Avinstallera MCafee som installerades mot min vilja vid uppdatering av Adobe Flash...

Permalänk
Avstängd

Avinstallera MCafee som installerades mot min vilja vid uppdatering av Adobe Flash...

Hej
Fann tilll min förskräckelse att McAfee hade installerats på vår bärbara Win7 dator. Vi ominstallerade Win7 för bara några veckor sedan för att få ett så fräscht Windows som möjligt...
Är ganska säker på att Adobe pushar för installation av McAfee tillsammans med Adobe Flash.

Har redan en betald licens för Avast Pro, mer skräp som segar ner datorn behövs inte.

Det gick inte att bara gå in i kontrollpanelen -> av installera ett program och omstart. McAfee var likt för*****t kvar på datorn inte heller gick det att ta bort skräpets mapp i program (x86).

Fick starta Regedit först söka McAfee i systemregistret och hittade flera poster som raderades, under sökningen fann jag också att Systemregisterposter med namnet Mccomponent. Så gjorde en andra sökning och tog bort även dem.

Eftersom jag inte är nöjd med sökfunktionen i Win7, använder vi FileSearch FX.
Med FileSearch FX gjordes en filsökning efter Mcafee och alla filer i program och program data kunde nu raderas.

Fråga: Är McAfee antivirus borta från vår dator och hur mycket skada kan McAfee ha gjort när det gäller att sega ner datorn?
som är en ASUS K56cb i7 CPU och GT 740M GPU.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

klicka ur den här nästa gång så installeras det inte.

Permalänk
Medlem

Mcafee har uninstallers på sin sajt, hämta hem och kör. Eller blås om burken.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

klicka ur den här nästa gång så installeras det inte.
http://puu.sh/9GQ1g/93d360b2e0.png

Har sett den många gånger men denna gång glömde jag att avmarkera det, denna gång.
Varför är den förkryssad från början och varför gick det inte att avinstallera skräpet...

Är marknaden för antivirusprogram så tuff att McAfee och Adobe måste ta till billiga tjuvknep?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Har sett den många gånger men denna gång glömde jag att avmarkera det, denna gång.
Varför är den förkryssad från början och varför gick det inte att avinstallera skräpet...

Är marknaden för antivirusprogram så tuff att McAfee och Adobe måste ta till billiga tjuvknep?

Många kör samma knep för folk trycker bara next hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Har sett den många gånger men denna gång glömde jag att avmarkera det, denna gång.
Varför är den förkryssad från början och varför gick det inte att avinstallera skräpet...

Är marknaden för antivirusprogram så tuff att McAfee och Adobe måste ta till billiga tjuvknep?

Det är väl Adobe som vill få in lite pengar när de ger ut Flash Player gratis. Det är säkert en del som kommer att byta till McAfee antivirus när de upptäcker att den skannern (det är inte ett antivirus program) hittar något som deras nuvarande antivirusprogram har missat och därför lönar det sig för McAfee att ge pengar till Adobe.

Eftersom alla antivirusprogram missar en del är det i och för sig inte så dumt att skanna datorn med något annat då och då.