigt bra för pengarna, speciellt nu för ca 1700 kr inkl. Office home 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Jag körde med de drivrutiner som Asus publicerat(som jag kommer ihåg) och hade inga problem med popupmenyn. Den var faktiskt väldigt användbar.

Tänk på att Asus har några olika versioner på drivisarna. Den sista jag använde förbättrade pennans precision vid kanterna, MEN försämrade "hovringsavståndet". Installerar men den sista versionen går det INTE ATT ÅNGRA.

Nu har jag själv inte plattan kvar då Asus inte kunde fixa att wacomgränssnittet gick sönder (fick tillbaka mina pengar). Vanligt förekommande fel tyvärr. Så länge den funkade var den väldigt bra för pengarna, speciellt nu för ca 1700 kr inkl. Office home 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för platta nu? Jag skulle gärna vilja ha en prisvärd tablet med (fungerande) wacomstylus. Surface pro 3 är så dyr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Vad har du för platta nu? Jag skulle gärna vilja ha en prisvärd tablet med (fungerande) wacomstylus. Surface pro 3 är så dyr...

Medans de försökte laga min Asus slog jag till på Dustins erbjudande: Surface pro 1 inkl touch cover för 3000kr. Grymt prisvärd och mycket bra wacom. MEN den är inte 8 tum och väger nästan som en bärbar.

När jag föstog att de inte kunde laga Asusen, köpte jag en Galaxy note 8. Är ju ingen Windows, men jag ville ha 8 tum med wacom och Onenote och det har denna galaxy (även om onenote på den inte riktigt går att jämföra med onenote på Windows desktop). Galaxyn finns till ett grymt bra pris just nu på webhallen (1290kr)

Annars finns inga andra 8 tum Windows tablets med wacom just nu. Toshiba encore 2 write är på gång, men jag har inga större förhoppnings på kvalitén där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Medans de försökte laga min Asus slog jag till på Dustins erbjudande: Surface pro 1 inkl touch cover för 3000kr. Grymt prisvärd och mycket bra wacom. MEN den är inte 8 tum och väger nästan som en bärbar.

När jag föstog att de inte kunde laga Asusen, köpte jag en Galaxy note 8. Är ju ingen Windows, men jag ville ha 8 tum med wacom och Onenote och det har denna galaxy (även om onenote på den inte riktigt går att jämföra med onenote på Windows desktop). Galaxyn finns till ett grymt bra pris just nu på webhallen (1290kr)

Annars finns inga andra 8 tum Windows tablets med wacom just nu. Toshiba encore 2 write är på gång, men jag har inga större förhoppnings på kvalitén där.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ett bra svar! : )
Jag är lite svag för windowstablet och ogillar Samsungs bloat...
Det går ju dock att roota bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeenArk:

Den är otroligt prisvärd. Har haft den i tre dagar och testat nästan allt.. Skärmen är riktigt fin och har en bra ips panel med djup svärta och naturliga färger. Upplösningen känns perfekt för storleken. Bra att inte skärmen drar onödigt med ström. Ser ut att få ca 8 timmar batteritid med surfande, lite läsande och lite Diablo II. Prestandan är förvånansvärt bra. Den startar på några sekunder och surfar lika bra som min Zenbook. Allt i Windows reagerar omedelbart. Scrolla på websidor går mjukare än en ipad (i alla fall med IE11 som faktisk fungerar grymt bra med inbyggt adblock i form av tracking lists).

Byggkvaliteten är helt respektabel. Inget som är ojämnt eller löst. Den känns rigid. Gillar den matta baksidan. Designen är minimalistisk och stör inte alls.

Genom att stänga av hibernation som inte används och stänga av säkerhetskopiering så har den 15gb ledigt trots att jag installerat en del program. Har alltså 32gb versionen. Köpte också 64gb microsd där jag installerar det jag använder mer mindre ofta och sparar filer.

Jag är helt nöjd! För det priset är den ett riktigt bra köp.

Hur fungerar Wacom digitizern på nya batchar? Samma problem?

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt att det kan bli en del problem med denna platta?

Är ute efter en 8tums platta med riktiga win8. Vad rekommenderas då? Kommer givetvis surfa med den, använda cmore play och gärna streama över till tv. Är ett absolut krav att man kan använda adobe connect och flash. Behöver också använda officeprogrammen word samt excell.
Att skriva med penna känns inte jätteviktigt.
Har kikat på denna samt acer iconia och dells pro variant. Vad är skillnaden mellan 32 och 64 bitars win 8?

Borde kanske startat en ny tråd, men men...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Har jag förstått det rätt att det kan bli en del problem med denna platta?

Är ute efter en 8tums platta med riktiga win8. Vad rekommenderas då? Kommer givetvis surfa med den, använda cmore play och gärna streama över till tv. Är ett absolut krav att man kan använda adobe connect och flash. Behöver också använda officeprogrammen word samt excell.
Att skriva med penna känns inte jätteviktigt.
Har kikat på denna samt acer iconia och dells pro variant. Vad är skillnaden mellan 32 och 64 bitars win 8?

