Miljöorganisation kritiserar Playstation 4 och Xbox One för hög strömförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Wii U kan åtminstone leverera spel i 1080p @ 60hz.

Citerat för att det är sant och roligt som satan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zotamedu:

Din logik är fortfarande lika fel.

Det får du gärna förklara på en vägg av text till i så fall.
Många bäckar små för all del men det jag menar är att denna miljöorganisation angriper fel medium, finns mycket viktigare punkter inom kategorin strömförbrukning som det borde göras ett PSA om.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

tusan till o med där är PS4an starkare...

Mjo, men det är nog pga Kinecten som drar mera ström. Samma i standby där Kinecten "letar targets" konstant. Hade inte Kinecten varit inkopplad så hade Xbone förmodligen dragit likvärdigt med ström som PS4'an.

Permalänk
Medlem

Vad de maskinerna drar under spel är drygt 1/3 av vad en modern gaming PC drar, visserligen en jäkla prestanda skillnad. Ändå imponerad av att PS4 endast drar lite över 100W under spel och kommer garanterat förfinas med kommande uppdateringar..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag kan skicka en bild på mina 200 watts glödlampor till dom, så får dom något vettigt att snacka om sen.

De drar noll när de inte används så vad är grejen?

Permalänk
Medlem

Wii U har visst connected standby "even though it remains connected to the internet and
checks for updates."

Sen ni som tycker det inte är någonting om man endast tar konsolerna i USA så behöver dom lika mycket energi som alla hushåll i Huoston behöver på ett år, det bor ca 2 miljoner i centrum och 6 miljoner i metro area oklart vad dom syftar på dock och 40% av detta går alltså åt för standby.

Eller 10-11TWh som är 7% av Sveriges årsförbrukning.

Permalänk
Medlem

Förstår jag saken rätt att PS4 i connected standby går från 8w->3w om man stänger av USB laddning? Kanske värt att göra då med tanke på att jag alltid laddar kontrollen via mobilladdaren ändå.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt att de drar så pass mycket i standby. Likaså i menyn och Netflix. Men allt är väl för att skapa nån sorts illusion om att de är supersnabba, när de i själva verket är superslöa och inte ens använder SSD som Wii U och en modern PC gör.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Skrämmande va mycket korkade kommentarer man ser så fort de kommer något som folk tycker de är coolt att vara anti, vore spännande att se en sammanställning av ålder/utbildning av författarna till de olika kommentarerna och se om man ser någon trend i ställningstagandet.

Edit: ooch sen eventuellt anpassa rösträtten där efter.

Permalänk
Medlem

De drar förvånansvärt lite under faktiskt spelande. Men att de inte kan minimera strömförbrukningen ytterligare vid stand-by är ju konstigt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

(12/24)*14,7*5000000+(12/24)*7,5*7000000 = 63 MW

Det blir ca 23 GWh om året som går åt till att göra ingenting. Det motsvarar elförbrukningen för över 900 villor som bara slösas bort. Detta är alltså bara de konsoler som sålts än så länge. Xbox 360 och PS3 sålde över 80 miljoner enheter var. Om denna generationen säljer lika bra landar vi helt plötsligt på 600-700 MW och 9000 villor. Det är för övrigt ungefär vad man räknar med att ett kolkraftverk ger. Känns det som en bra idé? Att ha ett kolkraftverk vars enda uppgift är att låta spelkonsoler stå i stand by till ingen nytta?

KUDOS till dig, hoppas bara att folk förstår hur viktigt detta är, spelar ingen roll hur lite produkten drar så länge man kan få den att dra mindre!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Serzarian:

Det får du gärna förklara på en vägg av text till i så fall.
Många bäckar små för all del men det jag menar är att denna miljöorganisation angriper fel medium, finns mycket viktigare punkter inom kategorin strömförbrukning som det borde göras ett PSA om.

Vad är det för trams? Är det resursslöseri så är det ju rätt medium? Tror du att de enbart är ute efter din älskade spelkonsol? Hoppa in på deras hemsida och titta lite så ser du hur brett deras arbete är. Att kritisera spelkonsolerna är ett litet steg i det stora arbetet för att försöka få lite ordning på energislöseriet som i sin tur är en liten del att få ett hållbart samhälle. Hur ska man tacka problemet om man inte får titta på alla saker som slösar el? Den den logiken blir det inte mycket man kan göra för det finns alltid något annat som någon annan godtyckligt anser är ett större problem.

