Datorn startar inte alls Hjälp!!!!!

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte alls Hjälp!!!!!

Hej jag skulle behöva hjälp med min dator som inte startar. Jag har byt allt ting i den förutom hårddisk och Cd-läsare. Jag började med att byta moderkort, ram minnen och processor. Sen efter några månader så byte jag ut grafik kortet och in såg att jag var tvungen att byt nätagget för att det skulle funka för annars skulle inte grafik kortet få någon ström (Mina gamla grejor var ca 6 år gamla). Datorn startade med det ny grafik kortet innan jag byte nätagget men jag fick igen blid för grafik kortet inte fick någon ström så jag köpte ett nytt nätagg från Cdon och fick hem det och så satte jag in det i datorn och nu startar inte datorn. Lampan på moderkortet lyser så det lär ju inte vara fel på nätagget så vad kan vara felet?

Asus Z87-K Intel Z87 4xDDR3 CrossFireX Socket 1150 ATX
http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-z87-k-intel-z87-4xddr3...

KINGSTON HyperX 16GB RAMKit 2x8GB DDR3 1600MHz
http://cdon.se/hemelektronik/kingston/kingston-hyperx-16gb-ra...

Intel Core I5-4670K 3,4GHz Socket 1150 Boxed
http://cdon.se/hemelektronik/intel/intel-core-i5-4670k-3-4ghz...

MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB PhysX
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-770-gaming-4gb-physx/...

Cooler Master G600W 600W 80+ Bronze ATX
http://cdon.se/hemelektronik/cooler-master/cooler-master-g600...

(En sak som jag glömde att skriva förut)
Innan jag bytte nätagget så tog det ett tag innan dator startade om jag råkade dra ut kabeln till datorn eller något annat som stängde av datorn direkt utan förvarning.
Tack för all hjälp i för väg

Permalänk
Medlem

Hur långt kommer den?
Kommer du in i Bios överhuvudtaget?
Lyser skärmen/tangentbord/mus?
Stänger den av sig själv? Svarar den på att du trycker på "start"-knappen?
Använder du samma chassi och har kopplat allt fräscht till det nya moderkort och även korrekt enligt manualen från ditt Z87-K?
Lyser alla lampor på moderkortet när det är uppstartat?
PSU'n ligger på gränsen till vad ett GTX 770 är rekommenderat för, jag tvivlar starkt på att det är boven i dramat.
Testa köra en sticka 8GB ram istället för båda, och med de två stickorna, är de monterade i plats 1 och 3, 1 och 2 eller hur är de placerade?

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Hur långt kommer den?
Kommer du in i Bios överhuvudtaget?
Lyser skärmen/tangentbord/mus?
Stänger den av sig själv? Svarar den på att du trycker på "start"-knappen?
Använder du samma chassi och har kopplat allt fräscht till det nya moderkort och även korrekt enligt manualen från ditt Z87-K?
Lyser alla lampor på moderkortet när det är uppstartat?
PSU'n ligger på gränsen till vad ett GTX 770 är rekommenderat för, jag tvivlar starkt på att det är boven i dramat.
Testa köra en sticka 8GB ram istället för båda, och med de två stickorna, är de monterade i plats 1 och 3, 1 och 2 eller hur är de placerade?

Den startar inte alls när jag trycker på start knappen. Och jag har kollat så att den sitter på rätt ställe. Jag bytte chassit simtidigt som jag bytte moderkortet, ramminnet och processorn (ca 5 månader sen). När jag ger nätgget ström så börjar lampan på moderkortet lysa så den får ström men inget änder när jag trycker på start knappen och jag har dubbel kollat så att den är rätt kopplad. mina ram minne är kopplade till 2 och 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salk96:

Den startar inte alls när jag trycker på start knappen. Och jag har kollat så att den sitter på rätt ställe. Jag bytte chassit simtidigt som jag bytte moderkortet, ramminnet och processorn (ca 5 månader sen). När jag ger nätgget ström så börjar lampan på moderkortet lysa så den får ström men inget änder när jag trycker på start knappen och jag har dubbel kollat så att den är rätt kopplad. mina ram minne är kopplade till 2 och 4.

Även om moderkortet lyser så garanterar det inte att nätagget fungerar korrekt. Om du har använt allt i 5 månader och det har fungerat så borde det ju iaf vara korrekt monterat, men man vet ju aldrig. Kontrollera så att alla kablar sitter där de skall, 8-pins CPU främst. Dra ut kablarna och tryck i dem igen för att utesluta glappkontakt. Om det ändå inte fungerar så kan du testa nätagget genom att tjuvstarta det, med tex en fläkt inkopplad.

Citat:

"Genom att koppla ihop den gröna och den svarta kopplingen på ATX-kontakten ska fläkten i nätaggregatet starta då nätaggregatet är kopplat till en strömkälla, exempelvis vägguttaget. Kontrollera även att strömbrytaren som finns på de flesta nätaggregat står i läge ON eller 1. Startar inte fläkten med denna manövern är nätaggregatet sannolikt trasigt.

