Klona gammal SSD till ny SSD ?

Permalänk
Avstängd

Klona gammal SSD till ny SSD ?

Igår formaterade jag min dator och la in Windows 8.1 allt gick väldigt bra och det var inga konstigheter.
Jag använde min gamla "Kingston v300 120gb ssd" som system disk, men idag fick jag höra att farsan kommer hem med en "Samsung 840 EVO 120gb ssd" istället.

Jag vill hellre köra den nya "Samsung 840 EVO 120gb ssd" som min system disk, men jag drar mig för att formatera om hela datorn igen och installera alla program osv, det tar ju ett tag och fixa med allt sådant.

Så jag undrar finns det något bra sätt jag kan klona min gamla Kingston ssd -> nya Samsung Evo ssd ?
Tips på program skulle uppskattas hjärtligt, eller andra synpunkter som jag bör tänka på.

Mvh: Bull

Visa signatur

Moderkort: GA-Z97X-SOC Force,Core i7-4790K @ 4.9 GHz | Minne: G.Skill Trident X 16GB 2666MHz @ 2933mhz | System hårddisk: 1x SSD Samsung Evo 120gb | Spel hårddiskar: 4x SSD Samsung EVO 120gb (RAID 0) | Lagringshårddisk: WD RED 2TB HDD | Grafikkort: Evga 780ti sc SLi | Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q | Låda: Fractal Design Define R2 | OS: Windows 8.1 x64 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av The.Bull:

Igår formaterade jag min dator och la in Windows 8.1 allt gick väldigt bra och det var inga konstigheter.
Jag använde min gamla "Kingston v300 120gb ssd" som system disk, men idag fick jag höra att farsan kommer hem med en "Samsung 840 EVO 120gb ssd" istället.

Jag vill hellre köra den nya "Samsung 840 EVO 120gb ssd" som min system disk, men jag drar mig för att formatera om hela datorn igen och installera alla program osv, det tar ju ett tag och fixa med allt sådant.

Så jag undrar finns det något bra sätt jag kan klona min gamla Kingston ssd -> nya Samsung Evo ssd ?
Tips på program skulle uppskattas hjärtligt, eller andra synpunkter som jag bör tänka på.

Mvh: Bull

Detta använder jag, fungerar mycket smidigt.
http://www.disk-image.com/

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Du kan kanske använda något Ghosting program? Typ som "Norton Ghost" eller liknande? Tror det då bara är att ta din nya SSD, använda en adapter så du kan plugga in den i en USB port och sedan skicka över klonen där i. Det borde fungera.. Dock inte säker med Win8 men kommer ihåg att jag har gjort det med XP, Vista och Ubuntu. Dock så har jag inte använt Norton Ghost då, kommer inte ihåg vilket program jag har använt mig utav tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om man vill klona till en Samsung SSD så går det att använda Samsung Data Migration Software http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svaren!

Visa signatur

Moderkort: GA-Z97X-SOC Force,Core i7-4790K @ 4.9 GHz | Minne: G.Skill Trident X 16GB 2666MHz @ 2933mhz | System hårddisk: 1x SSD Samsung Evo 120gb | Spel hårddiskar: 4x SSD Samsung EVO 120gb (RAID 0) | Lagringshårddisk: WD RED 2TB HDD | Grafikkort: Evga 780ti sc SLi | Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q | Låda: Fractal Design Define R2 | OS: Windows 8.1 x64 Pro

Permalänk
Antielefant

Inte för att vara den som är den, men jag föredrar att ha de snabbare diskarna till annat än Windows.

C: - 120 GB Intel 320
E: - 240 GB (2x120 GB RAID0), 2 st Corsair Force GT
F: - 1 TB (2x500 GB disklänkad volym), 2 st Samsung EVO

C: är min Windowsdisk, 300 MB/s räcker alldeles utmärkt för systemdisken.
E: är "arbetsdisken", därav två 600 MB/s-diskar i RAID.
F: är "lagringsdisken", egentligen där större projekt och rådata jag arbetar med mellanlagras. Slutlagring sker förstås på mekaniska diskar.

Min logik är att allt som ska öppnas en gång och ligga öppet länge ska ligga på C: (Windows, Office etc), allt som arbetas med konstant ska ligga på E: (tempfiler etc) och allt som bara behöver storlek och snabba accesstider ska ligga på F: (Steam, Origin, Mina Dokument, Projects etc)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync