Har flyttat, när släppa ut katten?

Permalänk
Medlem

Har flyttat, när släppa ut katten?

Som sagt vi har flyttat ungefär en mil bort från det gamla och undrar hur länge katten ska behöva vara inne innan vi kan släppa ut den? Min mammas särbo som är veterinär och spec. på katter släpper ut sina katter som han passar eller vid flytt direkt. Men vad tycker ni? Har haft henne inne i 4 dagar och gått ut med koppel sedan en dag tillbaka. Hon stortrivs i huset och är lugn av sig.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Så länge hon trivs så kommer hon tillbaka, vilket i stort sett betyder att så länge man ger katten mat och lagom med kärlek så anpassar hon sig. En mil är heller inte speciellt långt, ens för en katt, så hon kommer att komma tillbaka ganska snart även om hon känner att hon måste besöka gamla hemmet.

Lugn, strivs i hemmer och 4 dagar varav ett i koppel. Låter säkert nog. Kör i vind, det värsta som kan hända är att ni får hämta henne vid gamla hemmet och bjuda henne på godare mat nästa gång.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Hon har lämnat sin område, liten men chansen finns att kissen besöker sin revir en sista gång.
Själv fick jag köra min kisse 6mil så den fick "avsluta affärerna" hemma vid, sen dess har han varit inne katt och helnöjd.. Innan besöket på gamla hemmet så rymde han väldigt ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Så länge hon trivs så kommer hon tillbaka, vilket i stort sett betyder att så länge man ger katten mat och lagom med kärlek så anpassar hon sig. En mil är heller inte speciellt långt, ens för en katt, så hon kommer att komma tillbaka ganska snart även om hon känner att hon måste besöka gamla hemmet.

Lugn, strivs i hemmer och 4 dagar varav ett i koppel. Låter säkert nog. Kör i vind, det värsta som kan hända är att ni får hämta henne vid gamla hemmet och bjuda henne på godare mat nästa gång.

Skrivet av quattro-2.6:

Hon har lämnat sin område, liten men chansen finns att kissen besöker sin revir en sista gång.
Själv fick jag köra min kisse 6mil så den fick "avsluta affärerna" hemma vid, sen dess har han varit inne katt och helnöjd.. Innan besöket på gamla hemmet så rymde han väldigt ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo hon stortrivs juat nu! Men vi hade henne inne under natten så hon periodvis kan lära känna närområdet. Dock så har vi sett rävar inte alls långt bort från huset, hur oroad bör man vara?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Dock så har vi sett rävar inte alls långt bort från huset, hur oroad bör man vara?

Knappt alls. Vi har haft rävar på öde granntomten och våra katter överlevde. Rävarna var tvugna att flytta dock, då vår utekatt gjorde livet surt för dem genom att flytta in hos dem och ge dem på käften när de försökte mota bort honom. Har du sett en katt jaga en räv förut? Det var en ganska vanlig syn under några dagar hos oss.
Naturligtvis tog ju katten stryk. Halvt öra, tydlig reva över "ögonbrynet" så att han var blind på ena sida i några dagar, slamsad nos, trasiga trampdynor, allehanda öppna sår över hela kroppen, bruten eller stukad svans. Men överlevde och levde förhållandevis gott. Jävla katt var det, stark och stor som satan för sin ras.

Men er katt är kanske mer timid och rävarna är kanske äldre hos er. Men det ska fortfarande inte vara någon jättefara, de brukar hålla sig undan varandra såtillvida räven inte är för hungrig eller om de har ungar som katten hotar.

Vägar och människor är ett större problem.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.