Konceptet är väldigt enkelt. De såg siffror på strömförbrukningen för spelkonsoler och konstaterade att den var väldigt hög vilket stämmer. Det är omotiverad hög effekt i stand by och defenitivt för hög för att spela upp media. Någon har klantat sig. De skriver en kort rapport om det och lägger ut den för att göras folk uppmärksamma. Detta är inte ett korståg mot spelkonsoler. Det är en rapport bland hundratals bara från den organisationen. http://www.nrdc.org/media/press.asp

Bevisligen behövs ju den här typen av upplysningar eftersom folk bevisligen inte förstår hur stort problem det faktiskt är totalt sett med elektronik som ligger och drar ström i onödan. EU har börjat jobba rätt mycket med det och även USA tittar på reglering. För minst tredje gången, det handlar inte om en enskild apparat eller en enskild typ av apparater. Det handlar om att belysa hela problemet med att saker drar ström helt i onödan. Ett enkelt sätt att belysa det stora problemet är att relatera det till specifika delar. Om spelkonsoler drar så mycket i onödan vad mer drar massa el? Hur ser det ut om man tar med surroundanläggningen, TVn, filserver, alla mobilladdare, laptopen som alltid ligger på laddning, filservern i källaren, den där extra routern som någon har som leksak, digitalboxen, Blurayspelaren och så vidare. Tanken är att få folk att tänka ett litet steg till.

Energiproblematiken är ett jättestort problem som i sin tur består av mängder av småproblem som i sin tur är uppbyggda av ännu fler småproblem. Det finns inte en enda stor universallösning utan för att lösa det stora problemet måste vi lösa alla småproblem vart och ett för sig. Om den här artikeln får fler personer att stänga av sina spelkonsoler helt när de inte används så har de nått ett steg på vägen att lösa ett pyttelitet problem i det stora hela. Om det sen dessutom gör folk upprörda så att Sony och Microsoft designar om sina konsoler i nästa iteration så är det ännu bättre. Det är dock tveksamt utan statlig reglering av något slag men det är möjligt att vi ser det med.

Du borde verkligen lösa igenom artikeln igen och ta till dig för du är bevisligen en del av målgruppen. Du är en av alla de som behöver inse att det här är en stor komplex fråga som måste lösas av mängder av små lösningar. Du måste inse att systematisk ineffektivitet blir ett stort problem när man tittar på det i hela systemet. Det handlar inte om din spelkonsol eller din TV eller din glödlampa. Det handlar om allas konsoler, allas TV och allas glödlampor. Ju fler som inser att det är ett sammankopplat system ju snabbare kommer vi kunna lösa problemen.

Man skulle kunna dra lite paralleller med nerskräpning i parker. Om en person slänger ett glasspapper på marken så syns det knappt. Men när alla tiotusen som passerar parken på en dag slänger varsitt papper så blir det helt plötsligt ett par sopsäckar fulla med glasspapper som ligger överallt. Vi människor är dåliga på att att göra den abstraktionen och tänka bortom oss själva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Skiten ska ju inte dra ström när den inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Har folk glömt av att man kan stänga av saker och ting?

Permalänk

PS4 drar väll lite i standby just för att den ska kunna boota med fjärr genom att du tankar ner spel eller annat från PSN på datorn eller mobilen eller drog de ur den funktionen?

Xbone vet man ju varför den spione... drar ström medans den är i standby.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Förstår jag saken rätt att PS4 i connected standby går från 8w->3w om man stänger av USB laddning? Kanske värt att göra då med tanke på att jag alltid laddar kontrollen via mobilladdaren ändå.

anledningen till att WiiU har lite lägre standby är för att den har en separat adapter för handkontrollen. enligt min mätare drar de iof tillsammans fortfarande relativt lite med 2.5w

WiiU: 0.8w
Wii kontroll: 1.7w

PS3 (slim): 0.6w (lägsta läge)

Skrivet av Gender Bender:

Riktigt dåligt att de drar så pass mycket i standby. Likaså i menyn och Netflix. Men allt är väl för att skapa nån sorts illusion om att de är supersnabba, när de i själva verket är superslöa och inte ens använder SSD som Wii U och en modern PC gör.

men SSDn i WiiU är ju superslö, det är den som är bland maskinens största problem.

min ganska moderna dator har en toksnabb SSD. den drar fö 22w i standby, och 35w avstängd. go figure..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Har folk glömt av att man kan stänga av saker och ting?

Ja tyvärr har de som designar vissa saker glömt av att man kan stänga av saker. Strömknappen sitter ofta gömd på konstiga ställen så den är svår att komma åt. Uppstartsförfarandet kan ta väldigt lång tid. Testa att starta om en digitalbox en gång och se hur länge du måste vänta innan du faktiskt får se på TV. Mitt ljudsystem från Logitech var helt hopplöst. Fanns en knapp för stand by på kontrollenheten och på fjärrkontrollen. Knappen som stängde av på riktigt satt bakom subwoofern. En del TV-apparater har också börjat gömma off-knappen bakom TVn någonstans där den är svår att komma åt.

En lösning som många miljöorganisationer förespråkar är att skaffa en grendosa med strömbrytare på. Så så sätt kan man helt klippa strömmen till många saker med en enda knapp. Kan vara värt att tänka sig för lite bara för en del saker kan ta skada av att de stängs av och sätts på enbart genom att dra sladden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zotamedu:

Wall of text

Men jösses... du kan väl ändå läsa vad jag skriver innan du skriver väggen av text som jag bad om?
Jag säger inte att den ström som förbrukas i viloläge är något problem att de kritiserar men jag säger att det är ett problem att de kritiserar Playstation 4 och Xbox One's strömförbrukning vid belastning som de också gör enligt artikeln.

Att två stycken förhållandevis högpresterande konsoler drar runt 100W vid belastning går inte att få bort, det är naturligt och personligen skulle jag kalla det en bedrift.
Att Wii U sen drar mycket mindre har ju såklart att göra med att den också presterar därefter men det blundar ju NRDC helt och hållet för och ser bara konsoler som konsoler och ingenting annat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Skrämmande va mycket korkade kommentarer man ser så fort de kommer något som folk tycker de är coolt att vara anti, vore spännande att se en sammanställning av ålder/utbildning av författarna till de olika kommentarerna och se om man ser någon trend i ställningstagandet.

Edit: ooch sen eventuellt anpassa rösträtten där efter.

Jag gissar och hoppas att alla dessa antikommentaret kommer från folk som är max 15år.

Jag gissar att de aldrig ens läst artikeln då de skulle sätt att problemet inte är vad de drar vid spelande, utan när de inte borde dra så mycket ström. I.e standby, Netflix, surfande.

Varför inte ge en känga åt något som drar bra mycket mer än vad det borde?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

PS4 drar väll lite i standby just för att den ska kunna boota med fjärr genom att du tankar ner spel eller annat från PSN på datorn eller mobilen eller drog de ur den funktionen?

Xbone vet man ju varför den spione... drar ström medans den är i standby.

nej det finns på både PS3 och PS4. i den senares fall finns det dock fler nivåer av förbrukning då man kan välja att aktivera bara enstaka av funktionerna. som WOL men inte USB-laddning tex.

Skrivet av Zotamedu:

En lösning som många miljöorganisationer förespråkar är att skaffa en grendosa med strömbrytare på. Så så sätt kan man helt klippa strömmen till många saker med en enda knapp. Kan vara värt att tänka sig för lite bara för en del saker kan ta skada av att de stängs av och sätts på enbart genom att dra sladden.

ja det finns mer än en anledning att samtliga av de moderna maskinerna inte har en hårdswitch längre. att förkorta livslängden, möjligen flera år, genom att dagligen strömrusa nätdelen är mer negativt för miljön än strömmen de dragit i standby, särskilt om det är grön el men antagligen även utan då det kostar rejäla resurser att tillverka elektronik. men det gör ju alltid nån annan stans så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja tyvärr har de som designar vissa saker glömt av att man kan stänga av saker. Strömknappen sitter ofta gömd på konstiga ställen så den är svår att komma åt. Uppstartsförfarandet kan ta väldigt lång tid. Testa att starta om en digitalbox en gång och se hur länge du måste vänta innan du faktiskt får se på TV. Mitt ljudsystem från Logitech var helt hopplöst. Fanns en knapp för stand by på kontrollenheten och på fjärrkontrollen. Knappen som stängde av på riktigt satt bakom subwoofern. En del TV-apparater har också börjat gömma off-knappen bakom TVn någonstans där den är svår att komma åt.

En lösning som många miljöorganisationer förespråkar är att skaffa en grendosa med strömbrytare på. Så så sätt kan man helt klippa strömmen till många saker med en enda knapp. Kan vara värt att tänka sig för lite bara för en del saker kan ta skada av att de stängs av och sätts på enbart genom att dra sladden.

Kan du inte lägga ihop 1+1 ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Serzarian:

Men jösses... du kan väl ändå läsa vad jag skriver innan du skriver väggen av text som jag bad om?
Jag säger inte att den ström som förbrukas i viloläge är något problem att de kritiserar men jag säger att det är ett problem att de kritiserar Playstation 4 och Xbox One's strömförbrukning vid belastning som de också gör enligt artikeln.

Att två stycken förhållandevis högpresterande konsoler drar runt 100W vid belastning går inte att få bort, det är naturligt och personligen skulle jag kalla det en bedrift.
Att Wii U sen drar mycket mindre har ju såklart att göra med att den också presterar därefter men det blundar ju NRDC helt och hållet för och ser bara konsoler som konsoler och ingenting annat.

Vi tittar än en gång på vad du skrev:

"Miljömuppar... Det handlar ändå om så lite ström att det är försumbart jämfört med många andra produkter i hemmet så som kylskåp och frysar, där har vi riktiga strömförbrukare."

Det tyder fortfarande på att du inte förstår problemet. Att du påstår att det är försumbart med andra saker precis där du tänket fel. Ett modernt kylskåp har för övrigt en medeleffekt på 10-20 W. Räknar man på det så ser man direkt att om ett PS4 står i stand by när man inte spelar så behöver man bara i snitt använda den en timme om dagen för att konsolen ska dra lika mycket ström som kylskåpet över tid. Det låter inte som orimligt hög användning tycker jag så det verkar ju inte alls stämma att kylskåp är ett mycket större problem.

Skrivet av AndreaX:

ja det finns mer än en anledning att samtliga av de moderna maskinerna inte har en hårdswitch längre. att förkorta livslängden, möjligen flera år, genom att dagligen strömrusa nätdelen är mer negativt för miljön än strömmen de dragit i standby, särskilt om det är grön el men antagligen även utan då det kostar rejäla resurser att tillverka elektronik. men det gör ju alltid nån annan stans så..

Skrivet av Maximo:

Kan du inte lägga ihop 1+1 ?

Strömspikar vid start borde ändå gå att designa runt om man bara vill. Nu finns det ju inget incitament alls att göra det varpå det blir enklast tekniska lösningen. Det vill säga att gömma strömknappen. Så antingen får man tvinga de som designar att fixa skydd mot strömrusning vid start eller så får man införa reglering för hur mycket saker får dra i standby. EU verkar sikta på att reglera standby men det skulle behöva göras lite mer där tror jag. Jag är för övrigt lite nyfiken på hur Sony och Microsoft går runt EU-reglerna för en apparat får inte dra 3 W i standby.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Strömspikar vid start borde ändå gå att designa runt om man bara vill. Nu finns det ju inget incitament alls att göra det varpå det blir enklast tekniska lösningen. Det vill säga att gömma strömknappen. Så antingen får man tvinga de som designar att fixa skydd mot strömrusning vid start eller så får man införa reglering för hur mycket saker får dra i standby. EU verkar sikta på att reglera standby men det skulle behöva göras lite mer där tror jag. Jag är för övrigt lite nyfiken på hur Sony och Microsoft går runt EU-reglerna för en apparat får inte dra 3 W i standby.

Strömspikar vid start går absolut att designa runt om man bara vill, de flesta tillverkare använder sig av en teknik som kallas för "standby" för att lösa problemet. När jag slår av min PS4 så drar den 0.5W och jag behöver inte dra ur strömsladden för det. Givetvis drar den mer om du slår på att den ska ladda ner uppdateringar m.m. under standbytiden och ge ström till USB portarna.

Stora strömförbrukningar vid standby har varit ett stor problem och är även ett problem på äldre elektronik men går du in i en elektronikaffär idag ser du stora skyltar på alla produkter där tillverkaren skryter över hur lite dom drar vid standby läge.

Permalänk
Medlem

Detta är problemet med att dagens konsoller ska vara always on. Tråkigt att ingen lyft fram det som negativt innan. Alla är bara glada över att den startar upp så snabbt jämfört med en PS3/360. Klart den gör det om den inte stänger ner tillräckligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Strömspikar vid start borde ändå gå att designa runt om man bara vill. Nu finns det ju inget incitament alls att göra det varpå det blir enklast tekniska lösningen. Det vill säga att gömma strömknappen. Så antingen får man tvinga de som designar att fixa skydd mot strömrusning vid start eller så får man införa reglering för hur mycket saker får dra i standby. EU verkar sikta på att reglera standby men det skulle behöva göras lite mer där tror jag. Jag är för övrigt lite nyfiken på hur Sony och Microsoft går runt EU-reglerna för en apparat får inte dra 3 W i standby.

Slitaget från strömspikarna är nog egentligen ganska försumbart för de flesta elektronikprylarna om vi inte pratar om flera hundra watt vid uppstarten. Att nätdelen är konstant strömsatt under alla de dagar/veckor/månader som apparaten inte används lär slita bra mycket mer.

Angående EU-reglerna om 3W i standby så klarar sig väl Microsoft och Sony genom att det finns ett strömsnålt standby-läge någonstans som drar mindre än 3 Watt. Sen är det väl en annan sak att de gärna uppmuntrar användarna att ha mer fler finesser påslagna än vad de behöver.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Min dator bootar på tio sekunder och jag har därför helt slutat använda de olika standby-lägena. Hade mycket hellre sett att de nya konsolerna hade satsat på kort boot-tid än flashiga standby-lägen som drar mer ström än många moderna servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Riktigt dåligt att de drar så pass mycket i standby. Likaså i menyn och Netflix. Men allt är väl för att skapa nån sorts illusion om att de är supersnabba, när de i själva verket är superslöa och inte ens använder SSD som Wii U och en modern PC gör.

Du vet uppenbarligen ingenting om hårdvara. Sluta posta sådan där dum skit.
Om du tror att de är superslöa ska du tänka om och läsa på. Flashminnet som sitter i Wii U tvivlar jag på är av samma typ som i en SSD för övrigt. Det må vara flashminne, men det lär vara max hälften så snabbt. Du får gärna motbevisa mig med källa. En SSD kan du sätta in i ett PS4 om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Strömspikar vid start borde ändå gå att designa runt om man bara vill. Nu finns det ju inget incitament alls att göra det varpå det blir enklast tekniska lösningen. Det vill säga att gömma strömknappen. Så antingen får man tvinga de som designar att fixa skydd mot strömrusning vid start eller så får man införa reglering för hur mycket saker får dra i standby. EU verkar sikta på att reglera standby men det skulle behöva göras lite mer där tror jag. Jag är för övrigt lite nyfiken på hur Sony och Microsoft går runt EU-reglerna för en apparat får inte dra 3 W i standby.

jag antar de löste det helt enkelt genom att det inte är "standby" i namn eller praktik.

problemet med de passiva strömrusningsskydden som oftast sitter i typiska ATX-agg (samt i tjock-PS3) tex är att de faktiskt ökar standbyförbrukningen enormt. då blir det ingen vinst totalt sett om inte säg +70-80% av alla som har dessa faktiskt stänger av helt. moderna switchande nätdelar är alltså helt klart att föredra över den mest basala sparåtgärden, men de kan ju dessvärre inte användas i alla sammanhang.

Skrivet av dagas:

Detta är problemet med att dagens konsoller ska vara always on. Tråkigt att ingen lyft fram det som negativt innan. Alla är bara glada över att den startar upp så snabbt jämfört med en PS3/360. Klart den gör det om den inte stänger ner tillräckligt.

det går iof att ha en väldigt snabb kallstart också. genom att optimera det basala i OS till att vara redo för interaktion tidigt så får användaren en upplevelse av att det startar ögonblickligen även om alla underordnade delar av systemet inte nödvändigtvis är redo.

på tal om Nintendo så visade de nyligen upp en förtitt på hur deras kommande OS-optimering kommer påverka starttiden:

om jag inte missuppfattat nått och även de infört ett mer omfattande sovläge. ganska imponerande ivf dock. inte ens N64 startade så snabbt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av patient67:

Min dator bootar på tio sekunder och jag har därför helt slutat använda de olika standby-lägena. Hade mycket hellre sett att de nya konsolerna hade satsat på kort boot-tid än flashiga standby-lägen som drar mer ström än många moderna servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

men har du mätt vad datorn drar i respektive läge?

alla burkar lider nog inte mins lustiga inkonsekvens, men det kan vara värt att kolla. bokstavligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

...finns mycket viktigare punkter inom kategorin strömförbrukning som det borde göras ett PSA om.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Blev faktiskt positivt överraskad av nyheten, jag trodde att det skulle vara klagomål över att de drog en massa en massa effekt vid spelande men att lyfta fokus på standby och "vanligt" läge är ju jättebra. Även om jag anser att det inte spelar någon roll hur stor effektförbrukningen är vid spelande eller annat krävande vill jag ju fortfarande att den ska vara optimerad att dra så lite ström som möjligt när det inte behövs mer.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W