Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av Crill333:

Det blev lite fel lagt det där med begagnat. Vad jag menar är att jag inte gå och köper en Gh4 för dubbla priset, då den säkert lär sjunka sjukt mycket under den tiden jag har den och även då det skiljer så lite mellan GH3 och GH4an så känns det onödigt att kasta iväg så mycket pengar. då väntar jag hellre. Men tyckte GH3 kommer duga gott och väl för mig så nu är den beställd.

Förstår vad du menar att man inte ska tänka på vad man kan få den dagen man säljer den, men ibland få man allt tänka till lite om man viöl vara lote ekonomisk också

Tillbaka till räls som jag snackade om. Har sett på en del youtube klipp att de har som en lång pinne/räls på stativet som de sedan drar kameran fram och tillbaka till. Röret verka vara ca 1 meter. Skulle gissa på att det here roller som du sa. Har ni några shyssta länkar med bra priser. Det ta gärnas emot

Jaha du verkar mena en "slider" för att skapa motion ?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Ja slider låter som rätt ord. Det är nog en sådan jag söker. Har du några bra länkar till någon sådan slider. behöver bara slidern. för stativ har jag redan. Slider + sliderfäste till kameran behöva jag bara.
Ska kika vad jag hittar, men vet ni några bra, populära så länka gärna. Kan inget om just slider, men antar att jag nöjer mig med vad som bara det funka smooth

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Skrivet av Crill333:

Ja slider låter som rätt ord. Det är nog en sådan jag söker. Har du några bra länkar till någon sådan slider. behöver bara slidern. för stativ har jag redan. Slider + sliderfäste till kameran behöva jag bara.
Ska kika vad jag hittar, men vet ni några bra, populära så länka gärna. Kan inget om just slider, men antar att jag nöjer mig med vad som bara det funka smooth

Det är nog det som är det svåra, att hitta en slider för ett bra pris som är "smooth" =/

Själv ska jag försöka få fram pengar inom överskådlig tid, till att köpa Edelkrones SliderPlus v2 med Action-modulen samt target-modulen.

Har aldrig ägt en tidigare dock. SÅ kan tyvärr inte rekommendera någon..

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Finns två slidertyper:

Friktion som glider på en bana
Kullagrade som rullar på en bana.

Den sistnämda är naturligtvis bättre men där följer priset med.

En bra kompromiss är Konova. Även instegsmodellen ger riktigt bra och mjukt. Om du har svårt att dra själv kan du köpa till motor alt. bygga eget med servo eller hänga en tyngd precis lagom drar den i rätt fart.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Varför många väljer systemkamera istället för en videokamera för rörliga bilder, beror på det djupa skärpelsedjuper man kan få med en systemkamera när du väljer ett objektiv med stor bländare. Sen så kan man ju byta objektiv så man har större frihet. En annan sak är att du har både en proffessionell kamera o video allt i ett..

Skulle bestämt hävda att folk kör systemkamera för filmning för att:

1) Det är trendigt bland hemmafilmare. Ej professionellt i större utsträckning dock. Ibland som krashkamera.
2) Ljuskänsligheten pga stor sensor
3) Möjlighet till kreativitet pga stor sensor, skärpedjup osv. Dock inga problem med videokamera heller.
Dock bör du ha en bra videokamera för detta - något du kan göra med ett billigt objektiv på en DSLR.
4) De får OK film ur en redan investerad stillbildskamera. Nästan så denna punkt borde vara först.

Dock har inte en DSLR en chans mot en videokamera i ren ergonomi och snabb hantering. DSLR kräver kontrollerad filmning.
Videokameran har videofunktioner såsom focuspeaking, zebra osv, vilket inte alla DSLR har.
Sen anser jag att en DSLR är lika bra på film som en filmkamera är på foto..

Hade JAG tyckte DSLR var det bästa så hade jag fortfarande kört sådan.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Skulle bestämt hävda att folk kör systemkamera för filmning för att:

1) Det är trendigt bland hemmafilmare. Ej professionellt i större utsträckning dock. Ibland som krashkamera.
2) Ljuskänsligheten pga stor sensor
3) Möjlighet till kreativitet pga stor sensor, skärpedjup osv. Dock inga problem med videokamera heller.
Dock bör du ha en bra videokamera för detta - något du kan göra med ett billigt objektiv på en DSLR.
4) De får OK film ur en redan investerad stillbildskamera. Nästan så denna punkt borde vara först.

Dock har inte en DSLR en chans mot en videokamera i ren ergonomi och snabb hantering. DSLR kräver kontrollerad filmning.
Videokameran har videofunktioner såsom focuspeaking, zebra osv, vilket inte alla DSLR har.
Sen anser jag att en DSLR är lika bra på film som en filmkamera är på foto..

