Fel på DELL-skärm inköpt ifrån CDON

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005

Fel på DELL-skärm inköpt ifrån CDON

Då skärmen nu är mer än ett år gammal så är garantitiden förbi... det handlar nu alltså om en reklamation.

Men visst är det ju CDON som ska sköta det? Eller ska man vända sig direkt till DELL?

Vilket rekommenderar ni?

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av GaMeR2K5:

Då skärmen nu är mer än ett år gammal så är garantitiden förbi... det handlar nu alltså om en reklamation.

Men visst är det ju CDON som ska sköta det? Eller ska man vända sig direkt till DELL?

Vilket rekommenderar ni?

Du kan inte ens reklamera mot Dell.

Skickades från m.sweclockers.com

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan inte ens reklamera mot Dell.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är ju klart... reklamera kan man ju bara göra hos säljaren. Tillverkaren är ju ansvarig för garantiärenden... och eventuellt vanliga reparationsärenden.

Får väl se vad CDON säger. Det är inte jag som köpte skärmen... och jag rekommenderade att köpa den direkt ifrån DELL eftersom man hört så mycket om just CDON.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Dom Dell-skärmarna jag köpt har haft 3år på platsen utbyte.

De flesta tillverkarna brukar ha 3år garanti.

Om nu inte Cdon gråimporterar eller nåt så skall det inte vara några problem.

Kolla med Dell direkt.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2008

Jag bytte min skärm direkt med Dell. Sjukt smidigt och sjukt bra kund bemötande. Kom bara hem en snubbe med en ny skärm och tog med sig den gamla.
Kommer inte ihåg hur jag kom i kontakt med dom men har dom inte en egen tråd på forumet?

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 1155 | Intel i7 2700K 3,50ghz | OCZ Agility 3 120gb SSD | Corsair 16gb CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | Dell UltraSharp U2713HM H-IPS 27
Ducky G2PRO Mx Brown TKL | Q-Pad 5k | Audio Technica ATH-M50 - Beyerdynamic 770 PRO
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Kajlie:

Jag bytte min skärm direkt med Dell. Sjukt smidigt och sjukt bra kund bemötande. Kom bara hem en snubbe med en ny skärm och tog med sig den gamla.
Kommer inte ihåg hur jag kom i kontakt med dom men har dom inte en egen tråd på forumet?

De har en representant på forumet dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej, det är ju klart... reklamera kan man ju bara göra hos säljaren. Tillverkaren är ju ansvarig för garantiärenden... och eventuellt vanliga reparationsärenden.

Får väl se vad CDON säger. Det är inte jag som köpte skärmen... och jag rekommenderade att köpa den direkt ifrån DELL eftersom man hört så mycket om just CDON.

http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/1...

Där är tråden. Testa atrt skriva där.

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 1155 | Intel i7 2700K 3,50ghz | OCZ Agility 3 120gb SSD | Corsair 16gb CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | Dell UltraSharp U2713HM H-IPS 27
Ducky G2PRO Mx Brown TKL | Q-Pad 5k | Audio Technica ATH-M50 - Beyerdynamic 770 PRO
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Har de levererat fel vara så är det ett fel enligt konsumentköplagen. Problemet är väl att du väntat ett år för att en reklamation ska godkännas måste den lämnas in inom skälig tid från det att felet visade sig. Så det är lite av en definitionsfråga om felet visar sig nu när du upptäckte det eller om det alltid varit där. Borde dock gå att få igenom.

Reklamation ska i första hand riktas mot säljaren. Speciellt i det här fallet då du fått fel skärm. Det är nog inte Dell intresserade av att lösa men de har väldigt bra support på trasiga skärmar har jag märkt. Så du ska i första hand prata med CDON och ingen annan.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Zotamedu:

Har de levererat fel vara så är det ett fel enligt konsumentköplagen. Problemet är väl att du väntat ett år för att en reklamation ska godkännas måste den lämnas in inom skälig tid från det att felet visade sig. Så det är lite av en definitionsfråga om felet visar sig nu när du upptäckte det eller om det alltid varit där. Borde dock gå att få igenom.

Reklamation ska i första hand riktas mot säljaren. Speciellt i det här fallet då du fått fel skärm. Det är nog inte Dell intresserade av att lösa men de har väldigt bra support på trasiga skärmar har jag märkt. Så du ska i första hand prata med CDON och ingen annan.

Nej inte fel vara. Fel på skärmen.

