Byta hårddisk laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du bara en partition på din SSD så är det inte så konstigt, återställningen behöver ju en egen partition att ligga på.

Jo fast det funkade ju inte heller från originaldisken som har en återställningspartition så.. nu har jag dock formaterat allt från en annan win8 skiva och håller på å installerar win8. Behövde inte ens skriva in någon cd key så antar att den fixar det själv genom bios (därför dom inte klistrar på en lapp) som jag skrev tidigare.

Frågan är ju ny om jag borde ha tagit bort allt från den mekaniska också, alltså recovery partitionen etc? För det gjorde jag inte.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Nu funkar det nästan som det ska, men det är en konstig sak kvar. Varje gång jag startar datorn så står den bara och blinkar svart och det låter från CD läsaren. Då måste jag gå in i BIOS och bara trycka Save changes and quit, det är det enda jag behöver göra, men det konstiga är då också att ingen av hårddiskarna finns som Boot alternativ.
Men om jag gör ovanstående så bootar den precis som den ska sen.

Vad fan kan detta bero på?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jo fast det funkade ju inte heller från originaldisken som har en återställningspartition så.. nu har jag dock formaterat allt från en annan win8 skiva och håller på å installerar win8. Behövde inte ens skriva in någon cd key så antar att den fixar det själv genom bios (därför dom inte klistrar på en lapp) som jag skrev tidigare.

Frågan är ju ny om jag borde ha tagit bort allt från den mekaniska också, alltså recovery partitionen etc? För det gjorde jag inte.

Skrivet av jookeer:

Troligen nåt knas med bootloadern

Prova easyBCD för å kolla läget

SItter och kollar där i nu men vet inte ens vad jag ska titta efter...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad jag ska göra och varför det blivit såhär?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jerban:

Jo men vad jag har googlat mig fram till är att dom inte längre klistrar dit cd keyn utan den "bakas in" i bios, så när man återställer så finns den där automatiskt. Men nu när jag vill installera från min skiva jag har hemma så blir ju det ett litet problem...

ok! kan nog inte hjälpa dig mer ! hoppas du får hjälp från annat håll!

Permalänk
Medlem

Det har löst sig nu. Va inte svårare än att jag kopplade ut originaldisken och installerade om Windows på min SSD igen. Sen va det bara koppla in den andra disken igen och nu har allt funkat finfint hela dagen

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Det har löst sig nu. Va inte svårare än att jag kopplade ut originaldisken och installerade om Windows på min SSD igen. Sen va det bara koppla in den andra disken igen och nu har allt funkat finfint hela dagen

Använde du dig av USB-återställningsenheten då för att installera om W8? Körde du den som en flashdrive, eller vad det nu heter, innan W8 startas och installerade om W8 på nya SSDN via USBt?

Förlåt, har inte läst allt här, men jag sitter på samma problem typ. Mitt kloningsprogram vägrar klona så kollar på andra alternativ... Har ingen skiva som följde med men har en productkey när jag kollar systemet i datorn.

Visa signatur

Ohyeaaah!

Permalänk
Avstängd

Produkt nyckeln finns antingen under datorn eller under batteriet, Finns den inte där är den inbakad i bios. Då kan man installera om datorn med samma OS som nyckeln gäller/ Språk version etc. Då windows 8 gör en automatisk aktiverings process.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mossedude:

Använde du dig av USB-återställningsenheten då för att installera om W8? Körde du den som en flashdrive, eller vad det nu heter, innan W8 startas och installerade om W8 på nya SSDN via USBt?

Förlåt, har inte läst allt här, men jag sitter på samma problem typ. Mitt kloningsprogram vägrar klona så kollar på andra alternativ... Har ingen skiva som följde med men har en productkey när jag kollar systemet i datorn.

Nej jag använde en Windowsskiva som jag hade hemma.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Ok! Så ingen som vet hur man ska göra om man ska installera det utan en skiva på en ny SSD?

Visa signatur

Ohyeaaah!

Permalänk
Avstängd

Läs två trådar ovanför dig. Där står det ju..

Skrivet av Mossedude:

Ok! Så ingen som vet hur man ska göra om man ska installera det utan en skiva på en ny SSD?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