problem med dragen kabel med nätverksuttag i båda ändar.

Permalänk
Medlem

problem med dragen kabel med nätverksuttag i båda ändar.

Hej! jag och pappa har dragit en lång kabel mellan huvudhuset till en liten stuga som jag ska bo i nu och det gick jättebra att dra den och det blev samma färger i rätt uttag. När vi var klara så tog jag ut min bärbara dator och stängde av wifi på den för att kolla ifall om det funkade, det funkade jättebra och jag direkt bärde ut min gaming dator för att kunna spela där ute. men det var då problemen började internettet funkade inte alls på min stationära och det var som om jag inte hade en kabel i alls i datorn. jag bar ut min bärbara dator igen för att kolla så att det inte hade hänt något till exempel att någon utav dem åtta sladdarna i kabeln hade gått sänder men så var det inte för det funkade som det skulle på min bärbara men på min stationära var det som om internettet var av inne. jag testade alla uttag på routern utan någon effekt och även att jag satte den kabeln ifrån modemet direkt i det uttaget till huset för att se om det blev bättre så fungerade inte det heller. jag testade flera olika sladdar så att det inte behövdes någon speciell nätverkskabel men det hände inget heller. jag trodde sen att det kanske var så att nätverkskortet som sitter på moderkortet kanske på något sätt gått sönder så jag tog in stationära datorn igen för att testa internettet direkt ifrån routern och det funkade då. hur kan det vara så att internettet funkar på den bärbara datorn ute i min stuga med sladd men det vore som om jag inte hade någon sladd i alls i den stationära?

Permalänk

Hur långt avstånd är det?
Kan vara att det precis är för dålig effekt i din stora dators nätverksuttag för att det ska fungera

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag fick ont i huvudet av att läsa det där.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

vad för schema följdes när ni gjorde kabeln?
Kan även vara så enkelt att piggarna på kabeln blivit lite ojämna när ni tryckte ihop den och din bärbara lyckas få kontakt medans den stationära inte får fullkontakt.

om du har en liten switch så kan du sätta den i stugan och testa.

Permalänk
Medlem

Grattis! Du har nytt rekord i (antal ord)/(information)!

Vad har du för utrustning?

Kan det vara så att din bärbara har 100Mbps nätverkskort?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Har ni kopplat kabeln själv? I så fall vad använde ni för delar ?
Det räcker dessutom inte med att den bara ger kontakt, man måste även hålla ihop paren på rätt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har en ny dator med msi moderkort jag kommer inte ihåg vad det heter. jag tror det är denna kabeln http://www.clasohlson.com/se/CAT-5e/Pr326008000 det är som vi använde och det är detta uttaget http://biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/RJ... vi använde för att koppla ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy95:

Hej! jag och pappa har dragit en lång kabel mellan huvudhuset till en liten stuga som jag ska bo i nu och det gick jättebra att dra den och det blev samma färger i rätt uttag. När vi var klara så tog jag ut min bärbara dator och stängde av wifi på den för att kolla ifall om det funkade, det funkade jättebra och jag direkt bärde ut min gaming dator för att kunna spela där ute. men det var då problemen började internettet funkade inte alls på min stationära och det var som om jag inte hade en kabel i alls i datorn. jag bar ut min bärbara dator igen för att kolla så att det inte hade hänt något till exempel att någon utav dem åtta sladdarna i kabeln hade gått sänder men så var det inte för det funkade som det skulle på min bärbara men på min stationära var det som om internettet var av inne. jag testade alla uttag på routern utan någon effekt och även att jag satte den kabeln ifrån modemet direkt i det uttaget till huset för att se om det blev bättre så fungerade inte det heller. jag testade flera olika sladdar så att det inte behövdes någon speciell nätverkskabel men det hände inget heller. jag trodde sen att det kanske var så att nätverkskortet som sitter på moderkortet kanske på något sätt gått sönder så jag tog in stationära datorn igen för att testa internettet direkt ifrån routern och det funkade då. hur kan det vara så att internettet funkar på den bärbara datorn ute i min stuga med sladd men det vore som om jag inte hade någon sladd i alls i den stationära?

Kanske får något jordfel/potentialskillnad med den stationära som inte upplevs när du kör laptopen på batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det blev mellan 35-40 av kabel. när jag skulle parkoppla med dem 8 kablarna så gjorde jag så att jag satte till exempel grön på 1a och vit/grön på 1b och vidare till fyra.

Permalänk
Medlem

Tänk på att kabeln ska kopplas på ett visst sätt. Troligtvis är det så att nätverkskortet i din laptop fixar att hantera en felkopplad kabel.

Kolla på http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha annat än vilda gissningar, bör du tala om vad du har för utrustning...

Vild hypotes:
Bärbar: om 100Mbps NIC, använder 4 av trådarna i nätverkskabeln.

Nyfiken fråga:
stationär: MSI med killer-nic??

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

hur menar du att det blir jordfel kan jag kolla det på något sätt?

Permalänk
Medlem

jag får kolla imorgon vilket moderkort det är så ska jag kolla vilket nätverkskort det är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andy95:

jag har en ny dator med msi moderkort jag kommer inte ihåg vad det heter. jag tror det är denna kabeln http://www.clasohlson.com/se/CAT-5e/Pr326008000 det är som vi använde och det är detta uttaget http://biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/RJ... vi använde för att koppla ihop det.

År det installationskabel, dvd solid ledare ? Patchkabel har en förmåga att glappa om man ansluter den i vägguttag. Vilken länkhatighet visar laptopen ? Har nätverkskorten nån diagnostikfunktion som kan mäta kabel ? (Kolla i bios eller om det finns mjukvara för det)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

efter att jag har kollat på den bilden på kjell där så tror jag att jag vet hur jag har gjort för fel i dragningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andy95:

det blev mellan 35-40 av kabel. när jag skulle parkoppla med dem 8 kablarna så gjorde jag så att jag satte till exempel grön på 1a och vit/grön på 1b och vidare till fyra.

Kan du visa bild på detta? Nätverkskontakter brukar vara uppmärkta enligt 2 standarder, T568A och T568B. Normalt används T568B. Låter som du blandat mellan A och B vilket kan ge olika fenomen då kabeln inte följer standard om kontakterna är felkopplade.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.