Min bror har köpt den här skärmen till vår mor... 2013-05-30 för att vara exakt. Så den är nu lite drygt ett år gammal. Felet uppenbarade sig först i torsdags eftermiddag förra veckan. Det var som en "inbränning" i skärmen först, på den vänstra sidan. Och skärmen var "flimrig" och mer "pixlig" på vänstra sidan... på den högra sidan såg den helt normal ut.

Hm... kollade nu på DELL's hemsida och det ser ut att vara 3 års garanti på den här skärmen också. Det var ju en trevlig överaskning... ska kontakta dem imorgon och se vad de säger.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej inte fel vara. Fel på skärmen.

Min bror har köpt den här skärmen till vår mor... 2013-05-30 för att vara exakt. Så den är nu lite drygt ett år gammal. Felet uppenbarade sig först i torsdags eftermiddag förra veckan. Det var som en "inbränning" i skärmen först, på den vänstra sidan. Och skärmen var "flimrig" och mer "pixlig" på vänstra sidan... på den högra sidan såg den helt normal ut.

Hm... kollade nu på DELL's hemsida och det ser ut att vara 3 års garanti på den här skärmen också. Det var ju en trevlig överaskning... ska kontakta dem imorgon och se vad de säger.

Ah, jag kan tydligen inte lästa ord i rätt ordning längre...

Egentligen ska reklamationer gå direkt till säljaren men av erfarenhet vet jag att CDON är skit att ha att göra med. Hade problem med en Dellskärm som fick en grön linje efter en vecka. De skickade en ny direkt till dörren och plockade upp den trasiga. Sjukt smidigt.

Ett problem kan dock vara om nästa skärm också krånglar. Var ett fall för inte så längesedan på Sweclockers där en användare föll mellan stolarna när han gick direkt till tillverkaren. Han hade problem med en skärm, gick direkt till tillverkaren och fick en ny. Sedan blev det fel på den också. Då tyckte tillverkaren att de gjort sitt och när han vände sig till säljaren sa de att de inte hade med saken att göra för det var inte samma skärm de hade sålt till honom. Så jag hade helt klart snackat med CDON först och om de bråkade hade jag gått vidare till Dell.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Rätta mig om jag har fel men när man reklamerar så har jag fått för mig att man går till tillverkaren och inte återförsäljaren efter att garantitiden är förbi. Minns att det var så jag gjorde när min tv gick sönder efter 2år och 2 dagar (2 dagar efter garantitiden). Samsung visserligen, men det var inga problem för mig iaf att gå direkt till tillverkaren i detta fallet iaf.

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej GaMeR2K5

Prøv at send mig dit servicetag & lidt billeder i en privat besked, så ser jeg gerne om jeg kan hjælpe dig med en eventuel ombytning.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av jerkaaaa:

Rätta mig om jag har fel men när man reklamerar så har jag fått för mig att man går till tillverkaren och inte återförsäljaren efter att garantitiden är förbi. Minns att det var så jag gjorde när min tv gick sönder efter 2år och 2 dagar (2 dagar efter garantitiden). Samsung visserligen, men det var inga problem för mig iaf att gå direkt till tillverkaren i detta fallet iaf.

Reklamationer bör alltid gå via säljaren. Då köparen inte har ingått något avtal med tillverkaren är inte konsumentköplagen tillämplig (såvida inte säljaren försvunnit från marknaden vilket gör att reklamationen kan riktas mot tidigare säljled). Tillverkaren kan visserligen sköta ärenden av denna typ själva, antingen genom en produktgaranti de åtagit sig eller genom goodwill, men juridiskt så är din möjlighet att ställa krav större mot säljaren än mot tillverkaren.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av DellCare:

Hej GaMeR2K5

Prøv at send mig dit servicetag & lidt billeder i en privat besked, så ser jeg gerne om jeg kan hjælpe dig med en eventuel ombytning.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Hade redan ringt till er/DELL-supporten innan jag såg det här meddelandet.

Ny skärm är redan på väg hit med UPS.

Detta kallar jag suverän service. Stort tack till DELL.

Jag hade ju tänkt hela tiden att det bara var 1 års garanti... men det är ju en hel del produkter som har längre garantitid.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av GaMeR2K5:

Hade redan ringt till er/DELL-supporten innan jag såg det här meddelandet.

Ny skärm är redan på väg hit med UPS.

Detta kallar jag suverän service. Stort tack till DELL.

Jag hade ju tänkt hela tiden att det bara var 1 års garanti... men det är ju en hel del produkter som har längre garantitid.

Super, jeg er glad for at høre, at der er en ny skærm på vej til dig.

Skulle du en anden gang have brug for hjælp, eller have nogen spørgsmål, kan du altid kontakte mig her på siden.

Ha en bra sommer.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.