Borde kanske startat en ny tråd, men men...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft min note 8 i några veckor nu men jag har inte haft några större problem mer än att precisionen på pennan kan vara dålig vid kanterna och att den kan vara seg att starta upp från standby ibland. Vad är det för problem det ska vara med denna plattan som jag kanske inte märkt än?

edit: jag tror att precisionen med pennan på kanterna har blivit bättre med senaste drivrutinen.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Jag har haft min note 8 i några veckor nu men jag har inte haft några större problem mer än att precisionen på pennan kan vara dålig vid kanterna och att den kan vara seg att starta upp från standby ibland. Vad är det för problem det ska vara med denna plattan som jag kanske inte märkt än?

edit: jag tror att precisionen med pennan på kanterna har blivit bättre med senaste drivrutinen.

Fattade det som att en del hade problem med just pennan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Fattade det som att en del hade problem med just pennan.

Skickades från m.sweclockers.com

Pennan funkar inte perfekt men den är bättre än ingen penna alls och sen vet jag ingen annan 8" windows tablet som stödjer bättre penna.
Jag tycker att pennan är användbar i desktop, hover navar och sen är den tillräckligt bra för att rita med men jag hade gärna sett att pennan hade en extra knapp. Men som sagt är inte pennan perfekt den är ändå användbar.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Pennan funkar inte perfekt men den är bättre än ingen penna alls och sen vet jag ingen annan 8" windows tablet som stödjer bättre penna.
Jag tycker att pennan är användbar i desktop, hover navar och sen är den tillräckligt bra för att rita med men jag hade gärna sett att pennan hade en extra knapp. Men som sagt är inte pennan perfekt den är ändå användbar.

Det riktiga problemet är att pennan slutar fungera helt pga hårdvaran glappar (även touchen slutar fungera för vissa). Många har fått detta problem, en gigantisk tråd om det finns på tabletpcreview.

Saknar min note 8, den var bra så länge pennan fungerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av istream:

Det riktiga problemet är att pennan slutar fungera helt pga hårdvaran glappar (även touchen slutar fungera för vissa). Många har fått detta problem, en gigantisk tråd om det finns på tabletpcreview.

Saknar min note 8, den var bra så länge pennan fungerade.

Skickades från m.sweclockers.com

okej, det var ju synd. Hur länge höll den för dig?

edit: skulle du kunna länka tråden på tabletpcreview

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

okej, det var ju synd. Hur länge höll den för dig?

edit: skulle du kunna länka tråden på tabletpcreview

Den höll ca 2-3 månader, använde pennan flitigt tillsammans med OneNote.

Tråden hittar du här
http://forum.tabletpcreview.com/threads/vivotab-note-8-pen-stopped-working.61338/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Den höll ca 2-3 månader, använde pennan flitigt tillsammans med OneNote.

Tråden hittar du här
http://forum.tabletpcreview.com/threads/vivotab-note-8-pen-stopped-working.61338/

Kan du rekommendera någon annan 8 tums med windows? Är det kanske några nya modeller på g kring jul som är värd att vänta på? Som jag skrev innan så är inte pennan så där jätteviktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den enda 8

Skrivet av carlbanan:

Kan du rekommendera någon annan 8 tums med windows? Är det kanske några nya modeller på g kring jul som är värd att vänta på? Som jag skrev innan så är inte pennan så där jätteviktig.

Den enda 8 tum som jag känner till (med Wacom penna) är Toshiba encore 2 Write, men prestanda och kvalité verkar inte heller på topp på den.
De närmaste månaderna kommer det komma massor med Windows tablets då MS inte tar betalt för Windows på tablets under 9 tum.

Läs denna tråd som diskuterar alternativ till note 8.
http://forum.tabletpcreview.com/threads/alternatives-to-vivotab-note-8.64279/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer de fram till nåt i den tråden förutom att man kan göra mycket på en android? Hittar inte nåt om kommande modeller...
Har väl inte jättebråttom att köpa nåt, kanske kan vänta och se om det dyker upp nåt kul kring jul. Huvudsaken att man kan köra office och kika på videoinspelningar via adobe connect och flash.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eacom pennan

Ska man kunna typ högerklicka som på en mus med Wacom pennan? När jag försöker detta då händer det ingenting. T.ex klickar med Wacom pennan på en länk men det händer inget. Får bara upp den runda cirkeln.

Permalänk
Medlem

På bilden här tycker jag mig se en penna, men det står inget om den?

http://m.pricerunner.se/pl/224-2960651/Surfplattor-och-Tablets/Lenovo-Miix-2-8.0-64GB-priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraggel:

Ska man kunna typ högerklicka som på en mus med Wacom pennan? När jag försöker detta då händer det ingenting. T.ex klickar med Wacom pennan på en länk men det händer inget. Får bara upp den runda cirkeln.

Ja, det ska fungera. Kolla under kontrollpanelen att wacom-inställningarna är rätt (för man kan ändra det)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

På bilden här tycker jag mig se en penna, men det står inget om den?

http://m.pricerunner.se/pl/224-2960651/Surfplattor-och-Tablets/Lenovo-Miix-2-8.0-64GB-priser

Vad jag vet så har miix 2 8 ingen aktiv penna. Den på bilden är av samma typ man kan använda till Ipad. Denna typ av pennor emulerar fingret och skriver lika bra som finger, dvs inte alls lika bra som den aktiva pennan i Asus note 8.

Skickades från m.sweclockers.com