Hade JAG tyckte DSLR var det bästa så hade jag fortfarande kört sådan.

// A

Skulle man vara riktigt seriös på filmande så finns ju video kameror som vanliga objektiv passar till.
"Interchangeable Lens Camcorders" Exempelvis: NEXVG30H och NEX-VG900.. som vanliga Nex E-mount objektiv passar till.
Men ligger antagligen i prisklassen 15-30K kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle man vara riktigt seriös på filmande så finns ju video kameror som vanliga objektiv passar till.
"Interchangeable Lens Camcorders" Exempelvis: NEXVG30H och NEX-VG900.. som vanliga Nex E-mount objektiv passar till.
Men ligger antagligen i prisklassen 15-30K kr.

Vill inte låta neggig men är man seriös filmare så håller man sig borta från dem för det är ren skit. Det är videokameror utan fördelarna från videokameror med alla brister som en DSLR har till samma pris som riktigt bra videokameror.
Däremot finns Sony FS100, Panasonic AF101 och Canon C100.
De två förstnämnda finns beggade för under 20k (ag101 finns närmare 10k) och en C100 kostar 45k ny.
Och sen är BMCC, BMPCC, och BM4K i samma krokar vad gäller pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vill inte låta neggig men är man seriös filmare så håller man sig borta från dem för det är ren skit. Det är videokameror utan fördelarna från videokameror med alla brister som en DSLR har till samma pris som riktigt bra videokameror.
Däremot finns Sony FS100, Panasonic AF101 och Canon C100.
De två förstnämnda finns beggade för under 20k (ag101 finns närmare 10k) och en C100 kostar 45k ny.
Och sen är BMCC, BMPCC, och BM4K i samma krokar vad gäller pris.

Inte negativt - snarare sant.
Videokamera = one man show.. DSLR / övriga kameror skrivna = arbetslag för att sköta. Naturligtvis kan man sköta det själv också men dess ergonomi är knappast att göra det lätt för användaren och dessa är tänkta för kontrollerade former.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vill inte låta neggig men är man seriös filmare så håller man sig borta från dem för det är ren skit. Det är videokameror utan fördelarna från videokameror med alla brister som en DSLR har till samma pris som riktigt bra videokameror.
Däremot finns Sony FS100, Panasonic AF101 och Canon C100.
De två förstnämnda finns beggade för under 20k (ag101 finns närmare 10k) och en C100 kostar 45k ny.
Och sen är BMCC, BMPCC, och BM4K i samma krokar vad gäller pris.

Eftersom video objektiv för $20.000 även finns till E-mount så kan man vara ganska seriös om man nu vill ?
Men fördelen annars är ju att det går att byta objektiv och alla vanliga Nex E eller FE objektiven passar om man har ett sådant kamera system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Eftersom video objektiv för $20.000 även finns till E-mount så kan man vara ganska seriös om man nu vill ?
Men fördelen annars är ju att det går att byta objektiv och alla vanliga Nex E eller FE objektiven passar om man har ett sådant kamera system.

Då kan man likagärna köpa ett bättre hus om man nu vill dras med dessa "problem". C100, BMCC, FS700 etc är riktigt nice hus.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Eftersom video objektiv för $20.000 även finns till E-mount så kan man vara ganska seriös om man nu vill ?
Men fördelen annars är ju att det går att byta objektiv och alla vanliga Nex E eller FE objektiven passar om man har ett sådant kamera system.

Visst visst, men för den prisklassen dvs säga samma som några av världens bästa videokameror så får du relativt medioker bildkvalitet, inga ND, inge Waveform, Inga externa reglage, inga XLR osv osv.
En vg30 är ju inget annat än typ en NEX-5 i ett svindyrt skal och VG900 är sämre på allt en tex en A7 men till mer än dubbla kostnaden.

Det är därför vg20, 30 och 900 har sålt så otroligt dåligt. Vet inte en enda människa som köpt den och jag har svårt att se att någon filmentusiast skulle välja en före AF101, FS100 eller C100.
Du kan ju ha samma objektiv som du beskriver på en Sony FS100 lika gärna men få en riktig videokamera och inte en stillbildskamera i ett plastigt videoskal.

Återigen, vill inte låta neggig men jag avråder starkt från att köpa de där tre kamerorna och om man är lite sugen, gör lite research först. Som sagt, ingen som kollar närmre på det och jämför mot andra kommer köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Återigen, vill inte låta neggig men jag avråder starkt från att köpa de där tre kamerorna och om man är lite sugen, gör lite research först. Som sagt, ingen som kollar närmre på det och jämför mot andra kommer köpa en.

Är själv mer inne på kameror för foto, därför jag inte visste speciellt mycket mer än att det existerade video kameror för Nex optik.
Är själv mer sugen på antingen ett riktigt 70-200 objektiv eller en RX10 eller ett 70-400mm.. jobbigt att behöva välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är själv mer inne på kameror för foto, därför jag inte visste speciellt mycket mer än att det existerade video kameror för Nex optik.
Är själv mer sugen på antingen ett riktigt 70-200 objektiv eller en RX10 eller ett 70-400mm.. jobbigt att behöva välja

Det är i detta sammanhang att videofunktionen är bra i kameran man redan har.
Jag brukar säga - en fotokamera är lika bra på film som en filmkamera är på foto.

Vad Sony gjort är att bygga upp ett ekosystem så användare inte behöver multipla investeringar. Dock har det snålats genom att man bara bytt chassin mellanåt på en produkt som kanske inte är bäst. Sen finns det guldmodeller såklart.

Inget som är konstigt. Canon har gjort samma sak. G30 är samma som XA20 fast kostar typ 7-10k mindre. Vinst? XLR och handtag.
Behöver man detta så åker man på extrakostnaden helt enkelt.

Är övertygad om att sensorn som sitter i C100/C300/C500 är samma som i t.ex 550-600D. Dock är bara en S35-täckning på den aktiv. Däremot har dessa kameror dragit nyttan av sensorn för video på ett extraordinärt sätt. Om de inte gjorde det hade ju folk kört 550D istället..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är själv mer inne på kameror för foto, därför jag inte visste speciellt mycket mer än att det existerade video kameror för Nex optik.
Är själv mer sugen på antingen ett riktigt 70-200 objektiv eller en RX10 eller ett 70-400mm.. jobbigt att behöva välja

Välja är ett gissel, bara xr10 vs xr100 mkiii skulle få mig att ligga vaken

Jag funderar på att skaffa mig antingen en "riktig" videokamera typ Canon XF100 eller Sony PMW-100.
Men samtidigt sneglar jag på videokameror med utbytbar optik, det är därför jag har jämförelserna färskt i minnet och dömer ut VG-serien

Men som sagt Sony FS100 med aktivt e-mount är minst sagt kompetent. Den saknar waveform och ND men har lite annat gott. Framförallt finns det entusiaster som skapar otroligt fina picture profiles som gör att det rätt ur kameran kommer färdigbakade färger som kan gå direkt till export.

Helst vill jag bara slå till på en C100 och vara klar med eländet men så börjar man fundera,
"En C100 eller en FS100+AF101 eller varför inte FS100+RX10+10 000 kr till tillbehör...."
Ja så ligger man sömnlös igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Välja är ett gissel, bara xr10 vs xr100 mkiii skulle få mig att ligga vaken

Jag funderar på att skaffa mig antingen en "riktig" videokamera typ Canon XF100 eller Sony PMW-100.
Men samtidigt sneglar jag på videokameror med utbytbar optik, det är därför jag har jämförelserna färskt i minnet och dömer ut VG-serien

Men som sagt Sony FS100 med aktivt e-mount är minst sagt kompetent. Den saknar waveform och ND men har lite annat gott. Framförallt finns det entusiaster som skapar otroligt fina picture profiles som gör att det rätt ur kameran kommer färdigbakade färger som kan gå direkt till export.

Helst vill jag bara slå till på en C100 och vara klar med eländet men så börjar man fundera,
"En C100 eller en FS100+AF101 eller varför inte FS100+RX10+10 000 kr till tillbehör...."
Ja så ligger man sömnlös igen

Räkna ut konsulttimmarna du lägger på att fundera på kameran.

C100 - bara att beställa.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Räkna ut konsulttimmarna du lägger på att fundera på kameran.

C100 - bara att beställa.

// A

Jag vet, det är alltid sådär. Ibland köper jag något bara för att slippa fundera
C100 får en uppdatering i mitten av Juni så det är bättre att vänta eller köpa beggat men det dyker sällan upp några, verkar vara en kamera som man behåller.

Permalänk
Medlem

GH3 har väl ingen peaking - inget JAG skulle satsa på då det är tämligen svårt att naila fokus med kort skärpedjup utan om man inte är duktig. Stort minus i min bok.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

GH3 har väl ingen peaking - inget JAG skulle satsa på då det är tämligen svårt att naila fokus med kort skärpedjup utan om man inte är duktig. Stort minus i min bok.

Nej GH3 har ingen peaking, G6 har det.
Jag lyckades rätt bra med GH3 endå med hjälp av focus assisten, men visst. har man en gång haft peaking så är det segt att vara utan igen.