Hundskall - vad bör grannarna tåla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Nej, husdjur är inte människor men det är väl inget bärande argument? Varför ska barn få väsnas mer än husdjur? Djur har funnits i människans liv sedan årtusenden tillbaka, ingen ny grej direkt.

Därför att vi som samhälle tillskriver ett barn ett större värde än en hund. Även om det är ytterst frivilligt att skaffa barn eller hund så har vi en större acceptans för barn som väsnas, just därför att de är barn. Det går att dressera en hund att vara tyst, det är i det närmsta omöjligt att få tyst på ett småbarn. Vid någon ålder (5?) tycker jag att det är rimligt att påtala för föräldrar att deras barn låter som en fullsatt fotbollsarena, men jag skulle aldrig få för mig att kräva att ett barn ska vara tyst annars blir det flytt.

Det finns en tolerans för hundar som väsnas, men den är inte oändlig. Jag förväntar mig att en hund som befinner sig i ett flerbostadsområde är tyst efter ett par veckor.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Därför att vi som samhälle tillskriver ett barn ett större värde än en hund. Även om det är ytterst frivilligt att skaffa barn eller hund så har vi en större acceptans för barn som väsnas, just därför att de är barn. Det går att dressera en hund att vara tyst, det är i det närmsta omöjligt att få tyst på ett småbarn. Vid någon ålder (5?) tycker jag att det är rimligt att påtala för föräldrar att deras barn låter som en fullsatt fotbollsarena, men jag skulle aldrig få för mig att kräva att ett barn ska vara tyst annars blir det flytt.

Det finns en tolerans för hundar som väsnas, men den är inte oändlig. Jag förväntar mig att en hund som befinner sig i ett flerbostadsområde är tyst efter ett par veckor.

Jag säger fortfarande inte emot dig, jag vet hur det funkar och hur folk tänker. Frågan kvarstår dock VARFÖR det är som det är. Visst går det att dressera en hund, men bara till en viss grad. Hundar är väldigt impulsiva och spontana djur. Finns en bok som heter "Alla hundar har ADHD" av en anledning...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Den ägaren är ju en total idiot som knappast ska ha en hund, lämna den ensam varje dag under jobbtid är extremt taskigt mot hunden och det bryter även mot svensk lagstiftning.

Faktiskt inte, rekommendationen är att hunden ska vara ensam max 6 timmar vilket de faktiskt precis lyckades hålla men att de inte skulle ha hund håller jag helt med dig om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Faktiskt inte, rekommendationen är att hunden ska vara ensam max 6 timmar vilket de faktiskt precis lyckades hålla men att de inte skulle ha hund håller jag helt med dig om!

Uppfattade som att de han/de jobbade 09-15, då är det ju restid på det. Men ser nu att det är öppet för tolkning. Oavsett är det ett gränsfall utan någon som helst marginal, ingen hund mår bra av det.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder