Vad är poängen med gigantiska musmattor ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Vad är poängen med gigantiska musmattor ?

Undrar bara för personligen räcker en medium matta gott och väl, spelar bf4, csgo (LE rank) och även wow lite till och från ... i fps spel kör jag med låg sens men är aldrig ens nära att komma utanför min musmatta, även när jag lyfter musen och gör STORA drag. Dessa stora musmattor verkar bara klumpiga och tar upp väldigt mycket plats samt att de kostar mer

har en razer goliathus control (medium) är ca 35cm bred och 25cm på höjden

så varför envisas folk med att ha gigantiska musmattor ? även sånna som är över 100cm breda :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

trevligt mer större yta till musen.
har själv en ganska stor matta, den la sig en bit in under tangentbordet.. det blev ojämnt underlag så nu har jag en extra matta under tangentbordet för att jämna ut det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Har en Corsair Wide som är relativt stor, väldigt trevligt när man t.ex. Har två möss (bärbar eller projekt + huvuddatorn) dessutom gillar jag att lägga mobilen så att den inte vibrerar ljudligt på bordet och även då jag har svårt för när det ser skräpigt ut när telefonen bara ligger på bordet... Nej telefonen gör sig bäst i ena hörnet på musmattan cirka 1,5cm in från kanten^^

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Spaaaaaaacce?

Damn those Greymanes to Oblivion...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Men, man måste ju förutom musen dessutom få plats med telefonen, nycklarna och ibland till och med en katt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Folk tycker väl det är gött med stora musmattor, men du gör inte det. Tur att det finns musmattor som båda grupper kan köpa då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

För att kunna köra med låg sens och samtidigt kunna swipa 180*

Main>> Enthoo Evolv | Z170M-Plus | i5-6600K @ 4.4 @ H100i | GTX 980 @ HG10 H100i | 16GB | 500GB SSD + NAS | CM G650M
HIDs>> Asus VG248QE 144Hz + 2x 24" | Steelseries Rival @ QcK+ | QPAD MK-50 & QH-90 | Line6 UX2 | AT2020 | Audioengine 5+
4K-HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-3470S | GTX 1050 Ti | 8GB | 120GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server>> HP MicroServer Gen8 | Xeon E3-1265L v2 | 16GB | 240GB SSD + 4TB Misc>> OnePlus One | Gear S2C | Surface Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Vad i hel.... swipa 180 ? man rör väl bara handleden eller ? känns jobbigt att behöva röra hela armen för att kunna vända sig om :S ja ja to each their own i guess

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Yanpan:

Vad i hel.... swipa 180 ? man rör väl bara handleden eller ? känns jobbigt att behöva röra hela armen för att kunna vända sig om :S ja ja to each their own i guess

Ja, du lär inte se nå grymma quake-spelare röra bara handleden. Kör du med så snabb sens så är changserna att du aimar dåligt också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Tycker det är skönt att få plats med laptop, mus och diverse mobil osv på musmattan. Beställde min XXXXL från kina för 50kr med frakt, som ny efter ett år och lite tvätt.

Surf/gaming: HP Omen 17" - i7 7700HQ - 16Gb - 256Gb Pcie SSD - Gtx1060
Soffgaming: Nintendo Switch
Ringa: Galaxy S9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Blargmode:

Men, man måste ju förutom musen dessutom få plats med telefonen, nycklarna och ibland till och med en katt!

Can confirm. Vet inte varför men katten älskar min musmatta.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Yanpan:

RÖRA HANDLEDEN FÖR EN 180 GRADERS SVÄNG?! Är du helt från vettet pojk?!

Sitter på en Steelseries Qck+ som är typ 40x30 cm och det händer ibland att jag för armen så långt upp åt höger att jag smäller i den i skärmfoten på min sekundära skärm

Sänker alltid sensen i alla spel ganska rejält, plus att det ser ut så här i windows...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

liggar bland de högsta rankerna i cs go (inte för att skryta) och har 1.5 i sensetivity och inte rört nått i windows dvs har jag relativt låg sense och har aldrig lyft armen, använder endast handleden, testade för skoj skull att använda hela armen och det kändes sjukt klumpigt och försämrade min aim nått otroligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Det bästa med stor musmatta är att man kan ha högre "upplösning/dpi" på mattan än på skärmen vilket gör att man kan flytta musen flera cm men bara pekaren någon punkt och hela mattan räcker till även om man har 2560x1600 i upplösning. Perfekt när man ska redigera bilder tex.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungshamn
Registrerad
Jan 2005

Jag slår er alla!

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Ser trevligt ut det där... men även med tangenbordet utputtad till vänster så har du ändå "liten yta" över för musen för horisontella rörelser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Hur många tror du egentligen sitter med musmattor 100 cm breda? Jag kör ganska låg sense i FPS för att få bättre aim, QPAD CT är perfekt size, men även SS Qck fungerar, kanske aningen stor men inget jag stör mig på. Har dock ingen katt som sitter på den

Bättre med för stor musmatta med yta som man inte utnyttjar, än en för liten man då och då kommer utanför. Men har ju ändå ett stort skrivbord så why not.

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz 1,244 vcore + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted + 3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | 32GB 3000MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011

Använder ingen musmatta själv. Kör direkt på skrivbordet och jag tycker att det funkar utmärkt!

i7-6700k
GTX Asus 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2013

CS:GO ..
Kör själv, likt många andra, med väldigt låg sens eftersom jag anser att det blir väldigt mycket lättare att aima, på en vanlig QcK (32cm bred) så kommer jag ganska exakt 180 grader ifall jag drar över hela musmattan, ska snart byta ut mattan mot en större eftersom jag tycker att det är på gränsen, tror det blir en Qpad CT large (40.5cm), skönt att ha lite att röra sig på.

Slutsatsen är alltså att poängen med stora musmattor är att vissa föredrar låg sens & vill ha stora musmattor.

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Yanpan:

liggar bland de högsta rankerna i cs go (inte för att skryta) och har 1.5 i sensetivity och inte rört nått i windows dvs har jag relativt låg sense och har aldrig lyft armen, använder endast handleden, testade för skoj skull att använda hela armen och det kändes sjukt klumpigt och försämrade min aim nått otroligt

& då har du vad för dpi på musen?
De flesta utav "pro" spelarna kör 400 dpi på musen, 6/11 i Windows & mellan 2-3 ingame, kör själv med en sens i närheten & det finns inte en chans att jag kommer 180 grader ifall jag bara rör på handlederna.

*Edit
Det om vad för sens proffsen såg lite drygt ut, inte menat så utan ville bara påpeka att du borde ha 400 dpi på musen & 6/11 i windows för att sensen ska gå diskutera, väldigt svårt att jämföra sens om man har olika på musen samt i windows.

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Yanpan:

Skulle inte vilja påstå att du har särskilt låg sense, har dragit ner två steg i windows och har 1,3 i cs om jag inte minns fel. Dock så har jag lägre sense än alla jag känner så jag vet inte Angående musmatta, bättre för stor än för liten helt enkelt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Yanpan:

Du kör högsens om du aldrig behövt lyfta armen

Lowsens är när du behöver mer än vad en qpad CT large har att erbjuda.
Vet flera som har så låg sens att nästan behövs 2 qpads för att dra en 180.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av BergHa:

Du kör högsens om du aldrig behövt lyfta armen

Lowsens är när du behöver mer än vad en qpad CT large har att erbjuda.
Vet flera som har så låg sens att nästan behövs 2 qpads för att dra en 180.

Nu överdriver du väl ändå något?
~81cm för att komma 180 grader? En 24" skärm är ca ~55cm bred, han flyttar alltså musen nästan 1.5cm per cm på skärmen (dvs ifall han har en 24") ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Som oldschool FPS-spelare känns det helt sjukt med så låg sens som de flesta använder i dagens spel. Det är såklart ett resultat av hur långsamma och icke rörelsebaserade spelen är, men det känns helt vrickat.

Jag ansågs väl ha rätt normal sensitivity back then och jag snurrar ungefär 2.2-2.5 varv på min Steelseries QcK beroende på spel.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Jag tillhör dom som kör handled vänster eller höger för 180 fast med medium storlek på musmattan. ca 30x22cm. Har spelat så sedan q1. Lyfter sällan armen men får lufta på handen väldigt ofta. Blandar mellan palm grip och claw beroende på hur lång jag måste flytta musen. Skulle jag haft en större matta hade jag fått problem med tangentbordet. Mindre skulle nog kunna bli problem.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Alla rekommendationer som jag har läst säger att man ska lämna musinställningen i Windows på 6/11. Det som annars händer är att Windows introducerar egen acceleration på musrörelserna och förhållande inte längre är 1-1.

Själv använder jag 400 dpi, 6/11 i Windows och har pendlat mellan 3.0-3.5 i sens i CS genom åren på en fUnc 1030 matta som jag antar räknas som liten i sammanhanget.

En annan sak är väl att om man har högre dpi settings så innebär det normalt sett lägre sens i spel, men det kanske bara är något jag inbillat mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009

Jag använder typ 1/3 av Qpad musmattan sweclockers sålde

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av saintae:

coolt tangentbord, vad är det för nåt? Och finns det utan numpad?

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

hehe btw själv kör jag med tidningar och kataloger som musmattor, när det blir skitigt/dåligt så river jag bara av en sida eller 2

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ludvika
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av lizzard8:

Ja, du lär inte se nå grymma quake-spelare röra bara handleden. Kör du med så snabb sens så är changserna att du aimar dåligt också.

Det är väl mycket vanligare med hög sens i quake? Trodde jag iaf.

Rapha - https://www.youtube.com/watch?v=0QRZ5wzh1DE