På ATX-kontakten finns en grön koppling och flera svarta (jordningar). Den gröne kan kopplas samman med vilken av de svarta som helst då de fyller samma funktion. För att koppla samman dessa används exempelvis ett gem eller liknande som leder ström. Sladdarna i nätaggregatet innehåller max 24V och kan alltså inte skada en människa, men var ändå försiktig när du utför detta. Tänk på att inte koppla till strömmen förrän kopplingen med gemet är gjord. OBS! Öppna dessutom ALDRIG nätaggregatet då det kan vara livsfarligt!"

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salk96:

Testa och byta plats på connectors för uppstart och reset på ditt moderkort.
Montera alltså din reset knapp som start knapp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Även om moderkortet lyser så garanterar det inte att nätagget fungerar korrekt. Om du har använt allt i 5 månader och det har fungerat så borde det ju iaf vara korrekt monterat, men man vet ju aldrig. Kontrollera så att alla kablar sitter där de skall, 8-pins CPU främst. Dra ut kablarna och tryck i dem igen för att utesluta glappkontakt. Om det ändå inte fungerar så kan du testa nätagget genom att tjuvstarta det, med tex en fläkt inkopplad.

Jag tog bort en kabel och tog bort ett ram minner och flyttade det andra till plats 1 och då startade datorn men när jag slog på den så slogs den av och på den startade aldrig riktigt den bara startade och slogs av av sig själv.

Permalänk
Medlem

Det har faktiskt skett förr att nätagg är DOA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Testa och byta plats på connectors för uppstart och reset på ditt moderkort.
Montera alltså din reset knapp som start knapp.

Den startade nu men> Jag tog bort en kabel och tog bort ett ram minner och flyttade det andra till plats 1 och då startade datorn men när jag slog på den så slogs den av och på den startade aldrig riktigt den bara startade och slogs av av sig själv.

Permalänk
Medlem

Har du provat att "tjuvkoppla" nätagget?
Läs här: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...
Om fläkten i nätagget startar funkar antagligen nätagget som det skall.
Kolla alla strömanslutningar, framförallt till moderkort och grafikkort.

Du har antagligen inte anslutit chassits kablar till moderkortet korrekt.
ASUS har en "sockerbit" där man ansluter att chassi-kablar.
Ta en titt i manualen för att se var du ansluter de olika kablarna.
Tänk på "+" och "-"

Har du anslutit en "PC Speaker"? Piper den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har du provat att "tjuvkoppla" nätagget?
Läs här: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...
Om fläkten i nätagget startar funkar antagligen nätagget som det skall.
Kolla alla strömanslutningar, framförallt till moderkort och grafikkort.

Du har antagligen inte anslutit chassits kablar till moderkortet korrekt.
ASUS har en "sockerbit" där man ansluter att chassi-kablar.
Ta en titt i manualen för att se var du ansluter de olika kablarna.
Tänk på "+" och "-"

Har du anslutit en "PC Speaker"? Piper den?

jag lyckades starta datorn men den slås av efter ca 1-5 sec sen slås den på igen och av och så fort setter det utan att den riktigt startar.
men jag ha märkt en sak att fläktarna på processorn fläkten, chassi fläkten och fläkten till nätagget inte snurrar hela tiden utan dom börja sen saktar dom ner sen börjar dom medans grafik kortets fläktar snurrar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Moderkort eller PSU. Usch vad krångligt att felsöka, men som sagt, testa tjuvkoppla nätaggregatet, isf är det någon kortslutning
eller felregistrering i kommandona på ditt moderkort.
Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Permalänk

Prova att koppla bort startknappen och starta istället genom att lägga en kortslutning över PWR pins:en på moderkortet (med spetsen på en platt skruvmejsel t.ex.) och ta bort kortslutningen direkt (det är så som startknappen skall fungera). Om man håller kortslutningen hela tiden kan man få eviga omstarter, ungefär som du beskriver.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Prova att koppla bort startknappen och starta istället genom att lägga en kortslutning över PWR pins:en på moderkortet (med spetsen på en platt skruvmejsel t.ex.) och ta bort kortslutningen direkt (det är så som startknappen skall fungera). Om man håller kortslutningen hela tiden kan man få eviga omstarter, ungefär som du beskriver.

Kommer ihåg mitt andra chassi, där knappen gick sönder. Slutade med att jag slet fram kablarna som var kopplade till PWR och skalade kabeln så att koppartråden fanns och satt och "tjuvkopplade" liksom ihop dessa två och lyckades på det sättet starta datorn Hade det så ganska länge, kändes sjukt badass varje gång men det funkar som tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Kommer ihåg mitt andra chassi, där knappen gick sönder. Slutade med att jag slet fram kablarna som var kopplade till PWR och skalade kabeln så att koppartråden fanns och satt och "tjuvkopplade" liksom ihop dessa två och lyckades på det sättet starta datorn Hade det så ganska länge, kändes sjukt badass varje gång men det funkar som tänkt.

Jag fick igång den nu och jag vill bara tacka all för all hjälp nu ska jag försvinna in i Skyrim resten av sommarlovet