Bästa hörlurarna/Hur mycket är det värt att spendera?

Permalänk
Inaktiv

Jag har både ett par Sennheiser HD650 och ett par AKG Q701. Båda är grymt bra och mycket neutrala vilket gör att du kan lyssna länge utan att bli trött!
Testa dem med ditt ljudkort innan du köper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om en lur återger musiken neutralt och det låter tråkigt är det ju tråkig musik, klaga då på musikerna och inte återgivningen.
Behöver man färga återgivningen för att gilla att lyssna så ska man kanske leta annan musik, det finn faktiskt duktiga musiker inom de flesta genres så gynna inte de som är usla

Spelar ju ingen som helst roll om man behöver mecka med eq för att det ska låta som man vill, det är ju hur manupplever det i slutändan som är det väsentliga.

Om man inte kan njuta av musik utan en helt neutral signalkedja så ska man nog ifrågasätta varför man lyssnar på musik överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Spelar ju ingen som helst roll om man behöver mecka med eq för att det ska låta som man vill, det är ju hur manupplever det i slutändan som är det väsentliga.

Om man inte kan njuta av musik utan en helt neutral signalkedja så ska man nog ifrågasätta varför man lyssnar på musik överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver återgivningen färgas så utesluter du möjligheten att lyssna på någon form av livemusik, musiken ska "färgas rätt" när den görs och inte vid uppspelningen, lite färgning kan man acceptera för att det inte ska bli väldigt dyrt, men medveten kraftig färgning i hårdvara bör man undvika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Superlux är ganska kraftigt färgande men de är inte värst, om man rätar ut responsen med eq är de ju ett skapligt budgetalternativ, men originalresponsen är ju tom värre än Beyer.
http://www.innerfidelity.com/images/SuperluxHD668B.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=b5ttxDRiZls#t=192

Fast jag har inte de där Superlux lurarna..
Hursomhelst så tycker inte jag att 100% neutralt = alltid bäst.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Behöver återgivningen färgas så utesluter du möjligheten att lyssna på någon form av livemusik, musiken ska "färgas rätt" när den görs och inte vid uppspelningen, lite färgning kan man acceptera för att det inte ska bli väldigt dyrt, men medveten kraftig färgning i hårdvara bör man undvika.

Ska och ska. Det är, sett till musik som fenomen, extremt sällan det spelas in "rätt", och då får man göra det som krävs för att få det att låta så bra som möjligt.
Och så länge man faktiskt tycker att det låter bra spelar det ju ingen roll vad man gjort med ljudet innan det når öronen.

Permalänk
Fyndjägare

HiFiMan HE-400 borde vara intressanta nu när de kostar 3000 i Sverige. Gillar du snabbheten i HD25 så tycker jag du ska provlyssna dessa. Inte lika bekväma som Philips, Sennheiser eller Shure och ganska tunga.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366502

Philips Fidelio X1 sitter som en dröm på huvudet och spelar fint för sitt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1620379

Sennheiser HD600 klassiker nr1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14530

Sennheiser HD650 klassiker nr2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880

Shure 1540 mycket bra för att vara slutna hörlurar. Sschöööna och ganska lätta på huvudet. Mer rock n roll är Sennheiser HD600/HD650.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2340245

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Sennheiser för sitt fina mellanregister eller akg om man vill ha lite mer neutralt ljud. Annars om man verkligen vill slösa bort slantarna så finns det Grado eller ultrasone som kostar runt 20k. Sedan köper man en zodiac antelope.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har ett par Sennheiser HD650 som jag driver med en Musical Fidelity X-Can V8 lurförstärkare.
En i mitt tycke mycket vettig och prisvärd kombination. Enligt många icke likasinnade är det totalt vansinne

Om man verkligen gillar musik och är hifi-intresserad rent allmänt så tycker jag att en någorlunda påkostad hörlursrigg är rätt bra investerade pengar. Det finns inget annat sammanhang där välljud/krona förhållandet är bättre.

HD650 var fortfarande rätt nya när jag köpte mina. Tror jag lade runt 2600-2800 när jag köpte dom runt 2009 (De var billigare då av någon anledning).
Hörlursförstärkaren inhandlades ungefär samtidigt och kostade 4500 om jag inte missminner mig.
Så här fem år senare är jag glad att jag inte snålade från början utan gick på rejäla saker direkt. Då är det större chans att man blir nöjd och håller sig nöjd längre än om man köper halvbra grejer som bara gör en sugen på att uppgradera efter ett tag.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hmm, när det kommer till att färga musik och inte mm...
Jag ser på musik som jag ser på vin och Whiskey - allt har sin plats och smak.
På en grillkväll kommer man inte dragandes med viner för tusentals kronor när umgänge och humör gör det mesta av smaken.
Ljud och smak är de sinnen som är lätta att influera. Ljud påverkas mycket av allmän humöret.

Sedan kan man ju läsa om hur musik görs i studion om man nu tror att studiomusik och livemusik verkligen kommer att ens komma i närheten av varandra (enda skulle väl vara klassiska inspelningar som är kända för att försöka att just få så nära ett 1:1 förhållande som möjligt). Allt som går igenom en studio är inte live. Så är det bara.

Det har ju börjats bli lite populärt att köra analog studio igen (jmför Foo Fighters Wasting Light med tidigare alster) eller att ge ut musik som den spelats in innan producenten lagt slutmixen... (Green Day har släppt ett par låtar från Uno Dos Tres... det ÄR helt olika tyoer av musik :S)

I slutändan - lär känna dig själv så lär du dig vilka du skall lyssna till för att få ut det mesta av ditt lyssnande Jag tror du har fått tips som räcker ett par månader att utvärdera om du vill - samt ett par årsinkomster om nu inte pengar har någon betydelse

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Foolwolf:

Hmm, när det kommer till att färga musik och inte mm...
Jag ser på musik som jag ser på vin och Whiskey - allt har sin plats och smak.
På en grillkväll kommer man inte dragandes med viner för tusentals kronor när umgänge och humör gör det mesta av smaken.
Ljud och smak är de sinnen som är lätta att influera. Ljud påverkas mycket av allmän humöret.

Sedan kan man ju läsa om hur musik görs i studion om man nu tror att studiomusik och livemusik verkligen kommer att ens komma i närheten av varandra (enda skulle väl vara klassiska inspelningar som är kända för att försöka att just få så nära ett 1:1 förhållande som möjligt). Allt som går igenom en studio är inte live. Så är det bara.

Det har ju börjats bli lite populärt att köra analog studio igen (jmför Foo Fighters Wasting Light med tidigare alster) eller att ge ut musik som den spelats in innan producenten lagt slutmixen... (Green Day har släppt ett par låtar från Uno Dos Tres... det ÄR helt olika tyoer av musik :S)

I slutändan - lär känna dig själv så lär du dig vilka du skall lyssna till för att få ut det mesta av ditt lyssnande Jag tror du har fått tips som räcker ett par månader att utvärdera om du vill - samt ett par årsinkomster om nu inte pengar har någon betydelse

Men tex jag vill inte att man färgar ljudet vid återgivningen, det vore ju som att ta ättika till whiskyn i stället för vatten eller låta vinet ombildas till vinäger, det går ju fortfarande att dricka men det blir en ganska annorlunda upplevelse jämfört med hur det var när det var "ofärgat"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men tex jag vill inte att man färgar ljudet vid återgivningen, det vore ju som att ta ättika till whiskyn i stället för vatten eller låta vinet ombildas till vinäger, det går ju fortfarande att dricka men det blir en ganska annorlunda upplevelse jämfört med hur det var när det var "ofärgat"

Precis - jag tror att du alldeles utmärkt har kommit fram till vad just DU behöver för att njuta av din musik och ljud-upplevelse. Tycker jag märks på dina insatta kommentarer i allmänhet kring ljudfrågor
Sláinte!