Hur låter en HDD när den är på väg att dö?

Permalänk

Hur låter en HDD när den är på väg att dö?

Datorn är OEM så att öppna den är inget alternativ.

Ja har inga speciella tecken på att den är på väg att dö förutom att den börjat låta högre. Sen kanske att när jag laddat ner en torrent och TAGIT BORT den från utorrent så kan jag inte flytta mappen utan jag måste flytta filerna i mappen först, sen kan jag ta bort mappen. Det var inte så förut heller.

Kör jag chkdsk c: /F så får jag bara svart skärm. Har visserligen bara gjort så 1 gång om det spelar nån roll. Det borde fortfarande inte bli så när man kör chkdsk enligt mig.

Sen så har jag för mig att det finns program för att kolla hårddisken, tex för ram så finns ju memtest. Sen nu hoppas jag att jag får tips från er!

Permalänk
Rekordmedlem

En disk behöver inte låta på nått speciellt sätt och att du inte kan hantera filer som du beskriver det har med mjukvara att göra.
Du kan prova att sätta driven som dirty så borde filsystemet kontrolleras vid nästa boot.

fsutil dirty set C:

men för att kolla ev hårdvaruproblem borde du snarare läsa av smartstatusen
http://sourceforge.net/apps/trac/smartmontools/
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Varför vill du inte öppna datorn ? Det kan ju kanske vara så att den behöver rengöras, men använd inte damsugaren till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du inte öppna datorn ? Det kan ju kanske vara så att den behöver rengöras, men använd inte damsugaren till det.

Garantin bryts väl ifall jag öppnar datorn?

Hade tänk att nämna det men jag glömde o säga att jag har garanti kvar.

För övrigt så ska jag kolla på det andra du sagt när jag kommer hem, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Garantin bryts väl ifall jag öppnar datorn?

Hade tänk att nämna det men jag glömde o säga att jag har garanti kvar.

För övrigt så ska jag kolla på det andra du sagt när jag kommer hem, tack!

Garantin bryts inte om det inte finns någon "Warranty Void" stickers. Vad för märke är det på datorn? HP datorer bryts inte garantin för att man öppnar den.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Darkboot:

Garantin bryts väl ifall jag öppnar datorn?

Hade tänk att nämna det men jag glömde o säga att jag har garanti kvar.

För övrigt så ska jag kolla på det andra du sagt när jag kommer hem, tack!

Reklamationsrätten påverkas hursomhelst inte om du hanterar datorn "normalt" och att öppna den är inget problem däremot får du inte dammsuga eller spola ren den i duschen eller liknade dumma saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den låter såhär:
"Noooooooooo"

(kunde inte låta bli)

Permalänk
Avstängd

------------------------------

Permalänk
Medlem

För mig lät den ingenting, sedan lät den i ca 2 minuter som en motor utan olja, efter det var den kaputt. Gick snabbt som tusan för mig. Som tur var hade man en Backup.