Permalänk

MacBook Air 13"

Hej!
Börjar med att säga att jag kan komma att låta väldigt korkad, men vänligen svara seriöst till en stackare som mig!
Nu har jag haft min macbook air sedan torsdags och har haft det väldigt trevligt är hel nöjd kommer att använda mig av den till studier främst.
Det jag är orolig över är det här med laddnings cykler något jag läste om på apples sida att efter 1,000 laddnings cykler vad händer där efter? Kommer batteriet vara avsevärt mycket sämre än vad det är nu d.v.s om man bara håller sig till wi-fi surf och lättare arbetsuppgifter att sänka min batteritid till kanske att överleva bara 2-3 timmar efter en full laddning? Jag har inte och kommer heller inte för den delen belasta den med tyngre användning, den är iskall varje gång jag startar den efter att den varit avstängd en längre period och blir som mest något under ljummet varm efter att jag använt den i några timmar.

Hur som helst om jag fortsätter med att "vårda" den på ett bra sätt blir det ändå att förvänta sig efter 1000 gångers användning att den blir totalt värdelös och bara duger i 2 timmar efter full laddning? Har inte förstått det här, hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Kan du länka informationen du har fått? Jag har aldrig läst förut om att batteri blir dålig efter 1000 laddningar...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cooling23:

Kan du länka informationen du har fått? Jag har aldrig läst förut om att batteri blir dålig efter 1000 laddningar...

Det är klart det blir, det är ganska många cykler.
Min gamla Macbook som jag lånade från gymnasieskolan jag gick på kom upp i cirka 600 cykler efter 3 års ganska hårt användande och batteriets "hälsa" låg då på runt 75%.
Då sade även batteriet till om att hälsostatusen var "dålig" men jag brydde mig inte om det eftersom det var sista terminen.

Vid 1000 cykler är det nog lite värre...
Batterier blir naturligt sämre och det är ingenting man kan göra någonting åt förutom att bromsa det genom att vårda batteriet rätt vilket man kan googla mycket om hur man gör.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är detta du har läst, eller? https://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Tror knappast du behöver bekymra dig för batteriet alls på bra många år. 1000 laddningscykler är väldigt många, och 80% förväntad batteriprestanda innebär fortfarande väldigt bra batteritid.

Till exempel har jag inte märkt någon större förändring av batterikapaciteten på min tre år gamla MacBook, trots att jag knappast har vårdat batteriet väl (långa perioder kopplad till elnätet osv.).

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Skrivet av TheFork:

Misstänker att det är detta du har läst, eller? https://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Tror knappast du behöver bekymra dig för batteriet alls på bra många år. 1000 laddningscykler är väldigt många, och 80% förväntad batteriprestanda innebär fortfarande väldigt bra batteritid.

Till exempel har jag inte märkt någon större förändring av batterikapaciteten på min tre år gamla MacBook, trots att jag knappast har vårdat batteriet väl (långa perioder kopplad till elnätet osv.).

Ja det stämmer med länken det var den jag läste
Tusen tack för ditt svar gjorde mig lugn och förstående.
Så det låter som att batteriet efter en laddning när den ligger på 80% ändå kommer att vara rätt så hyfsad kanske 5-6 timmar? Det skulle jag vara bra nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJovanovska:

Ja det stämmer med länken det var den jag läste
Tusen tack för ditt svar gjorde mig lugn och förstående.
Så det låter som att batteriet efter en laddning när den ligger på 80% ändå kommer att vara rätt så hyfsad kanske 5-6 timmar? Det skulle jag vara bra nöjd med!

Ja, det kan säkert vara ett rimligt antagande, även om det så klart är svårt att veta hur länge just ditt batteri kommer hänga med. Uppemot fem år med bra kapacitet, som Apple påstår, är förmodligen inte alls otänkbart.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian