USB vill inte ladda telefonen förutom i sleepmode

Permalänk
Medlem

USB vill inte ladda telefonen förutom i sleepmode

Hej! Jag råkade stöta till min usb-kabeil till min iphone och efter det så har alla usb-portar börjat bete sig superudda. De vägrar att ladda min telefon om jag inte stänger locket på min dator och försätter datorn i "sleepmode". När jag kopplar in min telefon så låter det tre snabba signaler (som att man kopplar i och ur den och i den jättesnabbt). Telefonen har synlighet på datorn och så, men den vägrar bara ladda den. Några idéer?

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Hej! Jag råkade stöta till min usb-kabeil till min iphone och efter det så har alla usb-portar börjat bete sig superudda. De vägrar att ladda min telefon om jag inte stänger locket på min dator och försätter datorn i "sleepmode". När jag kopplar in min telefon så låter det tre snabba signaler (som att man kopplar i och ur den och i den jättesnabbt). Telefonen har synlighet på datorn och så, men den vägrar bara ladda den. Några idéer?

har du stött till usb kontakten i datorn eller kontakten i telefonen ?
vilken Iphone är det ?

dra ur usb-kabeln ur datorn kolla att inte kontakten är lös. då ska du verkligen inte stoppa in den igen !
ladda telefonen med laddare inte dator ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det rycktes i USB-kontakten. Det är en iPhone 4s. Den går att ladda med laddaren, bara inte i datorn jag stötte till. Kan tillägga att samma fenomen uppkommer i samtliga USB-portar. Inte bara den som telefonen satt i, utan även de på andra sidan utav datorn. Har öppnat datorn och känt om usbkontakten sitter löst men jag kunde inte hitta något anmärkningsvärt.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Det rycktes i USB-kontakten. Det är en iPhone 4s. Den går att ladda med laddaren, bara inte i datorn jag stötte till. Kan tillägga att samma fenomen uppkommer i samtliga USB-portar. Inte bara den som telefonen satt i, utan även de på andra sidan utav datorn. Har öppnat datorn och känt om usbkontakten sitter löst men jag kunde inte hitta något anmärkningsvärt.

inte själva plåten utan invändigt i usb-honan sitter ju en plastbit med 4 stift på.
kanske något fel med chipset ?
sitter alla usb nära varandra, små sprickor i moderkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nej de sitter på motsatt sida om varandra och min USB 3.0-port (den som ev. skadades) sitter inte ens på moderkortet utan på ett separat chip kopplat till moderkortet. Ska kolla honan, men det här är ju helt gudomligt märkligt!

Permalänk
Medlem

Kom fram till att det måste varit något mjukvarufel då det fungerade bra när man stängde av datorn, samt innan windows startat upp. Gjorde systemåterställning och nu fungerar det. Någon som har en idé om vad som tusan hände? Pluggar själv data, men det här går långt över mitt förstånd.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Kom fram till att det måste varit något mjukvarufel då det fungerade bra när man stängde av datorn, samt innan windows startat upp. Gjorde systemåterställning och nu fungerar det. Någon som har en idé om vad som tusan hände? Pluggar själv data, men det här går långt över mitt förstånd.

ja har samma problem med min EeePC 900 med peppermint (Ubuntu) sätter ja in usb-mus när datorn är på så slutar allt funka,
var 10de sekund så stannar allt. sitter däremot kontakten i när datorn startar så funkar det till 100%

så inte bara Windows drivrutiner som krashar skulle gissa att det har med chipset att göra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644